Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie produkcją, usługami, jakością i bezpieczeństwem:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie produkcją, usługami, jakością i bezpieczeństwem
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Jardzioch <Andrzej.Jardzioch@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Eliza Jarysz-Kamińska <Eliza.Jarysz@zut.edu.pl>, Maciej Krzemieniecki <Maciej.Krzemieniecki@zut.edu.pl>, Andrzej Kwintowski <Andrzej.Kwintowski@zut.edu.pl>, Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 36 3,00,41zaliczenie
wykładyW6 44 3,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student powinien posiadać podstawową wiedzę z ekonomii i zarządzania
W-2Znajomość podstawowych pojęć i zagadnień dotyczących budowy, organizacji i funkcjonowania przedsiębiorstw.
W-3Student powinien posiadać podstawową znajomość zarządzania jakością i personelem oraz podstaw oprogramowania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z zasadami, metodami i narzędziami planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania działalności w produkcji i usługach
C-2Ukształtowanie umiejętności analizowania przedsiębiorstwa w jego otoczeniu wewnętrznym i zewnetrznym
C-3Zapoznanie ze strukturą procesów produkcyjnych: typy, formy i odmiany produkcjii
C-4Zapoznanie z wybranymi procesowymi koncepcjami zarządzania oraz z technologiami informatycznymi zapewniajacymi możliwość ich zastosowania
C-5Zapoznanie z funkcjami odrebnchi modułów Zintegrowanych Systemów Informatycznych (TQM, JIT i inne)
C-6Ukształtowanie pro-jakościowego rozumienia celu przedsiębiorstwa.
C-7Poznanie koncepcji zarządzania jakością.
C-8Budowa systemu zarządzania jakością według norm ISO serii 9000.
C-9Zapoznanie studentów z technikiami przeprowadzanie audytów oraz analizy ryzyka różnych domen bezpieczeństwa
C-10Ukształtowanie umiejętnosci identyfikowania i klasyfikacji zasobów, podatności ,zagrożeń, oszacowania ryzyka, tworzenia polityki zarządzania bezpieczeństwem w organizacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt koncepcyjny przykładowego systemu produkcyjnego1
T-P-2Analiza kapitału rzeczowego2
T-P-3Charakterystyka zatrudnienia2
T-P-4Know how i innowacyjność przedsiębiorstwa1
T-P-5Analiza wytwarzania (badanie i rozwój, przetwarzanie, dystrybucja)2
T-P-6Zadania marketingu2
T-P-7Analiza metod zarządczych w przedsiębiortswie2
T-P-8Analiza funkcjonowania wybranych elementów systemu zarządzania ze szczególnym uwzględnieniem podejścia procesowego i obligatoryjnych wymagań systemu zarządzania12
T-P-9Przeprowadzenie analiza ryzyka przykładowego produktu ( maszyny, urzadzania ,instalacji), procesu lub stanowiska pracy.12
36
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu - istota i powiązania z innymi dyscyplinami1
T-W-2Podejście systemowe do zarządzania produkcja i usługami2
T-W-3Otoczenie wewnetrzne i zewnetrzne przedsiebiorstwa2
T-W-4Struktura produkcyjna. Typy, formy i odmiany produkcji, typy procesów i strumieni produkcyjnych.3
T-W-5Formy przepływu materiałów w procesie produkcyjnym2
T-W-6Cykl życia produktu2
T-W-7Metody projektowania nowego produktu. Doskonalenie cyklu produkcyjnego2
T-W-8Rola zapasów w zarządzaniu produkcją2
T-W-9Technologie informatyczne wspomagajace wytwarzanie w klasie światowej2
T-W-10Zintegrowany System Informatyczny klasy ERP - architektura2
T-W-11Rola innowacyjności w produkcji i serwisie2
T-W-12Fundusze czasu pracy2
T-W-13Normalizacja w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem. Wybrane pojęcia w zakresie zarządzania, zarządzania jakością wg PN-EN ISO 9000.2
T-W-14Przedsiębiorstwo jako system otwarty2
T-W-15Zasady zarządzania jakością. Podejście procesowe/ cykl PDCA/ podejście oparte na ryzyku2
T-W-16Wymagania systemu zarządzania jakością oparte na PN-EN ISO 90015
T-W-17Zarządzanie ukierunkowane na trwały sukces organizacji wg PN-EN ISO 9004:20101
T-W-18Wprowadzenie do zarządzania bezpieczeństwem w przedsiębiorstwie1
T-W-19Procesy zarządzania bezpieczeństwem w przedsiębiorstwie ze szczególnym uwględnieniem systemów informacyjnych1
T-W-20Proces analizy i oszacowania ryzyka1
T-W-21Przeglad znanych metodyk prowadzenia analizy ryzyka1
T-W-22Systemy zarządzania bezpieczeństwem ze szczególnym uwzglednieniem bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpieczeństwa wyrobu, bezpieczeństwa informacyjnego oraz bezpieczeństwa żywności w przemyśle spożywczym.4
44

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach36
A-P-2Ralizacja zadania problemowego34
A-P-3Przygotowanie sprawozdania15
A-P-4Konsultacje5
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach44
A-W-2Przygotowanie do egzaminu32
A-W-3Obecność na egzaminie2
A-W-4Udział w konsultacjach do wykładu6
A-W-5Przygotowanie do zajęć6
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykad informacyjny
M-2Gry dydaktyczne
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Pokaz z użyciem środków multimedialnych
M-5Ćwiczenia przedmiotowe w oparciu o dyskusję dydaktyczną i prezentację.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oceny wyników z cząstkowych zadań
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności udziału w dyskusjach
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C07_W01
- zna główne zasady, metody i narzędzia stosowane w planowaniu działalności w produkcji i usługach
ZIIP_1A_W16T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-5, C-4, C-1, C-3T-P-2, T-P-6, T-P-3, T-P-7, T-P-5, T-P-1, T-P-4, T-W-3, T-W-11, T-W-10, T-W-2, T-W-1M-4, M-1, M-3S-2
ZIIP_1A_C07_W02
- zna typy transformacji w produkcji i usugach oraz typy procesów i strumieni produkcyjnych
ZIIP_1A_W13, ZIIP_1A_W16T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-5, C-4, C-1, C-3T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-12, T-W-4M-4, M-1, M-3S-3, S-2
ZIIP_1A_C07_W03
Student potrafi zdefiniować pojęcia związane z zarządzaniem jakością.
