Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie bezpieczeństwem ruchu drogowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie bezpieczeństwem ruchu drogowego
Specjalność inżynieria i bezpieczeństwo ruchu drogowego
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,50,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z przepisów prawa o ruchu drogowym
W-2Wiadomości z inżynierii ruchu drogowwego
W-3Wiadomości z urządzeń i wspomagania ruchem pojazdów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość systemów bezpieczeństwa transportu drogowego
C-2Znajomość narzędzi oddziaływujących na bezpieczeństwo ruchu drogowego
C-3Znajomość narzędzi wspomagających w zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu drogowego
C-4Metody zarządzania (Zarządzanie systemowe, zagrożeniami, ryzykiem)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pojęcia podstawowe, aspekty planistyczne (zadania transportowe, metoda przydziału, problemy sieciowe, analiza decyzyjna)2
T-A-2Zintegrowany System Zarządzani Ruchem jako elektroniczny system (np. TRISTAR) mający wspomagać przemieszczanie się po ........- np. Gdańśk2
T-A-3Zintegrowany System Ratowniczy jako system integrujący i koordynujący pracę służb Państwowej Straży Pożarnej, Pogotowia Ratunkowego, Policji, Straży Miejskiej, Służb Miejskich oraz instytucji współdziałających z tymi służbami, w ramach prowadzonych działań ratowniczych.2
T-A-4Sprawdzenie aktualnej lokalizacji swoich pojazdów, monitorowanie zużycia paliwa, czas pracy kierowców, okresy międzyobsługowe i wiele innych parametrów w Systemie Informacji Transportowej (np. Dynafleet)2
T-A-5Zarządzanie ruchem pojazdów ciężarowych i dostawczych (zapewnienie bezpiecznego przejazdu, administrowanie przewozami z towarem, zarządzanie przewozami w centrach logistycznych)2
T-A-6Określenie ryzyka jako: prawdopodobieństwo wypadku, skutków wypadku, skład ryzyka.2
T-A-7Badania wypadków drogowych jako: rekonstrukcja wypadków drogowych, badania elementów pojazdów, badania śladów środków transportu.3
15
wykłady
T-W-1Zintegrowany system zarządzania ruchem drogowym2
T-W-2Zintegrowany system zarządzania transportem zbiorowym2
T-W-3Zintegrowany system zarządzania służbami ratowniczymi2
T-W-4Zintegrowany system informacji transportowej2
T-W-5Zintegrowany system zarządzania transportem towarowym2
T-W-6Zarządzanie ryzykiem2
T-W-7Badania wypadków drogowych3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2dyskusja na zajęciach15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia15
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2dyskusja na zajęciach15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca
M-2Metoda problemowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów w formie pisemnej oraz ustnej, zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_IBR/03_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien opisać oraz rozróżniać zintegrowne systemy: - zarządzania ruchem drogowy, - zarządzania transportem zbiorowym, - zarządzania służbami ratowniczymi, - informacji transportowej, - zarządzania transportem towarowym,
T_1A_W16, T_1A_W20, T_1A_W21, T_1A_W22, T_1A_W24T1A_W03, T1A_W04, T1A_W08, T1A_W09InzA_W03, InzA_W04C-2, C-3, C-4, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_IBR/03_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien organizować oraz kontrolowac zintegrowne systemy: - zarządzania ruchem drogowy, - zarządzania transportem zbiorowym, - zarządzania służbami ratowniczymi, - informacji transportowej, - zarządzania transportem towarowym,
T_1A_U01, T_1A_U02, T_1A_U03, T_1A_U04, T_1A_U21T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U15InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-3, C-4, C-1T-W-7, T-A-6, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_IBR/03_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące podstawy w: - zarządzaniu ruchem drogowy, - zarządzaniu transportem zbiorowym, - zarządzaniu służbami ratowniczymi, - zarządzaniu transportem towarowym,
T_1A_K01, T_1A_K03T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04C-2, C-3, C-4, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_IBR/03_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien opisać oraz rozróżniać zintegrowne systemy: - zarządzania ruchem drogowy, - zarządzania transportem zbiorowym, - zarządzania służbami ratowniczymi, - informacji transportowej, - zarządzania transportem towarowym,
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi oraz nie posiada wiedzy
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego.
3,5Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego.
