Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)

Sylabus przedmiotu Chorobotwórcze pierwotniaki, grzyby i organizmy grzybopodobne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Medycyna roślin
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chorobotwórcze pierwotniaki, grzyby i organizmy grzybopodobne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 20 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,00,25zaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość botaniki i fizjologii roślin
W-2znajomość podstaw agrometeorologii, gleboznawstwa i produkcji roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studenta z anatomią, morfologią, biologią i taksonomią chorobotwórczych pierwotniaków, organizmów grzybopodobnych i grzybów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Biologia wybranych pierwotniaków chorobotwórczych względem roślin. Plasmodia i zarodniki pływkowe.2
T-A-2Biologia wybranych patogenów z grupy organizmów grzybopodobnych. Zarodniki sporangialne i pływkowe.2
T-A-3Biologia workowców i podstawczaków zasiedlających rośliny. Stadia doskonałe grzybów - rodzaje i budowa owocników, zarodniki workowe i podstawkowe. Zarodniki mitosporowe.6
10
laboratoria
T-L-1Zajęcia terenowe: diagnostyka organizmów patogenicznych w wybranych typach środowisk. Określanie podstawowych grup organizmów patogenicznych na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych.2
T-L-2Rozpoznawanie typów owocników grzybów workowych. Morfologia zarodników workowych wybranych workowców.6
T-L-3Zarodnikowanie mitomorficzne workowców: rozpoznawanie owocników. Morfologia zarodników mitomorficznych wybranych workowców.3
T-L-4Budowa przetrwalników grzybów1
T-L-5Rozpoznawanie typów owocników wybranych podstawczaków chorobotwórczych względem roślin1
T-L-6Morfologia zarodników wybranych grup podstawczaków chorobotwórczych względem roślin2
15
wykłady
T-W-1Budowa komórki grzyba1
T-W-2Stadia wegetatywne organizmów grzybopodobnych i grzybów: plecha, tkanki strzępkowe i utwory strzępek grzybni3
T-W-3Rozmnażanie organizmów grzybopodobnych i grzybów. Stadia doskonałe grzybów. Owocniki3
T-W-4Specjalizacja pasożytnicza ogranizmów chorobotwórczych w stosunku do roślin2
T-W-5Proces chorobowy, etapy i czynniki determinujące jego przebieg4
T-W-6Morfologia i biologia pierwotniaków chorobotwórczych względem roślin1
T-W-7Morfologia i biologia chorobotwórczych organizmów grzybopodobnych2
T-W-8Morfologia i biologia grzybów chorobotwórczych względem roślin4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2udział w konsultacjach10
A-A-3przygotowanie do zaliczenia materiału z ćwiczeń5
A-A-4studiowanie literatury przedmiotowej5
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zaliczenia materiału z ćwiczeń5
A-L-3samodzielne przygotowanie prezentacji4
A-L-4studiowanie literatury przedmiotowej4
A-L-5konsultacje3
31
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do egzaminu6
A-W-4udział w egzaminie2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin z treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wiedzy z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: sprawdzian
S-4Ocena formująca: ocena z prezentacji przygotowanej przez studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C17_W01
Posiada wiedzę na temat najważniejszych grup organizmów chorobotwórczych względem roślin, ich wpływu na zdrowotność i rozwój roślin oraz roli w środowisku i w gospodarce człowieka a także o wpływie warunków środowiskowych (biotycznych i abiotycznych) na nasilenie choroby.
MR_1A_W04, MR_1A_W06, MR_1A_W11R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1T-L-1, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C17_U01
Potrafi zdiagnozować najważniejsze grupy patogenów roślinnych i ocenić wpływ tych organizmów na kondycję rozwojową i zdrowotną roślin oraz określić ich wpływ na środowisko i gospodarkę człowieka, a takze podjąć właściwe działania ochronne (profilaktyczne i terapeutyczne)
MR_1A_U06, MR_1A_U09R1A_U05, R1A_U06InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-L-1, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C17_K01
ma świadomość konieczności ciągłego samodoskonalenia się w celu prawidłowego rozstrzygania dylematów zawodowych związanych z ochroną roślin w kontekście identyfikowania i zwalczania najważniejszych grup patogenów roślinnych
MR_1A_K01, MR_1A_K02, MR_1A_K04R1A_K01, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-L-1, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C17_W01
Posiada wiedzę na temat najważniejszych grup organizmów chorobotwórczych względem roślin, ich wpływu na zdrowotność i rozwój roślin oraz roli w środowisku i w gospodarce człowieka a także o wpływie warunków środowiskowych (biotycznych i abiotycznych) na nasilenie choroby.