ZIIP_1A_W14, ZIIP_1A_W16T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-7, C-8T-P-8, T-W-13, T-W-14M-5S-4
ZIIP_1A_C07_W04
Student potrafi scharakteryzować wybrane elementy systemu zarządzania jakością oraz procesy zachodzące w organizacji.
ZIIP_1A_W09, ZIIP_1A_W16T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-7, C-8T-W-14, T-W-15, T-W-16M-5
ZIIP_1A_C07_W05
Student ma wiedzę z zakresu systemów zarządzania bezpieczeństwem w przedsiebiorstwie ze szczególnym uwzglednieniem bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpieczeństwa wyrobu, bezpieczeństwa informacyjnego. Zna metody identyfikacji zagrożeń oraz przeprowadzania analizy ryzyka dla dowolnego przedsiębiorstwa.
ZIIP_1A_W03, ZIIP_1A_W09, ZIIP_1A_W13, ZIIP_1A_W14T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-9T-W-18, T-W-19, T-W-20, T-W-21, T-W-22

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C07_U01
umie korzystać z instrumentów kontrolowania i koordynowania działalności w produkcji i usługach
ZIIP_1A_U09, ZIIP_1A_U01, ZIIP_1A_U04, ZIIP_1A_U16T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-5, C-4, C-1T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-12, T-W-4M-4, M-1, M-2S-2
ZIIP_1A_C07_U02
-umie analizować otoczenie firmy produkcyjnej i usługowej oraz wewnętrzną sytuację ekonomiczną w celu formułowania strategii rozwoju firmy
ZIIP_1A_U07, ZIIP_1A_U13, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U16T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-1, C-3T-W-3, T-W-11, T-W-7, T-W-10, T-W-2, T-W-9, T-W-1M-4, M-1, M-3S-2
ZIIP_1A_C07_U03
Student posiada umiejętność analizy sytuacji, opracowywania interpretacji przedsięwzięć w kontekście zarządzania jakością.
ZIIP_1A_U05, ZIIP_1A_U14T1A_U01, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-6, C-7, C-8T-W-16, T-W-17M-5S-4
ZIIP_1A_C07_U04
Student potrafi weryfikować działania zapobiegawcze i korygujące oraz sporządzać niezbędną dokumentację jakościową
ZIIP_1A_U05, ZIIP_1A_U06, ZIIP_1A_U20T1A_U01, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-8T-W-16M-5S-4
ZIIP_1A_C07_U05
Student potrafi przeprowadziić analizę ryzyka i/lub audyt bezpieczeństwa, interpretować wyniki analizy ryzyka i/lub adytu bezpieczeństwa, implementować zabezpieczenia.
ZIIP_1A_U01, ZIIP_1A_U02, ZIIP_1A_U05, ZIIP_1A_U13, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U22T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-10T-P-9

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C07_K01
postepowanie w procesie zarządzania działalnością w produkcji i usługach zgodnie z potrzebami gospodarki, zasadami etycznymi oraz możliwościami nowoczesnych technologii informatycznych
ZIIP_1A_K07, ZIIP_1A_K03T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-2, C-5, C-4, C-1, C-3T-P-2, T-P-6, T-P-3, T-P-7, T-P-5, T-P-1, T-P-4M-4, M-1, M-2, M-3
ZIIP_1A_C07_K02
Jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością i konieczności stałej weryfikacji posiadanej wiedzy.
ZIIP_1A_K01T1A_K01C-6, C-7, C-8T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17M-5S-4
ZIIP_1A_C07_K03
Zajęcia praktyczne kształtują aktywność i kreatywność w poszukiwaniu rozwiązań.
ZIIP_1A_K06T1A_K02InzA_K01C-6T-P-8M-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C07_W01
- zna główne zasady, metody i narzędzia stosowane w planowaniu działalności w produkcji i usługach
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.
ZIIP_1A_C07_W02
- zna typy transformacji w produkcji i usugach oraz typy procesów i strumieni produkcyjnych
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.
ZIIP_1A_C07_W03
Student potrafi zdefiniować pojęcia związane z zarządzaniem jakością.
2,0Student nie opanował podstawowej terminologii z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował wybrane pojęcia w zakresie zarządzania.
3,5Student opanował podstawową terminologię związaną z zarządzaniem, zarządzaniem jakością.
4,0Student opanował terminologię związaną z tematyką przedmiotu w stopniu dobrym.
4,5Student opanował terminologię związaną z tematyką przedmiotu w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował terminologię związaną z zakresem zajęć w sposób bardzo dobry i wykazuje szersze zainteresowanie przedmiotem.
ZIIP_1A_C07_W04
Student potrafi scharakteryzować wybrane elementy systemu zarządzania jakością oraz procesy zachodzące w organizacji.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student identyfikuje elementy systemu zarządzania jakością.
3,5Student potrafi zidentyfikować wybrane elementy systemu zarządzania jakością oraz procesy podstawowe zachodzące w organizacji.
4,0Student potrafi scharakteryzować wybrane elementy systemu zarządzania jakością oraz procesy zachodzące w organizacji.
