Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu Nauka o materiałach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nauka o materiałach
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Materiałowej
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Piekarski <Bogdan.Piekarski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Drotlew <Andrzej.Drotlew@zut.edu.pl>, Małgorzata Garbiak <Malgorzata.Garbiak@zut.edu.pl>, Bogdan Piekarski <Bogdan.Piekarski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 12 1,50,41zaliczenie
wykładyW1 12 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z fizyki i chemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstawowych zasad doboru materiałów w celu zapewnienia produktom wymaganych właściwości
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących właściwości materiałów inżynierskich i ich zastosowania na wybrane produkty (maszyny, urządzenia, konstrukcje)
C-3Poznanie słownictwa specjalistycznego właściwego dla nauki o materiałach
C-4Poznanie podstawowych różnic we właściwościach poszczególnych grup materiałów inżynierskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie wybranych materiałów inżynierskich12
12
wykłady
T-W-1Klasyfikacja materiałów inżynierskich. Zależności między procesami wytwarzania, strukturą i właściwościami materiału2
T-W-2Właściwości mechaniczne i fizyczne materiałów, metody badania2
T-W-3Metale i ich stopy, klasyfikacja i podstawowe właściwości2
T-W-4Tworzywa sztuczne, podstawowe właściwości2
T-W-5Materiały ceramiczne i szkła, podstawowe właściwości2
T-W-6Kompozyty, klasyfikacja i podstawowe właściwości2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej wybranego tematu z zakresu współczesnych materiałów inżynierskich16
A-A-3Zapoznanie się z literaturą10
A-A-4Konsultacje dotyczące przygotowania prezentowanych zagadnień6
44
wykłady
A-W-1Konsultacje dotyczące materiału prezentowanego na wykładzie14
A-W-2Samodzielne przygotowanie do testu zaliczającego wykłady17
A-W-3Uczestnictwo w zajęciach12
A-W-4Uczestnictwo w zaliczeniu2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład; metoda podająco-aktywizująca: wykład informacyjny z elementami dyskusji zwiazanej z przekazywanymi treściami
M-2Ćwiczenia; metoda praktyczna: prezentacja multimedialna wybranych zagadnień z zakresu praktycznych zastosowań materiałów inżynierskich

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład; sprawdzenie wiedzy poprzez test pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia; sprawdzenie umiejętności doboru treści i formy przedstawienia wybranego zagadnienia z obszaru zastosowania określonego materialu inżynierskiego poprzez ocenę jakości prezentacji multimedialnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C11_W01
Student zna podstawowe grupy materialów inżynierskich i potrafi zdefinjować materiały powszechnie stosowane w technice
ZIIP_1A_W07T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-3T-A-1, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C11_U01
Student potrafi właściwie zaprezentować podstawowe właściwości materiałów oraz wskazać, które z nich są istotne dla odpowiedniej jakości powszechnie stosowanego produktu
ZIIP_1A_U14T1A_U01, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-4, C-2T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C11_K01
Student ma elementarną zdolność do współpracy w zespołach zajmujących się technicznymi aspektami wykorzystywania materiałów inżynierskich oraz wyrażania opinii o przyjętych rozwiązaniach materiałowych
ZIIP_1A_K01T1A_K01C-4, C-1, C-2, C-3T-A-1, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C11_W01
Student zna podstawowe grupy materialów inżynierskich i potrafi zdefinjować materiały powszechnie stosowane w technice
2,0Student nie potrafi podać definicji podstawowych materiałów stosowanych w technice i przyporządkować ich do odpowiedniej grupy materiałów inżynierskich
3,0Student ma ograniczoną znajomość definicji podstawowych materiałów inżynierskich
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć zwiazanych z podstawowymi mateiałami inżynierskimi
4,0Student zna definicje podstawowych materiałów inżynierskich
4,5Student zna definicje podstawowych materiałów inżynierskich i potrafi je sklasyfikować
5,0Student zna definicje podstawowych materiałów inżynierskich, ich klasyfikację a jednocześnie posługuje się całkowicie poprawną terminologią

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C11_U01
Student potrafi właściwie zaprezentować podstawowe właściwości materiałów oraz wskazać, które z nich są istotne dla odpowiedniej jakości powszechnie stosowanego produktu
2,0Student nie zna parametrów opisujących właściwości materiałów inżynierskich
3,0Student potrafi wskazać większość podstawowych właściwości opisujących materiały inżynierskie
3,5Student potrafi wskazać większość podstawowych właściwości opisujących materiały i jest zorjentowany w zasadach ich pomiaru
