Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)

Sylabus przedmiotu Grzyby antagonistyczne i nadpasożytnicze w biologicznej ochronie roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Medycyna roślin
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Grzyby antagonistyczne i nadpasożytnicze w biologicznej ochronie roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 20 1,00,66zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 10 1,00,34zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ma wiedzę na temat agrofagów roślin uprawnych i terenów zieleni
W-2ma podstawową wiedzę na temat metod zwalczania agrofagów na obszarach uprawnych i terenach zieleni

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie z bogactwem gatunków grzybów antagonistycznych i nadpasożytniczych występujących w warunkach naturalnych Polski
C-2zapoznanie z możliwościami i sposobami wykorzystania grzybów nadpasożytniczych i antagonistycznych w biologicznej ochronie roślin przed agrofagami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Biologia organizmu Pythium oligandrum i jego praktyczne zastosowanie w ochronie roślin przed chorobami.2
T-A-2Biologia grzyba Ampelomyces quisqualis i jego praktyczne zastosowanie w ochronie roślin przed chorobami. Przykłady innych nadpasożytów grzybów z rzędu Erysiphales.2
T-A-3Nadpasożyty grzybów z rzędu Uredinales - przegląd gatunków i możliwości wprowadzenia do biologicznej ochrony roślin.2
T-A-4Biologiczne metody zwalczanie grzybów z rodzajów Sclerotinia (wykorzystanie grzyba Coniothyrium minitans) i Rhizoctonia (nadpasożyty z rodzajów Gliocladium i Trichoderma). Grzyby antagonistyczne w biologicznej ochronie roślin.2
T-A-5Wykorzystanie grzybów owadobójczych w biologicznej ochronie roślin.2
10
wykłady
T-W-1Rodzaje interakcji między grzybami a roślinami. Stopień rozwoju uzdolnień pasożytniczych u grzybów. Pasożyty zewnętrzne i wewnętrzne.3
T-W-2Charakterystyka ukłądów i grzybów nadpasożytniczych. Biologia wybranych nadpasożytów wewnętrznych i ich zastosowanie w biologicznej ochronie roślin.4
T-W-3Przegląd nadpasożytów zewnętrznych, biologia wybranych gatunków i możliwości ich wykorzystania w biologicznej ochronie roślin.5
T-W-4Biopreparaty sporządzone w oparciu o organizmy nadpasożytnicze - sposoby przygotowania do aplikacji, metody aplikowania i testowania skuteczności.2
T-W-5Grzyby zasiedlające szkodniki roślinne2
T-W-6Charakterystyka grzybów antagonistycznych i możliwości ich wykorzystania w biologicznej ochronie roślin.4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2konsultacje6
A-A-3przygotowanie do zaliczenia wiedzy z ćwiczeń7
A-A-4studiowanie literatury przedmiotowej7
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2studiowanie literatury przedmiotowej5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wiedzy z wykładów4
A-W-4udział w zaliczeniu1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-4dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne wiedzy z ćwiczeń
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne wiedzy z wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O16_W01
ma wiedzę o występowaniu naturalnego oporu środowiska oraz o bogactwie gatunków grzybów pożytecznych, możliwych do zastosowania w ramach biologicznej ochrony roślin przed chorobami i szkodnikami
MR_1A_W06, MR_1A_W10, MR_1A_W12R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
MR_1A_O16_W02
ma wiedzę o sposobach doboru oraz o metodyce aplikacji biopreparatów produkowanych w oparciu o grzyby nadpasożytnicze i antagonistyczne i warunkach sprzyjających ich wysokiej skuteczności
MR_1A_W08, MR_1A_W10, MR_1A_W12R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W08, R1A_W09InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O16_U01
ma umiejętność trafnego doboru biopreparatów zawierających grzyby antagonistyczne lub nadpasożytnicze w celu zwalczania najważniejszych grup agrofagów z uwzględnieniem skuteczności zabiegu i jego ekonomicznej opłacalności
MR_1A_U07, MR_1A_U08, MR_1A_U11, MR_1A_U12R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O16_K01
Ma potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy dzięki czemu możliwe jest obserwowanie i wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań w zakresie integrowanej metody ochrony roślin, a zwłaszcza metod biologicznych
MR_1A_K01, MR_1A_K04R1A_K01, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O16_W01
