Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)

Sylabus przedmiotu Przystosowania roślin do niekorzystnych warunków środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Medycyna roślin
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przystosowania roślin do niekorzystnych warunków środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 20 1,50,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,50,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ma podstawową wiedzę z botaniki ogólnej, fizyki i chemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z różnorodnością przystosowań morflogicznych i fizjologiczno-biochemicznych roślin do różnych warunków środowiska
C-2Poznanie przez studenta mechanizmów obrony roślin przed niekorzystnymi czynnikami środowiska

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1oznaczanie bilansu wodnego i indeksu szparkowego dla różnych typów roślin4
T-A-2Rola i udział regulatorów wzrostu i rozwoju roślin w odpowiedzi roślin na działanie bodźców środowiskowych oraz w mechanizmach odpornościowych przed niekorzystnymi czynnikami środowiska4
T-A-3Ocena przydatności modyfikacji genetycznych roślin w zwiększaniu ich odporności na skrajnie niekorzystne warunki środowiskowe2
10
wykłady
T-W-1Opis stosunków wodnych na poziomie komórkowym, tkankowym i rośliny w zależności od warunków środowiskowych4
T-W-2Zmiany morfologiczne oraz aktywności fizjologiczno-biochemicznej powstałe w procesie ewolucji oraz zachodzące podczas cyklu ontogenetycznego w zależności od natężenia czynników środowiskowych.4
T-W-3Zakres i poziomy tolernacji roślin na niekorzystne warunki środowiskowe u różnych gatunków roślin2
T-W-4Wpływ czynników środowiskowych i endogennych na wzrost i rozwój roślin o zróżnicowanych wymaganiach siedliskowych4
T-W-5Podział i charakterystyka roślin ze względu na zróżnicowane wymagania w stosunku do abiotycznych czynników środowiskowych3
T-W-6Strategie odporności roślin na niekorzystne warunki środowiskowe3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do zajęć i samodzielne studiowanie literatury14
A-A-3Przygotowanie prezentacji związanej z tematyką ćwiczeń10
A-A-4konsultancje6
A-A-5przygotowanie konspektów5
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2studiowanie fachowej literatury10
A-W-3konsultacje6
A-W-4przygotowanie do zaliczenia wykładów9
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2zajęcia pokazowe
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-4Pogadanka

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena formy i treści przygotowanej prezentacji na podany temat
S-2Ocena formująca: rozwiązywanie zadań otwartych
S-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O04_W01
Potrafi wymienić i opisać główne modyfikacje morfologiczne organów roślinnych oraz przystosowania roślin do zróżnicowanych siedlisk
MR_1A_W04R1A_W04, R1A_W06InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-A-3, T-W-6M-1, M-3, M-4S-1, S-3
MR_1A_O04_W02
Potrafi opisać wpływ czynników środowiskowych o różnym natężeniu, na gospodarkę wodną, budowę morfologiczną i wzrost roślin.
MR_1A_W10R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-1, T-A-1M-1, M-2, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O04_U01
Potrafi ocenić kondycję roślin w warunkach oddziaływania czynników zewnętrznych o zróżnicowanym natężeniu oraz opisać strategie roślin wykorzystywane w poprawie ich stanu fizjologicznego
MR_1A_U05, MR_1A_U09R1A_U05, R1A_U06InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O04_K01
Ma świadomość ustawicznego dokształacania się. Rozmumie zagadnienia związane z funkcjonowaniem środowiska przyrodniczego
MR_1A_K01, MR_1A_K02, MR_1A_K04R1A_K01, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-6M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O04_W01
Potrafi wymienić i opisać główne modyfikacje morfologiczne organów roślinnych oraz przystosowania roślin do zróżnicowanych siedlisk
2,0
3,0student potrafi podać i opisać kilka przykładów modyfikacji morfologicznych przystosowanych do różnych siedlisk
3,5
4,0
4,5
5,0
MR_1A_O04_W02
Potrafi opisać wpływ czynników środowiskowych o różnym natężeniu, na gospodarkę wodną, budowę morfologiczną i wzrost roślin.
2,0
3,0potrafi opisać wpływ podstawowych czynników abiotycznych na przebieg wzrostu i bilans wodny roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O04_U01
Potrafi ocenić kondycję roślin w warunkach oddziaływania czynników zewnętrznych o zróżnicowanym natężeniu oraz opisać strategie roślin wykorzystywane w poprawie ich stanu fizjologicznego
2,0
3,0potrafi w stopniu podstawowym ocenić kondycję roślin na podstawie ich stanu fizjologicznego oraz wyjaśnić w jaki sposób rośliny chronią się przed niekorzystnymi czynnikami środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O04_K01
Ma świadomość ustawicznego dokształacania się. Rozmumie zagadnienia związane z funkcjonowaniem środowiska przyrodniczego
2,0
3,0student potrafi zrozumieć ważność problemu związanego z podnoszeniem swoich kwalifikacji. Jest świadomy ważności swoich działań w zakresie środowiska przyrodniczego .
