Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)

Sylabus przedmiotu Bakteriologia i choroby bakteryjne roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Medycyna roślin
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bakteriologia i choroby bakteryjne roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 10 1,00,20zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 20 1,50,30zaliczenie
wykładyW4 20 1,50,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy mikrobiologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z bakteriami, ich funkcjonowaniem w środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem fitopatogenów bakteryjnych, ich etiologią, rozprzestrzenianiem i metodami zapobiegania bakterioryzom.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Choroby roślin wywoływane przez fitoplazmy i bakterie właściwe - studium przypadku, charakterystyka fitopatogena bakteryjnego, karty diagnostyczne.15
T-A-2Symptomatologia i etiologia wybranych chorób bakteryjnych roślin rolniczych, ogrodniczych i ozdobnych.5
20
laboratoria
T-L-1Bezpieczeństwo, zasady i techniki pracy w laboratorium bakteriologicznym.2
T-L-2Izolacja, identyfikacja i klasyfikacja wybranych fitopatogenów bakteryjnych.8
10
wykłady
T-W-1Bakteriologia - wprowadzenie. Taksonomia bakterii. Fitoplazmy jako patogeny roślin.2
T-W-2Bakterie właściwe - budowa, wzrost i rozwój, identyfikacja, właściwości patogenne względem roślin.6
T-W-3Wybrane zagadnienia z biologii molekularnej bakterii. Horyzontalny transfer genów.2
T-W-4Bakterie w środowisku - saprofity, drapieżniki, pasożyty, symbionty. Zjawisko "quorum sensing".2
T-W-5Bakteriologia stosowana - ochrona roślin.1
T-W-6Bakteriozy - choroby roślin powodowane przez bakterie.2
T-W-7Objawy chorób pochodzenia bakteryjnego. Infekcja roślin przez bakterie: drogi infekcji i warunki sprzyjające. Czynniki sprzyjające występowaniu i rozprzestrzenianiu chorób bakteryjnych. Metody zapobiegania bakteriozom roślin.5
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-A-2Przygotowanie prezentacji.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.12
A-A-4Konsultacje.3
45
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.10
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu8
A-L-4Konsultacje.2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-W-2Studiowanie proponowej literatury.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.12
A-W-4Uczestnictwo w pisemnym zaliczeniu2
A-W-5Konsultacje.1
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Multimedialny wykład informacyjny.
M-2Pokaz
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Ćwiczenia praktyczne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Test.
S-2Ocena formująca: Sprawozdanie.
S-3Ocena formująca: Prezentacja.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C20_W01
Student ma wiedzę odnośnie życia i funkcjonowania bakterii w środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem grup wpływających na wzrost i rozwój roślin.
MR_1A_W04, MR_1A_W10, MR_1A_W11R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1T-A-2, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C20_U01
Student posiada umiejętność izolowania i identyfikowania bakterii pożytecznych i wywołujących choroby roślin.
MR_1A_U06, MR_1A_U07, MR_1A_U09R1A_U05, R1A_U06InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-A-2, T-W-7, T-L-2, T-W-5, T-W-6, T-W-1M-2, M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C20_K01
Student ma świadomość konieczności praktycznej realizacji zadań związanych z medycyną roślin, z uwzględnieniem znaczenia profilaktyki, poszerzania wiedzy w zakresie ochrony roślin, analizowania problemów związanych z realizacją zasad integrowanej ochrony roślin.
MR_1A_K01, MR_1A_K02, MR_1A_K04, MR_1A_K05R1A_K01, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-A-2, T-W-7, T-L-2, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C20_W01
Student ma wiedzę odnośnie życia i funkcjonowania bakterii w środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem grup wpływających na wzrost i rozwój roślin.
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę na temat życia i funkcjonowania bakterii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C20_U01
Student posiada umiejętność izolowania i identyfikowania bakterii pożytecznych i wywołujących choroby roślin.
2,0
3,0Student ma podstawową umiejętność izolowania i identyfikowania bakterii pożytecznych i fitopatogenów bakteryjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C20_K01
Student ma świadomość konieczności praktycznej realizacji zadań związanych z medycyną roślin, z uwzględnieniem znaczenia profilaktyki, poszerzania wiedzy w zakresie ochrony roślin, analizowania problemów związanych z realizacją zasad integrowanej ochrony roślin.