4,0Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie uzasadnić.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_IBR/03_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien organizować oraz kontrolowac zintegrowne systemy: - zarządzania ruchem drogowy, - zarządzania transportem zbiorowym, - zarządzania służbami ratowniczymi, - informacji transportowej, - zarządzania transportem towarowym,
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi oraz nie posiada wiedzy
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego.
3,5Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego.
4,0Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie uzasadnić.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_IBR/03_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące podstawy w: - zarządzaniu ruchem drogowy, - zarządzaniu transportem zbiorowym, - zarządzaniu służbami ratowniczymi, - zarządzaniu transportem towarowym,
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi oraz nie posiada wiedzy
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego.
3,5Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego.
4,0Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie uzasadnić.

Literatura podstawowa

  1. Szczuraszek T., Bezpieczeństwo ruchu miejskiego, WKŁ, Warszawa, 2008
  2. Krystek R., Zintegrowany System Bezpieczeństwa Transportu. Synteza, WKŁ, Warszawa, 2011
  3. Krystek R., Zintegrowany System Bezpieczeństwa Transportu. Tom I, WKŁ, Warszawa, 2011
  4. Krystek R., Zintegrowany System Bezpieczeństwa Transportu. Tom II, WKŁ, Warszawa, 2011
  5. Krystek R., Zintegrowany System Bezpieczeństwa Transportu. Tom III, WKŁ, Warszawa, 2011
  6. Griffin R., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Gaca S., Suchorzewski W. Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKŁ, Warszawa, 2011
  2. Stoner J., Frejman R., Gibert D., Kierowanie, PWE, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pojęcia podstawowe, aspekty planistyczne (zadania transportowe, metoda przydziału, problemy sieciowe, analiza decyzyjna)2
T-A-2Zintegrowany System Zarządzani Ruchem jako elektroniczny system (np. TRISTAR) mający wspomagać przemieszczanie się po ........- np. Gdańśk2
T-A-3Zintegrowany System Ratowniczy jako system integrujący i koordynujący pracę służb Państwowej Straży Pożarnej, Pogotowia Ratunkowego, Policji, Straży Miejskiej, Służb Miejskich oraz instytucji współdziałających z tymi służbami, w ramach prowadzonych działań ratowniczych.2
T-A-4Sprawdzenie aktualnej lokalizacji swoich pojazdów, monitorowanie zużycia paliwa, czas pracy kierowców, okresy międzyobsługowe i wiele innych parametrów w Systemie Informacji Transportowej (np. Dynafleet)2
T-A-5Zarządzanie ruchem pojazdów ciężarowych i dostawczych (zapewnienie bezpiecznego przejazdu, administrowanie przewozami z towarem, zarządzanie przewozami w centrach logistycznych)2
T-A-6Określenie ryzyka jako: prawdopodobieństwo wypadku, skutków wypadku, skład ryzyka.2
T-A-7Badania wypadków drogowych jako: rekonstrukcja wypadków drogowych, badania elementów pojazdów, badania śladów środków transportu.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zintegrowany system zarządzania ruchem drogowym2
T-W-2Zintegrowany system zarządzania transportem zbiorowym2
T-W-3Zintegrowany system zarządzania służbami ratowniczymi2
T-W-4Zintegrowany system informacji transportowej2
T-W-5Zintegrowany system zarządzania transportem towarowym2
T-W-6Zarządzanie ryzykiem2
T-W-7Badania wypadków drogowych3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2dyskusja na zajęciach15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2dyskusja na zajęciach15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_IBR/03_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien opisać oraz rozróżniać zintegrowne systemy: - zarządzania ruchem drogowy, - zarządzania transportem zbiorowym, - zarządzania służbami ratowniczymi, - informacji transportowej, - zarządzania transportem towarowym,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W16ma podstawową wiedzę w zakresie logistyki, systemów transportowych oraz roli transportu i magazynowania w logistyce
T_1A_W20ma podstawową wiedzę w zakresie bezpieczeństwa w transporcie drogowym
T_1A_W21ma uporządkowaną wiedzę w zakresie oddziaływania środków transportu na otoczenie i środowisko naturalne
T_1A_W22ma podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w motoryzacji
T_1A_W24ma elementarną wiedzę w zakresie zarządzania, w tym zarządzania jakością, środowiskiem i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Znajomość narzędzi oddziaływujących na bezpieczeństwo ruchu drogowego
C-3Znajomość narzędzi wspomagających w zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu drogowego
C-4Metody zarządzania (Zarządzanie systemowe, zagrożeniami, ryzykiem)
C-1Znajomość systemów bezpieczeństwa transportu drogowego
Treści programoweT-W-1Zintegrowany system zarządzania ruchem drogowym
T-W-2Zintegrowany system zarządzania transportem zbiorowym
T-W-3Zintegrowany system zarządzania służbami ratowniczymi
T-W-4Zintegrowany system informacji transportowej
T-W-5Zintegrowany system zarządzania transportem towarowym
T-W-6Zarządzanie ryzykiem
T-W-7Badania wypadków drogowych
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca
M-2Metoda problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów w formie pisemnej oraz ustnej, zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi oraz nie posiada wiedzy
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego.
