Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)
specjalność: inżynieria jakości
Sylabus przedmiotu Kontrola i odbiory konstrukcji spawanych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kontrola i odbiory konstrukcji spawanych | ||
Specjalność | zarządzanie produkcją konstrukcji spawanych | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Pakos <Ryszard.Pakos@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Adam Sajek <Adam.Sajek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Techniki wytwarzania |
W-2 | Spajanie i cięcie termiczne |
W-3 | Techniki spajania w wytwarzaniu i naprawach |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wymaganiami norm międznarodowych i przepisw towarzystw klasyfikacyjnych |
C-2 | Ukształtowanie umiętności z zakresu kontrili i badań stalowych konstrukcji spawanych |
C-3 | Ukształtowanie umiętności w zakresie badania technologii spajania |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie opracowywania planów spawania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Badania technologii spawania łukowego | 5 |
T-A-2 | Plany spawania | 3 |
T-A-3 | Dzienniki spawania | 2 |
T-A-4 | kwalifikowanie technologii spawania prętów zbrojeniowych | 3 |
T-A-5 | Kwalifikowanie technologii lutowania twardego | 2 |
T-A-6 | Dokunentacja odbiorowa | 1 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pocział kontroli prac spawalniczch | 1 |
T-W-2 | Zakres kontroli wstępnej | 1 |
T-W-3 | Kontrola bieżąca procesu spawania | 2 |
T-W-4 | Kontrola ostateczna procesu spawania | 2 |
T-W-5 | Klasy konstrukcji spawanych | 1 |
T-W-6 | Podział zakładów na grupy | 1 |
T-W-7 | Rodzaje odbiorów i dokumenty odbiorowe | 2 |
T-W-8 | Zakresy badań złczy spawanych | 2 |
T-W-9 | Zakresy badań stalowych konstrukcji budowlanych,ustrojów nośnych dźwignic i stalowych rurociągów gazowych | 1 |
T-W-10 | Kontrola metrologiczna przyrządów pomiarowych | 1 |
T-W-11 | Dokumenty kontrolne z badań przeprowadzonych przez wytwórcę i personel niezależny | 2 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 16 |
A-A-2 | Studiowanie aktualnych norm | 15 |
A-A-3 | studiowanie przepisów towarzystw klasyfikacyjnych | 14 |
A-A-4 | opracowywanie raportów i dokumentacji | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obowiązkowy udział w wykładach | 16 |
A-W-2 | studiowanie zalecanej literatury | 18 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 15 |
49 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające -wykład informacyjny |
M-2 | Metody eksponujące- film dydaktyczny |
M-3 | Metody problemowe-metoda klasyczna |
M-4 | Metody praktyczne-ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwium po zrealizowaniu 1/2 programu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie końcowe |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_ZPKS/08-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi definiować i rozpoznawać etapy kontroli prac spawalniczych , potrafi wybrać odpowiedni rodzaj kontroli dla konkretnej konstrukcji | ZIIP_2A_W06, ZIIP_2A_W07, ZIIP_2A_W02, ZIIP_2A_W12 | T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_ZPKS/08-2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powiniem inicjować i formułować wymagania w zakresie badań i odbiorów konstrukcji spawanych | ZIIP_2A_U09, ZIIP_2A_U08, ZIIP_2A_U18, ZIIP_2A_U11 | T2A_U01, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U19 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_ZPKS/08-2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywnej postawy do zapewnienia wytwarznym konstrukcjom wysokiego stopnia bezpieczeństwa, będzie otwarty na postępowanie zgodne z wymaganiami norm i towarzystw klasyfikacyjnych | ZIIP_2A_K01, ZIIP_2A_K04, ZIIP_2A_K03 | T2A_K01, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K06 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_ZPKS/08-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi definiować i rozpoznawać etapy kontroli prac spawalniczych , potrafi wybrać odpowiedni rodzaj kontroli dla konkretnej konstrukcji | 2,0 | Student nie zna etapów kontrli prac spawalniczych ani rodzajów kontroli. |
3,0 | Student potrafi wymienić etapy i rodzaje kontroli stosowanej na poszczególnych etapach wytwarzania. | |
3,5 | Student jest w stanie objaśniać oraz charakteryzować metody badań nieniszczących. | |
4,0 | Student posiada wiedzę z zakresu klas konstrukcji spawanych oraz potrafi określać zakresy badań na podstawie norm i wymagań odpowiednichsłużb nadzoru. | |
4,5 | Student posiada wiedzę z zakresu rodzju odbiorów oraz niezbędnej dokumentacji odbiorowej. | |
5,0 | Student potrafi zaproponować rodzaj odpowiednich badań w zależności od charakteru pracy konstrukcji, ma wiedzę z zakresu kontroli przyrządów pomiarowych oraz procedur badawczo-odbiorowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_ZPKS/08-2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powiniem inicjować i formułować wymagania w zakresie badań i odbiorów konstrukcji spawanych | 2,0 | Student nie potrafi formułować celów kontroli ani wymienić podstawowe rodzaje kontroli. |
3,0 | Student ma umiejętność nakreślać konieczność zastosowania określonej metody kontroli na poszczególnych etapach wytwarznia. | |
3,5 | Student ma umiejętność dobierać i zastosować odpowiedni rodzaj badań w zależności od rodzju złączy i spoin. | |
4,0 | Student posiada umiejętność samodzielnego przeprowadznia badań wizualnych i penetracyjnych. | |
4,5 | Student posiada umiejętność w zakresie formułowania wymagań badawco-odbiorowych. | |
5,0 | Student powinien umieć inicjować i formułować Wymagania w zakresie odbiorów konstrukcji spawanych oraz interpretować wyniki badań nieniszczących i niszczących. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_ZPKS/08-2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywnej postawy do zapewnienia wytwarznym konstrukcjom wysokiego stopnia bezpieczeństwa, będzie otwarty na postępowanie zgodne z wymaganiami norm i towarzystw klasyfikacyjnych | 2,0 | Student nie wykazuje aktywnej postawy w zakresie kontrli i obdiorów i nie jest w stanie postępować zgodnie z wymaganiami. |
3,0 | Studet jest otwarty na przeprowadzanie badań konstrukcji przy małej kreatywności swoich działań. | |
3,5 | Student posiada podstawowe kompetencje w zakresie doboru rodzju konroli na poszczegolnych etapach wytwarzania. | |
4,0 | Student posiada kompetenje w zakresie badań nieniszczących powierzchniowych i badań niszczących. | |
4,5 | Student jest kompentny w zakresie dokumentacji odbiorowej i towarzystw klasyfikacyjnych . | |
5,0 | Student jest kompetentny w zakresie zapewnienia wytwarzanym konstrukcjom wysokiego stopnia bezpieczeństwa w oparciu o badania technologii wytwarzania oraz badania wytworzonych konstrukcji. |
Literatura podstawowa
- Pilarczyk J., Poradnik Inżyniera "Spawalnictwo" TI i T II, WNT, Warszawa, 2003
- SZYMAŃSKI A., Kontrola i zapewnienie jakości w spawalnictwie T II, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2002
Literatura dodatkowa
- Czuchryj J., Wymagania odbiorcze konstrukcji spawanych według norm europejskich na podstawie powierzniowych metod badań nieniszczących, Badania materiałow, Gliwice, 2000, Nr1 (13)