Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)
Sylabus przedmiotu Arborystyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Medycyna roślin | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Arborystyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Urszula Nawrocka-Grześkowiak <Urszula.Nawrocka-Grzeskowiak@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>, Małgorzata Nowakowska <Malgorzata.Nowakowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z dendrologii oraz chirurgii drzew |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | poznanie podstaw formalno-prawnych i zakresu pracy w zawodzie arborysta oraz podstaw anatomii i fizjologii drzewa |
C-2 | opanowanie umiejętności kompleksowej diagnostyki stanu zdrowotnego drzewa, oraz sporządzania ekspertyz i operatów pielegnacyjnych |
C-3 | poznanie specyfiki pracy arborysty w zakresie przygotowania miejsca pracy, zasad BHP, wyposażenia i technik wspinaczkowych |
C-4 | poznanie sposobów mechanicznego zabezpieczania koron drzew, drzew przed utratą statyki oraz zasad ścinki drzew |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | wykonanie inspekcji stanu zachowania drzewa (stan zdrowotny+statyka) | 4 |
T-A-2 | badania budowy wewnętrznej drzewa z użyciem tomografu akustycznego Picus Sonic, rezystografu IML 400 oraz sondy | 4 |
T-A-3 | określanie wieku drzewa | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | definicja zawodu arborysty, zakres prac przy drzewach, uwarunkowania formalno-prawne zawodu, kwalifikacje | 2 |
T-W-2 | podstawy anatomii i fizjologii drzewa, metody określania wieku drzewa | 2 |
T-W-3 | kompleksowa diagnostyka stanu zachowania drzewa (stan zdrowotny, statyka drzew, metody inwazyjne i bezinwazyjne badania budowy wewnętrznej drzewa - materiały, narzędzia, maszyny, technika prac) | 2 |
T-W-4 | zasady opracowania ekspertyz i operatów pielęgnacyjnych | 2 |
T-W-5 | przygotowanie i zabezpieczenie miejsca pracy oraz zasady BHP | 2 |
T-W-6 | wyposażenie arborystyczne oraz techniki wspinaczkowe | 2 |
T-W-7 | mechaniczne zabezpieczenia koron drzew (wiązania sztywne, wiązania elastyczne "Cobra" - podstawowe zasady montażu, systemy wiązań, asortyment) | 2 |
T-W-8 | zabezpieczanie drzew przed wykrotami - podpory i odciągi (materiały, zasady montażu) | 2 |
T-W-9 | wpływ warunków otoczenia na wzrost i rozwój drzew | 2 |
T-W-10 | ścinka drzew - technika, podstawowe zasady | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 10 |
A-A-2 | konsultacje, przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-A-3 | praca własna studenta | 12 |
A-A-4 | przygotowanie prezentacji | 8 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | konsultacje | 7 |
A-W-3 | praca własna studenta | 7 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-5 | zaliczenie | 2 |
44 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające/Wykład informacyjny |
M-2 | Metody problemowe/Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Metody praktyczne/Obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | Matody aktywizujące/Przygotowanie prezentacji, operatu i dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwium |
S-2 | Ocena formująca: ocena wykonanej ekspertyzy i operatu pielęgnacyjnego |
S-3 | Ocena formująca: ocena aktywności |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_O11_W01 Student posiada podstawową wiedzę nt. anatomii i fizjologii drzewa oraz o sposobach diagnostyki różnych gatunków drzew i metodach, technikach i narzędziach stosowanych w celu poprawy stanu zachowania drzewa | MR_1A_W06, MR_1A_W11 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W03 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-A-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_O11_U01 potrafi zdiagnozować stan zachowania drzewa (stan zdrowotny+statyka) za pomocą wskazanej techniki, wykonać ekspertyzę i operat pielęgnacyjny oraz zaplanować sposób zabezpieczenia drzewa | MR_1A_U05, MR_1A_U09, MR_1A_U10 | R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-A-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_O11_K01 ma świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z pielęgnacją drzew i krzewów; potrafii współpracować w grupie oraz myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | MR_1A_K01, MR_1A_K08 | R1A_K01, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-A-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-4, S-1 |
MR_1A_O11_K02 potrafi rozstrzygać problemy z zakresu arborystyki i podjąć decyzję dotyczącą sposobu pielegnacji i zabezpieczenia drzewa, doceniajac przy tym znaczenie monitoringu i profilaktyki drzewa | MR_1A_K02, MR_1A_K04 | R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | C-1, C-2, C-4 | T-W-1, T-A-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_O11_W01 Student posiada podstawową wiedzę nt. anatomii i fizjologii drzewa oraz o sposobach diagnostyki różnych gatunków drzew i metodach, technikach i narzędziach stosowanych w celu poprawy stanu zachowania drzewa | 2,0 | |
3,0 | Student posiada ograniczoną wiedzę o anatomii i fizjologii drzewa i jego sposobach diagnostyki, jak też metodach, technikach i narzędziach stosowanych dla poprawy stanu zachowania drzewa | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_O11_U01 potrafi zdiagnozować stan zachowania drzewa (stan zdrowotny+statyka) za pomocą wskazanej techniki, wykonać ekspertyzę i operat pielęgnacyjny oraz zaplanować sposób zabezpieczenia drzewa | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w ograniczonym zakresie zdiagnozować stan zachowania drzewa za pomocą wskazanej techniki, a następnie wykonać ekspertyzę i operat pielęgnacyjny; potrafi zaplanować - w stopniu podstawowym - sposób zabezpieczenia drzewa | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_O11_K01 ma świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z pielęgnacją drzew i krzewów; potrafii współpracować w grupie oraz myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | |
3,0 | Student ma elementarną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii w zakresie pielęgnacji drzew; potrafi w sposób dostateczny współpracować w grupie, jak też myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
MR_1A_O11_K02 potrafi rozstrzygać problemy z zakresu arborystyki i podjąć decyzję dotyczącą sposobu pielegnacji i zabezpieczenia drzewa, doceniajac przy tym znaczenie monitoringu i profilaktyki drzewa | 2,0 | |
3,0 | potrafi poradzić sobie w sposób dostateczny z problemami z zakresu arborystyki i w większości podejmuje trafne decyzje dotyczące sposobu pielęgnacji i zabezpieczenia drzewa; umie docenić monitoring i profilaktykę drzewa | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jepson J., Poradnik Treeclimbera, Wyd. Jerzy Stolarczyk EKO-TREK, Wrocław, 2011
- Gross, European treeworker, Patzer Verlag, Berlin-Hanower, 2002
- Skup A., Arborystyka - podręcznik bezpiecznej pracy, Wyd. Arbor, Prudnik, 2008
Literatura dodatkowa
- Witkoś-Gnach K., Tyszko-Chmielowiec P., (red.), Drzewa w krajobrazie. Podręcznik praktyka. Drogi do natury, Fundacja EkoRozwoju, Wrocław, 2014
- Chachulski Z., Chirurgia i pielęgnacja drzew, LEGRAF, Warszawa, 2000
- Kosmala M., Pielęgnowanie drzew i krzewów ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000
- Kimbar R., Wady drewna, Osie, Osie, 2011, Wyd. I poprawione
- Przegląd Komunalny, Abrys, Poznań
- Zieleń Miejska, Abrys, Poznań