Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie

Sylabus przedmiotu Podstawy informatyki i algorytmizacji I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy informatyki i algorytmizacji I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Maria Lachowicz <Maria.Lachowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tadeusz Ziębakowski <Tadeusz.Ziebakowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,38zaliczenie
wykładyW2 15 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe umiejętności w zakresie obsługi komputera oraz programu Microsoft Office Excel 2007 określone podstawą programową zawartą w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodyką algorytmizacji standardowych problemów menadżerskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel. Ukształtowanie umiejętności wykorzystania biblioteki funkcji wbudowanych w zadanich prostych i złożonych wymagających zagnieżdżeń funkcji w funkcji. Ukształtowanie umiejętności posługiwania się narzędziami wbudowanymi umożliwiającymi przeprowadzenie agregacji danych wielowymiarowych, optymalizacji zadań wielokryterialnych oraz analiz statystycznych. Ukształtowanie umiejętności wykorzystania formantów skoroszytu (kontrolki graficzne) w celu uproszczenia i zautomatyzowania pracy z arkuszem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Arkusz kalkulacyjny w algorytmizacji. Środowisko MS Excel. Praca z arkuszem i skoroszytem Wprowadzanie danych. Generowanie serii danych. Przetwarzanie danych. Formuły przetwarzające wartości stałe. Formuły przetwarzające wartości zmienne odwołujące się do danych przez: adresy względne, bezwzględne i mieszane. Nazwy obszarów. Formuły przetwarzające wartości zmienne odwołujące się do funkcji wbudowanych: SUMA, ŚREDNIA, MIN, MAX.4
T-L-2Formuły przetwarzające dane typu data i czas z funkcjami: DZIŚ, TERAZ, DATA, ROK, MIESIĄC, DZIEŃ, Dzień.tyg, CZAS. Formuły warunkowe. Definiowanie stałych typu data i czas w formułach warunkowych. Formuły z funkcjami warunkowymi SUMA.JEŻELI, SUMA.WARUNKÓW, ŚREDNIA.JEŻELI, LICZ.JEŻELI, LICZ.PUSTE, LICZ.WARUNKI4
T-L-3Formuły warunkowe oparte na prostych testach logicznych z funkcją JEŻELI() oraz jej zagnieżdżeniami JEŻELI(JEŻELI). Formuły warunkowe oparte na złożonych testach logicznych z funkcjami logicznymi ORAZ i LUB.4
T-L-4Formuły przetwarzające tekst. Konwersja danych typu tekstu na liczby. Agregacja danych. Formuły z funkcjami ILE.LICZB, ILE.NIEPUSTYCH, WYST.NAJCZĘŚCIEJ, MAX.K, MIN.K. Obsługa błędów. Formuły wykorzystujące komunikaty błędów z funkcjami: CZY.LICZBA, CZY.BŁĄD, CZY.BŁ, JEŻELI.BŁĄD4
T-L-5Kolokwium_1. Sprawdzian praktyczny, podsumowujący, sprawdzający umiejętności wykorzystania wiedzy przedstawionej na wykładzie i ćwiczeniach w rozwiązywaniu zadań menadżerskich.2
T-L-6Formuły decyzyjne, wyszukujące rozwiązania z funkcjami: WYSZUKAJ, WYSZUKAJ.PIONOWO, WYSZUKAJ.POZIOMO. Formuły wyszukujące zawierające definicje stałych tablicowych. Formuły wyszukujące z funkcjami: PODAJ.POZYCJĘ i INDEKS, ADRES, ADR.POŚR, WIERSZ, NR.KOLUMNY2
T-L-7Formuły tablicowe generujące jeden wynik. Konwersja typów danych w formułach tablicowych generujących jeden wynik. Formuły tablicowe generujące tablicę wyników. Stałe tablicowe w formułach tablicowych.4
T-L-8Tworzenie niestandardowych typów wykresów. Wykresy dynamiczne. Automatyzacja działań. Makra rejestrowane. Formanty formularza.4
T-L-9Kolokwium_2. Sprawdzian praktyczny, podsumowujący. Sprawdzenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania zadań menadżerskich o zróznicowanym stopniu trudności i prezentacji wyników obliczeń2
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do algorytmizacji. Klasyfikacja metod i zadań algorytmizacji. Arkusz kalkulacyjny w algorytmizacji. Klasyfikacja typów danych: dziedziny i operatory. Środowisko MS Excel edytor stałych i zmiennych prostych, wektorowych i tablicowych. Wprowadzenie do przetwarzania danych i prezentacji wyników w środowisku MS Excel1
T-W-2Przetwarzanie danych. Klasyfikacja notacji algorytmicznych ze względu na strukturę danych i języków programowania. Przetwarzanie danych w arkuszu kalkulacyjnym (środowisko MS Excel). Formuły przetwarzające stałe, zmienne odwołujące się do danych przez: adresy względne, bezwzględne i mieszane, nazwy obszarów. Budowa biblioteki funkcji wbudowanych. Klasyfikacja dziedzinowa funkcji. Klasyfikacja funkcji ze względu na typ argumentów wejściowych i wyjściowych.1
