Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością
specjalność: Lean management

Sylabus przedmiotu Auditowanie jakości:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk technicznych
Profil
Moduł
Przedmiot Auditowanie jakości
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 2,00,30egzamin
warsztatyWR2 20 4,00,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza dotycząca systemu zarządzania jakością wg normy ISO 9001. Znajomość norm serii ISO9000

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodyką przeprowadzania auditów wewnętrznych
C-2Przedstawienie uporządkowanej wiedzy o auditowaniu i doskonaleniu jakości. Zapoznanie słuchaczy z wymaganiami dotyczącymi dokumentacji potwierdzającej realizacje wymagań norm w zakresie auditowania i doskonalenia jakości

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Audit- definicje, rodzaje auditów. Wymogi normy ISO 19011:2011.Ocena adekwatności ( audit wstępny) i ocena zgodności ( audit na miejscu) systemu zarządzania przez jakość. Przygotowanie auditu: cele auditu, program auditu , odpowiedzialność ,zasoby i procedury związane z programem auditu , wdrożenie programu auditu. Zapisy dotyczące programu auditów. Monitorowanie i przeglądy programu auditów. Kompetencje auditorów. Utrzymywanie i doskonalenie kompetencji auditorów. Ocena auditorów. Wyznaczenie spośród studentów auditorów wiodących i powołanie zespołów auditowych. Przekazania studentom księgi jakości i procedur przykładowej firmy do praktycznej oceny przeglądu dokumentacji- auditu adekwatności . Określenie celów, zakresu i kryteriów auditu w przykładowej firmie. Przekazanie dokumentów auditu. Praca w grupach. Zbieranie i weryfikowanie informacji -techniki stawiania pytań. Technika prowadzenia wywiadu -komunikowanie się w czasie auditu. Prezentacje- techniki prezentacji.10
10
warsztaty
T-WR-1Przeprowadzenie przez studentów auditu adekwatności na podstawie przekazanych dokumentów. Spotkanie otwierające. Symulacja spotkań otwierających w przykładowej firmie, przez zespoły auditowe. Opracowywanie ustaleń z auditu. Przygotowanie wniosków z auditu. Spotkanie zamykające. Przekazanie studentom pisemnych informacji uzyskanych podczas symulowanego auditu zgodności w przykładowej firmie oraz dokumentów do oceny zgodności. Przygotowanie, zatwierdzenie i rozpowszechnianie raportu z auditu. Działania korygujące. Przeprowadzenie przez studentów auditu zgodności na podstawie przekazanych dokumentów. Ustalenie i uzasadnienie stwierdzonych niezgodności, sporządzenie raportu z auditu .Symulacja spotkań zamykających w przykładowej firmie, przez zespoły auditowe. Prezentacja wyników auditu przez studenckie zespoły auditowe. Analiza spotkań otwierających i zamykających audit.20
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury35
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia5
50
warsztaty
A-WR-1uczestnictwo w zajęciach20
A-WR-2Analiza danych i dokumentacji55
A-WR-3Przygotowanie do zaliczenia25
100

