Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Medycyna roślin
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia ogólna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl>, Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 20 2,00,51zaliczenie
laboratoriaL1 25 2,00,49zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z przedmiotu chemia na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w przyrodzie. Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własności chemicznych zwiazków nieorganicznych i organicznych. Uzyskanie umiejętności interpretacji zachodzących zjawisk chemicznych.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami analizy jakościowej oraz ilościowj. Zapoznanie z przyrządami pomiarowymi stosowanymi do pomiarów podstawowych wielkości chemicznych.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności wykonywania obliczeń stechiometrycznych. Opanowanie przez studentów zasad prowadzenia podstawowych analiz chemicznych i nabycie umiejętności interpretacji oraz oceny statystycznej uzyskanych wyników badań.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza jakościowa reakcje charakterystyczne dla kationów i anionów10
T-L-2Analiza ilościowa, kolorymetria, analiza miareczkowa, pehametria.10
T-L-3Reakcje charakteryzujace związki organiczne.5
25
wykłady
T-W-1Budowa atomu - cząstki elementarne występujące w atomach. Kształty i kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego. Metale, niemetale i pierwiastki amfoteryczne.1
T-W-2Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych. Wzory sumaryczne i strukturalne. Skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne i metaliczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Wiązania wodorowe.1
T-W-3Reakcje chemiczne - Rodzaje reakcji chemicznych – reakcje syntezy, analizy, wymiany, substytucji, addycji, eliminacji, polimeryzacji, przekształcenia tutomerycznego. Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - Szybkość reakcji chemicznej. Rząd reakcji. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory, enzymy. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna).2
T-W-4Roztwory - mieszaniny heterogeniczne, mieszaniny homgeniczne. Podział roztworów. Sposoby wyrażania stężeń. Zjawiska zachodzące w roztworach - rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcienczeń Ostwalda.2
T-W-5Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów c d. - iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności.2
T-W-6Wstęp do elektrochemii - reakcje utleniania i redukcji. Utleniacz i reduktor. Reakcje dysproporcjonowania. Ogniwa galwaniczne - Ogniwo Daniela. Potencjał elektrody. Szereg napięciowy metali. Elektroliza - I i II prawo elektrolizy Faraday´a.2
T-W-7Wstęp do chemii organicznej – informacje podstawowe. Tworzenie karboaninów, karboka-tionów i rodników. Nazewnictwo związków organicznych. Izomeria w związkach organicznych - izomeria budowy (łańcuchowa, podstawienia i funk-cyjna) stereoizomeria (optyczna, geometryczna).2
T-W-8Hybrydyzacja orbitali atomowych. Węglowodory – alifatyczne (alkany, alkeny, alkiny) i cykliczne. Budowa, metody otrzymywania, własności. Węglowodory – aromatyczne, reguła podstawników. Metody otrzymywania, własności. Chlorowcopochodne - mechanizm reakcji podstawienie rodnikowego SR. Mechanizm reakcji przyłączenia nukleofilowego AN. Związki jednofunkcyjne – alkohole, aldehydy, ketony. Metody otrzymywania własności.4
T-W-9Kwasy karboksylowe, estry, tłuszcze. Aminy, aminokwasy. Węglowodany. Związki heterocykliczne4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach25
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki cwiczen25
A-L-3Zaliczenie omawianych zagadnień10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie materiału wykładowego20
A-W-3Przygotowanie sie do zaliczenia materiału20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Samodzielne wykonywanie przez studentów obliczeń stechiometrycznych oraz zapisywanie przebiegu reakcji w postaci równań chemicznych.
M-3Zespołowe wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej oraz obliczeń dotyczących tych analiz.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć laboratoryjnych poprzez wejściówki.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wyników analiz wykonywanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie sprawozdań.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału omawianego na ćwiczeniach.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_B05_W01
Student ma wiedzę w zakresie właściwości chemicznych związków nieorganicznych i organicznych a także procesów chemicznych zachodzących w biosferze
MR_1A_W01, MR_1A_W03, MR_1A_W13R1A_W01, R1A_W02, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W09InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_B05_U01
Student potrafi rozpoznać i klasyfikować podstawowe toksyny roślin i ocenić stan środowiska
MR_1A_U05, MR_1A_U08, MR_1A_U10R1A_U05, R1A_U06InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_B05_K01
Student rozumie potrzebę ustawicznego zdobywania i poszerzania wiedzy w zakresie substancji toksycznych dla środowiska. Student jest przygotowany do pracy samodzielnej jak i w grupie.