T-W-3Zastosowanie notacji funkcyjnej w formułach przetwarzających dane określonego typu: tekst liczba, data i czas, wartość logiczna. Zastosowanie notacji funkcyjnej w złożonych formułach warunkowych i wyszukujących. Obsługa błędów.4
T-W-4Arkusz – tabelaryczna baza danych. Zastosowanie notacji funkcyjnej w tworzeniu zapytań wielokryterialnych oraz w warunkowym formatowaniu danych.1
T-W-5Formuły tablicowe. Konwersje typów danych w formułach tablicowych generujących jeden wynik.2
T-W-6Zastosowanie notacji funkcyjnej w formułach złożonych generujących tablice wyników. Stała tablicowa w formułach tablicowych.3
T-W-7Graficzna prezentacja wyników. Formanty formularza: pola kombi, pola listy paski przewijania, w wykresach dynamicznych2
T-W-8Zaawansowane techniki przetwarzania danych narzędziami dostępnymi w środowisku MS Excel. Agregacja danych wielowymiarowych. Tabele i wykresy przestawne. Optymalizacja wielokryterialna - solver. Bezpieczeństwo i ochrona danych1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych26
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych przy komputerze.18
A-L-3Przygotowanie do sprawdzianów praktycznych. Zadania samodzielne (prace domowe) wykonywane poza zajęciami12
A-L-4Dwa sprawdziany praktyczne przy komputerze polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań o różnym stopniu trudności w określonym czasie4
60
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu końcowego: zadania domowe z wykładu, studia literaturowe, konsultacje28
A-W-3Udział w egzaminie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny. Metoda objaśniająco poglądowa z użyciem komputera. Prezentacje objaśniające zilustrowane przykładowymi rozwiązaniami. Metoda problemowa
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera mające na celu ugruntowanie i rozwinięcie treści wykładowych. Analiza problemu, dyskusja, forma konkursowa. Prezentacja różnych rozwiązań tego samego zadania

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian praktyczny z użyciem komputera mający na celu zweryfikowanie wiedzy i umiejętności studenta w zakresie samodzielnego algorytmizowania złożonych zadań menadżerskich w konwencji proramowania funkcyjnego oraz prezentacji wyników obliczeń
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin. Sprawdzian praktyczny z użyciem komputera mający na celu zweryfikowanie wiedzy i umiejętności studenta w zakresie wiedzy przedstawionej w ramach wykładu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C04_W01
Student powinien znać metodykę algorytmizowania prostych i złożonych zadań menadżerskich lub inżynierskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel. Student powinien znać klasyczne rozwiąznia problemów przedstawione w ramach wykładu
ZIIP_1A_W03T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-L-2, T-L-6, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-1M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C04_U01
Student powinien potrafić: zalgorytmizować proste i złożone zadania menadżerskie lub inżynierskie w konwencji funkcyjne, wykorzystać zaktualizowane biblioteki funkcji i najnowsze rozwiązania wprowadzone przez producenta oprogramowania w celu opracowania efektywnych algorytmów przetwarzania danych.
ZIIP_1A_U14T1A_U01, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C04_K01
Zajęcia praktyczne powinny rozwinąć kreatywność i ukształtować potrzebę ciągłego samokształcenia się w celu ich wykorzystania w przyszłych zadaniach zawodowych.
ZIIP_1A_K07T1A_K02, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-1T-L-9M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C04_W01
Student powinien znać metodykę algorytmizowania prostych i złożonych zadań menadżerskich lub inżynierskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel. Student powinien znać klasyczne rozwiąznia problemów przedstawione w ramach wykładu
2,0Student nie zna metodyki algorytmizowania prostych i złożonych zadań menadżerskich lub inżynierskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel.