4,5Student potrafi scharakteryzować wybrane elementy systemu zarządzania jakością oraz procesy zachodzące w organizacji w stopniu pośrednim pomiędzy 4.0 a 5.0
5,0Student potrafi scharakteryzować wybrane elementy systemu zarządzania jakością oraz identyfikować poszczególne grupy procesów zachodzących w organizacji, ponadto wykazyje szersze zainteresowanie tematyką przedmiotu
ZIIP_1A_C07_W05
Student ma wiedzę z zakresu systemów zarządzania bezpieczeństwem w przedsiebiorstwie ze szczególnym uwzglednieniem bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpieczeństwa wyrobu, bezpieczeństwa informacyjnego. Zna metody identyfikacji zagrożeń oraz przeprowadzania analizy ryzyka dla dowolnego przedsiębiorstwa.
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu systemów zarządzania bezpieczeństwem w przedsiebiorstwie ze szczególnym uwzglednieniem bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpieczeństwa wyrobu, bezpieczeństwa informacyjnego oraz bezpieczeństwa żywności w przemyśle spożywczym. Zna metody identyfikacji zagrożeń oraz przeprowadzania analizy ryzyka dla dowolnego przedsiębiorstwa.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C07_U01
umie korzystać z instrumentów kontrolowania i koordynowania działalności w produkcji i usługach
2,0brak umiejętności wykorzystania instrumentów kontroli i koordynowania
3,0słabe umijetności wykorzystania instrumentów kontroli i koordynowania
3,5umie korzystać z wybranych instrumentów kontroli i koordynowania rozpatrywanych na wykładach
4,0umie korzystać z wiekszości z instrumentów kontroli i koordynowania rozpatrywanych na wykładach, robi nieznaczne błędy przy ich doborze
4,5umie korzystać ze wszystkich instrumentów kontroli i koordynowania rozpatrywanych na wykładach, ale robi nieznaczne błędy przy ich doborze
5,0umie korzystać ze wszystkich instrumentów kontroli i koordynowania rozpatrywanych na wykładach, nie robi błędów przy ich doborze
ZIIP_1A_C07_U02
-umie analizować otoczenie firmy produkcyjnej i usługowej oraz wewnętrzną sytuację ekonomiczną w celu formułowania strategii rozwoju firmy
2,0Brak umiejętności przeprowadzenia analizy otoczenia i wewnetrznej sytuacji ekonomicznej
3,0umie korzystac z wybranych metod analizy, słabo formułuje wnioski z analizy i słabo je wykorzystuje w dalsze pracy nad planami
3,5umie korzystac z wybranych metod analizy, większość wniosków z analizy formułuje słabo i słabo wykorzystuje je w dalsze pracy nad planami
4,0umie korzystac z większości omówionych na wykładach metod analizy, większość wniosków z analizy formułuje dobrze i większość z nich wykorzystuje je w dalsze pracy nad planami
4,5umie korzystac ze wszystkich omówionych na wykładach metod analizy, większość wniosków z analizy formułuje dobrze i większość z nich wykorzystuje je w dalsze pracy nad planami
5,0umie korzystac ze wszystkich omówionych na wykładach metod analizy, wszystkie wnioski z analizy formułuje bardzo dobrze i wykorzystuje je w dalsze pracy nad planami
ZIIP_1A_C07_U03
Student posiada umiejętność analizy sytuacji, opracowywania interpretacji przedsięwzięć w kontekście zarządzania jakością.
2,0Student nie wykazuje umiejętności w zakresie analizy zagadnień związanych z zakresem przedmiotu.
3,0Student rozpoznaje elementy przedsięwzięć zachodzących w organizacji.
3,5Student identyfikuje poszczegóolne elementy przedsięwzięć zachodzących w organizacji.
4,0Student posiada umiejętność analizy sytuacji, doboru środków niezbędnych do realizacji wybranych przedsięwzięć realizowanych w organizacji.
4,5Student posiada umiejętność analizy sytuacji sytuacji i interpretacji przedsięwzięć realizowanych w organizacji.
5,0Student posiada umiejętność analizy sytuacji, opracowywania i interpretacji przedsięwzięć w kontekście zarządzania jakością.
ZIIP_1A_C07_U04
Student potrafi weryfikować działania zapobiegawcze i korygujące oraz sporządzać niezbędną dokumentację jakościową
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu wybranych elementów systemów zarządzania jakością.
3,0Student potrafi identyfikować działania prowadzone w organizacji.
3,5Student potrafi charakteryzować działania zapobiegawcze i korygujące oraz sporządzać wybrane arkusze dokumentacji systemowej
4,0Student potrafi charakteryzować działania zapobiegawcze i korygujące oraz strukturyzować dokumentację systemową
4,5Student potrafi charakteryzować działania zapobiegawcze i korygujące oraz sporządzać niezbędną dokumentację jakościową.
5,0Student potrafi zidentyfikować, dobrać odpowiednie i oceniać realizowane działania zapobiegawcze i korygujące oraz sporządzać niezbędną dokumentację jakościową.
ZIIP_1A_C07_U05
Student potrafi przeprowadziić analizę ryzyka i/lub audyt bezpieczeństwa, interpretować wyniki analizy ryzyka i/lub adytu bezpieczeństwa, implementować zabezpieczenia.
2,0
3,0Student wykazuje podstawowe umiejętności przeprowadzania analizy ryzyka i/lub audytu bezpieczeństwa za pomocą wybranych metod przedstawionych na laboratoriach, interpretacji wyników analizy ryzyka i/lub audytu bezpieczeństwa, implementacji zabezpieczeń i wdrażania polityki bezpieczeństwa dla systemu informacyjnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C07_K01
postepowanie w procesie zarządzania działalnością w produkcji i usługach zgodnie z potrzebami gospodarki, zasadami etycznymi oraz możliwościami nowoczesnych technologii informatycznych
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.