ma wiedzę o występowaniu naturalnego oporu środowiska oraz o bogactwie gatunków grzybów pożytecznych, możliwych do zastosowania w ramach biologicznej ochrony roślin przed chorobami i szkodnikami
2,0
3,0ma podstawową wiedzę o grzybach nadpasożytniczych używanych w zwalczaniu najważniejszych gospodrczo grupach agrofagów
3,5
4,0
4,5
5,0
MR_1A_O16_W02
ma wiedzę o sposobach doboru oraz o metodyce aplikacji biopreparatów produkowanych w oparciu o grzyby nadpasożytnicze i antagonistyczne i warunkach sprzyjających ich wysokiej skuteczności
2,0
3,0ma podstawową wiedzę o sposobach aplikacji biopreparatów zawierających inokulum grzybów nadpasożytniczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O16_U01
ma umiejętność trafnego doboru biopreparatów zawierających grzyby antagonistyczne lub nadpasożytnicze w celu zwalczania najważniejszych grup agrofagów z uwzględnieniem skuteczności zabiegu i jego ekonomicznej opłacalności
2,0
3,0ma umiejętnosć aplikowania biopreparatów zawierających inokulum grzybów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O16_K01
Ma potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy dzięki czemu możliwe jest obserwowanie i wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań w zakresie integrowanej metody ochrony roślin, a zwłaszcza metod biologicznych
2,0
3,0czuje potrzebę i konieczność dalszego kształcenia w zakresie ochrony roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 1., PWRiL, Poznań, 2010
  2. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 2., PWRiL, Poznań, 2011
  3. Dynowska M., Ejdys E., Mikologia laboratoryjna, Wyd. UWM w Olsztynie, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Biologia organizmu Pythium oligandrum i jego praktyczne zastosowanie w ochronie roślin przed chorobami.2
T-A-2Biologia grzyba Ampelomyces quisqualis i jego praktyczne zastosowanie w ochronie roślin przed chorobami. Przykłady innych nadpasożytów grzybów z rzędu Erysiphales.2
T-A-3Nadpasożyty grzybów z rzędu Uredinales - przegląd gatunków i możliwości wprowadzenia do biologicznej ochrony roślin.2
T-A-4Biologiczne metody zwalczanie grzybów z rodzajów Sclerotinia (wykorzystanie grzyba Coniothyrium minitans) i Rhizoctonia (nadpasożyty z rodzajów Gliocladium i Trichoderma). Grzyby antagonistyczne w biologicznej ochronie roślin.2
T-A-5Wykorzystanie grzybów owadobójczych w biologicznej ochronie roślin.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje interakcji między grzybami a roślinami. Stopień rozwoju uzdolnień pasożytniczych u grzybów. Pasożyty zewnętrzne i wewnętrzne.3
T-W-2Charakterystyka ukłądów i grzybów nadpasożytniczych. Biologia wybranych nadpasożytów wewnętrznych i ich zastosowanie w biologicznej ochronie roślin.4
T-W-3Przegląd nadpasożytów zewnętrznych, biologia wybranych gatunków i możliwości ich wykorzystania w biologicznej ochronie roślin.5
T-W-4Biopreparaty sporządzone w oparciu o organizmy nadpasożytnicze - sposoby przygotowania do aplikacji, metody aplikowania i testowania skuteczności.2
T-W-5Grzyby zasiedlające szkodniki roślinne2
T-W-6Charakterystyka grzybów antagonistycznych i możliwości ich wykorzystania w biologicznej ochronie roślin.4
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2konsultacje6
A-A-3przygotowanie do zaliczenia wiedzy z ćwiczeń7
A-A-4studiowanie literatury przedmiotowej7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2studiowanie literatury przedmiotowej5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wiedzy z wykładów4
A-W-4udział w zaliczeniu1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O16_W01ma wiedzę o występowaniu naturalnego oporu środowiska oraz o bogactwie gatunków grzybów pożytecznych, możliwych do zastosowania w ramach biologicznej ochrony roślin przed chorobami i szkodnikami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego oraz o jego zagrożeniach i o konieczności zrównoważonego użytkowania zasobów przyrody
MR_1A_W10ma podstawową wiedzę o czynnikach abiotycznych i biotycznych wpływających na wzrost i rozwój roślin oraz ich kontroli
MR_1A_W12posiada wiedzę o różnorodności i roli organizmów pożytecznych jako naturalnego oporu środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z bogactwem gatunków grzybów antagonistycznych i nadpasożytniczych występujących w warunkach naturalnych Polski
C-2zapoznanie z możliwościami i sposobami wykorzystania grzybów nadpasożytniczych i antagonistycznych w biologicznej ochronie roślin przed agrofagami
Treści programoweT-W-1Rodzaje interakcji między grzybami a roślinami. Stopień rozwoju uzdolnień pasożytniczych u grzybów. Pasożyty zewnętrzne i wewnętrzne.
