Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agronomia (S3)
Sylabus przedmiotu Agronomiczne i techniczne aspekty nawadniania roślin rolniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agronomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Agronomiczne i techniczne aspekty nawadniania roślin rolniczych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zakres wiadomości, uzyskany w kształceniu na poziomach S1 S2, dotyczący gospodarki wodnej gleby i rośliny. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z systemami i technologiami nawadniania stosowanymi w uprawach rolniczych. |
C-2 | umiejęrtność doboru określonego systemu nawadnaiania do konkretnej uprawy rolniczej. |
C-3 | Zapoznanie z budową i eksploatacją systemów nawadniania. |
C-4 | Poznanie efektów przyrodniczych i ekonomiczno-produkcyjnych nawadniania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Rozwój nawodnień na świecie i w Polsce | 1 |
T-K-2 | Agrotechniczne i melioracyjne możliwości regulowania stosunków wodnych w glebach. | 2 |
T-K-3 | Potrzeby i efekty nawadniania roślin rolniczych | 3 |
T-K-4 | Charakterystyka systemów i technologii nawadniania w uprawach rolniczych | 3 |
T-K-5 | Budowa i eksploatacji wybranego systemu nawadniania stosowanego w uprawach rolniczych. | 2 |
T-K-6 | zaliczenie końcowe | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-K-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-K-3 | Konsultacje | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_3A_C07-1_W07 Ma uporządkowana wiedzę w zakresie nawadniania roślin uprawy rolniczej oraz budowy i eksploatacji systemów nawadniania. | ROL_3A_W07 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-K-6, T-K-3, T-K-4, T-K-2, T-K-1, T-K-5 | M-1 | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_3A_C07-1_U02 Posiada umiejętność oceny efektów nawadniania w uprawie roślin rolniczych oraz doboru włąściwego systemu nawadniania. | ROL_3A_U02 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-K-6, T-K-3, T-K-4, T-K-2, T-K-1, T-K-5 | M-1 | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_3A_C07-1_K02 Ma świadomość ryzyka związanego ze stosowaniem technologii nawadniania na stan środowiska glebowo-roślinnego. | ROL_3A_K02 | — | C-1, C-4 | T-K-6, T-K-3, T-K-4, T-K-2, T-K-1, T-K-5 | M-1 | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_3A_C07-1_W07 Ma uporządkowana wiedzę w zakresie nawadniania roślin uprawy rolniczej oraz budowy i eksploatacji systemów nawadniania. | 2,0 | Student nie rozumie znaczenia nawadniania dla wzrostu i rozwoju roślin uprawy rolniczej. Nie zna budowy i podstawowych zasad eksploatacji systemu nawadniania. |
3,0 | Student częściowo rozumie znaczenie nawadniania dla wzrostu i rozwoju roślin uprawy rolniczej. Zna budowę i kilka podstawowych zasad eksploatacji systemu nawadniania. | |
3,5 | Student rozumie znaczenie nawadniania dla wzrostu i rozwoju roślin uprawy rolniczej. Zna budowę i kilka podstawowych zasad eksploatacji systemu nawadniania. | |
4,0 | Student rozumie znaczenie nawadniania dla wzrostu i rozwoju roślin uprawy rolniczej. Zna budowę i zasady eksploatacji systemu nawadniania. | |
4,5 | Student rozumie znaczenie nawadniania dla wzrostu i rozwoju roślin uprawy rolniczej. Zna budowę i zasady eksploatacji systemu nawadniania. | |
5,0 | Oprócz pełnej wiedzy dotyczącej znaczenie nawadniania dla wzrostu i rozwoju roślin uprawy rolniczej. Student zna budowę i zasady eksploatacji systemu nawadniania. Ponadto potrafi dobrać określony system nawadniania do konkretnej uprawy rolniczej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_3A_C07-1_U02 Posiada umiejętność oceny efektów nawadniania w uprawie roślin rolniczych oraz doboru włąściwego systemu nawadniania. | 2,0 | Student nie potrafi ocenić efektów nawadniania oraz nie umie dobrać systemu nawadniania do właściwej uprawy. |
3,0 | Student częściowo potrafi ocenić efekty nawadniania oraz dobrać system nawadniania do właściwej uprawy. | |
3,5 | Student potrafi ocenić efekty nawadniania oraz dobrać system nawadniania do niektórych upraw rolniczych. | |
4,0 | Student potrafi ocenić efekty nawadniania oraz właściwie dobrać system nawadniania do konkretnych upraw rolniczych. | |
4,5 | Student potrafi ocenić efekty nawadniania, zarówno pod kontem przyrodniczym, jak i ekonomiczno-produkcyjnym oraz właściwie dobrać system nawadniania do konkretnych upraw rolniczych. | |
5,0 | Student potrafi ocenić efekty nawadniania, zarówno pod kontem przyrodniczym, jak i ekonomiczno-produkcyjnym oraz właściwie dobrać system nawadniania do konkretnych upraw rolniczych. Ponadto potrafi przeanalizować potrzeby nawadniania w określonych uwarunkowaniach siedliskowo-gospodarczych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_3A_C07-1_K02 Ma świadomość ryzyka związanego ze stosowaniem technologii nawadniania na stan środowiska glebowo-roślinnego. | 2,0 | Nie ma świadomości ryzyka i skutków związnych ze stosowaniem nawadniania. |
3,0 | Ma częściową świadomość ryzyka i skutków związnych ze stosowaniem nawadniania. | |
3,5 | Ma świadomość ryzyka i skutków związnych ze stosowaniem nawadniania. | |
4,0 | Ma świadomość ryzyka i skutków związnych ze stosowaniem nawadniania. Próbuje zaproponować takie działania, które pozwolą uniknąć niebezpieczeństwa z tym związanego. | |
4,5 | Potrafi przedyskutować i zaargumentować działania jakie powinien podjąć rolnik aby wyeliminować złe efekty związane z tym zabiegiem. | |
5,0 | Potrafi przedyskutować i zaargumentować i wybrać najlepsze działania jakie powinien podjąć rolnik aby wyeliminować złe efekty związane z tym zabiegiem. |
Literatura podstawowa
- Stanisław Karczmarczyk, Lech Nowak, Nawadnianie roślin, PWRIL, Poznań, 2006, ISBN 978-83-09-01009-8
Literatura dodatkowa
- Józef Dzieżyc, Potrzeby wodne roślin uprawnych, PWN, Warszawa, 1989, ISBN 83-01-08680-7