Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)

Sylabus przedmiotu Agrometeorologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Medycyna roślin
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Agrometeorologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 20 2,00,67zaliczenie
laboratoriaL1 10 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z geografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczających produkcję roślinną
C-2Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiarów elementów i zjawisk pogodowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Organizacja służby agrometeorologicznej i metody opracowań elementów pogody2
T-L-2Charakterystyka przyrządów do pomiarów elementów i obserwacji zjawisk meteorologicznych3
T-L-3Graficzne opracowanie ważniejszych elementów klimatu3
T-L-4Analiza niekorzystnych i szkodliwych zjawisk atmosferycznych dla wybranego regionu kraju2
10
wykłady
T-W-1Bilans promieniowania Słońca, Ziemi i atmosfery oraz wpływ warunków solarnych na wzrost, rozwój i plonowanie roślin.2
T-W-2Obieg ciepła i wody w systemie gleba-roślina-atmosfera.4
T-W-3Kształtowanie się opadów atmosferycznych i klimatyczny bilans wodny4
T-W-4Czynniki klimatotwórcze i wskaźniki agroklimatyczne3
T-W-5Niekorzystne czynniki pogodowe a przebieg wegetacji roślin. Ostrzeżenia meteorologiczne3
T-W-6Zasoby klimatu Polski a wymagania cieplne i wodne roślin uprawnych.3
T-W-7Zaliczenie przedmiotu1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych10
A-L-2Opracowanie części praktycznej ćwiczeń10
A-L-3Zaliczenie części praktycznej ćwiczeń2
A-L-4Przeglądanie stron internetowych dot. komunikatów i ostrzeżeń o niekorzystnych zjawiskach pogodowych8
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach i zaliczeniu przedmiotu20
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Studiowanie literatury tematu20
A-W-4Opanowanie treści przedmiotu niezbędnych do zaliczenia części teoretycznej18
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe (sytuacyjne, dyskusje na zajęciach)
M-3Metody praktyczne - pokaz, graficzne opracowanie danych meteorologicznych
M-4Metody eksponujące: przyrządy, modele, atlasy, mapy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian okresowy z wiedzy zdobytej na ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie części praktycznej zajęć laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C01_W01
Posiada podstawową wiedzę z zakresu warunków mateorologicznych mających wpływ na wzrost, rozwój i plonowanie roślin
MR_1A_W03, MR_1A_W10R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C01_U01
Potrafi dobrać odpowiednie przyrządy do pomiarów elementów meteorologicznych oraz w sposób graficzny przedstawić przebieg tych elementów w powiązaniu z wegetacją roślin
MR_1A_U09, MR_1A_U11R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C01_K01
Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym czynnikom pogodowym
MR_1A_K02, MR_1A_K03, MR_1A_K04R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-5, T-L-4M-2, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C01_W01
Posiada podstawową wiedzę z zakresu warunków mateorologicznych mających wpływ na wzrost, rozwój i plonowanie roślin
2,0
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o zjawiskach i elementach meteorologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C01_U01
Potrafi dobrać odpowiednie przyrządy do pomiarów elementów meteorologicznych oraz w sposób graficzny przedstawić przebieg tych elementów w powiązaniu z wegetacją roślin
2,0
3,0Student zna niektóre z prezentowanych na ćwiczeniach przyrządy meteorologiczne oraz w sposób ograniczony przedstawić graficznie przebieg elementów meteorologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C01_K01
Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym czynnikom pogodowym
2,0
3,0Student ma świadomość doskonalenia wiedzy, potrafi w ograniczonym stopniu myśleć kreatywnie, wie na czym polega odpowiedzialność za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bac S., Koźmiński C., Rojek M., Agrometeorologia, PWN, Warszawa, 1997, drugie
  2. Koźmiński C., Michalska B., Agrometeorologia i klimatologia, AR w Szczecinie, Szczecin, 2008, trzecie

Literatura dodatkowa

  1. red. nauk. Koźmiński C., Michalska B., Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR w Szczecinie, Szczecin, 2001, pierwsze
  2. red. nauk. Koźmiński C., Michalska B., Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza, AR w Szczecinie, US Szczecin, Szczecin, 2004, pierwsze

