Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S2)

Sylabus przedmiotu Dynamika samochodu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dynamika samochodu
Specjalność urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Lisowski <Maciej.Lisowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 1,50,44zaliczenie
wykładyW1 30 1,50,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z mechaniki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie ruchu pojazdu i pomiarów charakterystycznych wielkości.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pomiary kontrolnej próby wybiegu5
T-L-2Pomiary wybranych osiągów samochodu5
T-L-3Pomiary zużycia paliwa5
T-L-4Pomiary głośności5
T-L-5Pomiary i ocena elementów stateczności i kierowalności5
T-L-6Wyznaczanie położenia środka ciężkości5
30
wykłady
T-W-1Charakterystyki silników w zakresie niezbędnym do realizacji przedmiotu1
T-W-2Siły działające na pojazd2
T-W-3Mechanika koła elastycznego3
T-W-4Opory ruchu4
T-W-5Równania sił i mocy2
T-W-6Charakterystyka trakcyjna, dynamiczna i mocy4
T-W-7Straty i sprawność układu napędowego2
T-W-8Hamowanie pojazdu2
T-W-9Kierowalność i stateczność ruchu samochodu4
T-W-10Równania ruchu samochodu4
T-W-11Metodyka pomiarów osiągów pojazdu2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęć5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia, konsultacje10
45
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Przygotowanie się do zdawania egzaminu.5
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu z dostępnych zbiorów biblioteki i czytelni10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy/ rzutnik tablica
M-2Praktyczne ćwiczenia polegające na zespołowym prowadzeniu pomiarów i rozwiązywaniu zagadnień problemowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie opracowanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_UMTS/05_W01
Student zna zagadnienia związane z ruchem pojazdu (siły, moce, prędkości itd), zna metody wyznaczania podstawowych wielkości towarzyszących ruchowi pojazdu.
T_2A_W03, T_2A_W04, T_2A_W01T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_UMTS/05_U01
Student posiada umiejętności obliczania i pomiarów podstawowych wielkości związanych z ruchem pojazdu
T_2A_U07, T_2A_U08, T_2A_U09, T_2A_U11T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U11C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_UMTS/05_K01
Student potrafi pracować w zespole prowadzącym analizę decyzyjną.
T_2A_K03T2A_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_UMTS/05_W01
Student zna zagadnienia związane z ruchem pojazdu (siły, moce, prędkości itd), zna metody wyznaczania podstawowych wielkości towarzyszących ruchowi pojazdu.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z akresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_UMTS/05_U01
Student posiada umiejętności obliczania i pomiarów podstawowych wielkości związanych z ruchem pojazdu
2,0Nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań. Przy wykonywaniu ćwiczeń laboratoryjnych nie potrafi wyjaśnić sposobu pomiaru i ma problemy z formułowaniem wniosków.
3,0Student rozwiązuje zadania metodami nieoptymalnymi. Popełnia pomyłki w obliczeniach. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania najczęściej rozwiązuje metodami optymalnymi. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny, potrafi interpretować wyniki pomiarów.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania rozwiązuje metodami optymalnymi. Potrafi wykorzystywać właściwe techniki komputerowe. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, w sposób aktywny, potrafi ocenić metodę i wyniki badań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_UMTS/05_K01
Student potrafi pracować w zespole prowadzącym analizę decyzyjną.
2,0Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów oraz prowadzenia ćwiczeń zespołowych ukierunkowanych na rozwiązywanie zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji.
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji.
3,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu i prezentacji rozwiązań zadań na ćwiczeniach i zespołowych konsultacjach.
4,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań w analizie decyzyjnej w zakresie planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej oraz planowania operatywnego i sterowania przebiegiem produkcji seryjnej.