MR_1A_K01, MR_1A_K02, MR_1A_K03R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_B05_W01
Student ma wiedzę w zakresie właściwości chemicznych związków nieorganicznych i organicznych a także procesów chemicznych zachodzących w biosferze
2,0
3,0Student w niewielkim stopniu rozumie chemiczne procesy zachodzące w biosferze
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_B05_U01
Student potrafi rozpoznać i klasyfikować podstawowe toksyny roślin i ocenić stan środowiska
2,0
3,0Student w oparciu o wyniki przeprowadzonych analiz w niewielkim stopniu potrafi zidentyfikować substancje chemiczne i określić ich zawartość w analizowanych elementach środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_B05_K01
Student rozumie potrzebę ustawicznego zdobywania i poszerzania wiedzy w zakresie substancji toksycznych dla środowiska. Student jest przygotowany do pracy samodzielnej jak i w grupie.
2,0
3,0Student w niewielkim stopniu rozumie potrzebę ustawicznej nauki i rozwijania kompetencji w samorealizacji i pracy zespołowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jones L., Atkins P.W., Chemia ogólna. T. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2011, 1
  2. Fisher J., Arnold J.R.P, Chemia dla biologów. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2008, 1
  3. Cox P.A., Chemia nieorganiczna. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2006, 1
  4. Morrison R.T., Boyd R.N., Chemia organiczna. T. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2009, 4
  5. Patrick G., Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 2008, 1

Literatura dodatkowa

  1. Doonan S., Białka i peptydy, PWN, Warszawa, 2008, 2
  2. O`Neill, Chemia środowiska, PWN, Warszawa, 1997, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza jakościowa reakcje charakterystyczne dla kationów i anionów10
T-L-2Analiza ilościowa, kolorymetria, analiza miareczkowa, pehametria.10
T-L-3Reakcje charakteryzujace związki organiczne.5
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa atomu - cząstki elementarne występujące w atomach. Kształty i kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego. Metale, niemetale i pierwiastki amfoteryczne.1
T-W-2Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych. Wzory sumaryczne i strukturalne. Skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne i metaliczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Wiązania wodorowe.1
T-W-3Reakcje chemiczne - Rodzaje reakcji chemicznych – reakcje syntezy, analizy, wymiany, substytucji, addycji, eliminacji, polimeryzacji, przekształcenia tutomerycznego. Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - Szybkość reakcji chemicznej. Rząd reakcji. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory, enzymy. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna).2
T-W-4Roztwory - mieszaniny heterogeniczne, mieszaniny homgeniczne. Podział roztworów. Sposoby wyrażania stężeń. Zjawiska zachodzące w roztworach - rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcienczeń Ostwalda.2
T-W-5Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów c d. - iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności.2
T-W-6Wstęp do elektrochemii - reakcje utleniania i redukcji. Utleniacz i reduktor. Reakcje dysproporcjonowania. Ogniwa galwaniczne - Ogniwo Daniela. Potencjał elektrody. Szereg napięciowy metali. Elektroliza - I i II prawo elektrolizy Faraday´a.2
T-W-7Wstęp do chemii organicznej – informacje podstawowe. Tworzenie karboaninów, karboka-tionów i rodników. Nazewnictwo związków organicznych. Izomeria w związkach organicznych - izomeria budowy (łańcuchowa, podstawienia i funk-cyjna) stereoizomeria (optyczna, geometryczna).2
T-W-8Hybrydyzacja orbitali atomowych. Węglowodory – alifatyczne (alkany, alkeny, alkiny) i cykliczne. Budowa, metody otrzymywania, własności. Węglowodory – aromatyczne, reguła podstawników. Metody otrzymywania, własności. Chlorowcopochodne - mechanizm reakcji podstawienie rodnikowego SR. Mechanizm reakcji przyłączenia nukleofilowego AN. Związki jednofunkcyjne – alkohole, aldehydy, ketony. Metody otrzymywania własności.4
T-W-9Kwasy karboksylowe, estry, tłuszcze. Aminy, aminokwasy. Węglowodany. Związki heterocykliczne4
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach25
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki cwiczen25
A-L-3Zaliczenie omawianych zagadnień10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie materiału wykładowego20
A-W-3Przygotowanie sie do zaliczenia materiału20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_B05_W01Student ma wiedzę w zakresie właściwości chemicznych związków nieorganicznych i organicznych a także procesów chemicznych zachodzących w biosferze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W01ma podstawową wiedzę w zakresie biologii, chemii, biochemii, genetyki, matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w biosferze, w ekosystemach naturalnych i uprawnych
MR_1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości, surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do kierunku Medycyna Roślin
MR_1A_W13zna podstawowe technologie uprawy roślin i ich ochrony przed agrofagami w systemach integrowanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w przyrodzie. Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własności chemicznych zwiazków nieorganicznych i organicznych. Uzyskanie umiejętności interpretacji zachodzących zjawisk chemicznych.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami analizy jakościowej oraz ilościowj. Zapoznanie z przyrządami pomiarowymi stosowanymi do pomiarów podstawowych wielkości chemicznych.