3,0Student wie na czym polega algorytmizacja prostych zadań menadżerskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel. Student ma wiedzę na temat biblioteki funkcji wbudowanych, zna składnię funkcji omówionych na wykładzie.
3,5Student posiada wiedzę wymaganą na ocenę 3,0 wystarczajacą do rozwiązania prostych zadań prostych zadań menadżerskich lub inżynierskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel. Student powinien znać rozwiąznia problemów przedstawionych w ramach wykładu
4,0Student posiada wiedzę wymaganą na ocenę 3,5 wystarczajacą do rozwiązania w konwencji funkcyjnej zadań menadżerskich lub inżynierskich o średnim stopniu trudności
4,5Student posiada wiedzę wymaganą na ocenę 4,0 wystarczajacą do samodzielnego opracowania własnych rozwiązań w konwencji funkcyjnej zadań menadżerskich lub inżynierskich o średnim stopniu trudności
5,0Student posiada wiedzę wymaganą na ocenę 4,5 wystarczajacą do samodzielnego opracowania własnych rozwiązań w konwencji funkcyjnej złożonych i trudnych zadań menadżerskich lub inżynierskich

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C04_U01
Student powinien potrafić: zalgorytmizować proste i złożone zadania menadżerskie lub inżynierskie w konwencji funkcyjne, wykorzystać zaktualizowane biblioteki funkcji i najnowsze rozwiązania wprowadzone przez producenta oprogramowania w celu opracowania efektywnych algorytmów przetwarzania danych.
2,0Student nie potrafi wykorzystać rozwiązań problemów przedstawionych w ramach wykładu w algorytmizacji prostych zadań menadżerskich i inżynierskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel.
3,0Student potrafi wykorzystać standardowe rozwiązania wybranych problemów przedstawionych w ramach wykładu w algorytmizacji prostych zadań menadżerskich i inżynierskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel.
3,5Student posiada umiejętności wymagane na ocenę 3,0 i potrafi wykorzystać standardowe rozwiązania problemów przedstawionych w ramach wykładu w algorytmizacji prostych zadań menadżerskich i inżynierskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel.
4,0Student posiada umiejętności wymagane na ocenę 3,5 i potrafi samodzielnie opracować rozwiązania zadań menadżerskich i inżynierskich o średnim stopniu trudności wykorzystując rozwiązania przedstawione na wykładzie
4,5Student posiada umiejętności wymagane na ocenę 4,0 i potrafi samodzielnie opracować własne, nie przedstawiane na wykładzie rozwiązania zadań menadżerskich i inżynierskich o średnim stopniu trudności.
5,0Student posiada umiejętności wymagane na ocenę 4,5 i potrafi samodzielnie opracować własne, nie przedstawiane na wykładzie rozwiązania złożonych zadań menadżerskich i inżynierskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C04_K01
Zajęcia praktyczne powinny rozwinąć kreatywność i ukształtować potrzebę ciągłego samokształcenia się w celu ich wykorzystania w przyszłych zadaniach zawodowych.
2,0Student nie potrafi samodzielnie zalgorytmizować prostych zadań menadżerskich
3,0Student wykazuje ograniczoną samodzielność i kreatywność w rozwiązywaniu prostych zadań menadżerskich
3,5Student wymaga wskazówek w celu opracowania rozwiązania zadania.
4,0Student pracuje samodzielnie na zajęciach i nad pracami domowymi.
4,5Student pracuje samodzielnie, wykazuje znaczną kreatywność na zajęciach i w pracach domowych.
5,0Student wykazuje pełną samodzielność, kreatywność i inowacyjność w trakcie pracy na zajęciach i w rozwiązywaniu zadań domowych.