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzaminy – testy wielokrotnego wyboru
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_ZJ/03_W01
Zasady przeprowadzania auditu systemu zarządzania jakością. Techniki prowadzenia auditów . Ustalanie dowodów z auditu. Przeglądy i monitorowanie auditów. Wymogi kwalifikacji i doskonalenia auditorów.
MAS_10A_W01, MAS_10A_W05C-2T-W-1, T-WR-1M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_ZJ/03_U01
Umiejętność analizowania i interpretacji wymogów normy ISO 9001 dla ustalenia zgodności i niezgodności systemu zarządzania jakością wg wymagań normy ISO 9001.Umiejętność pracy w zespołach auditowych.. Umiejętność analizowania dokumentów systemu zarządzania jakością w odniesieniu do wymagań normy ISO 9001. Umiejętność opracowywania pytań kontrolnych i pisania raportów z auditu.
MAS_10A_U01, MAS_10A_U02C-1T-W-1, T-WR-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_ZJ/03_K01
Praca w zespołach. Świadomość rozróżniania obserwacji i faktów stanowiących dowody obiektywne. Prezentacja wyników.
MAS_10A_K01C-1T-WR-1M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MAS_10A_ZJ/03_W01
Zasady przeprowadzania auditu systemu zarządzania jakością. Techniki prowadzenia auditów . Ustalanie dowodów z auditu. Przeglądy i monitorowanie auditów. Wymogi kwalifikacji i doskonalenia auditorów.
2,0
3,0Student zna w stopniu podstawowym zasady przeprowadzania auditu systemu zarządzania jakością, techniki prowadzenia auditów, ustalanie dowodów z auditu, sposoby przeprowadzania przeglądów i monitorowania auditów, wymogi kwalifikacji i doskonalenia auditorów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MAS_10A_ZJ/03_U01
Umiejętność analizowania i interpretacji wymogów normy ISO 9001 dla ustalenia zgodności i niezgodności systemu zarządzania jakością wg wymagań normy ISO 9001.Umiejętność pracy w zespołach auditowych.. Umiejętność analizowania dokumentów systemu zarządzania jakością w odniesieniu do wymagań normy ISO 9001. Umiejętność opracowywania pytań kontrolnych i pisania raportów z auditu.
2,0
3,0Student ma podstawową umiejętność analizowania i interpretacji wymogów normy ISO 9001 dla ustalenia zgodności i niezgodności systemu zarządzania jakością wg wymagań normy ISO 9001.Umiejętność pracy w zespołach auditowych. Umiejętność analizowania dokumentów systemu zarządzania jakością w odniesieniu do wymagań normy ISO 9001. Umiejętność opracowywania pytań kontrolnych i pisania raportów z auditu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MAS_10A_ZJ/03_K01
Praca w zespołach. Świadomość rozróżniania obserwacji i faktów stanowiących dowody obiektywne. Prezentacja wyników.
2,0
3,0Student wykazuje się umejętnością pracy w gupie. Ma świadomość rozróżniania obserwacji i faktów stanowiących dowody obiektywne. Potrafi prezentować uzyskane wyniki w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. ISO, Norma PN-EN ISO 19011:2012 – Wytyczne dotyczące auditowania jakościowego i środowiskowego, 2012
  2. Alina Matuszak Flajszman, Audit narzędziem utrzymania i doskonalenia znormalizowanych systemów zarządzania, Wyd.PZITS, 2010
  3. M.Lewandowski,I.Ochyra, D.Konkolewska, Audio wewnętrzny wg normy ISO - planowanie, realizacja, dokumentowanie i ocen, Wyd.WIP, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Audit- definicje, rodzaje auditów. Wymogi normy ISO 19011:2011.Ocena adekwatności ( audit wstępny) i ocena zgodności ( audit na miejscu) systemu zarządzania przez jakość. Przygotowanie auditu: cele auditu, program auditu , odpowiedzialność ,zasoby i procedury związane z programem auditu , wdrożenie programu auditu. Zapisy dotyczące programu auditów. Monitorowanie i przeglądy programu auditów. Kompetencje auditorów. Utrzymywanie i doskonalenie kompetencji auditorów. Ocena auditorów. Wyznaczenie spośród studentów auditorów wiodących i powołanie zespołów auditowych. Przekazania studentom księgi jakości i procedur przykładowej firmy do praktycznej oceny przeglądu dokumentacji- auditu adekwatności . Określenie celów, zakresu i kryteriów auditu w przykładowej firmie. Przekazanie dokumentów auditu. Praca w grupach. Zbieranie i weryfikowanie informacji -techniki stawiania pytań. Technika prowadzenia wywiadu -komunikowanie się w czasie auditu. Prezentacje- techniki prezentacji.10
10

Treści programowe - warsztaty

KODTreść programowaGodziny
T-WR-1Przeprowadzenie przez studentów auditu adekwatności na podstawie przekazanych dokumentów. Spotkanie otwierające. Symulacja spotkań otwierających w przykładowej firmie, przez zespoły auditowe. Opracowywanie ustaleń z auditu. Przygotowanie wniosków z auditu. Spotkanie zamykające. Przekazanie studentom pisemnych informacji uzyskanych podczas symulowanego auditu zgodności w przykładowej firmie oraz dokumentów do oceny zgodności. Przygotowanie, zatwierdzenie i rozpowszechnianie raportu z auditu. Działania korygujące. Przeprowadzenie przez studentów auditu zgodności na podstawie przekazanych dokumentów. Ustalenie i uzasadnienie stwierdzonych niezgodności, sporządzenie raportu z auditu .Symulacja spotkań zamykających w przykładowej firmie, przez zespoły auditowe. Prezentacja wyników auditu przez studenckie zespoły auditowe. Analiza spotkań otwierających i zamykających audit.20
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury35
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - warsztaty