Literatura podstawowa

  1. Lanzendoerfer J. Szczepaniak C., Teoria ruchu samochodu, WKiŁ, Warszawa, 2011
  2. Mitschke M., Dynamika samochodu, WKiŁ, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Lisowski M., Teoria ruchu samochodu. Teoria napędu, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiary kontrolnej próby wybiegu5
T-L-2Pomiary wybranych osiągów samochodu5
T-L-3Pomiary zużycia paliwa5
T-L-4Pomiary głośności5
T-L-5Pomiary i ocena elementów stateczności i kierowalności5
T-L-6Wyznaczanie położenia środka ciężkości5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyki silników w zakresie niezbędnym do realizacji przedmiotu1
T-W-2Siły działające na pojazd2
T-W-3Mechanika koła elastycznego3
T-W-4Opory ruchu4
T-W-5Równania sił i mocy2
T-W-6Charakterystyka trakcyjna, dynamiczna i mocy4
T-W-7Straty i sprawność układu napędowego2
T-W-8Hamowanie pojazdu2
T-W-9Kierowalność i stateczność ruchu samochodu4
T-W-10Równania ruchu samochodu4
T-W-11Metodyka pomiarów osiągów pojazdu2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęć5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia, konsultacje10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Przygotowanie się do zdawania egzaminu.5
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu z dostępnych zbiorów biblioteki i czytelni10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_UMTS/05_W01Student zna zagadnienia związane z ruchem pojazdu (siły, moce, prędkości itd), zna metody wyznaczania podstawowych wielkości towarzyszących ruchowi pojazdu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_W03ma szczegółową wiedzę z wybranych zagadnień pokrewnych kierunków studiów powiązanych z obszarem studiowanej specjalności
T_2A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku Transport takich jak: konstrukcja i eksploatacja pojazdów, techniki wytwarzania, automatyzacja, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka
T_2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z matematyki na poziomie wyższym niezbędną do rozwiązywania zadań z zakresu transportu drogowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie ruchu pojazdu i pomiarów charakterystycznych wielkości.
Treści programoweT-W-1Charakterystyki silników w zakresie niezbędnym do realizacji przedmiotu
T-W-2Siły działające na pojazd
T-W-3Mechanika koła elastycznego
T-W-4Opory ruchu
T-W-5Równania sił i mocy
T-W-6Charakterystyka trakcyjna, dynamiczna i mocy
T-W-7Straty i sprawność układu napędowego
T-W-8Hamowanie pojazdu
T-W-9Kierowalność i stateczność ruchu samochodu
T-W-10Równania ruchu samochodu
T-W-11Metodyka pomiarów osiągów pojazdu
T-L-6Wyznaczanie położenia środka ciężkości
T-L-1Pomiary kontrolnej próby wybiegu
T-L-2Pomiary wybranych osiągów samochodu
T-L-3Pomiary zużycia paliwa
T-L-4Pomiary głośności
T-L-5Pomiary i ocena elementów stateczności i kierowalności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy/ rzutnik tablica
M-2Praktyczne ćwiczenia polegające na zespołowym prowadzeniu pomiarów i rozwiązywaniu zagadnień problemowych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z akresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_UMTS/05_U01Student posiada umiejętności obliczania i pomiarów podstawowych wielkości związanych z ruchem pojazdu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T_2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T_2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi w zakresie swojej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie ruchu pojazdu i pomiarów charakterystycznych wielkości.
Treści programoweT-W-1Charakterystyki silników w zakresie niezbędnym do realizacji przedmiotu
T-W-2Siły działające na pojazd
T-W-3Mechanika koła elastycznego
T-W-4Opory ruchu
T-W-5Równania sił i mocy
T-W-6Charakterystyka trakcyjna, dynamiczna i mocy
T-W-7Straty i sprawność układu napędowego
T-W-8Hamowanie pojazdu
T-W-9Kierowalność i stateczność ruchu samochodu
T-W-10Równania ruchu samochodu
T-W-11Metodyka pomiarów osiągów pojazdu
T-L-6Wyznaczanie położenia środka ciężkości
T-L-1Pomiary kontrolnej próby wybiegu
T-L-2Pomiary wybranych osiągów samochodu
T-L-3Pomiary zużycia paliwa
T-L-4Pomiary głośności
T-L-5Pomiary i ocena elementów stateczności i kierowalności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy/ rzutnik tablica
M-2Praktyczne ćwiczenia polegające na zespołowym prowadzeniu pomiarów i rozwiązywaniu zagadnień problemowych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Zaliczenie opracowanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań. Przy wykonywaniu ćwiczeń laboratoryjnych nie potrafi wyjaśnić sposobu pomiaru i ma problemy z formułowaniem wniosków.
3,0Student rozwiązuje zadania metodami nieoptymalnymi. Popełnia pomyłki w obliczeniach. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania najczęściej rozwiązuje metodami optymalnymi. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny, potrafi interpretować wyniki pomiarów.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania rozwiązuje metodami optymalnymi. Potrafi wykorzystywać właściwe techniki komputerowe. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, w sposób aktywny, potrafi ocenić metodę i wyniki badań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_UMTS/05_K01Student potrafi pracować w zespole prowadzącym analizę decyzyjną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie ruchu pojazdu i pomiarów charakterystycznych wielkości.
Treści programoweT-W-1Charakterystyki silników w zakresie niezbędnym do realizacji przedmiotu
T-W-2Siły działające na pojazd
T-W-3Mechanika koła elastycznego
T-W-4Opory ruchu
T-W-5Równania sił i mocy
T-W-6Charakterystyka trakcyjna, dynamiczna i mocy
T-W-7Straty i sprawność układu napędowego
T-W-8Hamowanie pojazdu
T-W-9Kierowalność i stateczność ruchu samochodu
T-W-10Równania ruchu samochodu
T-W-11Metodyka pomiarów osiągów pojazdu
T-L-6Wyznaczanie położenia środka ciężkości
T-L-1Pomiary kontrolnej próby wybiegu
T-L-2Pomiary wybranych osiągów samochodu
T-L-3Pomiary zużycia paliwa
T-L-4Pomiary głośności
T-L-5Pomiary i ocena elementów stateczności i kierowalności
Metody nauczaniaM-2Praktyczne ćwiczenia polegające na zespołowym prowadzeniu pomiarów i rozwiązywaniu zagadnień problemowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie opracowanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów oraz prowadzenia ćwiczeń zespołowych ukierunkowanych na rozwiązywanie zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji.
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji.
3,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu i prezentacji rozwiązań zadań na ćwiczeniach i zespołowych konsultacjach.
4,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań w analizie decyzyjnej w zakresie planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej oraz planowania operatywnego i sterowania przebiegiem produkcji seryjnej.