Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S2)

Sylabus przedmiotu Ekologia w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia w transporcie
Specjalność logistyka, organizacja i technologia transportu
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Karol Abramek <Karol.Abramek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karol Abramek <Karol.Abramek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka w zakresie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie teoretycznych i praktycznych zagadnień dotyczących emisji spalin i hałasu przez środki transportu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badanie emisji spalin w silnikach o zapłonie iskrowym4
T-L-2Badanie emisji spalin w silnikach o zapłonie samoczynnym4
T-L-3Badania nieprawidłowości w zasilaniu silników paliwem na emisję gazów wylotowych2
T-L-4Badanie emisji hałasu w ruchu miejskim3
T-L-5Ocena bezpieczeństwa różnych środków transportu2
15
wykłady
T-W-1Oddziaływanie transportu na środowisko i klimat1
T-W-2Zagadnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego2
T-W-3Źródła emisji zanieczyszczeń powietrza przez środki transportu2
T-W-4Emisja zanieczyszczeń komunikacyjnych2
T-W-5Wpływ hałasu komunikacyjnego na organizm ludzki2
T-W-6Infrastruktura drogowa, a zasiąg oddziaływania zanieczyszczeń komunikacyjnych2
T-W-7Szkodliwe oddziaływania transportu na zwierzęta2
T-W-8Zapobieganie i przeciwdziałanie zagrożeniom komunikacyjnym2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia zajęć.8
A-L-3Opracowanie sprawozdań.5
A-L-4Zaliczenia.2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu i studia literaturowe.11
A-W-3Konsultacje do wykładów.2
A-W-4Egzamin.2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny.
M-2Metoda problemowa; w odniesieniu do wykładu, tej jej części, w której dyskutowane są problemy pomiarów zanieczyszczeń.
M-3W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego projektu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca: końcowy egzamin ustny.
S-2Ocena formująca: W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego ćwiczenia bądź projektu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_OBTD/06_W01
Poznanie wiedzy dotyczącej zagrożenia środowiska przez pojazdy samochodowe.
T_2A_W09T2A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_OBTD/06_U01
Student posiada umiejętność wykonywania pomiarów zanieczyszczeń spalin przez tłokowe silniki spalinowe
T_2A_U08T2A_U08C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_OBTD/06_K01
Świadomie rozumie potrzeby dokształcania się, gdyż kolejne generacje rozwiązań w środkach transportu będą wnosiły nowy zakres wiedzy dotyczący emisji spalin
T_2A_K01T2A_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4M-3, M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_OBTD/06_W01
Poznanie wiedzy dotyczącej zagrożenia środowiska przez pojazdy samochodowe.
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_OBTD/06_U01
Student posiada umiejętność wykonywania pomiarów zanieczyszczeń spalin przez tłokowe silniki spalinowe
2,0
3,0Student potrafi wykonać podstawowe badania dotyczące emisji spalin.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_OBTD/06_K01
Świadomie rozumie potrzeby dokształcania się, gdyż kolejne generacje rozwiązań w środkach transportu będą wnosiły nowy zakres wiedzy dotyczący emisji spalin
2,0
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych, obliczeniowych czy symulacjach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gronowicz J., Ochrona srodowiska w transporcie ladowym, Wydawnictw IRE, Radom, 2004
  2. Merkisz J., Ekologiczne problemy silników spalinowych, Wydawnictw Politechniki Poznańskiej, Poznań, 1999, Tom I i II

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie emisji spalin w silnikach o zapłonie iskrowym4
T-L-2Badanie emisji spalin w silnikach o zapłonie samoczynnym4
T-L-3Badania nieprawidłowości w zasilaniu silników paliwem na emisję gazów wylotowych2
T-L-4Badanie emisji hałasu w ruchu miejskim3
T-L-5Ocena bezpieczeństwa różnych środków transportu2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Oddziaływanie transportu na środowisko i klimat1
T-W-2Zagadnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego2
T-W-3Źródła emisji zanieczyszczeń powietrza przez środki transportu2
T-W-4Emisja zanieczyszczeń komunikacyjnych2
