Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S1)
specjalność: diagnostyka i urządzenia mechatroniczne pojazdów samochodowych
Sylabus przedmiotu Informatyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Informatyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tadeusz Ziębakowski <Tadeusz.Ziebakowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tadeusz Woźny <Tadeusz.Wozny@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Postawowe umiejętności działania w systemie operacyjnym komputerów osobistych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności doboru i posługiwania się narzędziami informatycznymi w celu realizacji okreslonych zadań. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | 1. Zajęcia wstepne. Organizacja sieci komputerowej w salach komputerowych, oprgramowenia komputerów, dostęp do zasobów sieciowych. Zapoznanie z usługami dostępnymi w sieci uczelnianej. 2. Arkusz kalkulacyjny (ćwiczenia ze zbioru zadań)- ppdstawy pracy z arkuszem kalkulacyjnym, wprowadzanie i formatowanie danych, tworzenie prostych formuł obliczeniowych. Przeciąganie formuł - adresowanie komórek względne i bezwzględne. Nazwy zakresów i użycie w formułach. Funkcje wewnętrzne. Wykresy. 3. Formuły i funkcje logiczne, funkcja JEŻELI i jej zagnieżdżanie. Funkcje agregujące. 4. Funkcje wyszukiwania i adresu. 5. Filtry i formatowanie warunkowe. 6. Formuły tablicowe. 7. Zaliczenie 1 8. Tworzenie relacyjnej bazy danych złożonej z dwóch tabel. 9. Formułowanie zapytań do bazy za pomocą kwerend. 10.Zaliczenie 2 | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | 1.Technologia informacyjna jako dziedzina wiedzy. Pojęcie informacji. Urzadzenia techniczne służące do przetwarzania, przechowywania i przesyłania informacji - komputer, procesor, pamięć, sieci komputerowe. Oprogramowanie, system operacyjny. 2.Oprogramowanie użytkowe, pakiety biurowe (Microsoft Office, OpenOffice). 3. Arkusze kalkulacyjne. Obszary zastosowania arkuszy kalkulacyjnych. Struktura arkusza, wprowadzanie i formatowanie danych, typy danych, przetwarzanie danych za pomocą formuł. Tworzenie i formatowanie wykresów. Przetwarzanie warunkowe, funkcje i formuły logiczne, filtry. Funkcje matematyczne, statystyczne, informacyjne, wyszukiwania i adresu. 4. Bazy danych. Modele baz danych: relacyjne, hierarchiczne, sieciowe, obiektowe. Programy obsługi relacyjnych baz danych. Struktura relacyjnej bazy: tabele, pola, rekordy relacje. Narzędzia baz danych: kwerendy, formularze, raporty. Język SQL. Praca z bazą danych w układzie klient-serwer. 5. Edytory tekstu - przegląd funkcji i możliwości znanych edytorów tekstu. 6. Sieci komputerowe- rodzaje, struktura, topologie. Protokoły komunikacyjne - przegląd protokołów komunikacyjnych. Protokół TCP/IP. Aplikacje internetowe - model trójwarstwowy. Strony internetowe i systemy zarządzania trescią (CMS). Omówienie sieci uczelnianej i dostepnych usług.Tworzenie własnej strony internetowej na serwerze uczelnianym. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych. | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do kolokwiów. | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie do kolejnych zajęć. | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach wykładowych | 15 |
A-W-2 | Instalacja narzędzi informatycznych i środowiska programowania. | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia semestralnego | 10 |
A-W-4 | Zaliczenie semestralne | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i pokaz z użyciem komputera |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w opanowaniu technik działania z użyciem komputerów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzenie umijętności wykorzystania arkusza kalkulacyjnego i baz danych w zagadniniach obliczeniowych, prezentacyjnych i wyszukiwania informacji. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaprojektowanie i opracowanie arkusza kalkulacyjnego lub bazy danych pozwalających rozwiązać określone zagadnienie. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_B06_W01 Student ma podstawową wiedzę w zakresie technik i narzędzi stosowanych we współczesnej technologii informacyjnej. | T_1A_W10 | T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_B06_U01 Potrafi dobierać odpowienie narzędzia informatyczne i roziwązywać za ich pomocą różne problemy spotykane w technice w szczególności w transporcie. | T_1A_U01, T_1A_U06 | T1A_U01, T1A_U07 | — | C-1 | T-L-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_B06_W01 Student ma podstawową wiedzę w zakresie technik i narzędzi stosowanych we współczesnej technologii informacyjnej. | 2,0 | Student nie ma opanowanego materiału z wykładu w 50%. |
3,0 | Student ma opanowany materiał z wykładu co najmniej w 50 %. | |
3,5 | Student ma opanowany materiał z wykładu co najmniej w 60 %. | |
4,0 | Student ma opanowany materiał z wykładu co najmniej w 70 %. | |
4,5 | Student ma opanowany materiał z wykładu co najmniej w 80 %. | |
5,0 | Student ma opanowany materiał z wykładu co najmniej w 90 %. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_B06_U01 Potrafi dobierać odpowienie narzędzia informatyczne i roziwązywać za ich pomocą różne problemy spotykane w technice w szczególności w transporcie. | 2,0 | Student nie potrafi rozwiązywać problemów będących przedmiotem ćwiczeń laboratoryjnych. |
3,0 | Student potrafi rozwiązywać problemy będące przedmiotem ćwiczeń laboratoryjnych. | |
3,5 | Student posiada umiejętności pośrednie między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student potrafi rozwiązywać problemy będące przedmiotem ćwiczeń laboratoryjnych, które zostały w istotny sposób rozszerzone. | |
4,5 | Student posiada umiejętności pośrednie między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student potrafi rozwiązywać nowe złożone zagadnienia za pomocą technik i narzędzi będących przedmiotem ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów. |
Literatura podstawowa
- John Walkenbach, Excel 2007 PL. Biblia, Helion, 2007
- Matthew MacDonald, Access 2007 PL nieoficjalny podręcznik, Helion, 2007