2,0
3,0zna najważniejsze grupy organizmów chorobotwórczych względem roślin uprawnych i terenów zieleni
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C17_U01
Potrafi zdiagnozować najważniejsze grupy patogenów roślinnych i ocenić wpływ tych organizmów na kondycję rozwojową i zdrowotną roślin oraz określić ich wpływ na środowisko i gospodarkę człowieka, a takze podjąć właściwe działania ochronne (profilaktyczne i terapeutyczne)
2,0
3,0potrafi zidentyfikować najważniejsze grupy patogenów roślinnych i określić ich znaczenie dla środowiska i gospodarki człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C17_K01
ma świadomość konieczności ciągłego samodoskonalenia się w celu prawidłowego rozstrzygania dylematów zawodowych związanych z ochroną roślin w kontekście identyfikowania i zwalczania najważniejszych grup patogenów roślinnych
2,0
3,0ma świadomość konieczności ciągłego samodoskonalenia się w kontekście roli agrofagów w środowisku i w gospodarce człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 1., PWRiL, Poznań, 2010
  2. Borecki Z., Nauka o chorobach roślin, PWRiL, Warszawa, 1996
  3. Kryczyński S., Podstawy fitopatologii, Fundacja Rozwój SGGW, Warszawa, 2002
  4. Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajó ważnych organizmów fitopatogenicznych (Fungi, Oomycota, Plasmodiophorida), Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2010
  5. Kochman J., Zarys mikologii dla fitopatologów, Wydawnictwo SGGW-AR, Warszawa, 1986
  6. Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów grzybów ważnych w patologii roślin, Fundacja Rozwój SGGW, Warszawa, 2003
  7. Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów grzybów sensu lato ważnych w fitopatologii, PWRiL, Warszawa, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Biologia wybranych pierwotniaków chorobotwórczych względem roślin. Plasmodia i zarodniki pływkowe.2
T-A-2Biologia wybranych patogenów z grupy organizmów grzybopodobnych. Zarodniki sporangialne i pływkowe.2
T-A-3Biologia workowców i podstawczaków zasiedlających rośliny. Stadia doskonałe grzybów - rodzaje i budowa owocników, zarodniki workowe i podstawkowe. Zarodniki mitosporowe.6
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia terenowe: diagnostyka organizmów patogenicznych w wybranych typach środowisk. Określanie podstawowych grup organizmów patogenicznych na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych.2
T-L-2Rozpoznawanie typów owocników grzybów workowych. Morfologia zarodników workowych wybranych workowców.6
T-L-3Zarodnikowanie mitomorficzne workowców: rozpoznawanie owocników. Morfologia zarodników mitomorficznych wybranych workowców.3
T-L-4Budowa przetrwalników grzybów1
T-L-5Rozpoznawanie typów owocników wybranych podstawczaków chorobotwórczych względem roślin1
T-L-6Morfologia zarodników wybranych grup podstawczaków chorobotwórczych względem roślin2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa komórki grzyba1
T-W-2Stadia wegetatywne organizmów grzybopodobnych i grzybów: plecha, tkanki strzępkowe i utwory strzępek grzybni3
T-W-3Rozmnażanie organizmów grzybopodobnych i grzybów. Stadia doskonałe grzybów. Owocniki3
T-W-4Specjalizacja pasożytnicza ogranizmów chorobotwórczych w stosunku do roślin2
T-W-5Proces chorobowy, etapy i czynniki determinujące jego przebieg4
T-W-6Morfologia i biologia pierwotniaków chorobotwórczych względem roślin1
T-W-7Morfologia i biologia chorobotwórczych organizmów grzybopodobnych2
T-W-8Morfologia i biologia grzybów chorobotwórczych względem roślin4
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2udział w konsultacjach10
A-A-3przygotowanie do zaliczenia materiału z ćwiczeń5
A-A-4studiowanie literatury przedmiotowej5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zaliczenia materiału z ćwiczeń5
A-L-3samodzielne przygotowanie prezentacji4
A-L-4studiowanie literatury przedmiotowej4
A-L-5konsultacje3
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do egzaminu6
A-W-4udział w egzaminie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C17_W01Posiada wiedzę na temat najważniejszych grup organizmów chorobotwórczych względem roślin, ich wpływu na zdrowotność i rozwój roślin oraz roli w środowisku i w gospodarce człowieka a także o wpływie warunków środowiskowych (biotycznych i abiotycznych) na nasilenie choroby.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W04ma ogólną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej i o zadaniach technicznych na poziomie inżynierskim dostosowaną do kierunku Medycyna Roślin
MR_1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego oraz o jego zagrożeniach i o konieczności zrównoważonego użytkowania zasobów przyrody
MR_1A_W11zna gatunki i odmiany roślin ogrodniczych, rolniczych i terenów zieleni oraz agrofagi z nimi związane
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z anatomią, morfologią, biologią i taksonomią chorobotwórczych pierwotniaków, organizmów grzybopodobnych i grzybów
Treści programoweT-L-1Zajęcia terenowe: diagnostyka organizmów patogenicznych w wybranych typach środowisk. Określanie podstawowych grup organizmów patogenicznych na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych.
