Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
Sylabus przedmiotu Ochrona własności intelektualnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona własności intelektualnej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Dział Wynalazczości i Ochrony Patentowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Wielecka <Monika.Wielecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie z podstawowymi definicjami z zakresu własności intelektualnej |
C-2 | wskazanie możliwości ochrony własnej twórczości i cudzej |
C-3 | wskazanie możliwości korzystania z dóbr własności intelektualnej osób trzecich w świetle przepisów prawa |
C-4 | podniesienie świadomości z zakresu własności intelektualnej u studenta, ale również u osób, z któymi może się dzielić tą wiedzą |
C-5 | uświadomienie istnienia praw własności intelektualnej i ograniczeń w korzystaniu z praw osób trzecich |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmioty własności intelektualnej. Prawo autorskie – podstawy (Konwencja berneńska), definicje; rodzaje praw (autorskie osobiste i autorskie majątkowe); długość praw wyłącznych; pola eksploatacji utworu; licencje, przeniesienie prawa; możliwości ochrony programów komputerowych; dozwolony użytek osobisty i publiczny. Licencja GNU. Copyright- copyleft. Haker, cracker a przepisy prawa. | 5 |
T-W-2 | Prawo własności przemysłowej podstawy systemu (Konwencja paryska, porozumienie TRIPS) Wynalazk- definicja, zdolność patentowa, procedura zgłoszeniowa w Urzędzie Patentowym RP, prawo wyłączne i zakres ochrony; możliwości ochrony programów komputerowych w kategorii wynalazek; Procedura uzyskiwania patentu w Europejskim Urzędzie Patentowym (Konwencja o patencie europejskim) oraz przed urzędami zagranicznymi oraz w systemie międzynarodowym (PCT) | 2 |
T-W-3 | wzór użytkowy- definicja, zdolność ochronna, procedura zgłoszeniowaw Urzędzie Patentowym RP, prawo wyłączne i zakres ochrony wzór przemysłowy- definicja, zdolność ochronna, procedura zgłoszeniowa w Urzędzie Patentowym RP, prawo wyłączne i zakres ochrony; możliwość uzyskania praw wyłącznych wspólnotowych i międzynarodowych | 2 |
T-W-4 | znak towarowy definicja, zdolność ochronna, procedura zgłoszeniowa w Urzędzie Patentowym RP, prawo wyłączne i zakres ochrony; możliwość uzyskania praw wyłącznych wspólnotowych i międzynarodowych; (Porozumienie madryckie) inne przedmioty własności przemysłowej- topografie układów scalonych i oznaczenia geograficzne | 2 |
T-W-5 | Informacja patentowa i badania patentowe, w tym poszukiwania w bazach patentowych dostępnych on-line (polskie bazy, bazy OHIM, bazy WIPO, esp@cenet) | 3 |
T-W-6 | zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do ustnej "wejściówki" z informacji z poprzednich zajęć | 7 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 7 |
A-W-4 | konsultacje | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z użyciem prezentacji połączony z pogadanką |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: pytania sprawdzające wiedzę i umiejętności wyciągania wniosków na podstawie informacji przekazanych na poprzednich zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub ustne na koniec zajęć- pięć pytań |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_A08_W01 zna podstawowe prawa własności przemysłowej definiuje przedmioty własności przemysłowej definiuje prawa autorskie i przedmioty praw autorskich rozróżnia poszczególne prawa wyłączne własności intelektualnej zna internetowe bazy patentowe wyszukuje w internetowych bazach patentowych | ZIIP_1A_W17, ZIIP_1A_W12 | T1A_W08, T1A_W10 | InzA_W03 | C-4, C-2, C-1, C-5 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_A08_U01 dobiera sposób postępowania ze względu na możliowść ochrony przedmiotów własności intelektualnej wyszukuje przedmioty własności przemysłowej w internetowych bazach patentowych | ZIIP_1A_U11, ZIIP_1A_U20 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U10 | InzA_U03 | C-2, C-5, C-3 | T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
ZIIP_1A_A08_U02 potrafi korzystać z praw osób trzecich (cudzych dóbr intelektualnych) zgodnie z przepisami prawa- wie kiedy i na jakich zasadach może to robić | ZIIP_1A_U11 | T1A_U02, T1A_U10 | InzA_U03 | C-3 | T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1, S-2 |
ZIIP_1A_A08_U03 potrafi zinterpretować informacje zawarte w dokumentacji patentowej | ZIIP_1A_U20 | T1A_U01 | — | C-1, C-3 | T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_A08_K01 jest zorientowany, że przed realizacją pracy i przed wprowadzeniem produktu/usługi należy upewnić się czy nie narusza się praw osób trzecich odpowiedzialnie korzysta z cudzej wiedzy i własności intelektualnej świadomie podejmuje decyzje o ochronie swoich osiągnięć twórczych | ZIIP_1A_K03 | T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05 | InzA_K01 | C-3 | T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
ZIIP_1A_A08_K02 jest wrażliwy na naruszenia praw osób trzecich i jest zdolny przekazywania nabytej wiedzy innym osobom | ZIIP_1A_K08 | T1A_K07 | — | C-4, C-5 | T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1, S-2 |