KODForma aktywnościGodziny
A-WR-1uczestnictwo w zajęciach20
A-WR-2Analiza danych i dokumentacji55
A-WR-3Przygotowanie do zaliczenia25
100
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMAS_10A_ZJ/03_W01Zasady przeprowadzania auditu systemu zarządzania jakością. Techniki prowadzenia auditów . Ustalanie dowodów z auditu. Przeglądy i monitorowanie auditów. Wymogi kwalifikacji i doskonalenia auditorów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_W01zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia w obszarze inżynierii jakości
MAS_10A_W05zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich związanych z inżynierią jakości, w tym metody twórczego myślenia
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie uporządkowanej wiedzy o auditowaniu i doskonaleniu jakości. Zapoznanie słuchaczy z wymaganiami dotyczącymi dokumentacji potwierdzającej realizacje wymagań norm w zakresie auditowania i doskonalenia jakości
Treści programoweT-W-1Audit- definicje, rodzaje auditów. Wymogi normy ISO 19011:2011.Ocena adekwatności ( audit wstępny) i ocena zgodności ( audit na miejscu) systemu zarządzania przez jakość. Przygotowanie auditu: cele auditu, program auditu , odpowiedzialność ,zasoby i procedury związane z programem auditu , wdrożenie programu auditu. Zapisy dotyczące programu auditów. Monitorowanie i przeglądy programu auditów. Kompetencje auditorów. Utrzymywanie i doskonalenie kompetencji auditorów. Ocena auditorów. Wyznaczenie spośród studentów auditorów wiodących i powołanie zespołów auditowych. Przekazania studentom księgi jakości i procedur przykładowej firmy do praktycznej oceny przeglądu dokumentacji- auditu adekwatności . Określenie celów, zakresu i kryteriów auditu w przykładowej firmie. Przekazanie dokumentów auditu. Praca w grupach. Zbieranie i weryfikowanie informacji -techniki stawiania pytań. Technika prowadzenia wywiadu -komunikowanie się w czasie auditu. Prezentacje- techniki prezentacji.
T-WR-1Przeprowadzenie przez studentów auditu adekwatności na podstawie przekazanych dokumentów. Spotkanie otwierające. Symulacja spotkań otwierających w przykładowej firmie, przez zespoły auditowe. Opracowywanie ustaleń z auditu. Przygotowanie wniosków z auditu. Spotkanie zamykające. Przekazanie studentom pisemnych informacji uzyskanych podczas symulowanego auditu zgodności w przykładowej firmie oraz dokumentów do oceny zgodności. Przygotowanie, zatwierdzenie i rozpowszechnianie raportu z auditu. Działania korygujące. Przeprowadzenie przez studentów auditu zgodności na podstawie przekazanych dokumentów. Ustalenie i uzasadnienie stwierdzonych niezgodności, sporządzenie raportu z auditu .Symulacja spotkań zamykających w przykładowej firmie, przez zespoły auditowe. Prezentacja wyników auditu przez studenckie zespoły auditowe. Analiza spotkań otwierających i zamykających audit.
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzaminy – testy wielokrotnego wyboru
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w stopniu podstawowym zasady przeprowadzania auditu systemu zarządzania jakością, techniki prowadzenia auditów, ustalanie dowodów z auditu, sposoby przeprowadzania przeglądów i monitorowania auditów, wymogi kwalifikacji i doskonalenia auditorów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMAS_10A_ZJ/03_U01Umiejętność analizowania i interpretacji wymogów normy ISO 9001 dla ustalenia zgodności i niezgodności systemu zarządzania jakością wg wymagań normy ISO 9001.Umiejętność pracy w zespołach auditowych.. Umiejętność analizowania dokumentów systemu zarządzania jakością w odniesieniu do wymagań normy ISO 9001. Umiejętność opracowywania pytań kontrolnych i pisania raportów z auditu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_U01potrafi pracować indywidualnie i w zespole, kierować zespołami działalności twórczej w produkcji
MAS_10A_U02potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii produkcji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodyką przeprowadzania auditów wewnętrznych