ZIIP_1A_C07_K02
Jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością i konieczności stałej weryfikacji posiadanej wiedzy.
2,0Student nie wykazał aktywnej postawy wobec realizowanego przedmiotu.
3,0Jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością zawartych w normach ISO serii 9000
3,5Student posiada umiejętność wyodrębniania wymagań wobec systemu zarzadzania jakością.
4,0Student posiada zdolność identyfikacji wymagań wobec systemu zarządzania jakością i jest otwarty na dalsze pogłebiania tej wiedzy
4,5Student posiada zdolność identyfikacji wymagań wobec systemu zarządzania jakością i postrzega relacje zachodzące pomiędzy wybranymi elementami systemu.
5,0Student jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością i postrzega relacje zachodzące między nimi. Rozumie konieczności stałej weryfikacji posiadanej wiedzy.
ZIIP_1A_C07_K03
Zajęcia praktyczne kształtują aktywność i kreatywność w poszukiwaniu rozwiązań.
2,0Student nie podejmuje współpracy z prowadzącym zajęcia i innymi studentami.
3,0Student realizuje zadania problemowe indywidualnie zgodnie z przedstawionym modelem postepowania.
3,5Student realizuje zadania problemowe indywidualnie bądź we współpracy z innymi.
4,0Student wykazuje umiejętność indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych i analizy skutków podejmowanych działań..
4,5Student wykazuje umiejętność indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych oraz postrzega różne możliwości rozwiązań.
5,0Student wykazuje bardzo dobre umiejętności pracy w zespołach, w tym kierowania zespołem, jak również przejawia inicjatywę w poszukiwaniu rozwiązywań zadań problemowych.

Literatura podstawowa

  1. Muhleman A.P., Oakland J.S., Lockyer K.G., Zarzdządzanie. Produkcja i Usługi., PWN, Warszawa, 1997
  2. Andrzej Białas, , Bezpieczenstwo informacji i usług w nowoczesnej instytucji i firmie, WNT, Warszawa, 2007, Wydanie drugie
  3. J. Łunarski, Zarządzanie jakością. Standardy i zasady, WNT, Warszawa, 2008
  4. Tomasz Polaczek, Audyt bezpieczenstwa informacji w praktyce, Helion, Gliwice, 2006
  5. Chase R.B., Aquilano N.J., Jakobs F.R., Production and Operations. Manufacturing and Services, Irvin Mc Graw-Hill, Boston...Toronto, 1998
  6. J. Kowalczyk, Doskonalenie zarządzania organizacją w praktyce, CeDeWu. Wydawnictwa Fachowe, Warszawa, 2011
  7. Matczewski A., Zarządzanie produkcją przemysłową, PWE, Warszawa, 1990
  8. S. Wawak, Zarządzanie jakością. Podstawy, systemy i narzędzia, Helion, Gliwice, 2011
  9. Łańcucki J., Podstawy kompleksowego zarządzania jakością TQM, Wydawnictwo AE, Poznań, 2006
  10. Szczepańska K., Zarządzanie jakością w dążeniu do doskonałości., C.H.Beck, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Kieżun W., Sprawne zarządzanie organizacjami, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa, 1997
  2. Kszysztof Liderman, Analiza ryzyka i ochrona informacji w systemach komputerowych, PWN, Warszawa, 2008
  3. A. Hamrol, Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa, 2005
  4. Zawieska Wiktor, Ocena ryzyka zawodowego Tom 1 - Podstawy metodyczne, Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa, 2004, III zaktualizowane
  5. Sikora T., Koncepcja zarządzania jakością. Doświadczenia i perspektywy., Wydawnictwo UE, Kraków, 2008
  6. Norma PN-ISO/IEC 27001:2007, Technika informatyczna -- Techniki bezpieczeństwa -Systemy zarządzania bezpieczeństwem informacji -Wymagania, PKN, 2007
  7. Norma PN-ISO/IEC 27001:2007/Ap1:2010, Technika informatyczna -- Techniki bezpieczeństwa - Systemy zarządzania bezpieczeństwem informacji - Wymagania, PKN, 2010
  8. Norma PN-ISO/IEC 27005:2010, Technika informatyczna - Techniki bezpieczeństwa - Zarządzanie ryzykiem w bezpieczeństwie informacji, PKN, 2010
  9. Norma PN-N-18001:2004, Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy - Wymagania, PKN, 2004
  10. Norma PN-N-18002:2011, Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy - Ogólne wytyczne do oceny ryzyka zawodowego, PKN, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt koncepcyjny przykładowego systemu produkcyjnego1
T-P-2Analiza kapitału rzeczowego2
T-P-3Charakterystyka zatrudnienia2
T-P-4Know how i innowacyjność przedsiębiorstwa1
T-P-5Analiza wytwarzania (badanie i rozwój, przetwarzanie, dystrybucja)2
T-P-6Zadania marketingu2
T-P-7Analiza metod zarządczych w przedsiębiortswie2
T-P-8Analiza funkcjonowania wybranych elementów systemu zarządzania ze szczególnym uwzględnieniem podejścia procesowego i obligatoryjnych wymagań systemu zarządzania12
T-P-9Przeprowadzenie analiza ryzyka przykładowego produktu ( maszyny, urzadzania ,instalacji), procesu lub stanowiska pracy.12
36

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu - istota i powiązania z innymi dyscyplinami1
T-W-2Podejście systemowe do zarządzania produkcja i usługami2
T-W-3Otoczenie wewnetrzne i zewnetrzne przedsiebiorstwa2
T-W-4Struktura produkcyjna. Typy, formy i odmiany produkcji, typy procesów i strumieni produkcyjnych.3
T-W-5Formy przepływu materiałów w procesie produkcyjnym2
T-W-6Cykl życia produktu2
T-W-7Metody projektowania nowego produktu. Doskonalenie cyklu produkcyjnego2
T-W-8Rola zapasów w zarządzaniu produkcją2
T-W-9Technologie informatyczne wspomagajace wytwarzanie w klasie światowej2