T-W-2Charakterystyka ukłądów i grzybów nadpasożytniczych. Biologia wybranych nadpasożytów wewnętrznych i ich zastosowanie w biologicznej ochronie roślin.
T-W-3Przegląd nadpasożytów zewnętrznych, biologia wybranych gatunków i możliwości ich wykorzystania w biologicznej ochronie roślin.
T-W-4Biopreparaty sporządzone w oparciu o organizmy nadpasożytnicze - sposoby przygotowania do aplikacji, metody aplikowania i testowania skuteczności.
T-W-5Grzyby zasiedlające szkodniki roślinne
T-W-6Charakterystyka grzybów antagonistycznych i możliwości ich wykorzystania w biologicznej ochronie roślin.
T-A-1Biologia organizmu Pythium oligandrum i jego praktyczne zastosowanie w ochronie roślin przed chorobami.
T-A-2Biologia grzyba Ampelomyces quisqualis i jego praktyczne zastosowanie w ochronie roślin przed chorobami. Przykłady innych nadpasożytów grzybów z rzędu Erysiphales.
T-A-3Nadpasożyty grzybów z rzędu Uredinales - przegląd gatunków i możliwości wprowadzenia do biologicznej ochrony roślin.
T-A-5Wykorzystanie grzybów owadobójczych w biologicznej ochronie roślin.
T-A-4Biologiczne metody zwalczanie grzybów z rodzajów Sclerotinia (wykorzystanie grzyba Coniothyrium minitans) i Rhizoctonia (nadpasożyty z rodzajów Gliocladium i Trichoderma). Grzyby antagonistyczne w biologicznej ochronie roślin.
Metody nauczaniaM-1wykład
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne wiedzy z ćwiczeń
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne wiedzy z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma podstawową wiedzę o grzybach nadpasożytniczych używanych w zwalczaniu najważniejszych gospodrczo grupach agrofagów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O16_W02ma wiedzę o sposobach doboru oraz o metodyce aplikacji biopreparatów produkowanych w oparciu o grzyby nadpasożytnicze i antagonistyczne i warunkach sprzyjających ich wysokiej skuteczności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
MR_1A_W10ma podstawową wiedzę o czynnikach abiotycznych i biotycznych wpływających na wzrost i rozwój roślin oraz ich kontroli
MR_1A_W12posiada wiedzę o różnorodności i roli organizmów pożytecznych jako naturalnego oporu środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z bogactwem gatunków grzybów antagonistycznych i nadpasożytniczych występujących w warunkach naturalnych Polski
C-2zapoznanie z możliwościami i sposobami wykorzystania grzybów nadpasożytniczych i antagonistycznych w biologicznej ochronie roślin przed agrofagami
Treści programoweT-W-1Rodzaje interakcji między grzybami a roślinami. Stopień rozwoju uzdolnień pasożytniczych u grzybów. Pasożyty zewnętrzne i wewnętrzne.
