Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)

Sylabus przedmiotu Dendrologia stosowana:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Medycyna roślin
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dendrologia stosowana
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Urszula Nawrocka-Grześkowiak <Urszula.Nawrocka-Grzeskowiak@zut.edu.pl>, Małgorzata Nowakowska <Malgorzata.Nowakowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 20 1,50,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 1,50,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z dendrologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie umiejętności rozpoznawania gatunków drzew i krzewów
C-2Poznanie wymagań siedliskowych drzew i krzewów z różnych grup ekologicznych
C-3Poznanie mozliwości zastosowania drzrew i krzewów w róznych warunkach siedliskowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozpoznawanie drzew i krzewów na różnych terenach zieleni Szczecina (parki, zieleńce, ogrody) i w Ogrodzie Dendrologicznym w Glinnej10
10
wykłady
T-W-1Wymagania siedliskowe i zastosowanie drzew i krzewów nagozalążkowych4
T-W-2Drzewa i krzewy zawszezielone – gatunki, wymagania siedliskowe, zastosowanie2
T-W-3Drzewa i krzewy rodzime i obcego pochodzenia – gatunki, wymagania siedliskowe zastosowanie6
T-W-4Drzewa i krzewy na tereny zurbanizowane – gatunki, odporność na warunki miejskie, wymagania siedliskowe zastosowanie2
T-W-5Rośliny drzewiaste z rodziny wrzosowate – gatunki, wymagania siedliskowe zastosowanie2
T-W-6Rośliny drzewiaste mające zastosowanie jako okrywowe – gatunki i wymagania siedliskowe2
T-W-7Pnącza – gatunki, wymagania siedliskowe zastosowanie2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Konsultacje, przygotowanie do zaliczenia10
A-A-3Praca własna studenta10
A-A-4Przygotowanie prezentacji15
45
wykłady
A-W-1Udzieł w wykładach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Konsultacje8
A-W-4Praca własna studenta8
44

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające/Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe/Wykład konwersatoryjny
M-3Metody praktyczne/Obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian wiadomości
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O12_W01
Student posiada wiedzę o roli, znaczeniu i zrtównoważonym uzytkowaniu terenów zieleni; zna gatunki i odmiany drzew i krzewów
MR_1A_W06, MR_1A_W11R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W03C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O12_U01
Zna gatunki drzew i krzewów; zna wymagania roślin i możliwości ich zastosowania
MR_1A_U05, MR_1A_U09, MR_1A_U10R1A_U05, R1A_U06InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O12_K01
Ma świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z poznawaniem nowych gatunków drzew i krzewów; potrafii dobrać gatunki drzew i krzewów do określonych warunków środowisa
MR_1A_K01, MR_1A_K02, MR_1A_K04R1A_K01, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O12_W01
Student posiada wiedzę o roli, znaczeniu i zrtównoważonym uzytkowaniu terenów zieleni; zna gatunki i odmiany drzew i krzewów
2,0
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę z rozpoznawania oraz zastosowania drzew i krzewów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O12_U01
Zna gatunki drzew i krzewów; zna wymagania roślin i możliwości ich zastosowania
2,0
3,0Student zna w ograniczonym zakresie gatunki oraz odmainy drzew i krzewów, potrafi w ograniczonym zakresie określić wymagania i możliwości zastosowania drzew oraz krzewów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O12_K01
Ma świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z poznawaniem nowych gatunków drzew i krzewów; potrafii dobrać gatunki drzew i krzewów do określonych warunków środowisa
2,0
3,0Student ma elementarną znajomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych gatunków i odmian drzew i krzewów oraz możliwości ich stosowania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bugała W., drzewa i krzewy dla terenów zieleni, PWRiL, Warszawa, 2001