T-W-5Proces chorobowy, etapy i czynniki determinujące jego przebieg
T-W-6Morfologia i biologia pierwotniaków chorobotwórczych względem roślin
T-W-4Specjalizacja pasożytnicza ogranizmów chorobotwórczych w stosunku do roślin
T-W-7Morfologia i biologia chorobotwórczych organizmów grzybopodobnych
T-W-8Morfologia i biologia grzybów chorobotwórczych względem roślin
T-W-1Budowa komórki grzyba
T-W-3Rozmnażanie organizmów grzybopodobnych i grzybów. Stadia doskonałe grzybów. Owocniki
T-W-2Stadia wegetatywne organizmów grzybopodobnych i grzybów: plecha, tkanki strzępkowe i utwory strzępek grzybni
T-A-3Biologia workowców i podstawczaków zasiedlających rośliny. Stadia doskonałe grzybów - rodzaje i budowa owocników, zarodniki workowe i podstawkowe. Zarodniki mitosporowe.
T-A-1Biologia wybranych pierwotniaków chorobotwórczych względem roślin. Plasmodia i zarodniki pływkowe.
T-A-2Biologia wybranych patogenów z grupy organizmów grzybopodobnych. Zarodniki sporangialne i pływkowe.
T-L-2Rozpoznawanie typów owocników grzybów workowych. Morfologia zarodników workowych wybranych workowców.
T-L-3Zarodnikowanie mitomorficzne workowców: rozpoznawanie owocników. Morfologia zarodników mitomorficznych wybranych workowców.
T-L-5Rozpoznawanie typów owocników wybranych podstawczaków chorobotwórczych względem roślin
T-L-6Morfologia zarodników wybranych grup podstawczaków chorobotwórczych względem roślin
T-L-4Budowa przetrwalników grzybów
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin z treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wiedzy z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: sprawdzian
S-4Ocena formująca: ocena z prezentacji przygotowanej przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna najważniejsze grupy organizmów chorobotwórczych względem roślin uprawnych i terenów zieleni
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C17_U01Potrafi zdiagnozować najważniejsze grupy patogenów roślinnych i ocenić wpływ tych organizmów na kondycję rozwojową i zdrowotną roślin oraz określić ich wpływ na środowisko i gospodarkę człowieka, a takze podjąć właściwe działania ochronne (profilaktyczne i terapeutyczne)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_U06posiada umiejętność identyfikacji najważniejszych grup agrofagów roślin uprawnych i dziko rosnących
MR_1A_U09potrafi rozpoznać i przeanalizować zjawiska wpływające na stan rozwojowy i zdrowotny rośliny oraz zaplanować i zastosować zabiegi mające na celu poprawę warunków jej wzrostu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z anatomią, morfologią, biologią i taksonomią chorobotwórczych pierwotniaków, organizmów grzybopodobnych i grzybów
Treści programoweT-L-1Zajęcia terenowe: diagnostyka organizmów patogenicznych w wybranych typach środowisk. Określanie podstawowych grup organizmów patogenicznych na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych.
T-W-5Proces chorobowy, etapy i czynniki determinujące jego przebieg
T-W-6Morfologia i biologia pierwotniaków chorobotwórczych względem roślin
T-W-4Specjalizacja pasożytnicza ogranizmów chorobotwórczych w stosunku do roślin
T-W-7Morfologia i biologia chorobotwórczych organizmów grzybopodobnych
T-W-8Morfologia i biologia grzybów chorobotwórczych względem roślin
T-W-1Budowa komórki grzyba
T-W-3Rozmnażanie organizmów grzybopodobnych i grzybów. Stadia doskonałe grzybów. Owocniki
T-W-2Stadia wegetatywne organizmów grzybopodobnych i grzybów: plecha, tkanki strzępkowe i utwory strzępek grzybni
T-A-3Biologia workowców i podstawczaków zasiedlających rośliny. Stadia doskonałe grzybów - rodzaje i budowa owocników, zarodniki workowe i podstawkowe. Zarodniki mitosporowe.