Treści programoweT-W-1Audit- definicje, rodzaje auditów. Wymogi normy ISO 19011:2011.Ocena adekwatności ( audit wstępny) i ocena zgodności ( audit na miejscu) systemu zarządzania przez jakość. Przygotowanie auditu: cele auditu, program auditu , odpowiedzialność ,zasoby i procedury związane z programem auditu , wdrożenie programu auditu. Zapisy dotyczące programu auditów. Monitorowanie i przeglądy programu auditów. Kompetencje auditorów. Utrzymywanie i doskonalenie kompetencji auditorów. Ocena auditorów. Wyznaczenie spośród studentów auditorów wiodących i powołanie zespołów auditowych. Przekazania studentom księgi jakości i procedur przykładowej firmy do praktycznej oceny przeglądu dokumentacji- auditu adekwatności . Określenie celów, zakresu i kryteriów auditu w przykładowej firmie. Przekazanie dokumentów auditu. Praca w grupach. Zbieranie i weryfikowanie informacji -techniki stawiania pytań. Technika prowadzenia wywiadu -komunikowanie się w czasie auditu. Prezentacje- techniki prezentacji.
T-WR-1Przeprowadzenie przez studentów auditu adekwatności na podstawie przekazanych dokumentów. Spotkanie otwierające. Symulacja spotkań otwierających w przykładowej firmie, przez zespoły auditowe. Opracowywanie ustaleń z auditu. Przygotowanie wniosków z auditu. Spotkanie zamykające. Przekazanie studentom pisemnych informacji uzyskanych podczas symulowanego auditu zgodności w przykładowej firmie oraz dokumentów do oceny zgodności. Przygotowanie, zatwierdzenie i rozpowszechnianie raportu z auditu. Działania korygujące. Przeprowadzenie przez studentów auditu zgodności na podstawie przekazanych dokumentów. Ustalenie i uzasadnienie stwierdzonych niezgodności, sporządzenie raportu z auditu .Symulacja spotkań zamykających w przykładowej firmie, przez zespoły auditowe. Prezentacja wyników auditu przez studenckie zespoły auditowe. Analiza spotkań otwierających i zamykających audit.
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzaminy – testy wielokrotnego wyboru
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową umiejętność analizowania i interpretacji wymogów normy ISO 9001 dla ustalenia zgodności i niezgodności systemu zarządzania jakością wg wymagań normy ISO 9001.Umiejętność pracy w zespołach auditowych. Umiejętność analizowania dokumentów systemu zarządzania jakością w odniesieniu do wymagań normy ISO 9001. Umiejętność opracowywania pytań kontrolnych i pisania raportów z auditu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMAS_10A_ZJ/03_K01Praca w zespołach. Świadomość rozróżniania obserwacji i faktów stanowiących dowody obiektywne. Prezentacja wyników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_K01potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodyką przeprowadzania auditów wewnętrznych
Treści programoweT-WR-1Przeprowadzenie przez studentów auditu adekwatności na podstawie przekazanych dokumentów. Spotkanie otwierające. Symulacja spotkań otwierających w przykładowej firmie, przez zespoły auditowe. Opracowywanie ustaleń z auditu. Przygotowanie wniosków z auditu. Spotkanie zamykające. Przekazanie studentom pisemnych informacji uzyskanych podczas symulowanego auditu zgodności w przykładowej firmie oraz dokumentów do oceny zgodności. Przygotowanie, zatwierdzenie i rozpowszechnianie raportu z auditu. Działania korygujące. Przeprowadzenie przez studentów auditu zgodności na podstawie przekazanych dokumentów. Ustalenie i uzasadnienie stwierdzonych niezgodności, sporządzenie raportu z auditu .Symulacja spotkań zamykających w przykładowej firmie, przez zespoły auditowe. Prezentacja wyników auditu przez studenckie zespoły auditowe. Analiza spotkań otwierających i zamykających audit.
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje się umejętnością pracy w gupie. Ma świadomość rozróżniania obserwacji i faktów stanowiących dowody obiektywne. Potrafi prezentować uzyskane wyniki w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0