Literatura podstawowa

  1. John Walkenbach, Excel 2007 PL. Seria wydawnicza Biblia, HELION 2007, 2007
  2. Wayne L. Winston, Microsoft Excel, Analiza i modelowanie danych, Microsoft Press 2005, 2005
  3. Maleika Wojciech, Wstęp do Informatyki, Wydawnictwo uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Sikorski W., Wykłady z podstaw Informatyki, Wydawnictwo Mikom, Warszawa, 2009
  2. Harel D., Rzecz o istocie informatyki - algorytmika, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, 2008
  3. Praca zbiorowa, Magazyn komputerowy CHIP - roczniki 1996-2012, Vogel Publishing, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Arkusz kalkulacyjny w algorytmizacji. Środowisko MS Excel. Praca z arkuszem i skoroszytem Wprowadzanie danych. Generowanie serii danych. Przetwarzanie danych. Formuły przetwarzające wartości stałe. Formuły przetwarzające wartości zmienne odwołujące się do danych przez: adresy względne, bezwzględne i mieszane. Nazwy obszarów. Formuły przetwarzające wartości zmienne odwołujące się do funkcji wbudowanych: SUMA, ŚREDNIA, MIN, MAX.4
T-L-2Formuły przetwarzające dane typu data i czas z funkcjami: DZIŚ, TERAZ, DATA, ROK, MIESIĄC, DZIEŃ, Dzień.tyg, CZAS. Formuły warunkowe. Definiowanie stałych typu data i czas w formułach warunkowych. Formuły z funkcjami warunkowymi SUMA.JEŻELI, SUMA.WARUNKÓW, ŚREDNIA.JEŻELI, LICZ.JEŻELI, LICZ.PUSTE, LICZ.WARUNKI4
T-L-3Formuły warunkowe oparte na prostych testach logicznych z funkcją JEŻELI() oraz jej zagnieżdżeniami JEŻELI(JEŻELI). Formuły warunkowe oparte na złożonych testach logicznych z funkcjami logicznymi ORAZ i LUB.4
T-L-4Formuły przetwarzające tekst. Konwersja danych typu tekstu na liczby. Agregacja danych. Formuły z funkcjami ILE.LICZB, ILE.NIEPUSTYCH, WYST.NAJCZĘŚCIEJ, MAX.K, MIN.K. Obsługa błędów. Formuły wykorzystujące komunikaty błędów z funkcjami: CZY.LICZBA, CZY.BŁĄD, CZY.BŁ, JEŻELI.BŁĄD4
T-L-5Kolokwium_1. Sprawdzian praktyczny, podsumowujący, sprawdzający umiejętności wykorzystania wiedzy przedstawionej na wykładzie i ćwiczeniach w rozwiązywaniu zadań menadżerskich.2
T-L-6Formuły decyzyjne, wyszukujące rozwiązania z funkcjami: WYSZUKAJ, WYSZUKAJ.PIONOWO, WYSZUKAJ.POZIOMO. Formuły wyszukujące zawierające definicje stałych tablicowych. Formuły wyszukujące z funkcjami: PODAJ.POZYCJĘ i INDEKS, ADRES, ADR.POŚR, WIERSZ, NR.KOLUMNY2
T-L-7Formuły tablicowe generujące jeden wynik. Konwersja typów danych w formułach tablicowych generujących jeden wynik. Formuły tablicowe generujące tablicę wyników. Stałe tablicowe w formułach tablicowych.4
T-L-8Tworzenie niestandardowych typów wykresów. Wykresy dynamiczne. Automatyzacja działań. Makra rejestrowane. Formanty formularza.4
T-L-9Kolokwium_2. Sprawdzian praktyczny, podsumowujący. Sprawdzenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania zadań menadżerskich o zróznicowanym stopniu trudności i prezentacji wyników obliczeń2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do algorytmizacji. Klasyfikacja metod i zadań algorytmizacji. Arkusz kalkulacyjny w algorytmizacji. Klasyfikacja typów danych: dziedziny i operatory. Środowisko MS Excel edytor stałych i zmiennych prostych, wektorowych i tablicowych. Wprowadzenie do przetwarzania danych i prezentacji wyników w środowisku MS Excel1
T-W-2Przetwarzanie danych. Klasyfikacja notacji algorytmicznych ze względu na strukturę danych i języków programowania. Przetwarzanie danych w arkuszu kalkulacyjnym (środowisko MS Excel). Formuły przetwarzające stałe, zmienne odwołujące się do danych przez: adresy względne, bezwzględne i mieszane, nazwy obszarów. Budowa biblioteki funkcji wbudowanych. Klasyfikacja dziedzinowa funkcji. Klasyfikacja funkcji ze względu na typ argumentów wejściowych i wyjściowych.1