2,0
3,0Student ma świadomość potrzeby ustawicznego poszerzania wiedzy w zakresie związanym z medycyną roślin i analizuje problemy dotyczące zasad integrowanej ochrony roslin w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kunicki-Goldfinger W.J.H, Życie bakterii. PWN, PWN, Warszawa, 2008
  2. Baj J., Markiewicz Z., Biologia molekularna bakterii, PWN, Warszawa, 2012
  3. Borecki Z., Nauka o chorobach roślin, PWRiL, Poznań, 2001
  4. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 1. Podstawy fitopatologii, PWRiL, Poznań, 2010
  5. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 2., PWRiL, Poznań, 2011
  6. Borecki Z., Nauka o chorobach roślin, PWRiL, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Sobiczewski P., Schollenberger M., Bakteryjne choroby roślin ogrodniczych., PWRIL, Warszawa, 2002
  2. Singleton P., Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie., PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Choroby roślin wywoływane przez fitoplazmy i bakterie właściwe - studium przypadku, charakterystyka fitopatogena bakteryjnego, karty diagnostyczne.15
T-A-2Symptomatologia i etiologia wybranych chorób bakteryjnych roślin rolniczych, ogrodniczych i ozdobnych.5
20

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Bezpieczeństwo, zasady i techniki pracy w laboratorium bakteriologicznym.2
T-L-2Izolacja, identyfikacja i klasyfikacja wybranych fitopatogenów bakteryjnych.8
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bakteriologia - wprowadzenie. Taksonomia bakterii. Fitoplazmy jako patogeny roślin.2
T-W-2Bakterie właściwe - budowa, wzrost i rozwój, identyfikacja, właściwości patogenne względem roślin.6
T-W-3Wybrane zagadnienia z biologii molekularnej bakterii. Horyzontalny transfer genów.2
T-W-4Bakterie w środowisku - saprofity, drapieżniki, pasożyty, symbionty. Zjawisko "quorum sensing".2
T-W-5Bakteriologia stosowana - ochrona roślin.1
T-W-6Bakteriozy - choroby roślin powodowane przez bakterie.2
T-W-7Objawy chorób pochodzenia bakteryjnego. Infekcja roślin przez bakterie: drogi infekcji i warunki sprzyjające. Czynniki sprzyjające występowaniu i rozprzestrzenianiu chorób bakteryjnych. Metody zapobiegania bakteriozom roślin.5
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-A-2Przygotowanie prezentacji.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.12
A-A-4Konsultacje.3
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.10
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu8
A-L-4Konsultacje.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-W-2Studiowanie proponowej literatury.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.12
A-W-4Uczestnictwo w pisemnym zaliczeniu2
A-W-5Konsultacje.1
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C20_W01Student ma wiedzę odnośnie życia i funkcjonowania bakterii w środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem grup wpływających na wzrost i rozwój roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W04ma ogólną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej i o zadaniach technicznych na poziomie inżynierskim dostosowaną do kierunku Medycyna Roślin
MR_1A_W10ma podstawową wiedzę o czynnikach abiotycznych i biotycznych wpływających na wzrost i rozwój roślin oraz ich kontroli
MR_1A_W11zna gatunki i odmiany roślin ogrodniczych, rolniczych i terenów zieleni oraz agrofagi z nimi związane
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z bakteriami, ich funkcjonowaniem w środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem fitopatogenów bakteryjnych, ich etiologią, rozprzestrzenianiem i metodami zapobiegania bakterioryzom.
Treści programoweT-A-2Symptomatologia i etiologia wybranych chorób bakteryjnych roślin rolniczych, ogrodniczych i ozdobnych.
T-W-7Objawy chorób pochodzenia bakteryjnego. Infekcja roślin przez bakterie: drogi infekcji i warunki sprzyjające. Czynniki sprzyjające występowaniu i rozprzestrzenianiu chorób bakteryjnych. Metody zapobiegania bakteriozom roślin.
T-L-1Bezpieczeństwo, zasady i techniki pracy w laboratorium bakteriologicznym.
T-L-2Izolacja, identyfikacja i klasyfikacja wybranych fitopatogenów bakteryjnych.
T-W-5Bakteriologia stosowana - ochrona roślin.
T-W-6Bakteriozy - choroby roślin powodowane przez bakterie.
T-W-1Bakteriologia - wprowadzenie. Taksonomia bakterii. Fitoplazmy jako patogeny roślin.