Treści programoweT-W-3Reakcje chemiczne - Rodzaje reakcji chemicznych – reakcje syntezy, analizy, wymiany, substytucji, addycji, eliminacji, polimeryzacji, przekształcenia tutomerycznego. Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - Szybkość reakcji chemicznej. Rząd reakcji. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory, enzymy. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna).
T-W-4Roztwory - mieszaniny heterogeniczne, mieszaniny homgeniczne. Podział roztworów. Sposoby wyrażania stężeń. Zjawiska zachodzące w roztworach - rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcienczeń Ostwalda.
T-W-5Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów c d. - iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności.
T-W-6Wstęp do elektrochemii - reakcje utleniania i redukcji. Utleniacz i reduktor. Reakcje dysproporcjonowania. Ogniwa galwaniczne - Ogniwo Daniela. Potencjał elektrody. Szereg napięciowy metali. Elektroliza - I i II prawo elektrolizy Faraday´a.
T-W-7Wstęp do chemii organicznej – informacje podstawowe. Tworzenie karboaninów, karboka-tionów i rodników. Nazewnictwo związków organicznych. Izomeria w związkach organicznych - izomeria budowy (łańcuchowa, podstawienia i funk-cyjna) stereoizomeria (optyczna, geometryczna).
T-W-8Hybrydyzacja orbitali atomowych. Węglowodory – alifatyczne (alkany, alkeny, alkiny) i cykliczne. Budowa, metody otrzymywania, własności. Węglowodory – aromatyczne, reguła podstawników. Metody otrzymywania, własności. Chlorowcopochodne - mechanizm reakcji podstawienie rodnikowego SR. Mechanizm reakcji przyłączenia nukleofilowego AN. Związki jednofunkcyjne – alkohole, aldehydy, ketony. Metody otrzymywania własności.
T-W-9Kwasy karboksylowe, estry, tłuszcze. Aminy, aminokwasy. Węglowodany. Związki heterocykliczne
T-L-1Analiza jakościowa reakcje charakterystyczne dla kationów i anionów
T-L-2Analiza ilościowa, kolorymetria, analiza miareczkowa, pehametria.
T-L-3Reakcje charakteryzujace związki organiczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć laboratoryjnych poprzez wejściówki.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wyników analiz wykonywanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie sprawozdań.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału omawianego na ćwiczeniach.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w niewielkim stopniu rozumie chemiczne procesy zachodzące w biosferze
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_B05_U01Student potrafi rozpoznać i klasyfikować podstawowe toksyny roślin i ocenić stan środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_U05potrafi rozpoznać i klasyfikować podstawowe taksony roślin uprawnych i dziko rosnących oraz określić optymalne warunki ich wzrostu i rozwoju
MR_1A_U08umie racjonalnie dobrać i poprawnie zastosować metody ochrony przed agrofagami kierując się zasadami integrowanej ochrony roślin
MR_1A_U10potrafi posługiwać się podstawowymi technikami w ocenie stanu zdrowotności roślin i kondycji środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w przyrodzie. Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własności chemicznych zwiazków nieorganicznych i organicznych. Uzyskanie umiejętności interpretacji zachodzących zjawisk chemicznych.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami analizy jakościowej oraz ilościowj. Zapoznanie z przyrządami pomiarowymi stosowanymi do pomiarów podstawowych wielkości chemicznych.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności wykonywania obliczeń stechiometrycznych. Opanowanie przez studentów zasad prowadzenia podstawowych analiz chemicznych i nabycie umiejętności interpretacji oraz oceny statystycznej uzyskanych wyników badań.
Treści programoweT-L-1Analiza jakościowa reakcje charakterystyczne dla kationów i anionów
T-L-2Analiza ilościowa, kolorymetria, analiza miareczkowa, pehametria.
T-L-3Reakcje charakteryzujace związki organiczne.
Metody nauczaniaM-2Samodzielne wykonywanie przez studentów obliczeń stechiometrycznych oraz zapisywanie przebiegu reakcji w postaci równań chemicznych.