T-W-3Zastosowanie notacji funkcyjnej w formułach przetwarzających dane określonego typu: tekst liczba, data i czas, wartość logiczna. Zastosowanie notacji funkcyjnej w złożonych formułach warunkowych i wyszukujących. Obsługa błędów.4
T-W-4Arkusz – tabelaryczna baza danych. Zastosowanie notacji funkcyjnej w tworzeniu zapytań wielokryterialnych oraz w warunkowym formatowaniu danych.1
T-W-5Formuły tablicowe. Konwersje typów danych w formułach tablicowych generujących jeden wynik.2
T-W-6Zastosowanie notacji funkcyjnej w formułach złożonych generujących tablice wyników. Stała tablicowa w formułach tablicowych.3
T-W-7Graficzna prezentacja wyników. Formanty formularza: pola kombi, pola listy paski przewijania, w wykresach dynamicznych2
T-W-8Zaawansowane techniki przetwarzania danych narzędziami dostępnymi w środowisku MS Excel. Agregacja danych wielowymiarowych. Tabele i wykresy przestawne. Optymalizacja wielokryterialna - solver. Bezpieczeństwo i ochrona danych1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych26
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych przy komputerze.18
A-L-3Przygotowanie do sprawdzianów praktycznych. Zadania samodzielne (prace domowe) wykonywane poza zajęciami12
A-L-4Dwa sprawdziany praktyczne przy komputerze polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań o różnym stopniu trudności w określonym czasie4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu końcowego: zadania domowe z wykładu, studia literaturowe, konsultacje28
A-W-3Udział w egzaminie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C04_W01Student powinien znać metodykę algorytmizowania prostych i złożonych zadań menadżerskich lub inżynierskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel. Student powinien znać klasyczne rozwiąznia problemów przedstawione w ramach wykładu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodyką algorytmizacji standardowych problemów menadżerskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel. Ukształtowanie umiejętności wykorzystania biblioteki funkcji wbudowanych w zadanich prostych i złożonych wymagających zagnieżdżeń funkcji w funkcji. Ukształtowanie umiejętności posługiwania się narzędziami wbudowanymi umożliwiającymi przeprowadzenie agregacji danych wielowymiarowych, optymalizacji zadań wielokryterialnych oraz analiz statystycznych. Ukształtowanie umiejętności wykorzystania formantów skoroszytu (kontrolki graficzne) w celu uproszczenia i zautomatyzowania pracy z arkuszem.
Treści programoweT-W-2Przetwarzanie danych. Klasyfikacja notacji algorytmicznych ze względu na strukturę danych i języków programowania. Przetwarzanie danych w arkuszu kalkulacyjnym (środowisko MS Excel). Formuły przetwarzające stałe, zmienne odwołujące się do danych przez: adresy względne, bezwzględne i mieszane, nazwy obszarów. Budowa biblioteki funkcji wbudowanych. Klasyfikacja dziedzinowa funkcji. Klasyfikacja funkcji ze względu na typ argumentów wejściowych i wyjściowych.
T-W-4Arkusz – tabelaryczna baza danych. Zastosowanie notacji funkcyjnej w tworzeniu zapytań wielokryterialnych oraz w warunkowym formatowaniu danych.
T-W-6Zastosowanie notacji funkcyjnej w formułach złożonych generujących tablice wyników. Stała tablicowa w formułach tablicowych.
T-W-3Zastosowanie notacji funkcyjnej w formułach przetwarzających dane określonego typu: tekst liczba, data i czas, wartość logiczna. Zastosowanie notacji funkcyjnej w złożonych formułach warunkowych i wyszukujących. Obsługa błędów.
T-W-5Formuły tablicowe. Konwersje typów danych w formułach tablicowych generujących jeden wynik.
