Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)

Sylabus przedmiotu Herbologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Medycyna roślin
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Herbologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>, Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Stanisław Pużyński <Stanislaw.Puzynski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 20 2,00,67zaliczenie
laboratoriaL2 10 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości chemii, prawnych uwarunkowań w ochronie roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie studentowi znaczenia chwastów w bioróżnorodności środowiska oraz ich wpływu na wielkość i jakość plonów roślin rolniczych.
C-2Przekazanie umiejętności rozpoznawania najważniejszych gospodarczo gatunków chwastów i określenia ich znaczenia w zależności od miejsca występowania.
C-3Zrozumienie odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przez dobór i stosowanie określonej metody ograniczenia zachwaszczenia, zwłaszcza chemicznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rozpoznawanie nasion i siewek gatunków chwastów najczęściej występujących na polach uprawnych.2
T-L-2Formulacje, nośniki i adiuwanty do herbicydów, obliczanie dawki herbicydu.2
T-L-3Komputerowe Systemy Wspomagania Decyzji, Zalecenia Ochrony Roslin -opracowywanie programów chemicznej walki z chwastami w podstwowych uprawach rolniczych, w róznych warunkach glebowych przy zróznicowanym składzie zbiorowisk chwastów.6
10
wykłady
T-W-1Klasyfikacja botaniczna chwastów wg występowania w ekosystemach, długości życia osobniczego i sposobu rozmnażania.2
T-W-2Chwasty a różnorodność gatunkowa agrocenoz - korzyści wynikajace z obecności chwastów, szkodliwość gospodarcza chwastów.2
T-W-3Czynniki oddziaływujące na produkcję nasion chwastów i reprodukcję z organów wegetatywnych.2
T-W-4Potencjalne zachwaszczenie roślin rolniczych -glebowy bank nasion, czynniki wpływajace na zawartość i rozmieszczenie diaspor chwastów w warstwie ornej gleby.2
T-W-5Stan i stopień zachwaszcenia łanu -zmiany w składzie gatunkowym chwastów wynikajace z agrotechniki uprawianych roślin, gatunki dominujace.2
T-W-6Stan i stopien zachwaszczenia łanu - krytyczne okresy konkurencyjności chwastów, biologiczne i ekonomiczne progi szkodliwości, nasilenie zachwaszczenia łanu wybranych gatunków roślin rolniczych a traty w plonach.2
T-W-7Metody ograniczania zachwaszczenia, możliwości ich integrowania.2
T-W-8Kryteria klasyfikacji herbicydów (selektywność, sposób wnikania do rośliny, termin i sposób stosowania, mechanizm działania, toksyczność).2
T-W-9Podział herbicydów wg mechanizmu działania i zakres ich zastosowania.2
T-W-10Wpływ herbicydów na kształtowanie zbiorowisk chwastów; kompensacja i uodpornianie, rośliny transgeniczne. Mozliwości ograniczenia obciążenia gleby herbicydami: dawki dzielone i obniżone, herbicydy złożone.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Studiowanie zalecanej literatury.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia treści tematycznych ćwiczeń8
A-L-4Konsultacje przedmiotowe2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.20
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.15
A-W-4Udział w konsultacjach przedmiotowych5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające -wykład informacyjny.
M-2Metody problemowe-klasyczna metoda problemowa.
M-3Metody praktyczne-ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C22_W01
Student posiada wiedzę na temat wpływu warunków siedliskowych na kształtowanie zbiorowisk chwastów ich wpływu na wielkość i jakość plonu roślin uprawnych oraz możliwości ograniczenia zachwaszczenia.
MR_1A_W07, MR_1A_W10, MR_1A_W11R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W09InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C22_U01
Potrafi rozpoznać nasiona i siewki gatunków chwastów najczęściej wsystępujących w roślinach uprawynych, określić poziom zagrożenia dla wielkości i jakości plonu oraz dobrać odpowiednią metodę w celu poprawy warunków wzrostu określonego gatunku rośliny uprawnej.
MR_1A_U05, MR_1A_U09R1A_U05, R1A_U06InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C22_K01
Student ma świadomość ciągłej aktualizacji wiedzy wykającej z wprowadzania na rynek nowych herbicydów i zmian w zalecenich ich stosowania, potrafi określić celowość ograniczania zachwaszczenia, mając świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za jakość produkcji roślinnej.
MR_1A_K01, MR_1A_K02, MR_1A_K04, MR_1A_K05R1A_K01, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-3T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C22_W01
Student posiada wiedzę na temat wpływu warunków siedliskowych na kształtowanie zbiorowisk chwastów ich wpływu na wielkość i jakość plonu roślin uprawnych oraz możliwości ograniczenia zachwaszczenia.
2,0
3,0Student zna zagrożenia wynikajace z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych i niektóre metody ich ograniczania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C22_U01
Potrafi rozpoznać nasiona i siewki gatunków chwastów najczęściej wsystępujących w roślinach uprawynych, określić poziom zagrożenia dla wielkości i jakości plonu oraz dobrać odpowiednią metodę w celu poprawy warunków wzrostu określonego gatunku rośliny uprawnej.