M-3Zespołowe wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej oraz obliczeń dotyczących tych analiz.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć laboratoryjnych poprzez wejściówki.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wyników analiz wykonywanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie sprawozdań.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału omawianego na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w oparciu o wyniki przeprowadzonych analiz w niewielkim stopniu potrafi zidentyfikować substancje chemiczne i określić ich zawartość w analizowanych elementach środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_B05_K01Student rozumie potrzebę ustawicznego zdobywania i poszerzania wiedzy w zakresie substancji toksycznych dla środowiska. Student jest przygotowany do pracy samodzielnej jak i w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_K01rozumie potrzebę ustawicznego zdobywania i poszerzania wiedzy w zakresie ochrony roślin i środowiska
MR_1A_K02potrafi prawidłowo rozstrzygać dylematy związane z działalnością zawodową w zakresie medycyny roślin
MR_1A_K03jest przygotowany do pracy indywidualnej i zespołowej w organizacjach i instytucjach zajmujących się produkcją roślinną oraz organizacją ochrony roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w przyrodzie. Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własności chemicznych zwiazków nieorganicznych i organicznych. Uzyskanie umiejętności interpretacji zachodzących zjawisk chemicznych.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami analizy jakościowej oraz ilościowj. Zapoznanie z przyrządami pomiarowymi stosowanymi do pomiarów podstawowych wielkości chemicznych.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności wykonywania obliczeń stechiometrycznych. Opanowanie przez studentów zasad prowadzenia podstawowych analiz chemicznych i nabycie umiejętności interpretacji oraz oceny statystycznej uzyskanych wyników badań.
Treści programoweT-W-1Budowa atomu - cząstki elementarne występujące w atomach. Kształty i kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego. Metale, niemetale i pierwiastki amfoteryczne.
T-W-2Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych. Wzory sumaryczne i strukturalne. Skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne i metaliczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Wiązania wodorowe.
T-W-3Reakcje chemiczne - Rodzaje reakcji chemicznych – reakcje syntezy, analizy, wymiany, substytucji, addycji, eliminacji, polimeryzacji, przekształcenia tutomerycznego. Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - Szybkość reakcji chemicznej. Rząd reakcji. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory, enzymy. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna).
T-W-4Roztwory - mieszaniny heterogeniczne, mieszaniny homgeniczne. Podział roztworów. Sposoby wyrażania stężeń. Zjawiska zachodzące w roztworach - rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcienczeń Ostwalda.
T-W-5Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów c d. - iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności.
T-W-6Wstęp do elektrochemii - reakcje utleniania i redukcji. Utleniacz i reduktor. Reakcje dysproporcjonowania. Ogniwa galwaniczne - Ogniwo Daniela. Potencjał elektrody. Szereg napięciowy metali. Elektroliza - I i II prawo elektrolizy Faraday´a.
T-W-7Wstęp do chemii organicznej – informacje podstawowe. Tworzenie karboaninów, karboka-tionów i rodników. Nazewnictwo związków organicznych. Izomeria w związkach organicznych - izomeria budowy (łańcuchowa, podstawienia i funk-cyjna) stereoizomeria (optyczna, geometryczna).
T-W-8Hybrydyzacja orbitali atomowych. Węglowodory – alifatyczne (alkany, alkeny, alkiny) i cykliczne. Budowa, metody otrzymywania, własności. Węglowodory – aromatyczne, reguła podstawników. Metody otrzymywania, własności. Chlorowcopochodne - mechanizm reakcji podstawienie rodnikowego SR. Mechanizm reakcji przyłączenia nukleofilowego AN. Związki jednofunkcyjne – alkohole, aldehydy, ketony. Metody otrzymywania własności.
T-W-9Kwasy karboksylowe, estry, tłuszcze. Aminy, aminokwasy. Węglowodany. Związki heterocykliczne
T-L-1Analiza jakościowa reakcje charakterystyczne dla kationów i anionów
T-L-2Analiza ilościowa, kolorymetria, analiza miareczkowa, pehametria.
T-L-3Reakcje charakteryzujace związki organiczne.
Metody nauczaniaM-2Samodzielne wykonywanie przez studentów obliczeń stechiometrycznych oraz zapisywanie przebiegu reakcji w postaci równań chemicznych.
M-3Zespołowe wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej oraz obliczeń dotyczących tych analiz.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wyników analiz wykonywanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie sprawozdań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w niewielkim stopniu rozumie potrzebę ustawicznej nauki i rozwijania kompetencji w samorealizacji i pracy zespołowej
3,5
4,0
4,5
5,0