T-W-7Graficzna prezentacja wyników. Formanty formularza: pola kombi, pola listy paski przewijania, w wykresach dynamicznych
T-W-8Zaawansowane techniki przetwarzania danych narzędziami dostępnymi w środowisku MS Excel. Agregacja danych wielowymiarowych. Tabele i wykresy przestawne. Optymalizacja wielokryterialna - solver. Bezpieczeństwo i ochrona danych
T-W-1Wprowadzenie do algorytmizacji. Klasyfikacja metod i zadań algorytmizacji. Arkusz kalkulacyjny w algorytmizacji. Klasyfikacja typów danych: dziedziny i operatory. Środowisko MS Excel edytor stałych i zmiennych prostych, wektorowych i tablicowych. Wprowadzenie do przetwarzania danych i prezentacji wyników w środowisku MS Excel
T-L-2Formuły przetwarzające dane typu data i czas z funkcjami: DZIŚ, TERAZ, DATA, ROK, MIESIĄC, DZIEŃ, Dzień.tyg, CZAS. Formuły warunkowe. Definiowanie stałych typu data i czas w formułach warunkowych. Formuły z funkcjami warunkowymi SUMA.JEŻELI, SUMA.WARUNKÓW, ŚREDNIA.JEŻELI, LICZ.JEŻELI, LICZ.PUSTE, LICZ.WARUNKI
T-L-6Formuły decyzyjne, wyszukujące rozwiązania z funkcjami: WYSZUKAJ, WYSZUKAJ.PIONOWO, WYSZUKAJ.POZIOMO. Formuły wyszukujące zawierające definicje stałych tablicowych. Formuły wyszukujące z funkcjami: PODAJ.POZYCJĘ i INDEKS, ADRES, ADR.POŚR, WIERSZ, NR.KOLUMNY
T-L-5Kolokwium_1. Sprawdzian praktyczny, podsumowujący, sprawdzający umiejętności wykorzystania wiedzy przedstawionej na wykładzie i ćwiczeniach w rozwiązywaniu zadań menadżerskich.
T-L-3Formuły warunkowe oparte na prostych testach logicznych z funkcją JEŻELI() oraz jej zagnieżdżeniami JEŻELI(JEŻELI). Formuły warunkowe oparte na złożonych testach logicznych z funkcjami logicznymi ORAZ i LUB.
T-L-4Formuły przetwarzające tekst. Konwersja danych typu tekstu na liczby. Agregacja danych. Formuły z funkcjami ILE.LICZB, ILE.NIEPUSTYCH, WYST.NAJCZĘŚCIEJ, MAX.K, MIN.K. Obsługa błędów. Formuły wykorzystujące komunikaty błędów z funkcjami: CZY.LICZBA, CZY.BŁĄD, CZY.BŁ, JEŻELI.BŁĄD
T-L-7Formuły tablicowe generujące jeden wynik. Konwersja typów danych w formułach tablicowych generujących jeden wynik. Formuły tablicowe generujące tablicę wyników. Stałe tablicowe w formułach tablicowych.
T-L-8Tworzenie niestandardowych typów wykresów. Wykresy dynamiczne. Automatyzacja działań. Makra rejestrowane. Formanty formularza.
T-L-1Arkusz kalkulacyjny w algorytmizacji. Środowisko MS Excel. Praca z arkuszem i skoroszytem Wprowadzanie danych. Generowanie serii danych. Przetwarzanie danych. Formuły przetwarzające wartości stałe. Formuły przetwarzające wartości zmienne odwołujące się do danych przez: adresy względne, bezwzględne i mieszane. Nazwy obszarów. Formuły przetwarzające wartości zmienne odwołujące się do funkcji wbudowanych: SUMA, ŚREDNIA, MIN, MAX.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Metoda objaśniająco poglądowa z użyciem komputera. Prezentacje objaśniające zilustrowane przykładowymi rozwiązaniami. Metoda problemowa
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera mające na celu ugruntowanie i rozwinięcie treści wykładowych. Analiza problemu, dyskusja, forma konkursowa. Prezentacja różnych rozwiązań tego samego zadania
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin. Sprawdzian praktyczny z użyciem komputera mający na celu zweryfikowanie wiedzy i umiejętności studenta w zakresie wiedzy przedstawionej w ramach wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metodyki algorytmizowania prostych i złożonych zadań menadżerskich lub inżynierskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel.
3,0Student wie na czym polega algorytmizacja prostych zadań menadżerskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel. Student ma wiedzę na temat biblioteki funkcji wbudowanych, zna składnię funkcji omówionych na wykładzie.
