Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (N2)
Sylabus przedmiotu Dobór drzew i krzewów w terenach zieleni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt krajobrazu | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Dobór drzew i krzewów w terenach zieleni | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Urszula Nawrocka-Grześkowiak <Urszula.Nawrocka-Grzeskowiak@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu dendrologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie kryteriów doboru drzew i krzewów na różne tereny zieleni |
C-2 | Zapoznanie z właściwym doborem drzew i krzewów na różne tereny zieleni |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Drzewa i krzewy do obsadzania wąskich ulic i placów w miastach oraz do obsadzania szerokich ulic i tworzenia efektownych alei w miastach - kryteria doboru i przegląd gatunków i odmian | 2 |
T-W-2 | Drzewa i krzewy miejskich arterii komunikacyjnych (ronda, wysepki komunikacyjne, pasy zieleni) - kryteria doboru i przegląd gatunków i odmian | 2 |
T-W-3 | Dobór drzew i krzewów w zieleni osiedlowej oraz przy obiektach oświatowych i służby zdrowia - kryteria doboru oraz przegląd gatunków i odmian | 2 |
T-W-4 | Wykorzystanie drzewiastych roślin okrywowych w terenach zieleni - funkcje, kryteria doboru oraz przegląd gatunków i odmian | 2 |
T-W-5 | Wykorzystanie pnączy w terenach zieleni - funkcje, kryteria doboru oraz przegląd gatunków i odmian | 2 |
T-W-6 | Drzewa i krzewy do obsadzeń krajobrazowych, w tym do obsadzania dróg w krajobrazie otwartym, terenów wzdłuż autostrad i dróg szybkiego ruchu - funkcje, kryteria doboru oraz przegład gatunków i odmian | 2 |
T-W-7 | Drzewa i krzewy ozdobne i użytkowe tradycyjnych ogrodów wiejskich - symbolika, zastosowanie, przegląd gatunków i odmian | 2 |
T-W-8 | Dobór drzew i krzewów w historycznych założeniach parkowych i ogrodowych, kolejnych stylów sztuki ogrodowej oraz do obiektów sakralnych i nekropolii - przegląd gatunków i odmian | 2 |
T-W-9 | Dobór drzew i krzewów w pojemnikach (zieleń mobilna), ogrodach dachowych i ogrodach sensorycznych - kryteria doboru oraz przegląd gatunków i odmian | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 24 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 6 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | Metoda aktywizująca (metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie partii materiału z wykładów w formie pisemnej |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O02.1_W01 Rozróżnia i wskazuje prawidłowe kryteria doboru drzew i krzewów na różne tereny zieleni | AK_2A_W06 | R2A_W05 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-4 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O02.1_U01 opracowuje prawidłowy dobór drzew i krzewów na różne tereny zieleni | AK_2A_U03 | R2A_U06 | InzA2_U06 | C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-4 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O02.1_K01 ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie opracowywania właściwych doborów drzew i krzewów dla różnych obiektów architektury krajobrazu i potrafi tą wiedzę przekazywać społeczeństwu | AK_2A_K01 | A2_K01, A2_K05, R2A_K01, R2A_K07, T2A_K01, T2A_K07 | — | C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-4 | M-2 | S-2 |
AK_2A_O02.1_K02 potrafi prawidłowo określać uwarunkowania opracowywanego terenu i na ich podstawie stosować właściwy dobór drzew i krzewów | AK_2A_K08 | A2_K06, R2A_K04, T2A_K05 | InzA2_K01 | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-4 | M-2, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O02.1_W01 Rozróżnia i wskazuje prawidłowe kryteria doboru drzew i krzewów na różne tereny zieleni | 2,0 | Student nie rozróżnia i nie wskazuje prawidłowych kryteriów doboru drzew i krzewów na różne tereny zieleni |
3,0 | Student rozróżnia i wskazuje prawidłowe podstawowe kryteria doboru drzew i krzewów na niektóre tereny zieleni | |
3,5 | Student rozróżnia i wskazuje większość prawidłowych kryteriów doboru drzew i krzewów dla większości sklasyfikowanych terenów zieleni | |
4,0 | Student rozróżnia i wskazuje wszystkie prawidłowe kryteria doboru drzew i krzewów dla wszystkich sklasyfikowanych terenów zieleni, podając dla niektórych z nich przykłady roślin | |
4,5 | Student rozróżnia i wskazuje wszystkie prawidłowe kryteria doboru drzew i krzewów dla wszystkich sklasyfikowanych terenów zieleni, podając dla większości z nich przykłady roślin | |
