Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Inżynieria rolnicza (S3)

Sylabus przedmiotu Metody pozyskiwania i przetwarzania danych w badaniach naukowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria rolnicza
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Metody pozyskiwania i przetwarzania danych w badaniach naukowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,50,62egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza, umiejętności i kompetencje zgodne z wymaganiami WKŚiR stawianymi kandydatom na studia 3 stopnia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wiedza teoretyczna i umiejętności praktyczne niezbędne do przygotowania, przeprowadzenia oraz opracowania wyników eksperymentów naukowych wspieranych współczesną techniką i technologią

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Prezentacja wybranych urządzeń przeznaczonych do bezpośrednich pomiarów w naukach rolniczych. Praktyczne korzystanie z oferty badawczej Międzyuczelnianego Laboratorium Badań Środowiskowych. Zasady stosowania funkcji obliczeniowych Excel. Formułowanie słów kluczowych dotyczących realizowanych badań i wyszukiwanie narzędzi w bibliotekach plików wymiany środowiska Matlab. Obsługa wybranych plików wymiany.10
10
wykłady
T-W-1Metody pozyskiwania danych w naukach przyrodniczych i technicznych. Elektryczne, mechaniczne i optyczne przetworniki pomiarowe. Błędy pomiarowe. Panele operatorskie. Urządzenia kontrolne. Diagnostyka urządzeń pomiarowych oraz kody błędów. Rejestratory danych. Sterowanie procesami technologicznymi w laboratoriach. Roboty i manipulatory. Automatyczne stacje pomiarowe. Uniwersalne i specjalistyczne oprogramowanie do akwizycji i opracowania wyników badań. Biblioteki programów badawczych. Pakiety do przeprowadzania symulacji. Algorytmy obliczeniowe. Wymiana danych pomiędzy aplikacjami. Wizualizacje. Interfejsy graficzne.10
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajeciach10
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia25
A-A-3Konsultacje10
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Pokaz
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_3A_C63_W05
Ma zintegrowaną wiedzę pozwalającą na organizację badań naukowych, uwzględniających dobór odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz poprawy jakości życia człowieka.
TRL_3A_W05C-1T-W-1, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_3A_C63_U05
Wykazuje się umiejętnością wykorzystania specyficznych technik przy opracowywaniu nowych technologii prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz jakości życia człowieka.
TRL_3A_U05C-1T-W-1, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_3A_C63_K04
Przyczynia się do podtrzymania i doskonalenia etosu wspólnoty naukowej i zawodowej.
TRL_3A_K04C-1T-W-1, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_3A_C63_W05
Ma zintegrowaną wiedzę pozwalającą na organizację badań naukowych, uwzględniających dobór odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz poprawy jakości życia człowieka.
2,0
3,0Posiada dostateczną wiedzę pozwalającą na właściwy dobór metod pozyskiwania i przetwarzania danych w realizowanych pod kierunkiem promotora badaniach naukowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_3A_C63_U05
Wykazuje się umiejętnością wykorzystania specyficznych technik przy opracowywaniu nowych technologii prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz jakości życia człowieka.
2,0
3,0Posiada wystarczające umiejętności pozyskiwania i przetwarzania danych w realizowanych pod kierunkiem promotora badaniach naukowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_3A_C63_K04
Przyczynia się do podtrzymania i doskonalenia etosu wspólnoty naukowej i zawodowej.
2,0
3,0Student swoją postawą przyczynia się do podtrzymania etosu wspólnoty naukowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. 1. Buchczik D., Illewicz W., Piotrowski J., Pomiary, czujniki i metody pomiarowe wybranych wielkości fizycznych i składu chemicznego., WNT, Warszawa, 2009, 1
  2. 2. Inżynieria rolnicza ISSN 1429-7264, Komitet Techniki Rolniczej Polskiej Akademii Nauk i Polskie Towarzystwo Inżynierii Rolniczej, Kraków, wybrane artykuły przeglądowe i naukowe
  3. Poradniki użytkownika programów Matlab i Simulink, Catman, Catia, Labview itp.

