Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)

Sylabus przedmiotu Materiałoznawstwo I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Materiałoznawstwo I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Materiałowej
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Biedunkiewicz <Anna.Biedunkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mieczysław Wysiecki <Mieczyslaw.Wysiecki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 9 1,00,00zaliczenie
wykładyW1 9 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu fizyki i chemii na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z wiedzy o właściwościach materiałów.
C-2Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury.
C-3Student zdobywa umiejętność pracy w grupie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Układ Fe-Fe3C, stale węglowe. Odlewnicze stopy żelaza. Obróbka cieplna. Obróbka cieplno - chemiczna. Stale narzędziowe i stale o specjalnych właściwościach. Stopy metali nieżelaznych.6
T-L-2Identyfikacja tworzyw polimerowych. Laminaty poliestrowe.3
9
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do nauki o materiałach: znaczenie materiałów w technice, podział i charakterystyka podstawowych grup materiałów. Struktura krystaliczna i jej wpływ na właściwości metali i stopów. Defekty struktury krystalicznej i ich wpływ na właściwości metali i stopów. Materiały amorficzne. Podstawy krystalizacji metali i stopów. Odkształcenie plastyczne. Zgniot, umocnienie i rekrystalizacja. Przemiany fazowe i fazy w stopach metali. Równowaga fazowa w stopach. Stopy żelaza z węglem. Podstawy obróbki cieplnej i cieplno - chemicznej stopów żelaza. Stale stopowe konstrukcyjne, narzędziowe i specjalne. Odlewnicze stopy żelaza – żeliwa i staliwa. Stopy aluminium, miedzi, magnezu, cynku. Materiały polimerowe i kompozyty.9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych i zaliczeniu.9
A-L-2Udział w konsultacjach.4
A-L-3Przygotowanie do zajęć na podstawie wskazanej literatury, przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.18
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu przedmiotu.9
A-W-2Studia wskazanej literatury.43
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach.8
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-3Zajęcia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład. Student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmniej połowy punktów. Wymagane jest wykonanie i zaliczenie sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń.Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-3Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-4Ocena formująca: Aktywność na wykładzie i podczas konsulatacji.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_B09_W01
Student posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji materiałów oraz metod ochrony antykorozyjnej.
T_1A_W04, T_1A_W11T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-1M-1, M-2S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_B09_U01
Student potrafi dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych.
T_1A_U01, T_1A_U17T1A_U01, T1A_U12, T1A_U16InzA_U04, InzA_U08C-1, C-2T-W-1M-1, M-2S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_B09_W01
Student posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji materiałów oraz metod ochrony antykorozyjnej.
2,0Student nie posiada wiedzy w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji materiałów oraz metod ochrony antykorozyjnej.
3,0Student posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji materiałów oraz metod ochrony antykorozyjnej.
3,5tudent posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji metali oraz metod ochrony antykorozyjnej. Student rozróżnia materiały z punktu widzenia ich właściwości eksploatacyjnych.
4,0Student posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji metali oraz metod ochrony antykorozyjnej. Student rozróżnia materiały z punktu widzenia ich właściwości eksploatacyjnych i wskazuje ich potencjalne zastosowania.
4,5Student posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji metali oraz metod ochrony antykorozyjnej. Student rozróżnia materiały z punktu widzenia ich właściwości eksploatacyjnych i wskazuje ich zastosowania oraz zagrożenia zniszczenia wynikające z warunków środowiskowych.
5,0Student posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji metali oraz metod ochrony antykorozyjnej. Student rozróżnia materiały z punktu widzenia ich właściwości eksploatacyjnych i wskazuje ich zastosowania w konstrukcjach środków transportu. Student ma wiedzę o zaawansowanych materiałach konstrukcyjnych. Student ma wiedzę o mechanizmach zużycia korozyjnego materiałów konstrukcyjnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_B09_U01
Student potrafi dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych.
2,0Student uczestniczył w zajęciach, nie opanował podstawowych umiejętności, nie interesował się prezentowanymi zagadnieniami . Student nie potrafi dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych.
3,0Student uczestniczył w zajęciach, opanował podstawowe umiejętności, interesował się omawianymi zagadnieniami . Student potrafi dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych.