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Stack Z., Chołuj D., Niemyska B., Fizjologiczna reakcja roślin na niekorzystne czynniki środowiska, Wyd. SGGW, Warszawa, 1995
  2. Kozłowska M., Fizjologia roślin od teorii do nauk stosowanych., PWRiL, Poznań, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Harborne J.B., Ekologia biochemiczna, PWN, Warszawa, 1997
  2. Kopcewicz J., Podstawy biologii roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1oznaczanie bilansu wodnego i indeksu szparkowego dla różnych typów roślin4
T-A-2Rola i udział regulatorów wzrostu i rozwoju roślin w odpowiedzi roślin na działanie bodźców środowiskowych oraz w mechanizmach odpornościowych przed niekorzystnymi czynnikami środowiska4
T-A-3Ocena przydatności modyfikacji genetycznych roślin w zwiększaniu ich odporności na skrajnie niekorzystne warunki środowiskowe2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Opis stosunków wodnych na poziomie komórkowym, tkankowym i rośliny w zależności od warunków środowiskowych4
T-W-2Zmiany morfologiczne oraz aktywności fizjologiczno-biochemicznej powstałe w procesie ewolucji oraz zachodzące podczas cyklu ontogenetycznego w zależności od natężenia czynników środowiskowych.4
T-W-3Zakres i poziomy tolernacji roślin na niekorzystne warunki środowiskowe u różnych gatunków roślin2
T-W-4Wpływ czynników środowiskowych i endogennych na wzrost i rozwój roślin o zróżnicowanych wymaganiach siedliskowych4
T-W-5Podział i charakterystyka roślin ze względu na zróżnicowane wymagania w stosunku do abiotycznych czynników środowiskowych3
T-W-6Strategie odporności roślin na niekorzystne warunki środowiskowe3
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do zajęć i samodzielne studiowanie literatury14
A-A-3Przygotowanie prezentacji związanej z tematyką ćwiczeń10
A-A-4konsultancje6
A-A-5przygotowanie konspektów5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2studiowanie fachowej literatury10
A-W-3konsultacje6
A-W-4przygotowanie do zaliczenia wykładów9
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O04_W01Potrafi wymienić i opisać główne modyfikacje morfologiczne organów roślinnych oraz przystosowania roślin do zróżnicowanych siedlisk
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W04ma ogólną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej i o zadaniach technicznych na poziomie inżynierskim dostosowaną do kierunku Medycyna Roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością przystosowań morflogicznych i fizjologiczno-biochemicznych roślin do różnych warunków środowiska
Treści programoweT-W-2Zmiany morfologiczne oraz aktywności fizjologiczno-biochemicznej powstałe w procesie ewolucji oraz zachodzące podczas cyklu ontogenetycznego w zależności od natężenia czynników środowiskowych.
T-W-4Wpływ czynników środowiskowych i endogennych na wzrost i rozwój roślin o zróżnicowanych wymaganiach siedliskowych
T-W-5Podział i charakterystyka roślin ze względu na zróżnicowane wymagania w stosunku do abiotycznych czynników środowiskowych
T-A-3Ocena przydatności modyfikacji genetycznych roślin w zwiększaniu ich odporności na skrajnie niekorzystne warunki środowiskowe
T-W-6Strategie odporności roślin na niekorzystne warunki środowiskowe
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-4Pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formy i treści przygotowanej prezentacji na podany temat
S-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi podać i opisać kilka przykładów modyfikacji morfologicznych przystosowanych do różnych siedlisk
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O04_W02Potrafi opisać wpływ czynników środowiskowych o różnym natężeniu, na gospodarkę wodną, budowę morfologiczną i wzrost roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W10ma podstawową wiedzę o czynnikach abiotycznych i biotycznych wpływających na wzrost i rozwój roślin oraz ich kontroli
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością przystosowań morflogicznych i fizjologiczno-biochemicznych roślin do różnych warunków środowiska
Treści programoweT-W-1Opis stosunków wodnych na poziomie komórkowym, tkankowym i rośliny w zależności od warunków środowiskowych
T-A-1oznaczanie bilansu wodnego i indeksu szparkowego dla różnych typów roślin
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2zajęcia pokazowe
M-4Pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formy i treści przygotowanej prezentacji na podany temat
S-2Ocena formująca: rozwiązywanie zadań otwartych
