Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)
Sylabus przedmiotu Fizjologia roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Medycyna roślin | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizjologia roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl>, Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl>, Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z biologii ogólnej, chemii i fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie |
C-2 | Zapoznanie studentów z wpływem czynników o charakterze zewnętrznym i wewnętrznym na przebieg procesów fizjologicznych w roślinach |
C-3 | Zapoznanie studentów z fizjologicznymi podstawami regulacji procesów wzrostu i rozwoju roślin. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinach. | 5 |
T-A-2 | Barwniki asymilacyjne roślin. | 3 |
T-A-3 | Regulacja endogenna oraz środowiskowa wzrostu i rozwoju roślin. | 5 |
T-A-4 | Wykorzystanie biostymulatorów w produkcji roślinnej. | 3 |
T-A-5 | Fizjologiczne aspekty plonowania roślin. | 4 |
20 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy i transpiracji | 3 |
T-L-2 | Procesy fotosyntezy i oddychania | 3 |
T-L-3 | Skład chemiczny roślin | 1 |
T-L-4 | Regulatory wzrostu i rozwoju roślin | 2 |
T-L-5 | Ruchy roślin | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Gospodarka wodna komórek roślinnych i roślin. Transpiracja. | 6 |
T-W-2 | Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie). | 7 |
T-W-3 | Zewnętrzne i wewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania. | 3 |
T-W-4 | Fizjologiczne aspekty mnieralnego żywienia roślin | 2 |
T-W-5 | Wzrost i różnicowanie się roślin | 5 |
T-W-6 | Stymulatory i inhibitory wzrostu i rozwoju roślin | 5 |
T-W-7 | Klasyfikacja i znaczenie ruchów roślinnych | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | studiowanie literatury | 15 |
A-A-3 | przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 10 |
A-A-4 | przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych | 12 |
A-A-5 | konsultacje | 3 |
60 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 8 |
A-L-3 | przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. | 7 |
A-L-4 | konsultacje | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów | 13 |
A-W-3 | pisemne zaliczenie wykładów | 2 |
A-W-4 | Studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-W-5 | Konsultacje | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | pokaz, prezentacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: pisemne sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: ocena pracy zespołowej |
S-4 | Ocena podsumowująca: egzamin |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_C05_W01 Zna podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach | MR_1A_W04, MR_1A_W10 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-4 | S-4 |
MR_1A_C05_W02 Zna czynniki zewnętrzne i wewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne roślin | MR_1A_W04, MR_1A_W10 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-2, C-3 | T-A-3, T-W-3 | M-1, M-4 | S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_C05_U01 Posiada umiejętności wykorzystania wiedzy z zakresu fizjologii roślin do ocenu stanu zdrowotności roślin | MR_1A_U05, MR_1A_U09 | R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
MR_1A_C05_U02 Posiada umiejętność wykonywania pomiarów i interpretacji wyników dotyczących podstawowych procesów fizjologicznych roślin | MR_1A_U05, MR_1A_U09 | R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_C05_K01 Rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy na temat wpływu różnego rodzaju czynników na zdrowotność roślin | MR_1A_K01, MR_1A_K04 | R1A_K01, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2, C-3 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_C05_W01 Zna podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić i krótko scharakteryzować podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
MR_1A_C05_W02 Zna czynniki zewnętrzne i wewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne roślin | 2,0 | |
3,0 | Student zna w stopniu podstawowym czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz wyjaśnia ich wpływ na procesy fizjologiczne w roślinie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_C05_U01 Posiada umiejętności wykorzystania wiedzy z zakresu fizjologii roślin do ocenu stanu zdrowotności roślin | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu fizjologii roślin do oceny stanu zdrowotności roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
MR_1A_C05_U02 Posiada umiejętność wykonywania pomiarów i interpretacji wyników dotyczących podstawowych procesów fizjologicznych roślin | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu zadawalającym potrafi przeprowadzić pomiary podstawowych procesów fizjologicznych oraz poprawnie analizuje wyniki tych pomiarów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_C05_K01 Rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy na temat wpływu różnego rodzaju czynników na zdrowotność roślin | 2,0 | |
3,0 | Student posiada w stopniu dostatecznym świadomość ciągłego pogłębiania wiedzy na temat wpływu różnego rodzaju czynników na zdrowotność roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kopcewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2007
- Gregorczyk A., Marska E., Mikiciuk M., Wróbel J., Fizjologia roślin. Przewodnik do ćwiczeń, Wydawnictwo Naukowe AR Szczecin, Szczecin, 2002
Literatura dodatkowa
- Szweykowska A., Fizjologia roślin, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000
- Jankiewicz L., Lipecki J., Filek M., Lech W., Fizjologia roślin sadowniczych strefy umiarkowanej, t 1 i 2, PWN, Warszawa, 2011