4,0Student potrafi wskazać podstawowe właściwości materiałów i zaproponować ich klasyfikację
4,5Student potrafi wskazać podstawowe właściwości materiałów oraz wskazać najważniejsze dla danej grupy materiałów inżynierskich
5,0Student potrafi wskazać podstawowe właściwości materiału charakterystyczne dla danej grupy materiałów inżynierskich oraz zaproponować kolejność w jakiej powinny być rozpatrywane w zależności od rodzaju typowego produktu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C11_K01
Student ma elementarną zdolność do współpracy w zespołach zajmujących się technicznymi aspektami wykorzystywania materiałów inżynierskich oraz wyrażania opinii o przyjętych rozwiązaniach materiałowych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób wypowiedzieć się/ właściwie zaprezentować przygotowanej prezentacji z zakresu materiałoznawstwa
3,0Student w wypowiedziach w ograniczonym stopniu stosuje odpowiednią terminologię techniczną
3,5Student w wypowiedziach nie zwraca uwagi na jednoznaczność używanej terminologii technicznej
4,0Student w wypowiedziach potrafi poprawnie stosować terminologię techniczną z obszaru materiałoznawstwa
4,5Student wykazuję odpowiednią znajomość materiałowej terminologii technicznej również w odniesieniu do pokrewnych dziedzin techniki
5,0Student potrafi nawiązywać w swoich wypowiedziach do różnych aspektów zastosowania materiałów inżynierskich stosując jednocześnie precyzyjne i jednoznaczene słownictwo techniczne

Literatura podstawowa

  1. Dobrzański L.A., Zasady doboru materiałów inżynierskich, Polit. Ślaska, Gliwice, 2000
  2. Dobrzański L.A., Wprowadzenie do nauki o materiałach, Polit. Śląska, Gliwice, 2007
  3. Celiński Z., Materiałoznawstwo elektrotechniczne, Polit. Warszawska, Warszawa, 2010
  4. Kubiński W., Wprowadzenie do techniki, AGH, Kraków, 2006
  5. Wojktun E., Sołncew J.P., Materiały specjalnego przeznaczenia, Polit. Radomska, Radom, 2001
  6. Ashby M., Shercliff H., Cebon D., Inżynieria materialowa T. 1 i 2, Galaktyka, Łódź, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Ciszewski B., Przytakiewicz W., Nowoczesne materiały w technice, Bellona, Warszawa, 1993
  2. Kucharczek W., Mazurkiewicz A., Żurowski W., Nowoczesne materiały konstrukcyjne, Polit. Radomska, Radom, 2008
  3. Dobrzański L.A., Materiały inżynierskie i projektowanie materiałowe, WNT, Warszawa, 2004
  4. Grabski M.A., Kozubowski J.A., Inżynieria materiałowa - geneza, istota, perspektywy, Polit. Warszawska, Warszawa, 2003
  5. Przybyłowicz K., Przybyłowicz J., Materiałoznawstwo w pytaniach i odpowiedziach, WNT, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie wybranych materiałów inżynierskich12
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja materiałów inżynierskich. Zależności między procesami wytwarzania, strukturą i właściwościami materiału2
T-W-2Właściwości mechaniczne i fizyczne materiałów, metody badania2
T-W-3Metale i ich stopy, klasyfikacja i podstawowe właściwości2
T-W-4Tworzywa sztuczne, podstawowe właściwości2
T-W-5Materiały ceramiczne i szkła, podstawowe właściwości2
T-W-6Kompozyty, klasyfikacja i podstawowe właściwości2
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej wybranego tematu z zakresu współczesnych materiałów inżynierskich16
A-A-3Zapoznanie się z literaturą10
A-A-4Konsultacje dotyczące przygotowania prezentowanych zagadnień6
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Konsultacje dotyczące materiału prezentowanego na wykładzie14
A-W-2Samodzielne przygotowanie do testu zaliczającego wykłady17
A-W-3Uczestnictwo w zajęciach12
A-W-4Uczestnictwo w zaliczeniu2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C11_W01Student zna podstawowe grupy materialów inżynierskich i potrafi zdefinjować materiały powszechnie stosowane w technice
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W07ma podstawową wiedzę z nauki o materiałach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Poznanie słownictwa specjalistycznego właściwego dla nauki o materiałach
Treści programoweT-A-1Omówienie wybranych materiałów inżynierskich
T-W-1Klasyfikacja materiałów inżynierskich. Zależności między procesami wytwarzania, strukturą i właściwościami materiału
Metody nauczaniaM-1Wykład; metoda podająco-aktywizująca: wykład informacyjny z elementami dyskusji zwiazanej z przekazywanymi treściami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład; sprawdzenie wiedzy poprzez test pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podać definicji podstawowych materiałów stosowanych w technice i przyporządkować ich do odpowiedniej grupy materiałów inżynierskich
3,0Student ma ograniczoną znajomość definicji podstawowych materiałów inżynierskich
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć zwiazanych z podstawowymi mateiałami inżynierskimi
4,0Student zna definicje podstawowych materiałów inżynierskich