T-W-10Zintegrowany System Informatyczny klasy ERP - architektura2
T-W-11Rola innowacyjności w produkcji i serwisie2
T-W-12Fundusze czasu pracy2
T-W-13Normalizacja w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem. Wybrane pojęcia w zakresie zarządzania, zarządzania jakością wg PN-EN ISO 9000.2
T-W-14Przedsiębiorstwo jako system otwarty2
T-W-15Zasady zarządzania jakością. Podejście procesowe/ cykl PDCA/ podejście oparte na ryzyku2
T-W-16Wymagania systemu zarządzania jakością oparte na PN-EN ISO 90015
T-W-17Zarządzanie ukierunkowane na trwały sukces organizacji wg PN-EN ISO 9004:20101
T-W-18Wprowadzenie do zarządzania bezpieczeństwem w przedsiębiorstwie1
T-W-19Procesy zarządzania bezpieczeństwem w przedsiębiorstwie ze szczególnym uwględnieniem systemów informacyjnych1
T-W-20Proces analizy i oszacowania ryzyka1
T-W-21Przeglad znanych metodyk prowadzenia analizy ryzyka1
T-W-22Systemy zarządzania bezpieczeństwem ze szczególnym uwzglednieniem bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpieczeństwa wyrobu, bezpieczeństwa informacyjnego oraz bezpieczeństwa żywności w przemyśle spożywczym.4
44

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach36
A-P-2Ralizacja zadania problemowego34
A-P-3Przygotowanie sprawozdania15
A-P-4Konsultacje5
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach44
A-W-2Przygotowanie do egzaminu32
A-W-3Obecność na egzaminie2
A-W-4Udział w konsultacjach do wykładu6
A-W-5Przygotowanie do zajęć6
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C07_W01- zna główne zasady, metody i narzędzia stosowane w planowaniu działalności w produkcji i usługach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie z funkcjami odrebnchi modułów Zintegrowanych Systemów Informatycznych (TQM, JIT i inne)
C-4Zapoznanie z wybranymi procesowymi koncepcjami zarządzania oraz z technologiami informatycznymi zapewniajacymi możliwość ich zastosowania
C-1Zapoznanie z zasadami, metodami i narzędziami planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania działalności w produkcji i usługach
C-3Zapoznanie ze strukturą procesów produkcyjnych: typy, formy i odmiany produkcjii
Treści programoweT-P-2Analiza kapitału rzeczowego
T-P-6Zadania marketingu
T-P-3Charakterystyka zatrudnienia
T-P-7Analiza metod zarządczych w przedsiębiortswie
T-P-5Analiza wytwarzania (badanie i rozwój, przetwarzanie, dystrybucja)
T-P-1Projekt koncepcyjny przykładowego systemu produkcyjnego
T-P-4Know how i innowacyjność przedsiębiorstwa
T-W-3Otoczenie wewnetrzne i zewnetrzne przedsiebiorstwa
T-W-11Rola innowacyjności w produkcji i serwisie
T-W-10Zintegrowany System Informatyczny klasy ERP - architektura
T-W-2Podejście systemowe do zarządzania produkcja i usługami
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu - istota i powiązania z innymi dyscyplinami
Metody nauczaniaM-4Pokaz z użyciem środków multimedialnych
M-1Wykad informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C07_W02- zna typy transformacji w produkcji i usugach oraz typy procesów i strumieni produkcyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W13ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
ZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie z funkcjami odrebnchi modułów Zintegrowanych Systemów Informatycznych (TQM, JIT i inne)
C-4Zapoznanie z wybranymi procesowymi koncepcjami zarządzania oraz z technologiami informatycznymi zapewniajacymi możliwość ich zastosowania
C-1Zapoznanie z zasadami, metodami i narzędziami planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania działalności w produkcji i usługach
C-3Zapoznanie ze strukturą procesów produkcyjnych: typy, formy i odmiany produkcjii
Treści programoweT-W-8Rola zapasów w zarządzaniu produkcją
T-W-5Formy przepływu materiałów w procesie produkcyjnym
T-W-7Metody projektowania nowego produktu. Doskonalenie cyklu produkcyjnego
T-W-6Cykl życia produktu
T-W-12Fundusze czasu pracy
T-W-4Struktura produkcyjna. Typy, formy i odmiany produkcji, typy procesów i strumieni produkcyjnych.
Metody nauczaniaM-4Pokaz z użyciem środków multimedialnych
M-1Wykad informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności udziału w dyskusjach
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C07_W03Student potrafi zdefiniować pojęcia związane z zarządzaniem jakością.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W14ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
ZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-7Poznanie koncepcji zarządzania jakością.
C-8Budowa systemu zarządzania jakością według norm ISO serii 9000.
Treści programoweT-P-8Analiza funkcjonowania wybranych elementów systemu zarządzania ze szczególnym uwzględnieniem podejścia procesowego i obligatoryjnych wymagań systemu zarządzania
T-W-13Normalizacja w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem. Wybrane pojęcia w zakresie zarządzania, zarządzania jakością wg PN-EN ISO 9000.
T-W-14Przedsiębiorstwo jako system otwarty
Metody nauczaniaM-5Ćwiczenia przedmiotowe w oparciu o dyskusję dydaktyczną i prezentację.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej terminologii z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował wybrane pojęcia w zakresie zarządzania.