3,5Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego.
4,0Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie uzasadnić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_IBR/03_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien organizować oraz kontrolowac zintegrowne systemy: - zarządzania ruchem drogowy, - zarządzania transportem zbiorowym, - zarządzania służbami ratowniczymi, - informacji transportowej, - zarządzania transportem towarowym,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
T_1A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający terminową realizację zleconego zadania inżynierskiego w transporcie, potrafi porozumieć się w środowisku zawodowym i pozazawodowym używając przy tym różnych technik
T_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego w transporcie i przygotować prezentację wyników jego realizacji
T_1A_U04ma umiejętność samokształcenia się, między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
T_1A_U21potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich typowych dla środków transportu i procesu logistycznego oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Znajomość narzędzi oddziaływujących na bezpieczeństwo ruchu drogowego
C-3Znajomość narzędzi wspomagających w zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu drogowego
C-4Metody zarządzania (Zarządzanie systemowe, zagrożeniami, ryzykiem)
C-1Znajomość systemów bezpieczeństwa transportu drogowego
Treści programoweT-W-7Badania wypadków drogowych
T-A-6Określenie ryzyka jako: prawdopodobieństwo wypadku, skutków wypadku, skład ryzyka.
T-A-1Pojęcia podstawowe, aspekty planistyczne (zadania transportowe, metoda przydziału, problemy sieciowe, analiza decyzyjna)
T-A-3Zintegrowany System Ratowniczy jako system integrujący i koordynujący pracę służb Państwowej Straży Pożarnej, Pogotowia Ratunkowego, Policji, Straży Miejskiej, Służb Miejskich oraz instytucji współdziałających z tymi służbami, w ramach prowadzonych działań ratowniczych.
T-A-2Zintegrowany System Zarządzani Ruchem jako elektroniczny system (np. TRISTAR) mający wspomagać przemieszczanie się po ........- np. Gdańśk
T-A-4Sprawdzenie aktualnej lokalizacji swoich pojazdów, monitorowanie zużycia paliwa, czas pracy kierowców, okresy międzyobsługowe i wiele innych parametrów w Systemie Informacji Transportowej (np. Dynafleet)
T-A-5Zarządzanie ruchem pojazdów ciężarowych i dostawczych (zapewnienie bezpiecznego przejazdu, administrowanie przewozami z towarem, zarządzanie przewozami w centrach logistycznych)
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca
M-2Metoda problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów w formie pisemnej oraz ustnej, zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi oraz nie posiada wiedzy
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego.
3,5Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego.
4,0Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie uzasadnić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_IBR/03_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące podstawy w: - zarządzaniu ruchem drogowy, - zarządzaniu transportem zbiorowym, - zarządzaniu służbami ratowniczymi, - zarządzaniu transportem towarowym,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
T_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Znajomość narzędzi oddziaływujących na bezpieczeństwo ruchu drogowego
C-3Znajomość narzędzi wspomagających w zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu drogowego
C-4Metody zarządzania (Zarządzanie systemowe, zagrożeniami, ryzykiem)
C-1Znajomość systemów bezpieczeństwa transportu drogowego
Treści programoweT-W-1Zintegrowany system zarządzania ruchem drogowym
T-W-2Zintegrowany system zarządzania transportem zbiorowym
T-W-3Zintegrowany system zarządzania służbami ratowniczymi
T-W-4Zintegrowany system informacji transportowej
T-W-5Zintegrowany system zarządzania transportem towarowym
T-W-6Zarządzanie ryzykiem
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca
M-2Metoda problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów w formie pisemnej oraz ustnej, zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi oraz nie posiada wiedzy
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego.
3,5Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego.
4,0Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie uzasadnić.