4,5Student zna definicje podstawowych materiałów inżynierskich i potrafi je sklasyfikować
5,0Student zna definicje podstawowych materiałów inżynierskich, ich klasyfikację a jednocześnie posługuje się całkowicie poprawną terminologią
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C11_U01Student potrafi właściwie zaprezentować podstawowe właściwości materiałów oraz wskazać, które z nich są istotne dla odpowiedniej jakości powszechnie stosowanego produktu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Poznanie podstawowych różnic we właściwościach poszczególnych grup materiałów inżynierskich
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących właściwości materiałów inżynierskich i ich zastosowania na wybrane produkty (maszyny, urządzenia, konstrukcje)
Treści programoweT-W-2Właściwości mechaniczne i fizyczne materiałów, metody badania
T-W-6Kompozyty, klasyfikacja i podstawowe właściwości
T-W-3Metale i ich stopy, klasyfikacja i podstawowe właściwości
T-W-4Tworzywa sztuczne, podstawowe właściwości
T-W-5Materiały ceramiczne i szkła, podstawowe właściwości
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia; metoda praktyczna: prezentacja multimedialna wybranych zagadnień z zakresu praktycznych zastosowań materiałów inżynierskich
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia; sprawdzenie umiejętności doboru treści i formy przedstawienia wybranego zagadnienia z obszaru zastosowania określonego materialu inżynierskiego poprzez ocenę jakości prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna parametrów opisujących właściwości materiałów inżynierskich
3,0Student potrafi wskazać większość podstawowych właściwości opisujących materiały inżynierskie
3,5Student potrafi wskazać większość podstawowych właściwości opisujących materiały i jest zorjentowany w zasadach ich pomiaru
4,0Student potrafi wskazać podstawowe właściwości materiałów i zaproponować ich klasyfikację
4,5Student potrafi wskazać podstawowe właściwości materiałów oraz wskazać najważniejsze dla danej grupy materiałów inżynierskich
5,0Student potrafi wskazać podstawowe właściwości materiału charakterystyczne dla danej grupy materiałów inżynierskich oraz zaproponować kolejność w jakiej powinny być rozpatrywane w zależności od rodzaju typowego produktu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C11_K01Student ma elementarną zdolność do współpracy w zespołach zajmujących się technicznymi aspektami wykorzystywania materiałów inżynierskich oraz wyrażania opinii o przyjętych rozwiązaniach materiałowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-4Poznanie podstawowych różnic we właściwościach poszczególnych grup materiałów inżynierskich
C-1Poznanie podstawowych zasad doboru materiałów w celu zapewnienia produktom wymaganych właściwości
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących właściwości materiałów inżynierskich i ich zastosowania na wybrane produkty (maszyny, urządzenia, konstrukcje)
C-3Poznanie słownictwa specjalistycznego właściwego dla nauki o materiałach
Treści programoweT-A-1Omówienie wybranych materiałów inżynierskich
T-W-2Właściwości mechaniczne i fizyczne materiałów, metody badania
T-W-6Kompozyty, klasyfikacja i podstawowe właściwości
T-W-3Metale i ich stopy, klasyfikacja i podstawowe właściwości
T-W-4Tworzywa sztuczne, podstawowe właściwości
T-W-5Materiały ceramiczne i szkła, podstawowe właściwości
T-W-1Klasyfikacja materiałów inżynierskich. Zależności między procesami wytwarzania, strukturą i właściwościami materiału
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia; metoda praktyczna: prezentacja multimedialna wybranych zagadnień z zakresu praktycznych zastosowań materiałów inżynierskich
M-1Wykład; metoda podająco-aktywizująca: wykład informacyjny z elementami dyskusji zwiazanej z przekazywanymi treściami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład; sprawdzenie wiedzy poprzez test pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia; sprawdzenie umiejętności doboru treści i formy przedstawienia wybranego zagadnienia z obszaru zastosowania określonego materialu inżynierskiego poprzez ocenę jakości prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób wypowiedzieć się/ właściwie zaprezentować przygotowanej prezentacji z zakresu materiałoznawstwa
3,0Student w wypowiedziach w ograniczonym stopniu stosuje odpowiednią terminologię techniczną
3,5Student w wypowiedziach nie zwraca uwagi na jednoznaczność używanej terminologii technicznej
4,0Student w wypowiedziach potrafi poprawnie stosować terminologię techniczną z obszaru materiałoznawstwa
4,5Student wykazuję odpowiednią znajomość materiałowej terminologii technicznej również w odniesieniu do pokrewnych dziedzin techniki
5,0Student potrafi nawiązywać w swoich wypowiedziach do różnych aspektów zastosowania materiałów inżynierskich stosując jednocześnie precyzyjne i jednoznaczene słownictwo techniczne