Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością
specjalność: zarządzanie jakością
Sylabus przedmiotu Metody analizowania i doskonalenia jakości: FMEA, ABC, Samodoskonalenie, Koła jakości:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody analizowania i doskonalenia jakości: FMEA, ABC, Samodoskonalenie, Koła jakości | ||
Specjalność | Lean management | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Erwin Kaczmarek <Erwin.Kaczmarek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu zarządzania jakością. |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu technik wytwarzania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami analizowania i doskonalenia jakości: FMEA, ABC, Samodoskonalenia |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności posługiwania się podstawowymi narzędziami analizowania i doskonalenia jakości: FMEA, ABC, Samodoskonalenia |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Geneza , zastosowania i korzyści ze stosowania metod doskonalenia : PDCA, ABC, FMEA. Procedury postępowania przy analizach jw. Metoda burzy mózgów i technika rangowania w analizach jw. Opracowywanie i harmonogramowanie działań korygujących i zapobiegawczych. Studia przypadku dla ww metod doskonalenia. Narzędzia doskonalenia systemu zarządzania. Macierz doskonalenia przedsiębiorstwa EFQM . Modele jakości . Berliński model Jakości. Polska nagroda jakości . Regionalne nagrody jakości na przykładzie Wielkopolskiej nagrody jakości. Inne metody samooceny. Powszechny model oceny CAF. Matryce rozwoju. Koła jakości. Przykłady systemów doskonalenia jakości w polskich organizacjach. | 4 |
4 | ||
warsztaty | ||
T-WR-1 | Projekt analiz: ABC, FMEA w wybranej organizacji, samooceny wybranej organizacji metodą MDP EFQM | 6 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 4 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 16 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
25 | ||
warsztaty | ||
A-WR-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-WR-2 | Wybór przykładowej organizacji dla ustalenia danych dla przeprowadzenia analiz: ABC, oceny metodą macierzy doskonalenia przedsiębiorstwa EFQM, FMEA | 7 |
A-WR-3 | Projekt analiz: ABC, FMEA w wybranej organizacji, samooceny wybranej organizacji metodą MDP EFQM | 33 |
A-WR-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda przypadków |
M-3 | Projekt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu –testy wielokrotnego wyboru ze znajomości treści programowych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektów to oceny poprawności zebranych danych i opracowania analiz ABC, FMEA oraz ustalenia i opracowania harmonogramów działań korygujących i zapobiegawczych oraz ustalenie prawidłowości opracowania projektów oceny wybranej organizacji metodą MDP EFQM. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MAS_10A_KMZJ/19_W01 Znajomość doskonalenia działalności organizacji umiejętność wykorzystanie metod ABC, FMEA. Znajomość narządzi samooceny organizacji dla jej doskonalenia. Znajomość procedur doskonalenia wykorzystujących kreatywność pracowników. | MAS_10A_W01, MAS_10A_W03, MAS_10A_W05 | — | C-1 | T-W-1, T-WR-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MAS_10A_KMZJ/19_U01 Umiejętność praktycznego zbierania danych, przeprowadzenia analiz: ABC, FMEA oraz ustalenia i harmonogramowanie działań korygujących i zapobiegawczych. Umiejętność przeprowadzenia samooceny organizacji i na tej podstawie ustalenia słabych i silnych stron zarządzania organizacją oraz obszarów jej doskonalenia. Umiejętność tworzenia procedur wykorzystywania kreatywności pracowników. | MAS_10A_U01, MAS_10A_U04, MAS_10A_U06 | — | C-2 | T-WR-1 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MAS_10A_KMZJ/19_K01 Praca w grupach. Świadomość że dokładność i rzetelność danych wpływa na rzeczywiste doskonalenie organizacji. | MAS_10A_K01 | — | C-2 | T-WR-1 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MAS_10A_KMZJ/19_W01 Znajomość doskonalenia działalności organizacji umiejętność wykorzystanie metod ABC, FMEA. Znajomość narządzi samooceny organizacji dla jej doskonalenia. Znajomość procedur doskonalenia wykorzystujących kreatywność pracowników. | 2,0 | |
3,0 | Znajomość stosowania metod doskonalenia systemu zarządzania jakością objętych wykładem | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MAS_10A_KMZJ/19_U01 Umiejętność praktycznego zbierania danych, przeprowadzenia analiz: ABC, FMEA oraz ustalenia i harmonogramowanie działań korygujących i zapobiegawczych. Umiejętność przeprowadzenia samooceny organizacji i na tej podstawie ustalenia słabych i silnych stron zarządzania organizacją oraz obszarów jej doskonalenia. Umiejętność tworzenia procedur wykorzystywania kreatywności pracowników. | 2,0 | |
3,0 | Umiejętnośc opracowania projektu wybranej analizy doskonalenia organizacji i dokonania samooceny wybranej organizacji wg kryteriów EFQM | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MAS_10A_KMZJ/19_K01 Praca w grupach. Świadomość że dokładność i rzetelność danych wpływa na rzeczywiste doskonalenie organizacji. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi pracować w grupie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J.M. Myszewski, Po prostu jakość. Podręcznik zarządzania jakością, Wyd. WAiP, 2010
- K. Szczepańska, Metody i techniki TQM, Wyd. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2009
- . S.Wawak, Zarządzanie jakością – teoria i praktyka, Helion, Gliwice, 2006
- PN-EN ISO 9004:2010 Zarządzanie ukierunkowane na trwały sukces organizacji -- Podejście wykorzystujące zarządzanie jakością, 2010
- K.Lisiecka, Systemy zarządzania jakością produktów. Analizy i oceny, Wyd.Akademia Ekonomiczna, Katowice, 2009
- R.Haffer, Samoocena i pomiar wyników działalności w systemach zarządzania przedsiębiorstwem. W poszukiwaniu doskonałości biznesowej, Wyd.Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2011