2,0
3,0Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierajacych aktualnie zalecane herbicydy do pielegnacji roślin rolniczych, potrafi określać progi szkodliwości zachwszczenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C22_K01
Student ma świadomość ciągłej aktualizacji wiedzy wykającej z wprowadzania na rynek nowych herbicydów i zmian w zalecenich ich stosowania, potrafi określić celowość ograniczania zachwaszczenia, mając świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za jakość produkcji roślinnej.
2,0
3,0Student zna zagrożenia wynikajace z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych i niektóre metody ich ograniczania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Aldrich R.J., Ekologia chwastów w roslinach uprawnych, TChiIE Opole, Opole, 1987
  2. Woźnica Z., Herbologia. Podstawy biologii, ekologii i zwalczania chwastów, PWRiL, Poznań, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Duer I., Zachwaszczenie i sposoby jego ograniczania w rolnictwie integrowanym, IUNG, Puławy, 1996
  2. Skrzypczk G., Blecharczyk A., Swedrzynski A., Podreczny atlas chwastów, Medix Plus, Poznań, 1997
  3. Zalecenia ochrony roślin ( na dany rok), IOR Poznań, Poznań, 2015

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozpoznawanie nasion i siewek gatunków chwastów najczęściej występujących na polach uprawnych.2
T-L-2Formulacje, nośniki i adiuwanty do herbicydów, obliczanie dawki herbicydu.2
T-L-3Komputerowe Systemy Wspomagania Decyzji, Zalecenia Ochrony Roslin -opracowywanie programów chemicznej walki z chwastami w podstwowych uprawach rolniczych, w róznych warunkach glebowych przy zróznicowanym składzie zbiorowisk chwastów.6
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja botaniczna chwastów wg występowania w ekosystemach, długości życia osobniczego i sposobu rozmnażania.2
T-W-2Chwasty a różnorodność gatunkowa agrocenoz - korzyści wynikajace z obecności chwastów, szkodliwość gospodarcza chwastów.2
T-W-3Czynniki oddziaływujące na produkcję nasion chwastów i reprodukcję z organów wegetatywnych.2
T-W-4Potencjalne zachwaszczenie roślin rolniczych -glebowy bank nasion, czynniki wpływajace na zawartość i rozmieszczenie diaspor chwastów w warstwie ornej gleby.2
T-W-5Stan i stopień zachwaszcenia łanu -zmiany w składzie gatunkowym chwastów wynikajace z agrotechniki uprawianych roślin, gatunki dominujace.2
T-W-6Stan i stopien zachwaszczenia łanu - krytyczne okresy konkurencyjności chwastów, biologiczne i ekonomiczne progi szkodliwości, nasilenie zachwaszczenia łanu wybranych gatunków roślin rolniczych a traty w plonach.2
T-W-7Metody ograniczania zachwaszczenia, możliwości ich integrowania.2
T-W-8Kryteria klasyfikacji herbicydów (selektywność, sposób wnikania do rośliny, termin i sposób stosowania, mechanizm działania, toksyczność).2
T-W-9Podział herbicydów wg mechanizmu działania i zakres ich zastosowania.2
T-W-10Wpływ herbicydów na kształtowanie zbiorowisk chwastów; kompensacja i uodpornianie, rośliny transgeniczne. Mozliwości ograniczenia obciążenia gleby herbicydami: dawki dzielone i obniżone, herbicydy złożone.2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Studiowanie zalecanej literatury.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia treści tematycznych ćwiczeń8
A-L-4Konsultacje przedmiotowe2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.20
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.15
A-W-4Udział w konsultacjach przedmiotowych5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C22_W01Student posiada wiedzę na temat wpływu warunków siedliskowych na kształtowanie zbiorowisk chwastów ich wpływu na wielkość i jakość plonu roślin uprawnych oraz możliwości ograniczenia zachwaszczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie oraz rozwój obszarów wiejskich i miejskich w zakresie rolnictwa, ogrodnictwa i terenów zieleni
MR_1A_W10ma podstawową wiedzę o czynnikach abiotycznych i biotycznych wpływających na wzrost i rozwój roślin oraz ich kontroli
MR_1A_W11zna gatunki i odmiany roślin ogrodniczych, rolniczych i terenów zieleni oraz agrofagi z nimi związane
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentowi znaczenia chwastów w bioróżnorodności środowiska oraz ich wpływu na wielkość i jakość plonów roślin rolniczych.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja botaniczna chwastów wg występowania w ekosystemach, długości życia osobniczego i sposobu rozmnażania.
T-W-2Chwasty a różnorodność gatunkowa agrocenoz - korzyści wynikajace z obecności chwastów, szkodliwość gospodarcza chwastów.
T-W-3Czynniki oddziaływujące na produkcję nasion chwastów i reprodukcję z organów wegetatywnych.
T-W-4Potencjalne zachwaszczenie roślin rolniczych -glebowy bank nasion, czynniki wpływajace na zawartość i rozmieszczenie diaspor chwastów w warstwie ornej gleby.
T-W-7Metody ograniczania zachwaszczenia, możliwości ich integrowania.
Metody nauczaniaM-1Metody podające -wykład informacyjny.
