Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N2)

Sylabus przedmiotu Sterowanie i zarządzanie w systemach transportowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sterowanie i zarządzanie w systemach transportowych
Specjalność logistyka, organizacja i technologia transportu
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl>, Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl>, Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 5 0,70,41zaliczenie
wykładyW3 10 1,30,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z matematyki, statystyki, badań operacyjnych i podstaw technologii pojazdów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstaw inżynierii jakości dla obszaru systemów transportowych opartych o wymagania normy PN-EN ISO 9001:2009. Nabycie umiejętności tworzenia i analizowania modeli zarządzania jakością w transporcie i logistyce.
C-2Poznanie podstaw tworzenia narzędzi i metod z zakresu inżynierii jakości stosowanych w sektorze systemów transportowych.
C-3Poznanie podstaw definiowania i analizy wskaźników jakościowych związanych z funkcjonowaniem systemów transportowych.
C-4Poznanie podstaw tworzenia rozwiązań koncepcyjnych, uwzględniających zastosowanie analizy systemowej i procesowej w inżynierii jakości dla obszaru systemów transportowych.
C-5Poznanie podstaw tworzenia dokumentacji systemu zarządzania jakością dla przedsiębiorstw z sektora systemów transportowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1tworzenie map procesów oraz łańcuchów technologiczno-jakościowych1
T-L-2Tworzenie rejestru aspektów jakościowych i metodyka ich kwantyfikacji1
T-L-3Metoda FMEA1
T-L-4Diagram Pareto-Lorenza i diagram Ishikawy1
T-L-5Histogram, wykres korelacji i karty kontrolne1
5
wykłady
T-W-1Podstawowe elementy Systemu Zarządzania Jakością (SZJ) zgodnie z wymaganiami normy PN EN ISO 9001:2009.2
T-W-2Ujęcie procesowe w zarządzaniu jakością.1
T-W-3Określanie, ocena i weryfikacja aspektów jakościowych.2
T-W-4Podstawy zastosowania analizy systemowej i procesowej w inżynierii jakości.2
T-W-5Analiza przyczyn i skutków potencjalnych błędów (FMEA - Failure Mode and Effects Analysis)2
T-W-6Zasady tworzenia dokumentacji SZJ1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach5
A-L-2Analiza teorii i przygotowanie merytoryczne do laboratorium11
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia5
21
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia9
39

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca (wykład informacyjny) metoda problemowa (wykład problemowy)
M-2Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne lub pisemne w formie testu: - obejmującego całość materiału, - odpowiedzi częściowe punktowane są proporcjonalnie, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź.
S-2Ocena formująca: Ocena z każdego z laboratorium.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_OBTD/07-1_W01
Poznanie podstaw systemów zarządzania jakością opartych o wymagania normy PN EN ISO 9001:2009. Poznanie praktycznych aspektów tworzenia i analizowania modeli systemów zarządzania jakością w transporcie oraz analizy i oceny działalności projakościowej w obszarze systemów transportowych.
T_2A_W12T2A_W09C-2, C-5, C-3, C-1, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_OBTD/07-1_U01
Student posiada umiejetność samodzielnego opracowywania i stosowania podstawowych narzędzi sterowania i zarządzania jakością w obszarze funkcjonowania systemów transportowych
T_2A_U17T2A_U17C-2, C-5, C-3, C-1, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_OBTD/07-1_K01
Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
T_2A_K01, T_2A_K03T2A_K01, T2A_K03M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_OBTD/07-1_W01
Poznanie podstaw systemów zarządzania jakością opartych o wymagania normy PN EN ISO 9001:2009. Poznanie praktycznych aspektów tworzenia i analizowania modeli systemów zarządzania jakością w transporcie oraz analizy i oceny działalności projakościowej w obszarze systemów transportowych.