3,5Student opanował podstawową terminologię związaną z zarządzaniem, zarządzaniem jakością.
4,0Student opanował terminologię związaną z tematyką przedmiotu w stopniu dobrym.
4,5Student opanował terminologię związaną z tematyką przedmiotu w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował terminologię związaną z zakresem zajęć w sposób bardzo dobry i wykazuje szersze zainteresowanie przedmiotem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C07_W04Student potrafi scharakteryzować wybrane elementy systemu zarządzania jakością oraz procesy zachodzące w organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W09ma wiedzę o podstawowych zasadach bezpieczeństwa i higieny pracy
ZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-7Poznanie koncepcji zarządzania jakością.
C-8Budowa systemu zarządzania jakością według norm ISO serii 9000.
Treści programoweT-W-14Przedsiębiorstwo jako system otwarty
T-W-15Zasady zarządzania jakością. Podejście procesowe/ cykl PDCA/ podejście oparte na ryzyku
T-W-16Wymagania systemu zarządzania jakością oparte na PN-EN ISO 9001
Metody nauczaniaM-5Ćwiczenia przedmiotowe w oparciu o dyskusję dydaktyczną i prezentację.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student identyfikuje elementy systemu zarządzania jakością.
3,5Student potrafi zidentyfikować wybrane elementy systemu zarządzania jakością oraz procesy podstawowe zachodzące w organizacji.
4,0Student potrafi scharakteryzować wybrane elementy systemu zarządzania jakością oraz procesy zachodzące w organizacji.
4,5Student potrafi scharakteryzować wybrane elementy systemu zarządzania jakością oraz procesy zachodzące w organizacji w stopniu pośrednim pomiędzy 4.0 a 5.0
5,0Student potrafi scharakteryzować wybrane elementy systemu zarządzania jakością oraz identyfikować poszczególne grupy procesów zachodzących w organizacji, ponadto wykazyje szersze zainteresowanie tematyką przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C07_W05Student ma wiedzę z zakresu systemów zarządzania bezpieczeństwem w przedsiebiorstwie ze szczególnym uwzglednieniem bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpieczeństwa wyrobu, bezpieczeństwa informacyjnego. Zna metody identyfikacji zagrożeń oraz przeprowadzania analizy ryzyka dla dowolnego przedsiębiorstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
ZIIP_1A_W09ma wiedzę o podstawowych zasadach bezpieczeństwa i higieny pracy
ZIIP_1A_W13ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
ZIIP_1A_W14ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-9Zapoznanie studentów z technikiami przeprowadzanie audytów oraz analizy ryzyka różnych domen bezpieczeństwa
Treści programoweT-W-18Wprowadzenie do zarządzania bezpieczeństwem w przedsiębiorstwie
T-W-19Procesy zarządzania bezpieczeństwem w przedsiębiorstwie ze szczególnym uwględnieniem systemów informacyjnych
T-W-20Proces analizy i oszacowania ryzyka
T-W-21Przeglad znanych metodyk prowadzenia analizy ryzyka
T-W-22Systemy zarządzania bezpieczeństwem ze szczególnym uwzglednieniem bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpieczeństwa wyrobu, bezpieczeństwa informacyjnego oraz bezpieczeństwa żywności w przemyśle spożywczym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu systemów zarządzania bezpieczeństwem w przedsiebiorstwie ze szczególnym uwzglednieniem bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpieczeństwa wyrobu, bezpieczeństwa informacyjnego oraz bezpieczeństwa żywności w przemyśle spożywczym. Zna metody identyfikacji zagrożeń oraz przeprowadzania analizy ryzyka dla dowolnego przedsiębiorstwa.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C07_U01umie korzystać z instrumentów kontrolowania i koordynowania działalności w produkcji i usługach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U09ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
ZIIP_1A_U01ma umiejętności w zakresie eksploatacji, nadzorowania oraz zarządzania, na poziomie operacyjnym, istniejącymi obiektami, procesami i systemami produkcyjnymi w wybranym obszarze inżynierii produkcji
ZIIP_1A_U04ma umiejętności w zakresie realizacji i wdrażania prac badawczo-rozwojowych w zakresie organizacji produkcji, innowacji technologicznych
ZIIP_1A_U16potrafi zidentyfikować i rozwiązać podstawowy problem techniczny, technologiczny lub organizacyjny związany z procesem produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie z funkcjami odrebnchi modułów Zintegrowanych Systemów Informatycznych (TQM, JIT i inne)
C-4Zapoznanie z wybranymi procesowymi koncepcjami zarządzania oraz z technologiami informatycznymi zapewniajacymi możliwość ich zastosowania
C-1Zapoznanie z zasadami, metodami i narzędziami planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania działalności w produkcji i usługach
Treści programoweT-W-8Rola zapasów w zarządzaniu produkcją
T-W-5Formy przepływu materiałów w procesie produkcyjnym
T-W-6Cykl życia produktu
T-W-12Fundusze czasu pracy
T-W-4Struktura produkcyjna. Typy, formy i odmiany produkcji, typy procesów i strumieni produkcyjnych.