3,5Student potrafi dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych. Student potrafi charakteryzować materiały konstrukcyjne.
4,0Student potrafi charakteryzować materiały konstrukcyjne, dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych. Student potrafi wskazać potencjalne zagrożenia wynikające z eksploatacji materiałów konstrukcyjnych.
4,5Student potrafi charakteryzować materiały konstrukcyjne, dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych. Student potrafi wskazać potencjalne zagrożenia wynikające z eksploatacji materiałów konstrukcyjnych i wskazać sposoby zapobiegania niektórym zagrożeniom.
5,0Student potrafi charakteryzować materiały konstrukcyjne, dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych i ocenić jego zywotność. Student potrafi wskazać potencjalne zagrożenia wynikające z eksploatacji materiałów konstrukcyjnych i wskazać sposoby zapobiegania niektórym zagrożeniom.

Literatura podstawowa

  1. J.Baszkiewicz, M.Kamiński, Podstawy korozji materiałów, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 1997
  2. H.H. Uhlig, Korozja i jej zapobieganie, WNT, Warszawa, 1976
  3. G. Wranglen, Podstawy korozji i ochrony metali, WNT, Warszawa, 1985
  4. M. Pourbaix, Wykłady z korozji elektrochemicznej, WNT, Warszawa, 1978
  5. Dobrzanski L.A., Materiały inżynierskie i projektowanie materiałowe: podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 2006
  6. S. Prowans, Metaloznawstwo, PWN, Warszawa, 1988
  7. M. Wysiecki, Nowoczesne materiały narzędziowe, WNT, Warszawa, 1997
  8. Broniewski T., Metody badań i ocena właściwości tworzyw sztucznych, WNT, Warszawa, 2000
  9. Grellmann W., Seidler S., Polymer testing, Hanser, Monachium, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Układ Fe-Fe3C, stale węglowe. Odlewnicze stopy żelaza. Obróbka cieplna. Obróbka cieplno - chemiczna. Stale narzędziowe i stale o specjalnych właściwościach. Stopy metali nieżelaznych.6
T-L-2Identyfikacja tworzyw polimerowych. Laminaty poliestrowe.3
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do nauki o materiałach: znaczenie materiałów w technice, podział i charakterystyka podstawowych grup materiałów. Struktura krystaliczna i jej wpływ na właściwości metali i stopów. Defekty struktury krystalicznej i ich wpływ na właściwości metali i stopów. Materiały amorficzne. Podstawy krystalizacji metali i stopów. Odkształcenie plastyczne. Zgniot, umocnienie i rekrystalizacja. Przemiany fazowe i fazy w stopach metali. Równowaga fazowa w stopach. Stopy żelaza z węglem. Podstawy obróbki cieplnej i cieplno - chemicznej stopów żelaza. Stale stopowe konstrukcyjne, narzędziowe i specjalne. Odlewnicze stopy żelaza – żeliwa i staliwa. Stopy aluminium, miedzi, magnezu, cynku. Materiały polimerowe i kompozyty.9
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych i zaliczeniu.9
A-L-2Udział w konsultacjach.4
A-L-3Przygotowanie do zajęć na podstawie wskazanej literatury, przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.18
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu przedmiotu.9
A-W-2Studia wskazanej literatury.43
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach.8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_B09_W01Student posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji materiałów oraz metod ochrony antykorozyjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W04ma wiedzę w zakresie materiałów stosowanych w przemyśle motoryzacyjnym
T_1A_W11zna i rozumie procesy wytwarzania elementów, zna typowe technologie inżynierskie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z wiedzy o właściwościach materiałów.
C-2Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do nauki o materiałach: znaczenie materiałów w technice, podział i charakterystyka podstawowych grup materiałów. Struktura krystaliczna i jej wpływ na właściwości metali i stopów. Defekty struktury krystalicznej i ich wpływ na właściwości metali i stopów. Materiały amorficzne. Podstawy krystalizacji metali i stopów. Odkształcenie plastyczne. Zgniot, umocnienie i rekrystalizacja. Przemiany fazowe i fazy w stopach metali. Równowaga fazowa w stopach. Stopy żelaza z węglem. Podstawy obróbki cieplnej i cieplno - chemicznej stopów żelaza. Stale stopowe konstrukcyjne, narzędziowe i specjalne. Odlewnicze stopy żelaza – żeliwa i staliwa. Stopy aluminium, miedzi, magnezu, cynku. Materiały polimerowe i kompozyty.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład. Student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmniej połowy punktów. Wymagane jest wykonanie i zaliczenie sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń.Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów.