2,0poniżej 50% maksymalnej sumy punktów w teście (tj. poniżej 10 punktów)
3,0od 10 do 12 punktów
3,5od 13 do 14 punktów
4,0od 15 do 16 punktów
4,5od 17 do 18 punktów
5,0powyżej 18 punktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_OBTD/07-1_U01
Student posiada umiejetność samodzielnego opracowywania i stosowania podstawowych narzędzi sterowania i zarządzania jakością w obszarze funkcjonowania systemów transportowych
2,0Student nieobecny na wszystkich wykładach. Nie potrafi odpowiedzieć na pytania testowe.
3,0Student obecny na co najmniej połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na mniej niż połowę zadanych zagadnień.
3,5Student uczestniczy w więcej niż połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na co najmniej połowę zadanych pytań.
4,0Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem co najmniej połowy wymaganych umiejetności.
4,5Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem większości wymaganych umiejetności.
5,0Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem wszystkich wymaganych umiejetności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_OBTD/07-1_K01
Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
2,0Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów. Przy wykonywaniu ćwiczeń praktycznych w zespołach nie angażuje się na rozwiązywanie zadań.
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych, obliczeniowych czy symulacjach.
3,5Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych, obliczeniowych czy symulacjach.
4,0Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu prezentacji wyników, obliczeń czy przeprowadzonej symulacji.
4,5Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu prezentacji wyników, obliczeń czy przeprowadzonej symulacji.
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu postawionych problemów. Student czynnie uczestniczy w pracach zespołowych.

Literatura podstawowa

  1. Hamrol Adam, Mantura Władysław, Zarządzanie jakością Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  2. Hamrol Adam, Zarządzanie jakością z przykładami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  3. Jacek Łuczak, A.Matuszak-Flejszman, Metody i techniki zarządzania jakością. Kompedium wiedzy, Quality Progress, Poznań, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Komitet ISO, Norma PN EN ISO 9001:2009, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1tworzenie map procesów oraz łańcuchów technologiczno-jakościowych1
T-L-2Tworzenie rejestru aspektów jakościowych i metodyka ich kwantyfikacji1
T-L-3Metoda FMEA1
T-L-4Diagram Pareto-Lorenza i diagram Ishikawy1
T-L-5Histogram, wykres korelacji i karty kontrolne1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe elementy Systemu Zarządzania Jakością (SZJ) zgodnie z wymaganiami normy PN EN ISO 9001:2009.2
T-W-2Ujęcie procesowe w zarządzaniu jakością.1
T-W-3Określanie, ocena i weryfikacja aspektów jakościowych.2
T-W-4Podstawy zastosowania analizy systemowej i procesowej w inżynierii jakości.2
T-W-5Analiza przyczyn i skutków potencjalnych błędów (FMEA - Failure Mode and Effects Analysis)2
T-W-6Zasady tworzenia dokumentacji SZJ1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach5
A-L-2Analiza teorii i przygotowanie merytoryczne do laboratorium11
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia5
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia9
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_OBTD/07-1_W01Poznanie podstaw systemów zarządzania jakością opartych o wymagania normy PN EN ISO 9001:2009. Poznanie praktycznych aspektów tworzenia i analizowania modeli systemów zarządzania jakością w transporcie oraz analizy i oceny działalności projakościowej w obszarze systemów transportowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_W12ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Poznanie podstaw tworzenia narzędzi i metod z zakresu inżynierii jakości stosowanych w sektorze systemów transportowych.
C-5Poznanie podstaw tworzenia dokumentacji systemu zarządzania jakością dla przedsiębiorstw z sektora systemów transportowych.
C-3Poznanie podstaw definiowania i analizy wskaźników jakościowych związanych z funkcjonowaniem systemów transportowych.
C-1Poznanie podstaw inżynierii jakości dla obszaru systemów transportowych opartych o wymagania normy PN-EN ISO 9001:2009. Nabycie umiejętności tworzenia i analizowania modeli zarządzania jakością w transporcie i logistyce.