T-W-2Charakterystyka ukłądów i grzybów nadpasożytniczych. Biologia wybranych nadpasożytów wewnętrznych i ich zastosowanie w biologicznej ochronie roślin.
T-W-3Przegląd nadpasożytów zewnętrznych, biologia wybranych gatunków i możliwości ich wykorzystania w biologicznej ochronie roślin.
T-W-4Biopreparaty sporządzone w oparciu o organizmy nadpasożytnicze - sposoby przygotowania do aplikacji, metody aplikowania i testowania skuteczności.
T-W-5Grzyby zasiedlające szkodniki roślinne
T-W-6Charakterystyka grzybów antagonistycznych i możliwości ich wykorzystania w biologicznej ochronie roślin.
T-A-1Biologia organizmu Pythium oligandrum i jego praktyczne zastosowanie w ochronie roślin przed chorobami.
T-A-2Biologia grzyba Ampelomyces quisqualis i jego praktyczne zastosowanie w ochronie roślin przed chorobami. Przykłady innych nadpasożytów grzybów z rzędu Erysiphales.
T-A-3Nadpasożyty grzybów z rzędu Uredinales - przegląd gatunków i możliwości wprowadzenia do biologicznej ochrony roślin.
T-A-5Wykorzystanie grzybów owadobójczych w biologicznej ochronie roślin.
T-A-4Biologiczne metody zwalczanie grzybów z rodzajów Sclerotinia (wykorzystanie grzyba Coniothyrium minitans) i Rhizoctonia (nadpasożyty z rodzajów Gliocladium i Trichoderma). Grzyby antagonistyczne w biologicznej ochronie roślin.
Metody nauczaniaM-1wykład
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne wiedzy z ćwiczeń
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne wiedzy z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma podstawową wiedzę o sposobach aplikacji biopreparatów zawierających inokulum grzybów nadpasożytniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O16_U01ma umiejętność trafnego doboru biopreparatów zawierających grzyby antagonistyczne lub nadpasożytnicze w celu zwalczania najważniejszych grup agrofagów z uwzględnieniem skuteczności zabiegu i jego ekonomicznej opłacalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_U07potrafi zidentyfikować organizmy pożyteczne i skorelować ich występowanie z żywicielami w określonym środowisku oraz zastosować metody wspierające naturalny opór środowiska względem agrofagów
MR_1A_U08umie racjonalnie dobrać i poprawnie zastosować metody ochrony przed agrofagami kierując się zasadami integrowanej ochrony roślin
MR_1A_U11posiada umiejętność podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów występujących w medycynie roślin z wykorzystaniem technologii tradycyjnych i nowoczesnych
MR_1A_U12potrafi dostrzec i zinterpretować zjawiska ekonomiczne w produkcji i ochronie roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z bogactwem gatunków grzybów antagonistycznych i nadpasożytniczych występujących w warunkach naturalnych Polski
C-2zapoznanie z możliwościami i sposobami wykorzystania grzybów nadpasożytniczych i antagonistycznych w biologicznej ochronie roślin przed agrofagami
Treści programoweT-W-1Rodzaje interakcji między grzybami a roślinami. Stopień rozwoju uzdolnień pasożytniczych u grzybów. Pasożyty zewnętrzne i wewnętrzne.
T-W-2Charakterystyka ukłądów i grzybów nadpasożytniczych. Biologia wybranych nadpasożytów wewnętrznych i ich zastosowanie w biologicznej ochronie roślin.
T-W-3Przegląd nadpasożytów zewnętrznych, biologia wybranych gatunków i możliwości ich wykorzystania w biologicznej ochronie roślin.
T-W-4Biopreparaty sporządzone w oparciu o organizmy nadpasożytnicze - sposoby przygotowania do aplikacji, metody aplikowania i testowania skuteczności.
T-W-5Grzyby zasiedlające szkodniki roślinne
T-W-6Charakterystyka grzybów antagonistycznych i możliwości ich wykorzystania w biologicznej ochronie roślin.