ZIIP_1A_A08_K03 jest świadomy możliwości zmian w prawie i konieczności odświeżania wiedzy w tym zakresie | ZIIP_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-4, C-5 | T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
ZIIP_1A_A08_K04 dba o przestrzeganie przepisów prawa | ZIIP_1A_K06 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-4, C-5 | T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_A08_W01 zna podstawowe prawa własności przemysłowej definiuje przedmioty własności przemysłowej definiuje prawa autorskie i przedmioty praw autorskich rozróżnia poszczególne prawa wyłączne własności intelektualnej zna internetowe bazy patentowe wyszukuje w internetowych bazach patentowych | 2,0 | opanowanie materiału na poziomie poniżej 59% |
3,0 | opanowanie materiału na poziomie 60-69% | |
3,5 | opanowanie materiału na poziomie 70-79% | |
4,0 | opanowanie materiału na poziomie 80-89% | |
4,5 | opanowanie materiału na poziomie 90-94% | |
5,0 | opanowanie materiału na poziomie 95-100% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_A08_U01 dobiera sposób postępowania ze względu na możliowść ochrony przedmiotów własności intelektualnej wyszukuje przedmioty własności przemysłowej w internetowych bazach patentowych | 2,0 | opanowanie materiału na pziomie poniżej 59% |
3,0 | opanowanie materiału na pziomie 60-69% | |
3,5 | opanowanie materiału na pziomie 70-79% | |
4,0 | opanowanie materiału na pziomie 80-89% | |
4,5 | opanowanie materiału na pziomie 90-94% | |
5,0 | opanowanie materiału na pziomie 95-100% | |
ZIIP_1A_A08_U02 potrafi korzystać z praw osób trzecich (cudzych dóbr intelektualnych) zgodnie z przepisami prawa- wie kiedy i na jakich zasadach może to robić | 2,0 | opanowanie materiału na poziomie poniżej 59% |
3,0 | opanowanie materiału na poziomie 60-69% | |
3,5 | opanowanie materiału na poziomie 70-79% | |
4,0 | opanowanie materiału na poziomie 80-89% | |
4,5 | opanowanie materiału na poziomie 90-94% | |
5,0 | opanowanie materiału na poziomie 95-100% | |
ZIIP_1A_A08_U03 potrafi zinterpretować informacje zawarte w dokumentacji patentowej | 2,0 | opanowanie materiału na poziomie poniżej 59% |
3,0 | opanowanie materiału na poziomie 60-69% | |
3,5 | opanowanie materiału na poziomie 70-79% | |
4,0 | opanowanie materiału na poziomie 80-89% | |
4,5 | opanowanie materiału na poziomie 90-94% | |
5,0 | opanowanie materiału na poziomie 95-100% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_A08_K01 jest zorientowany, że przed realizacją pracy i przed wprowadzeniem produktu/usługi należy upewnić się czy nie narusza się praw osób trzecich odpowiedzialnie korzysta z cudzej wiedzy i własności intelektualnej świadomie podejmuje decyzje o ochronie swoich osiągnięć twórczych | 2,0 | opanowanie materiału i aktywność na poziomie poniżej 59% |
3,0 | opanowanie materiału i aktywność na poziomie 60-69% | |
3,5 | opanowanie materiału i aktywność na poziomie 70-79% | |
4,0 | opanowanie materiału i aktywność na poziomie 80-89% | |
4,5 | opanowanie materiału i aktywność na poziomie 90-94% | |
5,0 | opanowanie materiału i aktywność na poziomie 95-100% | |
ZIIP_1A_A08_K02 jest wrażliwy na naruszenia praw osób trzecich i jest zdolny przekazywania nabytej wiedzy innym osobom | 2,0 | opanowanie materiału i aktywność na poziomie poniżej 59% |
3,0 | opanowanie materiału i aktywność na poziomie 60-69% | |
3,5 | opanowanie materiału i aktywność na poziomie 70-79% | |
4,0 | opanowanie materiału i aktywność na poziomie 80-89% | |
4,5 | opanowanie materiału i aktywność na poziomie 90-94% | |
5,0 | opanowanie materiału i aktywność na poziomie 95-100% | |
ZIIP_1A_A08_K03 jest świadomy możliwości zmian w prawie i konieczności odświeżania wiedzy w tym zakresie | 2,0 | opanowanie materiału i aktywność na poziomie poniżej 59% |
3,0 | opanowanie materiału i aktywność na poziomie 60-69% | |
3,5 | opanowanie materiału i aktywność na poziomie 70-79% | |
4,0 | opanowanie materiału i aktywność na poziomie 80-89% | |
4,5 | opanowanie materiału i aktywność na poziomie 90-94% | |
5,0 | opanowanie materiału i aktywność na poziomie 95-100% | |
ZIIP_1A_A08_K04 dba o przestrzeganie przepisów prawa | 2,0 | opanowanie materiału i aktywność na poziomie poniżej 59% |
3,0 | opanowanie materiału i aktywność na poziomie 60-69% | |
3,5 | opanowanie materiału i aktywność na poziomie 70-79% | |
4,0 | opanowanie materiału i aktywność na poziomie 80-89% | |
4,5 | opanowanie materiału i aktywność na poziomie 90-94% | |
5,0 | opanowanie materiału i aktywność na poziomie 95-100% |
Literatura podstawowa
- Renata zawadzka, własność intelektualna własność przemysłowa materiały pomocnicze do wykładów z przedmiotu Ochrona własności intelektualnej, Wydawnictwo Uczelniane politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008, 1
- Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz 1117 z późn. zm., Ustawa prawo własności przemysłowej, Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz 1117 z późn. zm., 2007, tekst jednolity
- Dz. U. z .2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm., Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Dz. U. z .2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm., 2006, tekst jednolity