C-4Poznanie podstaw tworzenia rozwiązań koncepcyjnych, uwzględniających zastosowanie analizy systemowej i procesowej w inżynierii jakości dla obszaru systemów transportowych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe elementy Systemu Zarządzania Jakością (SZJ) zgodnie z wymaganiami normy PN EN ISO 9001:2009.
T-W-2Ujęcie procesowe w zarządzaniu jakością.
T-W-3Określanie, ocena i weryfikacja aspektów jakościowych.
T-W-4Podstawy zastosowania analizy systemowej i procesowej w inżynierii jakości.
T-W-6Zasady tworzenia dokumentacji SZJ
Metody nauczaniaM-1metoda podająca (wykład informacyjny) metoda problemowa (wykład problemowy)
M-2Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne lub pisemne w formie testu: - obejmującego całość materiału, - odpowiedzi częściowe punktowane są proporcjonalnie, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0poniżej 50% maksymalnej sumy punktów w teście (tj. poniżej 10 punktów)
3,0od 10 do 12 punktów
3,5od 13 do 14 punktów
4,0od 15 do 16 punktów
4,5od 17 do 18 punktów
5,0powyżej 18 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_OBTD/07-1_U01Student posiada umiejetność samodzielnego opracowywania i stosowania podstawowych narzędzi sterowania i zarządzania jakością w obszarze funkcjonowania systemów transportowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla swojej specjalności, w tym zadań nietypowych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Poznanie podstaw tworzenia narzędzi i metod z zakresu inżynierii jakości stosowanych w sektorze systemów transportowych.
C-5Poznanie podstaw tworzenia dokumentacji systemu zarządzania jakością dla przedsiębiorstw z sektora systemów transportowych.
C-3Poznanie podstaw definiowania i analizy wskaźników jakościowych związanych z funkcjonowaniem systemów transportowych.
C-1Poznanie podstaw inżynierii jakości dla obszaru systemów transportowych opartych o wymagania normy PN-EN ISO 9001:2009. Nabycie umiejętności tworzenia i analizowania modeli zarządzania jakością w transporcie i logistyce.
C-4Poznanie podstaw tworzenia rozwiązań koncepcyjnych, uwzględniających zastosowanie analizy systemowej i procesowej w inżynierii jakości dla obszaru systemów transportowych.
Treści programoweT-L-1tworzenie map procesów oraz łańcuchów technologiczno-jakościowych
T-L-2Tworzenie rejestru aspektów jakościowych i metodyka ich kwantyfikacji
T-L-3Metoda FMEA
T-L-4Diagram Pareto-Lorenza i diagram Ishikawy
T-L-5Histogram, wykres korelacji i karty kontrolne
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne lub pisemne w formie testu: - obejmującego całość materiału, - odpowiedzi częściowe punktowane są proporcjonalnie, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieobecny na wszystkich wykładach. Nie potrafi odpowiedzieć na pytania testowe.
3,0Student obecny na co najmniej połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na mniej niż połowę zadanych zagadnień.
3,5Student uczestniczy w więcej niż połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na co najmniej połowę zadanych pytań.
4,0Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem co najmniej połowy wymaganych umiejetności.
4,5Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem większości wymaganych umiejetności.
5,0Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem wszystkich wymaganych umiejetności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_OBTD/07-1_K01Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Metody nauczaniaM-1metoda podająca (wykład informacyjny) metoda problemowa (wykład problemowy)
M-2Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów. Przy wykonywaniu ćwiczeń praktycznych w zespołach nie angażuje się na rozwiązywanie zadań.
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych, obliczeniowych czy symulacjach.
3,5Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych, obliczeniowych czy symulacjach.
4,0Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu prezentacji wyników, obliczeń czy przeprowadzonej symulacji.
4,5Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu prezentacji wyników, obliczeń czy przeprowadzonej symulacji.
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu postawionych problemów. Student czynnie uczestniczy w pracach zespołowych.