T-W-5Wpływ hałasu komunikacyjnego na organizm ludzki2
T-W-6Infrastruktura drogowa, a zasiąg oddziaływania zanieczyszczeń komunikacyjnych2
T-W-7Szkodliwe oddziaływania transportu na zwierzęta2
T-W-8Zapobieganie i przeciwdziałanie zagrożeniom komunikacyjnym2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia zajęć.8
A-L-3Opracowanie sprawozdań.5
A-L-4Zaliczenia.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu i studia literaturowe.11
A-W-3Konsultacje do wykładów.2
A-W-4Egzamin.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_OBTD/06_W01Poznanie wiedzy dotyczącej zagrożenia środowiska przez pojazdy samochodowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_W09ma podstawową wiedzę o cyklach życia produktu (technicznym, marketingowym i środowiskowym) w odniesieniu do urządzeń i systemów o różnym stopniu złożoności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Opanowanie teoretycznych i praktycznych zagadnień dotyczących emisji spalin i hałasu przez środki transportu
Treści programoweT-W-1Oddziaływanie transportu na środowisko i klimat
T-W-2Zagadnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego
T-W-3Źródła emisji zanieczyszczeń powietrza przez środki transportu
T-W-4Emisja zanieczyszczeń komunikacyjnych
T-W-5Wpływ hałasu komunikacyjnego na organizm ludzki
T-W-6Infrastruktura drogowa, a zasiąg oddziaływania zanieczyszczeń komunikacyjnych
T-W-7Szkodliwe oddziaływania transportu na zwierzęta
T-W-8Zapobieganie i przeciwdziałanie zagrożeniom komunikacyjnym
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny.
M-2Metoda problemowa; w odniesieniu do wykładu, tej jej części, w której dyskutowane są problemy pomiarów zanieczyszczeń.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego ćwiczenia bądź projektu.
S-1Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca: końcowy egzamin ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_OBTD/06_U01Student posiada umiejętność wykonywania pomiarów zanieczyszczeń spalin przez tłokowe silniki spalinowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Opanowanie teoretycznych i praktycznych zagadnień dotyczących emisji spalin i hałasu przez środki transportu
Treści programoweT-L-2Badanie emisji spalin w silnikach o zapłonie samoczynnym
T-L-1Badanie emisji spalin w silnikach o zapłonie iskrowym
T-L-3Badania nieprawidłowości w zasilaniu silników paliwem na emisję gazów wylotowych
T-L-4Badanie emisji hałasu w ruchu miejskim
Metody nauczaniaM-3W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego projektu.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego ćwiczenia bądź projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać podstawowe badania dotyczące emisji spalin.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_OBTD/06_K01Świadomie rozumie potrzeby dokształcania się, gdyż kolejne generacje rozwiązań w środkach transportu będą wnosiły nowy zakres wiedzy dotyczący emisji spalin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Opanowanie teoretycznych i praktycznych zagadnień dotyczących emisji spalin i hałasu przez środki transportu
Treści programoweT-W-1Oddziaływanie transportu na środowisko i klimat
T-W-2Zagadnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego
T-W-3Źródła emisji zanieczyszczeń powietrza przez środki transportu
T-W-4Emisja zanieczyszczeń komunikacyjnych
T-W-5Wpływ hałasu komunikacyjnego na organizm ludzki
T-W-6Infrastruktura drogowa, a zasiąg oddziaływania zanieczyszczeń komunikacyjnych
T-W-7Szkodliwe oddziaływania transportu na zwierzęta
T-W-8Zapobieganie i przeciwdziałanie zagrożeniom komunikacyjnym
T-L-2Badanie emisji spalin w silnikach o zapłonie samoczynnym
T-L-1Badanie emisji spalin w silnikach o zapłonie iskrowym
T-L-3Badania nieprawidłowości w zasilaniu silników paliwem na emisję gazów wylotowych
T-L-4Badanie emisji hałasu w ruchu miejskim
Metody nauczaniaM-3W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego projektu.
M-1Wykład multimedialny.
M-2Metoda problemowa; w odniesieniu do wykładu, tej jej części, w której dyskutowane są problemy pomiarów zanieczyszczeń.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego ćwiczenia bądź projektu.
S-1Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca: końcowy egzamin ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych, obliczeniowych czy symulacjach.
3,5
4,0
4,5
5,0