5,0 | Student biegle rozróżnia i wskazuje wszystkie prawidłowe kryteria doboru drzew i krzewów dla wszystkich sklasyfikowanych terenów zieleni, podając dla nich przykłady roślin |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O02.1_U01 opracowuje prawidłowy dobór drzew i krzewów na różne tereny zieleni | 2,0 | Student nie potrafi opracować prawidłowego doboru drzew i krzewów na różne tereny zieleni |
3,0 | Student opracowuje podstawowy prawidłowy dobór drzew i krzewów na niektóre tereny zieleni | |
3,5 | Student opracowuje niepełny (nieliczne braki) prawidłowy dobór drzew i krzewów dla większości sklasyfikowanych tereny zieleni | |
4,0 | Student opracowuje pełny prawidłowy dobór drzew i krzewów na wszystkie sklasyfikowane tereny zieleni | |
4,5 | Student sprawnie opracowuje pełny prawidłowy dobór drzew i krzewów na wszystkie sklasyfikowane tereny zieleni, wyróżniając się znajomością nowych odmian roślin | |
5,0 | Student biegle opracowuje pełny prawidłowy dobór drzew i krzewów na wszystkie sklasyfikowane tereny zieleni, wyróżniając się znajomością nowych odmian roślin i wykazując przy tym szerszą wiedzę nt. możliwości zastosowania roślin |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O02.1_K01 ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie opracowywania właściwych doborów drzew i krzewów dla różnych obiektów architektury krajobrazu i potrafi tą wiedzę przekazywać społeczeństwu | 2,0 | Student nie ma świadomości ważności dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie opracowywania właściwych doborów drzew i krzewów dla różnych obiektów architektury krajobrazu |
3,0 | Student ma elementarną świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie opracowywania właściwych doborów drzew i krzewów dla różnych obiektów architektury krajobrazu | |
3,5 | Student ma dostateczną świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie opracowywania właściwych doborów drzew i krzewów dla różnych obiektów architektury krajobrazu | |
4,0 | Student ma dobrą świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie opracowywania właściwych doborów drzew i krzewów dla różnych obiektów architektury krajobrazu i potrafi tą wiedzę przekazywać społeczeństwu | |
4,5 | Student ma bardzo dobrą świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie opracowywania właściwych doborów drzew i krzewów dla różnych obiektów architektury krajobrazu i potrafi tą wiedzę przekazywać społeczeństwu | |
5,0 | Student ma wybitną świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie opracowywania właściwych doborów drzew i krzewów dla różnych obiektów architektury krajobrazu i potrafi tą wiedzę przekazywać społeczeństwu | |
AK_2A_O02.1_K02 potrafi prawidłowo określać uwarunkowania opracowywanego terenu i na ich podstawie stosować właściwy dobór drzew i krzewów | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo określić uwarunkowań opracowywanego terenu i na ich podstawie stosować właściwy dobór drzew i krzewów |
3,0 | Student częściowo prawidłowo określa uwarunkowania opracowywanego terenu i na ich podstawie stosuje podstawowy właściwy dobór drzew i krzewów | |
3,5 | Student w większości prawidłowo określa uwarunkowania opracowywanego terenu i na ich podstawie stosuje niepełny (nieliczne braki) właściwy dobór drzew i krzewów | |
4,0 | Student prawidłowo i w pełni określa uwarunkowania opracowywanego terenu i na ich podstawie stosuje wymagany właściwy dobór drzew i krzewów | |
4,5 | Student prawidłowo i w pełni określa uwarunkowania opracowywanego terenu i na ich podstawie stosuje wymagany właściwy dobór drzew i krzewów, uwzględniając nowe rośliny | |
5,0 | Student biegle określa wszystkie uwarunkowania opracowywanego terenu i na ich podstawie stosuje właściwy dobór drzew i krzewów, uwzględniając nowe rośliny i wskazując ich zastosowanie |
Literatura podstawowa
- Bugała W., Drzewa i krzewy dla terenów zieleni, PWRiL, Warszawa, 1991, 2
- Kubus M., Dendrologia. Skrypt dla studentów kierunku ogrodnictwo i architektura krajobrazu, Wydaw. Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2005, 1
- Łukasiewicz A., Dobór drzew i krzewów dla zieleni miejskiej środkowo-zachodniej Polski, Wydaw. Naukowe UAM, Poznań, 1995
- Seneta W., Dolatowski J., Dendrologia, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2011, 4, i wcześniejsze wydania
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, Katalog roślin. Drzewa, krzewy, byliny polecane przez Związek Szkółkarzy Polskich, Agencja Promocji Zieleni, Warszawa, 2011
- Coombes A.J., Drzewa, Wydaw. Wiedza i Życie, Warszawa, 2001, II