Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)

Sylabus przedmiotu Aplikacje GIS w urządzeniach mobilnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Aplikacje GIS w urządzeniach mobilnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Kupiec <Michal.Kupiec@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 0,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu GIS

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest nauka posługiwania się urządzeniami mobilnymi i wykorzystywanie ich jako narzędzie do zbierania podstawowych informacji przydatnych w gospodarce przestrzennej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Moja komórka. Co potrafi? Jakie musi spełniać parametry aby funkcjonować jako narzędzie zbierania danych GIS.2
T-A-2Pobieranie danych za pomocą mobilnego GPS. Podstawowe formaty danych. Format GPX, KML, txt, CSV.2
T-A-3Współpraca urządzeń mobilnych z oprogramowaniem GIS. Import i eksport danych.2
T-A-4Wykonanie mapy w oparciu o dane zbierane przez urządzenie mobilne. Wady zalety import za pomocą m. in. GPSBabel, OKMap. Układy współrzędnych i ich ręczne definiowanie.4
10
wykłady
T-W-1Dostępne platformy na urządzenia mobilne (Garmin, Android, Windows Phone, iOS). Wady, zalety, licencje.2
T-W-2Dostępne systemy pozycjonowania wykorzystywane w urządzeniach mobilnych (GPS, GLONASS, GALILEO). Korekcja WAAS, EGNOS, korekcja ręczna.2
T-W-3Oprogramowanie mobilne do zbierania danych typu GIS. Przegląd licencji oraz możliwości.4
T-W-45. Telefon, Tablet, komputer co wybrać. Wady i zalety rozwiązań.2
T-W-5Platformy dla dronów. Podstawowe parametry i rozwiązania na rynku. Na co zwracać uwagę. Rozdzielczość to nie wszystko.2
T-W-6Podstawy umieszczania aplikacji w Android Market, Windows MarketPlace3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2praca własna5
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3opis
M-4pokaz z uzyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzenie wiedzy zdobytej przez studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_27.1_W01
Student/ka ma wiedzę o możliwościach wykorzystania urządzeń mobilnych w zadaniach GIS z zakresu gospodarki przestrzennej
GP2_2A_W03, GP2_2A_W04R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-1M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_27.1_U01
Student posiada umiejętności wykorzystania dostępnych platform mobilnych (Garmin, Android, Windows Phone, iOS) w zadaniach z zakresu gospodarki przestrzennej
GP2_2A_U03, GP2_2A_U07R2A_U02, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07, T2A_U02, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U17InzA2_U02, InzA2_U03C-1T-W-2, T-W-6, T-W-1M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_27.1_K01
Student posiada kompetencje do zaproponowania najlepszych rozwiązań z zakresu pozyskiwania danych za pomocą ogólnie dostępnych urządzeń mobilnych, potrafi pracować w grupie.
GP2_2A_K03R2A_K02, T2A_K03C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_27.1_W01
Student/ka ma wiedzę o możliwościach wykorzystania urządzeń mobilnych w zadaniach GIS z zakresu gospodarki przestrzennej
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanowała wiedzę oraz zna techniki zastosowania urządzeń mobilnych do zbierania informacji mających zastosowanie w gospodarce przestrzennej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_27.1_U01
Student posiada umiejętności wykorzystania dostępnych platform mobilnych (Garmin, Android, Windows Phone, iOS) w zadaniach z zakresu gospodarki przestrzennej
2,0
3,0Student opanowa w stopniu podstawowym umiejętności w posługiwaniu się urządzeniami mobilnymi do zbierania informacji przydatnych w gospodarce przestrzennej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_27.1_K01
Student posiada kompetencje do zaproponowania najlepszych rozwiązań z zakresu pozyskiwania danych za pomocą ogólnie dostępnych urządzeń mobilnych, potrafi pracować w grupie.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym poznał systemy mobilne GIS. Potrafi wskazać i dokonać najlepszego wyboru platformy w planowanych pracach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. 2014, ze względu na specyficznych charakter przedmiotu, dostępne opracowania w Internecie. Głównie w języku angielskim.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Moja komórka. Co potrafi? Jakie musi spełniać parametry aby funkcjonować jako narzędzie zbierania danych GIS.2
T-A-2Pobieranie danych za pomocą mobilnego GPS. Podstawowe formaty danych. Format GPX, KML, txt, CSV.2
T-A-3Współpraca urządzeń mobilnych z oprogramowaniem GIS. Import i eksport danych.2
T-A-4Wykonanie mapy w oparciu o dane zbierane przez urządzenie mobilne. Wady zalety import za pomocą m. in. GPSBabel, OKMap. Układy współrzędnych i ich ręczne definiowanie.4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Dostępne platformy na urządzenia mobilne (Garmin, Android, Windows Phone, iOS). Wady, zalety, licencje.2
T-W-2Dostępne systemy pozycjonowania wykorzystywane w urządzeniach mobilnych (GPS, GLONASS, GALILEO). Korekcja WAAS, EGNOS, korekcja ręczna.2
T-W-3Oprogramowanie mobilne do zbierania danych typu GIS. Przegląd licencji oraz możliwości.4
T-W-45. Telefon, Tablet, komputer co wybrać. Wady i zalety rozwiązań.2
T-W-5Platformy dla dronów. Podstawowe parametry i rozwiązania na rynku. Na co zwracać uwagę. Rozdzielczość to nie wszystko.2
T-W-6Podstawy umieszczania aplikacji w Android Market, Windows MarketPlace3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2praca własna5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_27.1_W01Student/ka ma wiedzę o możliwościach wykorzystania urządzeń mobilnych w zadaniach GIS z zakresu gospodarki przestrzennej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W03Zna metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich dotyczących gospodarki przestrzennej.