Metody nauczaniaM-4Pokaz z użyciem środków multimedialnych
M-1Wykad informacyjny
M-2Gry dydaktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętności wykorzystania instrumentów kontroli i koordynowania
3,0słabe umijetności wykorzystania instrumentów kontroli i koordynowania
3,5umie korzystać z wybranych instrumentów kontroli i koordynowania rozpatrywanych na wykładach
4,0umie korzystać z wiekszości z instrumentów kontroli i koordynowania rozpatrywanych na wykładach, robi nieznaczne błędy przy ich doborze
4,5umie korzystać ze wszystkich instrumentów kontroli i koordynowania rozpatrywanych na wykładach, ale robi nieznaczne błędy przy ich doborze
5,0umie korzystać ze wszystkich instrumentów kontroli i koordynowania rozpatrywanych na wykładach, nie robi błędów przy ich doborze
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C07_U02-umie analizować otoczenie firmy produkcyjnej i usługowej oraz wewnętrzną sytuację ekonomiczną w celu formułowania strategii rozwoju firmy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U07ma umiejętności w zakresie prowadzenia przedsięwzięć marketingowych związanych z produkcją
ZIIP_1A_U13ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł, integrować je, interpretować, wyciągać wnioski a także formułować i uzasadniać opinie
ZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIIP_1A_U16potrafi zidentyfikować i rozwiązać podstawowy problem techniczny, technologiczny lub organizacyjny związany z procesem produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności analizowania przedsiębiorstwa w jego otoczeniu wewnętrznym i zewnetrznym
C-1Zapoznanie z zasadami, metodami i narzędziami planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania działalności w produkcji i usługach
C-3Zapoznanie ze strukturą procesów produkcyjnych: typy, formy i odmiany produkcjii
Treści programoweT-W-3Otoczenie wewnetrzne i zewnetrzne przedsiebiorstwa
T-W-11Rola innowacyjności w produkcji i serwisie
T-W-7Metody projektowania nowego produktu. Doskonalenie cyklu produkcyjnego
T-W-10Zintegrowany System Informatyczny klasy ERP - architektura
T-W-2Podejście systemowe do zarządzania produkcja i usługami
T-W-9Technologie informatyczne wspomagajace wytwarzanie w klasie światowej
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu - istota i powiązania z innymi dyscyplinami
Metody nauczaniaM-4Pokaz z użyciem środków multimedialnych
M-1Wykad informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak umiejętności przeprowadzenia analizy otoczenia i wewnetrznej sytuacji ekonomicznej
3,0umie korzystac z wybranych metod analizy, słabo formułuje wnioski z analizy i słabo je wykorzystuje w dalsze pracy nad planami
3,5umie korzystac z wybranych metod analizy, większość wniosków z analizy formułuje słabo i słabo wykorzystuje je w dalsze pracy nad planami
4,0umie korzystac z większości omówionych na wykładach metod analizy, większość wniosków z analizy formułuje dobrze i większość z nich wykorzystuje je w dalsze pracy nad planami
4,5umie korzystac ze wszystkich omówionych na wykładach metod analizy, większość wniosków z analizy formułuje dobrze i większość z nich wykorzystuje je w dalsze pracy nad planami
5,0umie korzystac ze wszystkich omówionych na wykładach metod analizy, wszystkie wnioski z analizy formułuje bardzo dobrze i wykorzystuje je w dalsze pracy nad planami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C07_U03Student posiada umiejętność analizy sytuacji, opracowywania interpretacji przedsięwzięć w kontekście zarządzania jakością.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U05ma umiejętności w zakresie zarządzania w różnych formach aktywności zawodowej
ZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-6Ukształtowanie pro-jakościowego rozumienia celu przedsiębiorstwa.
C-7Poznanie koncepcji zarządzania jakością.
C-8Budowa systemu zarządzania jakością według norm ISO serii 9000.
Treści programoweT-W-16Wymagania systemu zarządzania jakością oparte na PN-EN ISO 9001
T-W-17Zarządzanie ukierunkowane na trwały sukces organizacji wg PN-EN ISO 9004:2010
Metody nauczaniaM-5Ćwiczenia przedmiotowe w oparciu o dyskusję dydaktyczną i prezentację.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje umiejętności w zakresie analizy zagadnień związanych z zakresem przedmiotu.
3,0Student rozpoznaje elementy przedsięwzięć zachodzących w organizacji.
3,5Student identyfikuje poszczegóolne elementy przedsięwzięć zachodzących w organizacji.
4,0Student posiada umiejętność analizy sytuacji, doboru środków niezbędnych do realizacji wybranych przedsięwzięć realizowanych w organizacji.
4,5Student posiada umiejętność analizy sytuacji sytuacji i interpretacji przedsięwzięć realizowanych w organizacji.
5,0Student posiada umiejętność analizy sytuacji, opracowywania i interpretacji przedsięwzięć w kontekście zarządzania jakością.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C07_U04Student potrafi weryfikować działania zapobiegawcze i korygujące oraz sporządzać niezbędną dokumentację jakościową
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U05ma umiejętności w zakresie zarządzania w różnych formach aktywności zawodowej
ZIIP_1A_U06ma umiejętności w zakresie prowadzenia działań projakościowych w wybranym obszarze produkcji
ZIIP_1A_U20potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-8Budowa systemu zarządzania jakością według norm ISO serii 9000.
Treści programoweT-W-16Wymagania systemu zarządzania jakością oparte na PN-EN ISO 9001
Metody nauczaniaM-5Ćwiczenia przedmiotowe w oparciu o dyskusję dydaktyczną i prezentację.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu wybranych elementów systemów zarządzania jakością.
3,0Student potrafi identyfikować działania prowadzone w organizacji.
3,5Student potrafi charakteryzować działania zapobiegawcze i korygujące oraz sporządzać wybrane arkusze dokumentacji systemowej
4,0Student potrafi charakteryzować działania zapobiegawcze i korygujące oraz strukturyzować dokumentację systemową
4,5Student potrafi charakteryzować działania zapobiegawcze i korygujące oraz sporządzać niezbędną dokumentację jakościową.