S-4Ocena formująca: Aktywność na wykładzie i podczas konsulatacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji materiałów oraz metod ochrony antykorozyjnej.
3,0Student posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji materiałów oraz metod ochrony antykorozyjnej.
3,5tudent posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji metali oraz metod ochrony antykorozyjnej. Student rozróżnia materiały z punktu widzenia ich właściwości eksploatacyjnych.
4,0Student posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji metali oraz metod ochrony antykorozyjnej. Student rozróżnia materiały z punktu widzenia ich właściwości eksploatacyjnych i wskazuje ich potencjalne zastosowania.
4,5Student posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji metali oraz metod ochrony antykorozyjnej. Student rozróżnia materiały z punktu widzenia ich właściwości eksploatacyjnych i wskazuje ich zastosowania oraz zagrożenia zniszczenia wynikające z warunków środowiskowych.
5,0Student posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji metali oraz metod ochrony antykorozyjnej. Student rozróżnia materiały z punktu widzenia ich właściwości eksploatacyjnych i wskazuje ich zastosowania w konstrukcjach środków transportu. Student ma wiedzę o zaawansowanych materiałach konstrukcyjnych. Student ma wiedzę o mechanizmach zużycia korozyjnego materiałów konstrukcyjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_B09_U01Student potrafi dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
T_1A_U17potrafi zaprojektować proste układy elementy, zespoły i układy pojazdu z uwzględnieniem zadanych kryteriów użytkowych, ekonomicznych i ekologicznych, używając przy tym właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z wiedzy o właściwościach materiałów.
C-2Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do nauki o materiałach: znaczenie materiałów w technice, podział i charakterystyka podstawowych grup materiałów. Struktura krystaliczna i jej wpływ na właściwości metali i stopów. Defekty struktury krystalicznej i ich wpływ na właściwości metali i stopów. Materiały amorficzne. Podstawy krystalizacji metali i stopów. Odkształcenie plastyczne. Zgniot, umocnienie i rekrystalizacja. Przemiany fazowe i fazy w stopach metali. Równowaga fazowa w stopach. Stopy żelaza z węglem. Podstawy obróbki cieplnej i cieplno - chemicznej stopów żelaza. Stale stopowe konstrukcyjne, narzędziowe i specjalne. Odlewnicze stopy żelaza – żeliwa i staliwa. Stopy aluminium, miedzi, magnezu, cynku. Materiały polimerowe i kompozyty.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład. Student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmniej połowy punktów. Wymagane jest wykonanie i zaliczenie sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń.Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów.
S-4Ocena formująca: Aktywność na wykładzie i podczas konsulatacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uczestniczył w zajęciach, nie opanował podstawowych umiejętności, nie interesował się prezentowanymi zagadnieniami . Student nie potrafi dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych.
3,0Student uczestniczył w zajęciach, opanował podstawowe umiejętności, interesował się omawianymi zagadnieniami . Student potrafi dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych.
3,5Student potrafi dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych. Student potrafi charakteryzować materiały konstrukcyjne.
4,0Student potrafi charakteryzować materiały konstrukcyjne, dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych. Student potrafi wskazać potencjalne zagrożenia wynikające z eksploatacji materiałów konstrukcyjnych.
4,5Student potrafi charakteryzować materiały konstrukcyjne, dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych. Student potrafi wskazać potencjalne zagrożenia wynikające z eksploatacji materiałów konstrukcyjnych i wskazać sposoby zapobiegania niektórym zagrożeniom.
5,0Student potrafi charakteryzować materiały konstrukcyjne, dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych i ocenić jego zywotność. Student potrafi wskazać potencjalne zagrożenia wynikające z eksploatacji materiałów konstrukcyjnych i wskazać sposoby zapobiegania niektórym zagrożeniom.