S-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi opisać wpływ podstawowych czynników abiotycznych na przebieg wzrostu i bilans wodny roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O04_U01Potrafi ocenić kondycję roślin w warunkach oddziaływania czynników zewnętrznych o zróżnicowanym natężeniu oraz opisać strategie roślin wykorzystywane w poprawie ich stanu fizjologicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_U05potrafi rozpoznać i klasyfikować podstawowe taksony roślin uprawnych i dziko rosnących oraz określić optymalne warunki ich wzrostu i rozwoju
MR_1A_U09potrafi rozpoznać i przeanalizować zjawiska wpływające na stan rozwojowy i zdrowotny rośliny oraz zaplanować i zastosować zabiegi mające na celu poprawę warunków jej wzrostu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością przystosowań morflogicznych i fizjologiczno-biochemicznych roślin do różnych warunków środowiska
C-2Poznanie przez studenta mechanizmów obrony roślin przed niekorzystnymi czynnikami środowiska
Treści programoweT-W-3Zakres i poziomy tolernacji roślin na niekorzystne warunki środowiskowe u różnych gatunków roślin
T-W-4Wpływ czynników środowiskowych i endogennych na wzrost i rozwój roślin o zróżnicowanych wymaganiach siedliskowych
T-A-1oznaczanie bilansu wodnego i indeksu szparkowego dla różnych typów roślin
T-A-2Rola i udział regulatorów wzrostu i rozwoju roślin w odpowiedzi roślin na działanie bodźców środowiskowych oraz w mechanizmach odpornościowych przed niekorzystnymi czynnikami środowiska
T-A-3Ocena przydatności modyfikacji genetycznych roślin w zwiększaniu ich odporności na skrajnie niekorzystne warunki środowiskowe
T-W-6Strategie odporności roślin na niekorzystne warunki środowiskowe
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2zajęcia pokazowe
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-4Pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formy i treści przygotowanej prezentacji na podany temat
S-2Ocena formująca: rozwiązywanie zadań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi w stopniu podstawowym ocenić kondycję roślin na podstawie ich stanu fizjologicznego oraz wyjaśnić w jaki sposób rośliny chronią się przed niekorzystnymi czynnikami środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O04_K01Ma świadomość ustawicznego dokształacania się. Rozmumie zagadnienia związane z funkcjonowaniem środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_K01rozumie potrzebę ustawicznego zdobywania i poszerzania wiedzy w zakresie ochrony roślin i środowiska
MR_1A_K02potrafi prawidłowo rozstrzygać dylematy związane z działalnością zawodową w zakresie medycyny roślin
MR_1A_K04potrafi podjąć decyzję dotyczącą wdrażania w życie zasad integrowanej ochrony roślin, docenia znaczenie profilaktyki i konieczności protekcji środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością przystosowań morflogicznych i fizjologiczno-biochemicznych roślin do różnych warunków środowiska
C-2Poznanie przez studenta mechanizmów obrony roślin przed niekorzystnymi czynnikami środowiska
Treści programoweT-W-1Opis stosunków wodnych na poziomie komórkowym, tkankowym i rośliny w zależności od warunków środowiskowych
T-W-2Zmiany morfologiczne oraz aktywności fizjologiczno-biochemicznej powstałe w procesie ewolucji oraz zachodzące podczas cyklu ontogenetycznego w zależności od natężenia czynników środowiskowych.
T-W-3Zakres i poziomy tolernacji roślin na niekorzystne warunki środowiskowe u różnych gatunków roślin
T-W-4Wpływ czynników środowiskowych i endogennych na wzrost i rozwój roślin o zróżnicowanych wymaganiach siedliskowych
T-W-5Podział i charakterystyka roślin ze względu na zróżnicowane wymagania w stosunku do abiotycznych czynników środowiskowych
T-A-1oznaczanie bilansu wodnego i indeksu szparkowego dla różnych typów roślin
T-A-2Rola i udział regulatorów wzrostu i rozwoju roślin w odpowiedzi roślin na działanie bodźców środowiskowych oraz w mechanizmach odpornościowych przed niekorzystnymi czynnikami środowiska
T-A-3Ocena przydatności modyfikacji genetycznych roślin w zwiększaniu ich odporności na skrajnie niekorzystne warunki środowiskowe
T-W-6Strategie odporności roślin na niekorzystne warunki środowiskowe
Metody nauczaniaM-2zajęcia pokazowe
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-4Pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formy i treści przygotowanej prezentacji na podany temat
S-2Ocena formująca: rozwiązywanie zadań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi zrozumieć ważność problemu związanego z podnoszeniem swoich kwalifikacji. Jest świadomy ważności swoich działań w zakresie środowiska przyrodniczego .
3,5
4,0
4,5
5,0