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Organizacja służby agrometeorologicznej i metody opracowań elementów pogody2
T-L-2Charakterystyka przyrządów do pomiarów elementów i obserwacji zjawisk meteorologicznych3
T-L-3Graficzne opracowanie ważniejszych elementów klimatu3
T-L-4Analiza niekorzystnych i szkodliwych zjawisk atmosferycznych dla wybranego regionu kraju2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bilans promieniowania Słońca, Ziemi i atmosfery oraz wpływ warunków solarnych na wzrost, rozwój i plonowanie roślin.2
T-W-2Obieg ciepła i wody w systemie gleba-roślina-atmosfera.4
T-W-3Kształtowanie się opadów atmosferycznych i klimatyczny bilans wodny4
T-W-4Czynniki klimatotwórcze i wskaźniki agroklimatyczne3
T-W-5Niekorzystne czynniki pogodowe a przebieg wegetacji roślin. Ostrzeżenia meteorologiczne3
T-W-6Zasoby klimatu Polski a wymagania cieplne i wodne roślin uprawnych.3
T-W-7Zaliczenie przedmiotu1
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych10
A-L-2Opracowanie części praktycznej ćwiczeń10
A-L-3Zaliczenie części praktycznej ćwiczeń2
A-L-4Przeglądanie stron internetowych dot. komunikatów i ostrzeżeń o niekorzystnych zjawiskach pogodowych8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach i zaliczeniu przedmiotu20
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Studiowanie literatury tematu20
A-W-4Opanowanie treści przedmiotu niezbędnych do zaliczenia części teoretycznej18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C01_W01Posiada podstawową wiedzę z zakresu warunków mateorologicznych mających wpływ na wzrost, rozwój i plonowanie roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości, surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do kierunku Medycyna Roślin
MR_1A_W10ma podstawową wiedzę o czynnikach abiotycznych i biotycznych wpływających na wzrost i rozwój roślin oraz ich kontroli
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczających produkcję roślinną
Treści programoweT-W-1Bilans promieniowania Słońca, Ziemi i atmosfery oraz wpływ warunków solarnych na wzrost, rozwój i plonowanie roślin.
T-W-2Obieg ciepła i wody w systemie gleba-roślina-atmosfera.
T-W-3Kształtowanie się opadów atmosferycznych i klimatyczny bilans wodny
T-W-4Czynniki klimatotwórcze i wskaźniki agroklimatyczne
T-W-5Niekorzystne czynniki pogodowe a przebieg wegetacji roślin. Ostrzeżenia meteorologiczne
T-W-6Zasoby klimatu Polski a wymagania cieplne i wodne roślin uprawnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o zjawiskach i elementach meteorologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C01_U01Potrafi dobrać odpowiednie przyrządy do pomiarów elementów meteorologicznych oraz w sposób graficzny przedstawić przebieg tych elementów w powiązaniu z wegetacją roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_U09potrafi rozpoznać i przeanalizować zjawiska wpływające na stan rozwojowy i zdrowotny rośliny oraz zaplanować i zastosować zabiegi mające na celu poprawę warunków jej wzrostu
MR_1A_U11posiada umiejętność podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów występujących w medycynie roślin z wykorzystaniem technologii tradycyjnych i nowoczesnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiarów elementów i zjawisk pogodowych.
Treści programoweT-L-1Organizacja służby agrometeorologicznej i metody opracowań elementów pogody
T-L-2Charakterystyka przyrządów do pomiarów elementów i obserwacji zjawisk meteorologicznych
T-L-3Graficzne opracowanie ważniejszych elementów klimatu
T-L-4Analiza niekorzystnych i szkodliwych zjawisk atmosferycznych dla wybranego regionu kraju
Metody nauczaniaM-4Metody eksponujące: przyrządy, modele, atlasy, mapy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie części praktycznej zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna niektóre z prezentowanych na ćwiczeniach przyrządy meteorologiczne oraz w sposób ograniczony przedstawić graficznie przebieg elementów meteorologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C01_K01Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym czynnikom pogodowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_K02potrafi prawidłowo rozstrzygać dylematy związane z działalnością zawodową w zakresie medycyny roślin
MR_1A_K03jest przygotowany do pracy indywidualnej i zespołowej w organizacjach i instytucjach zajmujących się produkcją roślinną oraz organizacją ochrony roślin
MR_1A_K04potrafi podjąć decyzję dotyczącą wdrażania w życie zasad integrowanej ochrony roślin, docenia znaczenie profilaktyki i konieczności protekcji środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczających produkcję roślinną
Treści programoweT-W-5Niekorzystne czynniki pogodowe a przebieg wegetacji roślin. Ostrzeżenia meteorologiczne
T-L-4Analiza niekorzystnych i szkodliwych zjawisk atmosferycznych dla wybranego regionu kraju
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (sytuacyjne, dyskusje na zajęciach)
M-4Metody eksponujące: przyrządy, modele, atlasy, mapy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie części praktycznej zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość doskonalenia wiedzy, potrafi w ograniczonym stopniu myśleć kreatywnie, wie na czym polega odpowiedzialność za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0