Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)
Sylabus przedmiotu Diagnostyka chorób roślin rolniczych, ogrodniczych i terenów zieleni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Medycyna roślin | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Diagnostyka chorób roślin rolniczych, ogrodniczych i terenów zieleni | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomości z zakresu botaniki, mykologii (chorobotwórcze organimy grzybopodobne i grzyby), fizjologii roślin i agrometeorologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu diagnozowania chorób roślin (na podstawie objawów chorobowych, oznak etiologicznych i cech morfologicznych ich sprawców) występujących w uprawach rolniczych, ogrodniczych i na terenach zieleni |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady korzystania z kluczy do sprawców chorób roślin. Diagnostyka i biologia patogenów zasiedlających wybrane gatunki roślin ogrodniczych, rolniczych i terenów zieleni na podstawie ich cech morfologicznych. | 10 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia terenowe. Diagnostyka chorób wybranych roślin ogrodniczych, rolniczych i terenów zieleni na podstawie oznak etiologicznych i objawów chorobowych. | 5 |
T-L-2 | Identyfikacja metodami laboratoryjnymi (preparatyka, mikroskopowanie) sprawców chorób zebranych w trakcie wyjścia terenowego. | 5 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody identyfikacji organizmów chorobotwórczych względem roślin | 6 |
T-W-2 | Przegląd ważnych gospodarczo chorób roślin uprawnych (zbóż, roślin okopowych i strączkowych) i możliwości zapobiegania im | 7 |
T-W-3 | Charakterystyka ważniejszych gospodarczo chorób roślin warzywnych i sposoby zapobiegania im | 4 |
T-W-4 | Choroby występujące na wybranych roślinach ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami i profilaktyka | 4 |
T-W-5 | Przegląd chorób występujących na drzewach i krzewach owocowych; profilaktyka | 4 |
T-W-6 | Choroby drzew i krzewów ozdobnych (rośliny liściaste i iglaste występujące w stanie naturalnym i w nasadzeniach). Możliwości zapobiegania chorobom. | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | studiowanie literatury przedmiotowej | 16 |
A-A-3 | konsultacje | 16 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia wiedzy z ćwiczeń | 18 |
60 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | przygotowanie do pisemnego zaliczenia wiedzy z ćwiczeń laboratoryjnych | 5 |
A-L-3 | studiowanie literatury przedmiotowej | 5 |
A-L-4 | przygotowanie zielnika z materiałów zebranych podczas wyjścia terenowego | 5 |
A-L-5 | konsultacje | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | konsultacje | 9 |
A-W-3 | studiowanie literatury przedmiotowej | 8 |
A-W-4 | przygotowanie do egzaminu z przedmiotu | 10 |
A-W-5 | udział w egzaminie | 2 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena formująca: prezentacja zielnika z okazami chorych roślin |
S-3 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wiedzy z ćwiczeń |
S-4 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wiedzy z wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_C23_W01 ma wiedzę na temat najważniejszych chorób roślin uprawnych (rolniczych i ogrodniczych) oraz terenów zieleni oraz o ich sprawcach i wpływie tych zachorowań na kondycję rozwojową roślin | MR_1A_W10, MR_1A_W11 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_C23_U01 potrafi zidentyfikować sprawców najważniejszych chorób roślin uprawnych (rolniczych i ogrodniczych) i terenów zieleni na podstawie objawów chorobowych i oznak etiologicznych oraz cech morfologicznych ich sprawców, a także ocenić zdrowotność roślin w oparciu o rodzaj i stopień ich zasiedlenia przez patogena | MR_1A_U06, MR_1A_U10 | R1A_U05 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_C23_K01 rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się w celu prawidłowego rozstrzygania dylematów zawodowych związanych z rozpoznawaniem chorób roślin w uprawach rolniczych, ogrodniczych i na terenach zieleni oraz podejmuje trafne decyzje dotyczące integrowanej ochrony roślin przed chorobami, z szczególnym naciskiem na profilaktykę | MR_1A_K01, MR_1A_K03, MR_1A_K04 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_C23_W01 ma wiedzę na temat najważniejszych chorób roślin uprawnych (rolniczych i ogrodniczych) oraz terenów zieleni oraz o ich sprawcach i wpływie tych zachorowań na kondycję rozwojową roślin | 2,0 | |
3,0 | zna najwaznejsze pod względem gospodarczym grupy chorób roślin uprawnych i terenów zieleni | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_C23_U01 potrafi zidentyfikować sprawców najważniejszych chorób roślin uprawnych (rolniczych i ogrodniczych) i terenów zieleni na podstawie objawów chorobowych i oznak etiologicznych oraz cech morfologicznych ich sprawców, a także ocenić zdrowotność roślin w oparciu o rodzaj i stopień ich zasiedlenia przez patogena | 2,0 | |
3,0 | potrafi diagnozować najważniejsze choroby roślin na podstawie objawów chorobowych i etiologicznych oraz ocenić kondycję rozwojową roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_C23_K01 rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się w celu prawidłowego rozstrzygania dylematów zawodowych związanych z rozpoznawaniem chorób roślin w uprawach rolniczych, ogrodniczych i na terenach zieleni oraz podejmuje trafne decyzje dotyczące integrowanej ochrony roślin przed chorobami, z szczególnym naciskiem na profilaktykę | 2,0 | |
3,0 | ma świadomość konieczności ciągłego samodoskonalenia się w celu prawidłowego rozstrzygania dylematów zawodowych związnych z ochroną roślin i wcielaniem w życie zasad integrowanej ochrony roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 2., PWRiL, Poznań, 2011
- Borecki Z., Nauka o chorobach roślin, PWRiL, Warszawa, 2006
- Mańka K., Fitopatologia leśna, PWRiL, Warszawa, 1996
- Mańka K., Mańka M., Choroby drzew ikrzewów leśnych, Oficyna Edytorska "Wydawnictwo Swiat", Warszawa, 1998
- Mańka M., Choroby drzew leśnych, PWRiL, Poznań, 2011
Literatura dodatkowa
- Bohmer B., Wohanka W., Choroby i szkodniki roślin. Rozpoznawanie, zapobieganie, leczenie., Klub Dla Ciebie, Łódź, 2006
- Łabanowski G., Orlikowski L., Skrzypczak C., Soika G, Wojdyła A., Ochrona bylin, Plantpress, Kraków, 2005
- Orlikowski L., Wojdyła A., Choroby ozdobnych drzew liściastych, Plantpress, Kraków, 2010