3,5Student posiada wiedzę wymaganą na ocenę 3,0 wystarczajacą do rozwiązania prostych zadań prostych zadań menadżerskich lub inżynierskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel. Student powinien znać rozwiąznia problemów przedstawionych w ramach wykładu
4,0Student posiada wiedzę wymaganą na ocenę 3,5 wystarczajacą do rozwiązania w konwencji funkcyjnej zadań menadżerskich lub inżynierskich o średnim stopniu trudności
4,5Student posiada wiedzę wymaganą na ocenę 4,0 wystarczajacą do samodzielnego opracowania własnych rozwiązań w konwencji funkcyjnej zadań menadżerskich lub inżynierskich o średnim stopniu trudności
5,0Student posiada wiedzę wymaganą na ocenę 4,5 wystarczajacą do samodzielnego opracowania własnych rozwiązań w konwencji funkcyjnej złożonych i trudnych zadań menadżerskich lub inżynierskich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C04_U01Student powinien potrafić: zalgorytmizować proste i złożone zadania menadżerskie lub inżynierskie w konwencji funkcyjne, wykorzystać zaktualizowane biblioteki funkcji i najnowsze rozwiązania wprowadzone przez producenta oprogramowania w celu opracowania efektywnych algorytmów przetwarzania danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodyką algorytmizacji standardowych problemów menadżerskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel. Ukształtowanie umiejętności wykorzystania biblioteki funkcji wbudowanych w zadanich prostych i złożonych wymagających zagnieżdżeń funkcji w funkcji. Ukształtowanie umiejętności posługiwania się narzędziami wbudowanymi umożliwiającymi przeprowadzenie agregacji danych wielowymiarowych, optymalizacji zadań wielokryterialnych oraz analiz statystycznych. Ukształtowanie umiejętności wykorzystania formantów skoroszytu (kontrolki graficzne) w celu uproszczenia i zautomatyzowania pracy z arkuszem.
Treści programoweT-W-4Arkusz – tabelaryczna baza danych. Zastosowanie notacji funkcyjnej w tworzeniu zapytań wielokryterialnych oraz w warunkowym formatowaniu danych.
T-W-6Zastosowanie notacji funkcyjnej w formułach złożonych generujących tablice wyników. Stała tablicowa w formułach tablicowych.
T-W-5Formuły tablicowe. Konwersje typów danych w formułach tablicowych generujących jeden wynik.
T-W-7Graficzna prezentacja wyników. Formanty formularza: pola kombi, pola listy paski przewijania, w wykresach dynamicznych
T-W-8Zaawansowane techniki przetwarzania danych narzędziami dostępnymi w środowisku MS Excel. Agregacja danych wielowymiarowych. Tabele i wykresy przestawne. Optymalizacja wielokryterialna - solver. Bezpieczeństwo i ochrona danych
T-L-2Formuły przetwarzające dane typu data i czas z funkcjami: DZIŚ, TERAZ, DATA, ROK, MIESIĄC, DZIEŃ, Dzień.tyg, CZAS. Formuły warunkowe. Definiowanie stałych typu data i czas w formułach warunkowych. Formuły z funkcjami warunkowymi SUMA.JEŻELI, SUMA.WARUNKÓW, ŚREDNIA.JEŻELI, LICZ.JEŻELI, LICZ.PUSTE, LICZ.WARUNKI
T-L-6Formuły decyzyjne, wyszukujące rozwiązania z funkcjami: WYSZUKAJ, WYSZUKAJ.PIONOWO, WYSZUKAJ.POZIOMO. Formuły wyszukujące zawierające definicje stałych tablicowych. Formuły wyszukujące z funkcjami: PODAJ.POZYCJĘ i INDEKS, ADRES, ADR.POŚR, WIERSZ, NR.KOLUMNY
T-L-3Formuły warunkowe oparte na prostych testach logicznych z funkcją JEŻELI() oraz jej zagnieżdżeniami JEŻELI(JEŻELI). Formuły warunkowe oparte na złożonych testach logicznych z funkcjami logicznymi ORAZ i LUB.
T-L-4Formuły przetwarzające tekst. Konwersja danych typu tekstu na liczby. Agregacja danych. Formuły z funkcjami ILE.LICZB, ILE.NIEPUSTYCH, WYST.NAJCZĘŚCIEJ, MAX.K, MIN.K. Obsługa błędów. Formuły wykorzystujące komunikaty błędów z funkcjami: CZY.LICZBA, CZY.BŁĄD, CZY.BŁ, JEŻELI.BŁĄD
T-L-7Formuły tablicowe generujące jeden wynik. Konwersja typów danych w formułach tablicowych generujących jeden wynik. Formuły tablicowe generujące tablicę wyników. Stałe tablicowe w formułach tablicowych.
