Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)
specjalność: diagnostyka i urządzenia mechatroniczne pojazdów samochodowych
Sylabus przedmiotu Podstawy inżynierii ruchu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy inżynierii ruchu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Karol Abramek <Karol.Abramek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki i fizyki w zakresie szkoły średniej |
W-2 | Znajomość matematyki i fizyki w zakresie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z rodzajami uczestników ruchu drogowego |
C-2 | Poznanie cech pojazdu istotnych z punktu warunków ruchu na drodze |
C-3 | Zapozanie studentów z rodzajami manewrów na drogach |
C-4 | Kształtowanie umiejętności planowania pomiarów drogowych |
C-5 | Zapoznanie studentów z modelowaniem ruchu drogowego |
C-6 | Poznanie rodzajów prędkości i ich wpływu na strukturę ruchu drogowego |
C-7 | Zapoznanie studentów z metodami obliczania przepustowości dróg i ulic |
C-8 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu obliczania przepustowości skrzyżowań |
C-9 | Zapozanie słuchaczy z rodzajami i hierarchią oznakowań dróg |
C-10 | Zapoznanie studentów z rodzajami uczestników ruchu drogowego |
C-11 | Poznanie cech pojazdu istotnych z punktu warunków ruchu na drodze |
C-12 | Zapozanie studentów z rodzajami manewrów na drogach |
C-13 | Kształtowanie umiejętności planowania pomiarów drogowych |
C-14 | Zapoznanie studentów z modelowaniem ruchu drogowego |
C-15 | Poznanie rodzajów prędkości i ich wpływu na strukturę ruchu drogowego |
C-16 | Zapoznanie studentów z metodami obliczania przepustowości dróg i ulic |
C-17 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu obliczania przepustowości skrzyżowań |
C-18 | Zapozanie słuchaczy z rodzajami i hierarchią oznakowań dróg |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Przepustowość skrzyżowań | 2 |
T-W-2 | Cele i kryteria stosowania syganlizacji świetlnej | 1 |
T-W-3 | Elementy programowania sygnalizacji | 2 |
T-W-4 | Systemy sygnalizacji świetlnych | 2 |
T-W-5 | Oznakowanie dróg i ulic | 1 |
T-W-6 | Inne składniki ruchu drogowego | 1 |
T-W-7 | Układ człowiek-pojazd-otoczenie | 1 |
T-W-8 | Psychofizjologiczne cechy człowieka | 1 |
T-W-9 | Pojazd w ruchu drogowym | 1 |
T-W-10 | Manewry pojazdów | 2 |
T-W-11 | Badania, pomiary i analizy ruchu | 1 |
T-W-12 | Modelowanie ruchu drogowego | 1 |
T-W-13 | Rodzaje prędkości jako parametry drogi | 1 |
T-W-14 | Podstawowe elementy geometryczne dróg | 1 |
T-W-15 | Przepustowość dróg i ulic | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej litaratury | 17 |
A-W-3 | Przygotowanie sie do kolokwium | 15 |
A-W-4 | Kolokwium zaliczeniowe | 3 |
A-W-5 | Rozwiązywanie problemów związanych ze sterowaniem ruchem ulicznym na podstawie literatury | 4 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, pokaz multimedialny z użyciem komputera, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Końcowa ocena zaliczająca przedmiot w formie ustnej na określone reprezentatywne tematy związane z treścią wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_C02_W01 Student powinien umieć formułować zagadnienia modelowania ruchu drogowego i nazywać jego elementy, powinien objasniać znaczenie składników inżynierii ruchu, scharakteryzować rodzaje prędości, wyliczać przepustowść dróg, ulic i skrzyżowań, zaproponować konkretne rozwiązania w analizowanych sytuacjach drogowych, znać oznakowanie dróg i ulic. | T_1A_W10, T_1A_W07 | T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02 | C-11, C-18, C-17, C-12, C-16, C-14, C-15, C-13, C-10 | T-W-10, T-W-15, T-W-13, T-W-12, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_C02_U01 Student powinien umieć formułować zagadnienia modelowania ruchu drogowego, powinien objaśniać znaczenie składników inżynierii ruchu, scharakteryzować rodzaje prędości, obliczać przepustowść dróg, ulic i skrzyżowań, zaproponować konkretne rozwiązania w analizowanych sytuacjach drogowych, stosować oznakowanie dróg i ulic w aspekcie zachowania maksymalnego bezpieczeństwa. | T_1A_U01, T_1A_U09 | T1A_U01, T1A_U10 | InzA_U03 | C-11, C-18, C-17, C-12, C-16, C-14, C-15, C-13, C-10 | T-W-10, T-W-15, T-W-13, T-W-12, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-14 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_C02_W01 Student powinien umieć formułować zagadnienia modelowania ruchu drogowego i nazywać jego elementy, powinien objasniać znaczenie składników inżynierii ruchu, scharakteryzować rodzaje prędości, wyliczać przepustowść dróg, ulic i skrzyżowań, zaproponować konkretne rozwiązania w analizowanych sytuacjach drogowych, znać oznakowanie dróg i ulic. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe elementy ruchu drogowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_C02_U01 Student powinien umieć formułować zagadnienia modelowania ruchu drogowego, powinien objaśniać znaczenie składników inżynierii ruchu, scharakteryzować rodzaje prędości, obliczać przepustowść dróg, ulic i skrzyżowań, zaproponować konkretne rozwiązania w analizowanych sytuacjach drogowych, stosować oznakowanie dróg i ulic w aspekcie zachowania maksymalnego bezpieczeństwa. | 2,0 | |
3,0 | Student umie formułować znaczenia składników inżynierii ruchu drogowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Datka S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1999, 3
- Datka S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1999, 3
- Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka., Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2008, 1
- Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka., Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2008, 1
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa pod red. R. Krystka, Węzły drogowe i autostradowe, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1998
- Praca zbiorowa pod red. R. Krystka, Węzły drogowe i autostradowe, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1998