T-A-1Biologia wybranych pierwotniaków chorobotwórczych względem roślin. Plasmodia i zarodniki pływkowe.
T-A-2Biologia wybranych patogenów z grupy organizmów grzybopodobnych. Zarodniki sporangialne i pływkowe.
T-L-2Rozpoznawanie typów owocników grzybów workowych. Morfologia zarodników workowych wybranych workowców.
T-L-3Zarodnikowanie mitomorficzne workowców: rozpoznawanie owocników. Morfologia zarodników mitomorficznych wybranych workowców.
T-L-5Rozpoznawanie typów owocników wybranych podstawczaków chorobotwórczych względem roślin
T-L-6Morfologia zarodników wybranych grup podstawczaków chorobotwórczych względem roślin
T-L-4Budowa przetrwalników grzybów
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin z treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wiedzy z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: sprawdzian
S-4Ocena formująca: ocena z prezentacji przygotowanej przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi zidentyfikować najważniejsze grupy patogenów roślinnych i określić ich znaczenie dla środowiska i gospodarki człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C17_K01ma świadomość konieczności ciągłego samodoskonalenia się w celu prawidłowego rozstrzygania dylematów zawodowych związanych z ochroną roślin w kontekście identyfikowania i zwalczania najważniejszych grup patogenów roślinnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_K01rozumie potrzebę ustawicznego zdobywania i poszerzania wiedzy w zakresie ochrony roślin i środowiska
MR_1A_K02potrafi prawidłowo rozstrzygać dylematy związane z działalnością zawodową w zakresie medycyny roślin
MR_1A_K04potrafi podjąć decyzję dotyczącą wdrażania w życie zasad integrowanej ochrony roślin, docenia znaczenie profilaktyki i konieczności protekcji środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z anatomią, morfologią, biologią i taksonomią chorobotwórczych pierwotniaków, organizmów grzybopodobnych i grzybów
Treści programoweT-L-1Zajęcia terenowe: diagnostyka organizmów patogenicznych w wybranych typach środowisk. Określanie podstawowych grup organizmów patogenicznych na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych.
T-W-5Proces chorobowy, etapy i czynniki determinujące jego przebieg
T-W-6Morfologia i biologia pierwotniaków chorobotwórczych względem roślin
T-W-4Specjalizacja pasożytnicza ogranizmów chorobotwórczych w stosunku do roślin
T-W-7Morfologia i biologia chorobotwórczych organizmów grzybopodobnych
T-W-8Morfologia i biologia grzybów chorobotwórczych względem roślin
T-W-1Budowa komórki grzyba
T-W-3Rozmnażanie organizmów grzybopodobnych i grzybów. Stadia doskonałe grzybów. Owocniki
T-W-2Stadia wegetatywne organizmów grzybopodobnych i grzybów: plecha, tkanki strzępkowe i utwory strzępek grzybni
T-A-3Biologia workowców i podstawczaków zasiedlających rośliny. Stadia doskonałe grzybów - rodzaje i budowa owocników, zarodniki workowe i podstawkowe. Zarodniki mitosporowe.
T-A-1Biologia wybranych pierwotniaków chorobotwórczych względem roślin. Plasmodia i zarodniki pływkowe.
T-A-2Biologia wybranych patogenów z grupy organizmów grzybopodobnych. Zarodniki sporangialne i pływkowe.
T-L-2Rozpoznawanie typów owocników grzybów workowych. Morfologia zarodników workowych wybranych workowców.
T-L-3Zarodnikowanie mitomorficzne workowców: rozpoznawanie owocników. Morfologia zarodników mitomorficznych wybranych workowców.
T-L-5Rozpoznawanie typów owocników wybranych podstawczaków chorobotwórczych względem roślin
T-L-6Morfologia zarodników wybranych grup podstawczaków chorobotwórczych względem roślin
T-L-4Budowa przetrwalników grzybów
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin z treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wiedzy z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: sprawdzian
S-4Ocena formująca: ocena z prezentacji przygotowanej przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomość konieczności ciągłego samodoskonalenia się w kontekście roli agrofagów w środowisku i w gospodarce człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0