5,0Student potrafi zidentyfikować, dobrać odpowiednie i oceniać realizowane działania zapobiegawcze i korygujące oraz sporządzać niezbędną dokumentację jakościową.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C07_U05Student potrafi przeprowadziić analizę ryzyka i/lub audyt bezpieczeństwa, interpretować wyniki analizy ryzyka i/lub adytu bezpieczeństwa, implementować zabezpieczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U01ma umiejętności w zakresie eksploatacji, nadzorowania oraz zarządzania, na poziomie operacyjnym, istniejącymi obiektami, procesami i systemami produkcyjnymi w wybranym obszarze inżynierii produkcji
ZIIP_1A_U02ma umiejętności w zakresie doradztwa techniczne i technologicznego w wybranym obszarze inżynierii produkcji
ZIIP_1A_U05ma umiejętności w zakresie zarządzania w różnych formach aktywności zawodowej
ZIIP_1A_U13ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł, integrować je, interpretować, wyciągać wnioski a także formułować i uzasadniać opinie
ZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIIP_1A_U22ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-10Ukształtowanie umiejętnosci identyfikowania i klasyfikacji zasobów, podatności ,zagrożeń, oszacowania ryzyka, tworzenia polityki zarządzania bezpieczeństwem w organizacji.
Treści programoweT-P-9Przeprowadzenie analiza ryzyka przykładowego produktu ( maszyny, urzadzania ,instalacji), procesu lub stanowiska pracy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje podstawowe umiejętności przeprowadzania analizy ryzyka i/lub audytu bezpieczeństwa za pomocą wybranych metod przedstawionych na laboratoriach, interpretacji wyników analizy ryzyka i/lub audytu bezpieczeństwa, implementacji zabezpieczeń i wdrażania polityki bezpieczeństwa dla systemu informacyjnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C07_K01postepowanie w procesie zarządzania działalnością w produkcji i usługach zgodnie z potrzebami gospodarki, zasadami etycznymi oraz możliwościami nowoczesnych technologii informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
ZIIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności analizowania przedsiębiorstwa w jego otoczeniu wewnętrznym i zewnetrznym
C-5Zapoznanie z funkcjami odrebnchi modułów Zintegrowanych Systemów Informatycznych (TQM, JIT i inne)
C-4Zapoznanie z wybranymi procesowymi koncepcjami zarządzania oraz z technologiami informatycznymi zapewniajacymi możliwość ich zastosowania
C-1Zapoznanie z zasadami, metodami i narzędziami planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania działalności w produkcji i usługach
C-3Zapoznanie ze strukturą procesów produkcyjnych: typy, formy i odmiany produkcjii
Treści programoweT-P-2Analiza kapitału rzeczowego
T-P-6Zadania marketingu
T-P-3Charakterystyka zatrudnienia
T-P-7Analiza metod zarządczych w przedsiębiortswie
T-P-5Analiza wytwarzania (badanie i rozwój, przetwarzanie, dystrybucja)
T-P-1Projekt koncepcyjny przykładowego systemu produkcyjnego
T-P-4Know how i innowacyjność przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-4Pokaz z użyciem środków multimedialnych
M-1Wykad informacyjny
M-2Gry dydaktyczne
M-3Dyskusja dydaktyczna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C07_K02Jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością i konieczności stałej weryfikacji posiadanej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-6Ukształtowanie pro-jakościowego rozumienia celu przedsiębiorstwa.
C-7Poznanie koncepcji zarządzania jakością.
C-8Budowa systemu zarządzania jakością według norm ISO serii 9000.
Treści programoweT-W-14Przedsiębiorstwo jako system otwarty
T-W-15Zasady zarządzania jakością. Podejście procesowe/ cykl PDCA/ podejście oparte na ryzyku
T-W-16Wymagania systemu zarządzania jakością oparte na PN-EN ISO 9001
T-W-17Zarządzanie ukierunkowane na trwały sukces organizacji wg PN-EN ISO 9004:2010
Metody nauczaniaM-5Ćwiczenia przedmiotowe w oparciu o dyskusję dydaktyczną i prezentację.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazał aktywnej postawy wobec realizowanego przedmiotu.
3,0Jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością zawartych w normach ISO serii 9000
3,5Student posiada umiejętność wyodrębniania wymagań wobec systemu zarzadzania jakością.
4,0Student posiada zdolność identyfikacji wymagań wobec systemu zarządzania jakością i jest otwarty na dalsze pogłebiania tej wiedzy
4,5Student posiada zdolność identyfikacji wymagań wobec systemu zarządzania jakością i postrzega relacje zachodzące pomiędzy wybranymi elementami systemu.
5,0Student jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością i postrzega relacje zachodzące między nimi. Rozumie konieczności stałej weryfikacji posiadanej wiedzy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C07_K03Zajęcia praktyczne kształtują aktywność i kreatywność w poszukiwaniu rozwiązań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K06ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-6Ukształtowanie pro-jakościowego rozumienia celu przedsiębiorstwa.
Treści programoweT-P-8Analiza funkcjonowania wybranych elementów systemu zarządzania ze szczególnym uwzględnieniem podejścia procesowego i obligatoryjnych wymagań systemu zarządzania
Metody nauczaniaM-5Ćwiczenia przedmiotowe w oparciu o dyskusję dydaktyczną i prezentację.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie podejmuje współpracy z prowadzącym zajęcia i innymi studentami.
3,0Student realizuje zadania problemowe indywidualnie zgodnie z przedstawionym modelem postepowania.
3,5Student realizuje zadania problemowe indywidualnie bądź we współpracy z innymi.
4,0Student wykazuje umiejętność indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych i analizy skutków podejmowanych działań..
4,5Student wykazuje umiejętność indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych oraz postrzega różne możliwości rozwiązań.
5,0Student wykazuje bardzo dobre umiejętności pracy w zespołach, w tym kierowania zespołem, jak również przejawia inicjatywę w poszukiwaniu rozwiązywań zadań problemowych.