Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)
Sylabus przedmiotu Przystosowania roślin do niekorzystnych warunków środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Medycyna roślin | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przystosowania roślin do niekorzystnych warunków środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ma podstawową wiedzę z botaniki ogólnej, fizyki i chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z różnorodnością przystosowań morflogicznych i fizjologiczno-biochemicznych roślin do różnych warunków środowiska |
C-2 | Poznanie przez studenta mechanizmów obrony roślin przed niekorzystnymi czynnikami środowiska |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | oznaczanie bilansu wodnego i indeksu szparkowego dla różnych typów roślin | 4 |
T-A-2 | Rola i udział regulatorów wzrostu i rozwoju roślin w odpowiedzi roślin na działanie bodźców środowiskowych oraz w mechanizmach odpornościowych przed niekorzystnymi czynnikami środowiska | 4 |
T-A-3 | Ocena przydatności modyfikacji genetycznych roślin w zwiększaniu ich odporności na skrajnie niekorzystne warunki środowiskowe | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Opis stosunków wodnych na poziomie komórkowym, tkankowym i rośliny w zależności od warunków środowiskowych | 4 |
T-W-2 | Zmiany morfologiczne oraz aktywności fizjologiczno-biochemicznej powstałe w procesie ewolucji oraz zachodzące podczas cyklu ontogenetycznego w zależności od natężenia czynników środowiskowych. | 4 |
T-W-3 | Zakres i poziomy tolernacji roślin na niekorzystne warunki środowiskowe u różnych gatunków roślin | 2 |
T-W-4 | Wpływ czynników środowiskowych i endogennych na wzrost i rozwój roślin o zróżnicowanych wymaganiach siedliskowych | 4 |
T-W-5 | Podział i charakterystyka roślin ze względu na zróżnicowane wymagania w stosunku do abiotycznych czynników środowiskowych | 3 |
T-W-6 | Strategie odporności roślin na niekorzystne warunki środowiskowe | 3 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | przygotowanie do zajęć i samodzielne studiowanie literatury | 14 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji związanej z tematyką ćwiczeń | 10 |
A-A-4 | konsultancje | 6 |
A-A-5 | przygotowanie konspektów | 5 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | studiowanie fachowej literatury | 10 |
A-W-3 | konsultacje | 6 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 9 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | zajęcia pokazowe |
M-3 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | Pogadanka |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena formy i treści przygotowanej prezentacji na podany temat |
S-2 | Ocena formująca: rozwiązywanie zadań otwartych |
S-3 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_O04_W01 Potrafi wymienić i opisać główne modyfikacje morfologiczne organów roślinnych oraz przystosowania roślin do zróżnicowanych siedlisk | MR_1A_W04 | R1A_W04, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-A-3, T-W-6 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-3 |
MR_1A_O04_W02 Potrafi opisać wpływ czynników środowiskowych o różnym natężeniu, na gospodarkę wodną, budowę morfologiczną i wzrost roślin. | MR_1A_W10 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_O04_U01 Potrafi ocenić kondycję roślin w warunkach oddziaływania czynników zewnętrznych o zróżnicowanym natężeniu oraz opisać strategie roślin wykorzystywane w poprawie ich stanu fizjologicznego | MR_1A_U05, MR_1A_U09 | R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_O04_K01 Ma świadomość ustawicznego dokształacania się. Rozmumie zagadnienia związane z funkcjonowaniem środowiska przyrodniczego | MR_1A_K01, MR_1A_K02, MR_1A_K04 | R1A_K01, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-6 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_O04_W01 Potrafi wymienić i opisać główne modyfikacje morfologiczne organów roślinnych oraz przystosowania roślin do zróżnicowanych siedlisk | 2,0 | |
3,0 | student potrafi podać i opisać kilka przykładów modyfikacji morfologicznych przystosowanych do różnych siedlisk | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
MR_1A_O04_W02 Potrafi opisać wpływ czynników środowiskowych o różnym natężeniu, na gospodarkę wodną, budowę morfologiczną i wzrost roślin. | 2,0 | |
3,0 | potrafi opisać wpływ podstawowych czynników abiotycznych na przebieg wzrostu i bilans wodny roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_O04_U01 Potrafi ocenić kondycję roślin w warunkach oddziaływania czynników zewnętrznych o zróżnicowanym natężeniu oraz opisać strategie roślin wykorzystywane w poprawie ich stanu fizjologicznego | 2,0 | |
3,0 | potrafi w stopniu podstawowym ocenić kondycję roślin na podstawie ich stanu fizjologicznego oraz wyjaśnić w jaki sposób rośliny chronią się przed niekorzystnymi czynnikami środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_O04_K01 Ma świadomość ustawicznego dokształacania się. Rozmumie zagadnienia związane z funkcjonowaniem środowiska przyrodniczego | 2,0 | |
3,0 | student potrafi zrozumieć ważność problemu związanego z podnoszeniem swoich kwalifikacji. Jest świadomy ważności swoich działań w zakresie środowiska przyrodniczego . | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Stack Z., Chołuj D., Niemyska B., Fizjologiczna reakcja roślin na niekorzystne czynniki środowiska, Wyd. SGGW, Warszawa, 1995
- Kozłowska M., Fizjologia roślin od teorii do nauk stosowanych., PWRiL, Poznań, 2007
Literatura dodatkowa
- Harborne J.B., Ekologia biochemiczna, PWN, Warszawa, 1997
- Kopcewicz J., Podstawy biologii roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012