Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)
Sylabus przedmiotu Bakteriologia i choroby bakteryjne roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Medycyna roślin | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bakteriologia i choroby bakteryjne roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy mikrobiologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z bakteriami, ich funkcjonowaniem w środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem fitopatogenów bakteryjnych, ich etiologią, rozprzestrzenianiem i metodami zapobiegania bakterioryzom. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Choroby roślin wywoływane przez fitoplazmy i bakterie właściwe - studium przypadku, charakterystyka fitopatogena bakteryjnego, karty diagnostyczne. | 15 |
T-A-2 | Symptomatologia i etiologia wybranych chorób bakteryjnych roślin rolniczych, ogrodniczych i ozdobnych. | 5 |
20 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Bezpieczeństwo, zasady i techniki pracy w laboratorium bakteriologicznym. | 2 |
T-L-2 | Izolacja, identyfikacja i klasyfikacja wybranych fitopatogenów bakteryjnych. | 8 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bakteriologia - wprowadzenie. Taksonomia bakterii. Fitoplazmy jako patogeny roślin. | 2 |
T-W-2 | Bakterie właściwe - budowa, wzrost i rozwój, identyfikacja, właściwości patogenne względem roślin. | 6 |
T-W-3 | Wybrane zagadnienia z biologii molekularnej bakterii. Horyzontalny transfer genów. | 2 |
T-W-4 | Bakterie w środowisku - saprofity, drapieżniki, pasożyty, symbionty. Zjawisko "quorum sensing". | 2 |
T-W-5 | Bakteriologia stosowana - ochrona roślin. | 1 |
T-W-6 | Bakteriozy - choroby roślin powodowane przez bakterie. | 2 |
T-W-7 | Objawy chorób pochodzenia bakteryjnego. Infekcja roślin przez bakterie: drogi infekcji i warunki sprzyjające. Czynniki sprzyjające występowaniu i rozprzestrzenianiu chorób bakteryjnych. Metody zapobiegania bakteriozom roślin. | 5 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji. | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 12 |
A-A-4 | Konsultacje. | 3 |
45 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 10 |
A-L-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 8 |
A-L-4 | Konsultacje. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
A-W-2 | Studiowanie proponowej literatury. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 12 |
A-W-4 | Uczestnictwo w pisemnym zaliczeniu | 2 |
A-W-5 | Konsultacje. | 1 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Multimedialny wykład informacyjny. |
M-2 | Pokaz |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-4 | Ćwiczenia praktyczne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Test. |
S-2 | Ocena formująca: Sprawozdanie. |
S-3 | Ocena formująca: Prezentacja. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_C20_W01 Student ma wiedzę odnośnie życia i funkcjonowania bakterii w środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem grup wpływających na wzrost i rozwój roślin. | MR_1A_W04, MR_1A_W10, MR_1A_W11 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-1 | T-A-2, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_C20_U01 Student posiada umiejętność izolowania i identyfikowania bakterii pożytecznych i wywołujących choroby roślin. | MR_1A_U06, MR_1A_U07, MR_1A_U09 | R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-A-2, T-W-7, T-L-2, T-W-5, T-W-6, T-W-1 | M-2, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_C20_K01 Student ma świadomość konieczności praktycznej realizacji zadań związanych z medycyną roślin, z uwzględnieniem znaczenia profilaktyki, poszerzania wiedzy w zakresie ochrony roślin, analizowania problemów związanych z realizacją zasad integrowanej ochrony roślin. | MR_1A_K01, MR_1A_K02, MR_1A_K04, MR_1A_K05 | R1A_K01, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-A-2, T-W-7, T-L-2, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_C20_W01 Student ma wiedzę odnośnie życia i funkcjonowania bakterii w środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem grup wpływających na wzrost i rozwój roślin. | 2,0 | |
3,0 | student ma podstawową wiedzę na temat życia i funkcjonowania bakterii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_C20_U01 Student posiada umiejętność izolowania i identyfikowania bakterii pożytecznych i wywołujących choroby roślin. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową umiejętność izolowania i identyfikowania bakterii pożytecznych i fitopatogenów bakteryjnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_C20_K01 Student ma świadomość konieczności praktycznej realizacji zadań związanych z medycyną roślin, z uwzględnieniem znaczenia profilaktyki, poszerzania wiedzy w zakresie ochrony roślin, analizowania problemów związanych z realizacją zasad integrowanej ochrony roślin. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość potrzeby ustawicznego poszerzania wiedzy w zakresie związanym z medycyną roślin i analizuje problemy dotyczące zasad integrowanej ochrony roslin w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kunicki-Goldfinger W.J.H, Życie bakterii. PWN, PWN, Warszawa, 2008
- Baj J., Markiewicz Z., Biologia molekularna bakterii, PWN, Warszawa, 2012
- Borecki Z., Nauka o chorobach roślin, PWRiL, Poznań, 2001
- Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 1. Podstawy fitopatologii, PWRiL, Poznań, 2010
- Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 2., PWRiL, Poznań, 2011
- Borecki Z., Nauka o chorobach roślin, PWRiL, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Sobiczewski P., Schollenberger M., Bakteryjne choroby roślin ogrodniczych., PWRIL, Warszawa, 2002
- Singleton P., Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie., PWN, Warszawa, 2000