M-2Metody problemowe-klasyczna metoda problemowa.
M-3Metody praktyczne-ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zagrożenia wynikajace z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych i niektóre metody ich ograniczania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C22_U01Potrafi rozpoznać nasiona i siewki gatunków chwastów najczęściej wsystępujących w roślinach uprawynych, określić poziom zagrożenia dla wielkości i jakości plonu oraz dobrać odpowiednią metodę w celu poprawy warunków wzrostu określonego gatunku rośliny uprawnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_U05potrafi rozpoznać i klasyfikować podstawowe taksony roślin uprawnych i dziko rosnących oraz określić optymalne warunki ich wzrostu i rozwoju
MR_1A_U09potrafi rozpoznać i przeanalizować zjawiska wpływające na stan rozwojowy i zdrowotny rośliny oraz zaplanować i zastosować zabiegi mające na celu poprawę warunków jej wzrostu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Przekazanie umiejętności rozpoznawania najważniejszych gospodarczo gatunków chwastów i określenia ich znaczenia w zależności od miejsca występowania.
Treści programoweT-W-5Stan i stopień zachwaszcenia łanu -zmiany w składzie gatunkowym chwastów wynikajace z agrotechniki uprawianych roślin, gatunki dominujace.
T-W-6Stan i stopien zachwaszczenia łanu - krytyczne okresy konkurencyjności chwastów, biologiczne i ekonomiczne progi szkodliwości, nasilenie zachwaszczenia łanu wybranych gatunków roślin rolniczych a traty w plonach.
T-W-10Wpływ herbicydów na kształtowanie zbiorowisk chwastów; kompensacja i uodpornianie, rośliny transgeniczne. Mozliwości ograniczenia obciążenia gleby herbicydami: dawki dzielone i obniżone, herbicydy złożone.
T-L-1Rozpoznawanie nasion i siewek gatunków chwastów najczęściej występujących na polach uprawnych.
T-L-2Formulacje, nośniki i adiuwanty do herbicydów, obliczanie dawki herbicydu.
T-L-3Komputerowe Systemy Wspomagania Decyzji, Zalecenia Ochrony Roslin -opracowywanie programów chemicznej walki z chwastami w podstwowych uprawach rolniczych, w róznych warunkach glebowych przy zróznicowanym składzie zbiorowisk chwastów.
Metody nauczaniaM-1Metody podające -wykład informacyjny.
M-2Metody problemowe-klasyczna metoda problemowa.
M-3Metody praktyczne-ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierajacych aktualnie zalecane herbicydy do pielegnacji roślin rolniczych, potrafi określać progi szkodliwości zachwszczenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C22_K01Student ma świadomość ciągłej aktualizacji wiedzy wykającej z wprowadzania na rynek nowych herbicydów i zmian w zalecenich ich stosowania, potrafi określić celowość ograniczania zachwaszczenia, mając świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za jakość produkcji roślinnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_K01rozumie potrzebę ustawicznego zdobywania i poszerzania wiedzy w zakresie ochrony roślin i środowiska
MR_1A_K02potrafi prawidłowo rozstrzygać dylematy związane z działalnością zawodową w zakresie medycyny roślin
MR_1A_K04potrafi podjąć decyzję dotyczącą wdrażania w życie zasad integrowanej ochrony roślin, docenia znaczenie profilaktyki i konieczności protekcji środowiska
MR_1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za jakość produkcji roślinnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przez dobór i stosowanie określonej metody ograniczenia zachwaszczenia, zwłaszcza chemicznej
Treści programoweT-W-2Chwasty a różnorodność gatunkowa agrocenoz - korzyści wynikajace z obecności chwastów, szkodliwość gospodarcza chwastów.
T-W-6Stan i stopien zachwaszczenia łanu - krytyczne okresy konkurencyjności chwastów, biologiczne i ekonomiczne progi szkodliwości, nasilenie zachwaszczenia łanu wybranych gatunków roślin rolniczych a traty w plonach.
T-W-7Metody ograniczania zachwaszczenia, możliwości ich integrowania.
T-W-8Kryteria klasyfikacji herbicydów (selektywność, sposób wnikania do rośliny, termin i sposób stosowania, mechanizm działania, toksyczność).
T-W-9Podział herbicydów wg mechanizmu działania i zakres ich zastosowania.
T-W-10Wpływ herbicydów na kształtowanie zbiorowisk chwastów; kompensacja i uodpornianie, rośliny transgeniczne. Mozliwości ograniczenia obciążenia gleby herbicydami: dawki dzielone i obniżone, herbicydy złożone.
T-L-3Komputerowe Systemy Wspomagania Decyzji, Zalecenia Ochrony Roslin -opracowywanie programów chemicznej walki z chwastami w podstwowych uprawach rolniczych, w róznych warunkach glebowych przy zróznicowanym składzie zbiorowisk chwastów.
Metody nauczaniaM-1Metody podające -wykład informacyjny.
M-2Metody problemowe-klasyczna metoda problemowa.
M-3Metody praktyczne-ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zagrożenia wynikajace z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych i niektóre metody ich ograniczania.
3,5
4,0
4,5
5,0