Literatura dodatkowa

  1. Wybrane prospekty handlowe National Instruments, Hottinger Baldwin Messtechnik, Vishay, Zymark, Sotax, Caliper, Sony, Mitsubishi, Waters, Agilent itp.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Prezentacja wybranych urządzeń przeznaczonych do bezpośrednich pomiarów w naukach rolniczych. Praktyczne korzystanie z oferty badawczej Międzyuczelnianego Laboratorium Badań Środowiskowych. Zasady stosowania funkcji obliczeniowych Excel. Formułowanie słów kluczowych dotyczących realizowanych badań i wyszukiwanie narzędzi w bibliotekach plików wymiany środowiska Matlab. Obsługa wybranych plików wymiany.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody pozyskiwania danych w naukach przyrodniczych i technicznych. Elektryczne, mechaniczne i optyczne przetworniki pomiarowe. Błędy pomiarowe. Panele operatorskie. Urządzenia kontrolne. Diagnostyka urządzeń pomiarowych oraz kody błędów. Rejestratory danych. Sterowanie procesami technologicznymi w laboratoriach. Roboty i manipulatory. Automatyczne stacje pomiarowe. Uniwersalne i specjalistyczne oprogramowanie do akwizycji i opracowania wyników badań. Biblioteki programów badawczych. Pakiety do przeprowadzania symulacji. Algorytmy obliczeniowe. Wymiana danych pomiędzy aplikacjami. Wizualizacje. Interfejsy graficzne.10
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajeciach10
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia25
A-A-3Konsultacje10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_3A_C63_W05Ma zintegrowaną wiedzę pozwalającą na organizację badań naukowych, uwzględniających dobór odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_W05Ma zintegrowaną wiedzę pozwalającą na organizację badań naukowych, uwzględniających dobór odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz poprawy jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Wiedza teoretyczna i umiejętności praktyczne niezbędne do przygotowania, przeprowadzenia oraz opracowania wyników eksperymentów naukowych wspieranych współczesną techniką i technologią
Treści programoweT-W-1Metody pozyskiwania danych w naukach przyrodniczych i technicznych. Elektryczne, mechaniczne i optyczne przetworniki pomiarowe. Błędy pomiarowe. Panele operatorskie. Urządzenia kontrolne. Diagnostyka urządzeń pomiarowych oraz kody błędów. Rejestratory danych. Sterowanie procesami technologicznymi w laboratoriach. Roboty i manipulatory. Automatyczne stacje pomiarowe. Uniwersalne i specjalistyczne oprogramowanie do akwizycji i opracowania wyników badań. Biblioteki programów badawczych. Pakiety do przeprowadzania symulacji. Algorytmy obliczeniowe. Wymiana danych pomiędzy aplikacjami. Wizualizacje. Interfejsy graficzne.
T-A-1Prezentacja wybranych urządzeń przeznaczonych do bezpośrednich pomiarów w naukach rolniczych. Praktyczne korzystanie z oferty badawczej Międzyuczelnianego Laboratorium Badań Środowiskowych. Zasady stosowania funkcji obliczeniowych Excel. Formułowanie słów kluczowych dotyczących realizowanych badań i wyszukiwanie narzędzi w bibliotekach plików wymiany środowiska Matlab. Obsługa wybranych plików wymiany.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Pokaz
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada dostateczną wiedzę pozwalającą na właściwy dobór metod pozyskiwania i przetwarzania danych w realizowanych pod kierunkiem promotora badaniach naukowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_3A_C63_U05Wykazuje się umiejętnością wykorzystania specyficznych technik przy opracowywaniu nowych technologii prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_U05Wykazuje się umiejętnością wykorzystania specyficz-nych technik przy opracowywaniu nowych technolo-gii prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Wiedza teoretyczna i umiejętności praktyczne niezbędne do przygotowania, przeprowadzenia oraz opracowania wyników eksperymentów naukowych wspieranych współczesną techniką i technologią
Treści programoweT-W-1Metody pozyskiwania danych w naukach przyrodniczych i technicznych. Elektryczne, mechaniczne i optyczne przetworniki pomiarowe. Błędy pomiarowe. Panele operatorskie. Urządzenia kontrolne. Diagnostyka urządzeń pomiarowych oraz kody błędów. Rejestratory danych. Sterowanie procesami technologicznymi w laboratoriach. Roboty i manipulatory. Automatyczne stacje pomiarowe. Uniwersalne i specjalistyczne oprogramowanie do akwizycji i opracowania wyników badań. Biblioteki programów badawczych. Pakiety do przeprowadzania symulacji. Algorytmy obliczeniowe. Wymiana danych pomiędzy aplikacjami. Wizualizacje. Interfejsy graficzne.
T-A-1Prezentacja wybranych urządzeń przeznaczonych do bezpośrednich pomiarów w naukach rolniczych. Praktyczne korzystanie z oferty badawczej Międzyuczelnianego Laboratorium Badań Środowiskowych. Zasady stosowania funkcji obliczeniowych Excel. Formułowanie słów kluczowych dotyczących realizowanych badań i wyszukiwanie narzędzi w bibliotekach plików wymiany środowiska Matlab. Obsługa wybranych plików wymiany.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Pokaz
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada wystarczające umiejętności pozyskiwania i przetwarzania danych w realizowanych pod kierunkiem promotora badaniach naukowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_3A_C63_K04Przyczynia się do podtrzymania i doskonalenia etosu wspólnoty naukowej i zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_K04Przyczynia się do podtrzymania i doskonalenia etosu wspólnoty naukowej i zawodowej.
Cel przedmiotuC-1Wiedza teoretyczna i umiejętności praktyczne niezbędne do przygotowania, przeprowadzenia oraz opracowania wyników eksperymentów naukowych wspieranych współczesną techniką i technologią
Treści programoweT-W-1Metody pozyskiwania danych w naukach przyrodniczych i technicznych. Elektryczne, mechaniczne i optyczne przetworniki pomiarowe. Błędy pomiarowe. Panele operatorskie. Urządzenia kontrolne. Diagnostyka urządzeń pomiarowych oraz kody błędów. Rejestratory danych. Sterowanie procesami technologicznymi w laboratoriach. Roboty i manipulatory. Automatyczne stacje pomiarowe. Uniwersalne i specjalistyczne oprogramowanie do akwizycji i opracowania wyników badań. Biblioteki programów badawczych. Pakiety do przeprowadzania symulacji. Algorytmy obliczeniowe. Wymiana danych pomiędzy aplikacjami. Wizualizacje. Interfejsy graficzne.
T-A-1Prezentacja wybranych urządzeń przeznaczonych do bezpośrednich pomiarów w naukach rolniczych. Praktyczne korzystanie z oferty badawczej Międzyuczelnianego Laboratorium Badań Środowiskowych. Zasady stosowania funkcji obliczeniowych Excel. Formułowanie słów kluczowych dotyczących realizowanych badań i wyszukiwanie narzędzi w bibliotekach plików wymiany środowiska Matlab. Obsługa wybranych plików wymiany.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Pokaz
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student swoją postawą przyczynia się do podtrzymania etosu wspólnoty naukowej
3,5
4,0
4,5
5,0