T-W-4Bakterie w środowisku - saprofity, drapieżniki, pasożyty, symbionty. Zjawisko "quorum sensing".
Metody nauczaniaM-1Multimedialny wykład informacyjny.
M-2Pokaz
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Ćwiczenia praktyczne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawozdanie.
S-3Ocena formująca: Prezentacja.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę na temat życia i funkcjonowania bakterii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C20_U01Student posiada umiejętność izolowania i identyfikowania bakterii pożytecznych i wywołujących choroby roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_U06posiada umiejętność identyfikacji najważniejszych grup agrofagów roślin uprawnych i dziko rosnących
MR_1A_U07potrafi zidentyfikować organizmy pożyteczne i skorelować ich występowanie z żywicielami w określonym środowisku oraz zastosować metody wspierające naturalny opór środowiska względem agrofagów
MR_1A_U09potrafi rozpoznać i przeanalizować zjawiska wpływające na stan rozwojowy i zdrowotny rośliny oraz zaplanować i zastosować zabiegi mające na celu poprawę warunków jej wzrostu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z bakteriami, ich funkcjonowaniem w środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem fitopatogenów bakteryjnych, ich etiologią, rozprzestrzenianiem i metodami zapobiegania bakterioryzom.
Treści programoweT-A-2Symptomatologia i etiologia wybranych chorób bakteryjnych roślin rolniczych, ogrodniczych i ozdobnych.
T-W-7Objawy chorób pochodzenia bakteryjnego. Infekcja roślin przez bakterie: drogi infekcji i warunki sprzyjające. Czynniki sprzyjające występowaniu i rozprzestrzenianiu chorób bakteryjnych. Metody zapobiegania bakteriozom roślin.
T-L-2Izolacja, identyfikacja i klasyfikacja wybranych fitopatogenów bakteryjnych.
T-W-5Bakteriologia stosowana - ochrona roślin.
T-W-6Bakteriozy - choroby roślin powodowane przez bakterie.
T-W-1Bakteriologia - wprowadzenie. Taksonomia bakterii. Fitoplazmy jako patogeny roślin.
Metody nauczaniaM-2Pokaz
M-4Ćwiczenia praktyczne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawozdanie.
S-3Ocena formująca: Prezentacja.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową umiejętność izolowania i identyfikowania bakterii pożytecznych i fitopatogenów bakteryjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C20_K01Student ma świadomość konieczności praktycznej realizacji zadań związanych z medycyną roślin, z uwzględnieniem znaczenia profilaktyki, poszerzania wiedzy w zakresie ochrony roślin, analizowania problemów związanych z realizacją zasad integrowanej ochrony roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_K01rozumie potrzebę ustawicznego zdobywania i poszerzania wiedzy w zakresie ochrony roślin i środowiska
MR_1A_K02potrafi prawidłowo rozstrzygać dylematy związane z działalnością zawodową w zakresie medycyny roślin
MR_1A_K04potrafi podjąć decyzję dotyczącą wdrażania w życie zasad integrowanej ochrony roślin, docenia znaczenie profilaktyki i konieczności protekcji środowiska
MR_1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za jakość produkcji roślinnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z bakteriami, ich funkcjonowaniem w środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem fitopatogenów bakteryjnych, ich etiologią, rozprzestrzenianiem i metodami zapobiegania bakterioryzom.
Treści programoweT-A-2Symptomatologia i etiologia wybranych chorób bakteryjnych roślin rolniczych, ogrodniczych i ozdobnych.
T-W-7Objawy chorób pochodzenia bakteryjnego. Infekcja roślin przez bakterie: drogi infekcji i warunki sprzyjające. Czynniki sprzyjające występowaniu i rozprzestrzenianiu chorób bakteryjnych. Metody zapobiegania bakteriozom roślin.
T-L-2Izolacja, identyfikacja i klasyfikacja wybranych fitopatogenów bakteryjnych.
T-W-5Bakteriologia stosowana - ochrona roślin.
T-W-6Bakteriozy - choroby roślin powodowane przez bakterie.
Metody nauczaniaM-1Multimedialny wykład informacyjny.
M-2Pokaz
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Ćwiczenia praktyczne.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Prezentacja.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość potrzeby ustawicznego poszerzania wiedzy w zakresie związanym z medycyną roślin i analizuje problemy dotyczące zasad integrowanej ochrony roslin w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0