  2. Drozdek M. E. (red.), Rośliny do zadań specjalnych, Oficyna Wydawnicza PWSZ, Sulechów, 2011
  3. Kubus M., Dendrologia. Skrypt dla studentów kierunków Architektura i Ogrodnictwo, AR w Szczecinie, Szczecin, 2005
  4. Seneta W., Dolatowski J., Dendrologia, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Borowski J., Latocha P., Zasotsowanie roślin pnących i okrywowych, SGGW, Warszawa, 2005
  2. Coombes A.J., Drzewa. Kolekcjoner, Wiedza i Życie, Warszawa, 1992
  3. Godet J.D., Drzewa i krzewy, rozpoznawanie gatunków, Multico Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1997
  4. Witkoś-Gnach K. (red.), Tyszko-Chmielowiec P. (red.), Drzewa w krajobrazie. podręcznik praktyka, Fundacja EkoRozwoju, Wrocław, 2014
  5. Stachak A. (red.), Zieleń Szczecina. Ilustrowany przewodnik dendrologiczny, InPlus, Wołczkowo, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozpoznawanie drzew i krzewów na różnych terenach zieleni Szczecina (parki, zieleńce, ogrody) i w Ogrodzie Dendrologicznym w Glinnej10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wymagania siedliskowe i zastosowanie drzew i krzewów nagozalążkowych4
T-W-2Drzewa i krzewy zawszezielone – gatunki, wymagania siedliskowe, zastosowanie2
T-W-3Drzewa i krzewy rodzime i obcego pochodzenia – gatunki, wymagania siedliskowe zastosowanie6
T-W-4Drzewa i krzewy na tereny zurbanizowane – gatunki, odporność na warunki miejskie, wymagania siedliskowe zastosowanie2
T-W-5Rośliny drzewiaste z rodziny wrzosowate – gatunki, wymagania siedliskowe zastosowanie2
T-W-6Rośliny drzewiaste mające zastosowanie jako okrywowe – gatunki i wymagania siedliskowe2
T-W-7Pnącza – gatunki, wymagania siedliskowe zastosowanie2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Konsultacje, przygotowanie do zaliczenia10
A-A-3Praca własna studenta10
A-A-4Przygotowanie prezentacji15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udzieł w wykładach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Konsultacje8
A-W-4Praca własna studenta8
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O12_W01Student posiada wiedzę o roli, znaczeniu i zrtównoważonym uzytkowaniu terenów zieleni; zna gatunki i odmiany drzew i krzewów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego oraz o jego zagrożeniach i o konieczności zrównoważonego użytkowania zasobów przyrody
MR_1A_W11zna gatunki i odmiany roślin ogrodniczych, rolniczych i terenów zieleni oraz agrofagi z nimi związane
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Poznanie wymagań siedliskowych drzew i krzewów z różnych grup ekologicznych
C-3Poznanie mozliwości zastosowania drzrew i krzewów w róznych warunkach siedliskowych
C-1Zdobycie umiejętności rozpoznawania gatunków drzew i krzewów
Treści programoweT-W-1Wymagania siedliskowe i zastosowanie drzew i krzewów nagozalążkowych
T-W-2Drzewa i krzewy zawszezielone – gatunki, wymagania siedliskowe, zastosowanie
T-W-3Drzewa i krzewy rodzime i obcego pochodzenia – gatunki, wymagania siedliskowe zastosowanie
T-W-4Drzewa i krzewy na tereny zurbanizowane – gatunki, odporność na warunki miejskie, wymagania siedliskowe zastosowanie
T-W-5Rośliny drzewiaste z rodziny wrzosowate – gatunki, wymagania siedliskowe zastosowanie
T-W-6Rośliny drzewiaste mające zastosowanie jako okrywowe – gatunki i wymagania siedliskowe
T-W-7Pnącza – gatunki, wymagania siedliskowe zastosowanie
T-A-1Rozpoznawanie drzew i krzewów na różnych terenach zieleni Szczecina (parki, zieleńce, ogrody) i w Ogrodzie Dendrologicznym w Glinnej
Metody nauczaniaM-1Metody podające/Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe/Wykład konwersatoryjny
M-3Metody praktyczne/Obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-1Ocena formująca: Sprawdzian wiadomości
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę z rozpoznawania oraz zastosowania drzew i krzewów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O12_U01Zna gatunki drzew i krzewów; zna wymagania roślin i możliwości ich zastosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_U05potrafi rozpoznać i klasyfikować podstawowe taksony roślin uprawnych i dziko rosnących oraz określić optymalne warunki ich wzrostu i rozwoju