T-A-1Biologia organizmu Pythium oligandrum i jego praktyczne zastosowanie w ochronie roślin przed chorobami.
T-A-2Biologia grzyba Ampelomyces quisqualis i jego praktyczne zastosowanie w ochronie roślin przed chorobami. Przykłady innych nadpasożytów grzybów z rzędu Erysiphales.
T-A-3Nadpasożyty grzybów z rzędu Uredinales - przegląd gatunków i możliwości wprowadzenia do biologicznej ochrony roślin.
T-A-5Wykorzystanie grzybów owadobójczych w biologicznej ochronie roślin.
T-A-4Biologiczne metody zwalczanie grzybów z rodzajów Sclerotinia (wykorzystanie grzyba Coniothyrium minitans) i Rhizoctonia (nadpasożyty z rodzajów Gliocladium i Trichoderma). Grzyby antagonistyczne w biologicznej ochronie roślin.
Metody nauczaniaM-1wykład
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne wiedzy z ćwiczeń
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne wiedzy z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma umiejętnosć aplikowania biopreparatów zawierających inokulum grzybów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O16_K01Ma potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy dzięki czemu możliwe jest obserwowanie i wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań w zakresie integrowanej metody ochrony roślin, a zwłaszcza metod biologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_K01rozumie potrzebę ustawicznego zdobywania i poszerzania wiedzy w zakresie ochrony roślin i środowiska
MR_1A_K04potrafi podjąć decyzję dotyczącą wdrażania w życie zasad integrowanej ochrony roślin, docenia znaczenie profilaktyki i konieczności protekcji środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z bogactwem gatunków grzybów antagonistycznych i nadpasożytniczych występujących w warunkach naturalnych Polski
C-2zapoznanie z możliwościami i sposobami wykorzystania grzybów nadpasożytniczych i antagonistycznych w biologicznej ochronie roślin przed agrofagami
Treści programoweT-W-1Rodzaje interakcji między grzybami a roślinami. Stopień rozwoju uzdolnień pasożytniczych u grzybów. Pasożyty zewnętrzne i wewnętrzne.
T-W-2Charakterystyka ukłądów i grzybów nadpasożytniczych. Biologia wybranych nadpasożytów wewnętrznych i ich zastosowanie w biologicznej ochronie roślin.
T-W-3Przegląd nadpasożytów zewnętrznych, biologia wybranych gatunków i możliwości ich wykorzystania w biologicznej ochronie roślin.
T-W-4Biopreparaty sporządzone w oparciu o organizmy nadpasożytnicze - sposoby przygotowania do aplikacji, metody aplikowania i testowania skuteczności.
T-W-5Grzyby zasiedlające szkodniki roślinne
T-W-6Charakterystyka grzybów antagonistycznych i możliwości ich wykorzystania w biologicznej ochronie roślin.
T-A-1Biologia organizmu Pythium oligandrum i jego praktyczne zastosowanie w ochronie roślin przed chorobami.
T-A-2Biologia grzyba Ampelomyces quisqualis i jego praktyczne zastosowanie w ochronie roślin przed chorobami. Przykłady innych nadpasożytów grzybów z rzędu Erysiphales.
T-A-3Nadpasożyty grzybów z rzędu Uredinales - przegląd gatunków i możliwości wprowadzenia do biologicznej ochrony roślin.
T-A-5Wykorzystanie grzybów owadobójczych w biologicznej ochronie roślin.
T-A-4Biologiczne metody zwalczanie grzybów z rodzajów Sclerotinia (wykorzystanie grzyba Coniothyrium minitans) i Rhizoctonia (nadpasożyty z rodzajów Gliocladium i Trichoderma). Grzyby antagonistyczne w biologicznej ochronie roślin.
Metody nauczaniaM-1wykład
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne wiedzy z ćwiczeń
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne wiedzy z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0czuje potrzebę i konieczność dalszego kształcenia w zakresie ochrony roślin
3,5
4,0
4,5
5,0