T-L-8Tworzenie niestandardowych typów wykresów. Wykresy dynamiczne. Automatyzacja działań. Makra rejestrowane. Formanty formularza.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Metoda objaśniająco poglądowa z użyciem komputera. Prezentacje objaśniające zilustrowane przykładowymi rozwiązaniami. Metoda problemowa
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera mające na celu ugruntowanie i rozwinięcie treści wykładowych. Analiza problemu, dyskusja, forma konkursowa. Prezentacja różnych rozwiązań tego samego zadania
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin. Sprawdzian praktyczny z użyciem komputera mający na celu zweryfikowanie wiedzy i umiejętności studenta w zakresie wiedzy przedstawionej w ramach wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać rozwiązań problemów przedstawionych w ramach wykładu w algorytmizacji prostych zadań menadżerskich i inżynierskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel.
3,0Student potrafi wykorzystać standardowe rozwiązania wybranych problemów przedstawionych w ramach wykładu w algorytmizacji prostych zadań menadżerskich i inżynierskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel.
3,5Student posiada umiejętności wymagane na ocenę 3,0 i potrafi wykorzystać standardowe rozwiązania problemów przedstawionych w ramach wykładu w algorytmizacji prostych zadań menadżerskich i inżynierskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel.
4,0Student posiada umiejętności wymagane na ocenę 3,5 i potrafi samodzielnie opracować rozwiązania zadań menadżerskich i inżynierskich o średnim stopniu trudności wykorzystując rozwiązania przedstawione na wykładzie
4,5Student posiada umiejętności wymagane na ocenę 4,0 i potrafi samodzielnie opracować własne, nie przedstawiane na wykładzie rozwiązania zadań menadżerskich i inżynierskich o średnim stopniu trudności.
5,0Student posiada umiejętności wymagane na ocenę 4,5 i potrafi samodzielnie opracować własne, nie przedstawiane na wykładzie rozwiązania złożonych zadań menadżerskich i inżynierskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C04_K01Zajęcia praktyczne powinny rozwinąć kreatywność i ukształtować potrzebę ciągłego samokształcenia się w celu ich wykorzystania w przyszłych zadaniach zawodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodyką algorytmizacji standardowych problemów menadżerskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel. Ukształtowanie umiejętności wykorzystania biblioteki funkcji wbudowanych w zadanich prostych i złożonych wymagających zagnieżdżeń funkcji w funkcji. Ukształtowanie umiejętności posługiwania się narzędziami wbudowanymi umożliwiającymi przeprowadzenie agregacji danych wielowymiarowych, optymalizacji zadań wielokryterialnych oraz analiz statystycznych. Ukształtowanie umiejętności wykorzystania formantów skoroszytu (kontrolki graficzne) w celu uproszczenia i zautomatyzowania pracy z arkuszem.
Treści programoweT-L-9Kolokwium_2. Sprawdzian praktyczny, podsumowujący. Sprawdzenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania zadań menadżerskich o zróznicowanym stopniu trudności i prezentacji wyników obliczeń
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Metoda objaśniająco poglądowa z użyciem komputera. Prezentacje objaśniające zilustrowane przykładowymi rozwiązaniami. Metoda problemowa
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera mające na celu ugruntowanie i rozwinięcie treści wykładowych. Analiza problemu, dyskusja, forma konkursowa. Prezentacja różnych rozwiązań tego samego zadania
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian praktyczny z użyciem komputera mający na celu zweryfikowanie wiedzy i umiejętności studenta w zakresie samodzielnego algorytmizowania złożonych zadań menadżerskich w konwencji proramowania funkcyjnego oraz prezentacji wyników obliczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie zalgorytmizować prostych zadań menadżerskich
3,0Student wykazuje ograniczoną samodzielność i kreatywność w rozwiązywaniu prostych zadań menadżerskich
3,5Student wymaga wskazówek w celu opracowania rozwiązania zadania.
4,0Student pracuje samodzielnie na zajęciach i nad pracami domowymi.
4,5Student pracuje samodzielnie, wykazuje znaczną kreatywność na zajęciach i w pracach domowych.
5,0Student wykazuje pełną samodzielność, kreatywność i inowacyjność w trakcie pracy na zajęciach i w rozwiązywaniu zadań domowych.