GP2_2A_W04Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gospodarowania przestrzenią, dotyczącymi obszarów wrażliwych oraz z wykorzystywaniem technologii informatycznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauka posługiwania się urządzeniami mobilnymi i wykorzystywanie ich jako narzędzie do zbierania podstawowych informacji przydatnych w gospodarce przestrzennej.
Treści programoweT-W-3Oprogramowanie mobilne do zbierania danych typu GIS. Przegląd licencji oraz możliwości.
T-W-45. Telefon, Tablet, komputer co wybrać. Wady i zalety rozwiązań.
T-W-2Dostępne systemy pozycjonowania wykorzystywane w urządzeniach mobilnych (GPS, GLONASS, GALILEO). Korekcja WAAS, EGNOS, korekcja ręczna.
T-W-5Platformy dla dronów. Podstawowe parametry i rozwiązania na rynku. Na co zwracać uwagę. Rozdzielczość to nie wszystko.
T-W-6Podstawy umieszczania aplikacji w Android Market, Windows MarketPlace
T-W-1Dostępne platformy na urządzenia mobilne (Garmin, Android, Windows Phone, iOS). Wady, zalety, licencje.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3opis
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzenie wiedzy zdobytej przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanowała wiedzę oraz zna techniki zastosowania urządzeń mobilnych do zbierania informacji mających zastosowanie w gospodarce przestrzennej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_27.1_U01Student posiada umiejętności wykorzystania dostępnych platform mobilnych (Garmin, Android, Windows Phone, iOS) w zadaniach z zakresu gospodarki przestrzennej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U03Posiada umiejętność rozumienia i analizy złożonych zależności zachodzących w środowisku przyrodniczym; potrafi korzystać najnowszych metod badawczych i zastosować je w praktyce w taki sposób, aby poprawiać jakość życia ludności.
GP2_2A_U07Stosuje odpowiednie techniki i narzędzia badawcze w zakresie gospodarki przestrzennej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauka posługiwania się urządzeniami mobilnymi i wykorzystywanie ich jako narzędzie do zbierania podstawowych informacji przydatnych w gospodarce przestrzennej.
Treści programoweT-W-2Dostępne systemy pozycjonowania wykorzystywane w urządzeniach mobilnych (GPS, GLONASS, GALILEO). Korekcja WAAS, EGNOS, korekcja ręczna.
T-W-6Podstawy umieszczania aplikacji w Android Market, Windows MarketPlace
T-W-1Dostępne platformy na urządzenia mobilne (Garmin, Android, Windows Phone, iOS). Wady, zalety, licencje.
Metody nauczaniaM-4pokaz z uzyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzenie wiedzy zdobytej przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanowa w stopniu podstawowym umiejętności w posługiwaniu się urządzeniami mobilnymi do zbierania informacji przydatnych w gospodarce przestrzennej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_27.1_K01Student posiada kompetencje do zaproponowania najlepszych rozwiązań z zakresu pozyskiwania danych za pomocą ogólnie dostępnych urządzeń mobilnych, potrafi pracować w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K03Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauka posługiwania się urządzeniami mobilnymi i wykorzystywanie ich jako narzędzie do zbierania podstawowych informacji przydatnych w gospodarce przestrzennej.
Treści programoweT-W-3Oprogramowanie mobilne do zbierania danych typu GIS. Przegląd licencji oraz możliwości.
T-W-45. Telefon, Tablet, komputer co wybrać. Wady i zalety rozwiązań.
T-W-5Platformy dla dronów. Podstawowe parametry i rozwiązania na rynku. Na co zwracać uwagę. Rozdzielczość to nie wszystko.
Metody nauczaniaM-3opis
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzenie wiedzy zdobytej przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym poznał systemy mobilne GIS. Potrafi wskazać i dokonać najlepszego wyboru platformy w planowanych pracach.
3,5
4,0
4,5
5,0