MR_1A_U09potrafi rozpoznać i przeanalizować zjawiska wpływające na stan rozwojowy i zdrowotny rośliny oraz zaplanować i zastosować zabiegi mające na celu poprawę warunków jej wzrostu
MR_1A_U10potrafi posługiwać się podstawowymi technikami w ocenie stanu zdrowotności roślin i kondycji środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Poznanie wymagań siedliskowych drzew i krzewów z różnych grup ekologicznych
C-3Poznanie mozliwości zastosowania drzrew i krzewów w róznych warunkach siedliskowych
C-1Zdobycie umiejętności rozpoznawania gatunków drzew i krzewów
Treści programoweT-W-1Wymagania siedliskowe i zastosowanie drzew i krzewów nagozalążkowych
T-W-2Drzewa i krzewy zawszezielone – gatunki, wymagania siedliskowe, zastosowanie
T-W-3Drzewa i krzewy rodzime i obcego pochodzenia – gatunki, wymagania siedliskowe zastosowanie
T-W-4Drzewa i krzewy na tereny zurbanizowane – gatunki, odporność na warunki miejskie, wymagania siedliskowe zastosowanie
T-W-5Rośliny drzewiaste z rodziny wrzosowate – gatunki, wymagania siedliskowe zastosowanie
T-W-6Rośliny drzewiaste mające zastosowanie jako okrywowe – gatunki i wymagania siedliskowe
T-W-7Pnącza – gatunki, wymagania siedliskowe zastosowanie
T-A-1Rozpoznawanie drzew i krzewów na różnych terenach zieleni Szczecina (parki, zieleńce, ogrody) i w Ogrodzie Dendrologicznym w Glinnej
Metody nauczaniaM-1Metody podające/Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe/Wykład konwersatoryjny
M-3Metody praktyczne/Obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-1Ocena formująca: Sprawdzian wiadomości
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w ograniczonym zakresie gatunki oraz odmainy drzew i krzewów, potrafi w ograniczonym zakresie określić wymagania i możliwości zastosowania drzew oraz krzewów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O12_K01Ma świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z poznawaniem nowych gatunków drzew i krzewów; potrafii dobrać gatunki drzew i krzewów do określonych warunków środowisa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_K01rozumie potrzebę ustawicznego zdobywania i poszerzania wiedzy w zakresie ochrony roślin i środowiska
MR_1A_K02potrafi prawidłowo rozstrzygać dylematy związane z działalnością zawodową w zakresie medycyny roślin
MR_1A_K04potrafi podjąć decyzję dotyczącą wdrażania w życie zasad integrowanej ochrony roślin, docenia znaczenie profilaktyki i konieczności protekcji środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Poznanie wymagań siedliskowych drzew i krzewów z różnych grup ekologicznych
C-3Poznanie mozliwości zastosowania drzrew i krzewów w róznych warunkach siedliskowych
C-1Zdobycie umiejętności rozpoznawania gatunków drzew i krzewów
Treści programoweT-W-1Wymagania siedliskowe i zastosowanie drzew i krzewów nagozalążkowych
T-W-2Drzewa i krzewy zawszezielone – gatunki, wymagania siedliskowe, zastosowanie
T-W-3Drzewa i krzewy rodzime i obcego pochodzenia – gatunki, wymagania siedliskowe zastosowanie
T-W-4Drzewa i krzewy na tereny zurbanizowane – gatunki, odporność na warunki miejskie, wymagania siedliskowe zastosowanie
T-W-5Rośliny drzewiaste z rodziny wrzosowate – gatunki, wymagania siedliskowe zastosowanie
T-W-6Rośliny drzewiaste mające zastosowanie jako okrywowe – gatunki i wymagania siedliskowe
T-W-7Pnącza – gatunki, wymagania siedliskowe zastosowanie
T-A-1Rozpoznawanie drzew i krzewów na różnych terenach zieleni Szczecina (parki, zieleńce, ogrody) i w Ogrodzie Dendrologicznym w Glinnej
Metody nauczaniaM-1Metody podające/Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe/Wykład konwersatoryjny
M-3Metody praktyczne/Obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-1Ocena formująca: Sprawdzian wiadomości
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma elementarną znajomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych gatunków i odmian drzew i krzewów oraz możliwości ich stosowania
3,5
4,0
4,5
5,0