Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)

Sylabus przedmiotu Praca przejściowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praca przejściowa
Specjalność urządzenia mechatroniczne
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Szwengier <Grzegorz.Szwengier@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 90 5,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza - stosownie do tematu pracy przejsciowej - z zakresu konstrukcji maszyn i urządzeń technologicznych, systemów CAD, metrologii technicznej, obróbki ubytkowej, technologii maszyn, programowania obrabiarek CNC, zintegrowanych systemów wytwórczych, jakości produkcji i sterowania procesami wytwórczymi.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności samodzielnego rowiązywania zagadnień z obszaru konstrukcji, technologii, badań maszyn, urządzeń i procesów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przedstawienie i omówienie tematu pracy, związanej z kreowaną specjalnością kształcenia studenta. Przedstawienie zakresu tematycznego oraz wymagań formalnych stawianych pracy przejściowej.4
T-P-2Realizacja i konsultacja pracy przez studenta z obszaru konstrukcji, technologii, badań maszyn i procesów z wykorzystaniem wspomagających programów komputerowych. Praca powinna zawierać: wyraźne określenie opracowywanego problemu, cel i zakres pracy, opis sposobu rozwiązania problemu, odniesienia do literatury.86
90

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Realizacja pracy.135
A-P-2Konsultacje.15
150

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda praktyczna, polegająca na samodzielnym opracowaniu przez studenta pracy przejściowej w formie projektu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów opracowywanej pracy.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa przedstawionej pracy.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_UM/01_W01
Student ma wiedzę umożliwiajacą samodzielne rozwiązywanie problemów z obszaru konstrukcji, technologii, badań maszyn i procesów wytwórczych z wykorzystaniem komputerowych programów wspomagających.
MBM_2A_W04, MBM_2A_W06, MBM_2A_W07T2A_W03, T2A_W04C-1T-P-1, T-P-2M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_UM/01_U01
Ma umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów z obszaru konstrukcji, technologii, badań maszyn i procesów wytwórczych z wykorzystaniem komputerowych programów wspomagających.
MBM_2A_U07, MBM_2A_U05, MBM_2A_U01T2A_U01, T2A_U05, T2A_U07C-1T-P-2M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_UM/01_K01
Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się. Potrafi zaplanować realizację pracy w określonym czasie
MBM_2A_K01, MBM_2A_K04T2A_K01, T2A_K04C-1T-P-2M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_UM/01_W01
Student ma wiedzę umożliwiajacą samodzielne rozwiązywanie problemów z obszaru konstrukcji, technologii, badań maszyn i procesów wytwórczych z wykorzystaniem komputerowych programów wspomagających.
2,0Brak podstawowej wiedzy w obrzarze rozwiązywanego problemu.
3,0Ma uporządkowaną postawową wiedzę w kluczowych zagadnieniach niezbędnych do rozwiązania problemu. Poprawnie dobiera i wykorzystuje narzędzia.
3,5Wiedza na poziomie pośrednim między ocenami 3,0 a 4,0.
4,0Ma ugruntowaną wiedzę w zagadnieniach związanych z rozwiązywanym problemem. Potrafi dokonac analizy i syntezy metod wybranych dla rozwiązania opracowywanego problemu. Poprawnie dobiera i wykorzystuje narzędzia.
4,5Wiedza na poziomie pośrednim między ocenami 4,0 a 5,0.
5,0Ma pogłebioną wiedzę w zagadnieniach związanych z rozwiązywanym problemem. Potrafi dokonac analizy i syntezy metod wybranych dla rozwiązania opracowywanego problemu. Samodzielnie dobierać sposoby i narzędzia dla rozwiązania zagadnienia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_UM/01_U01
Ma umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów z obszaru konstrukcji, technologii, badań maszyn i procesów wytwórczych z wykorzystaniem komputerowych programów wspomagających.
2,0Brak podstawowych umiejętności zastosowania wiedzy w celu rozwiązania problemu.
3,0Ma postawowe umiejętności w kluczowych zagadnieniach niezbędnych do rozwiązania problemu. Poprawnie dobiera i wykorzystuje narzędzia.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim między ocenami 3,0 a 4,0.
4,0Ma ugruntowane umiejętności w zagadnieniach związanych z rozwiązywanym problemem. Potrafi samodzielnie dobierać sposoby, narzędzia dla rozwiązania problemu i je skutecznie zastosować.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim między ocenami 4,0 a 5,0.
5,0Ma pogłębione umiejętności w zagadnieniach związanych z rozwiązywanym problemem. Potrafi samodzielnie dobierać sposoby, narzędzia dla rozwiązania problemu i je skutecznie zastosować. Potrafi uzasadnić swój sposób rozwiązania problemu i go efektywnie prezentować i bronić.

Literatura podstawowa

  1. Chlebus E., Techniki komputerowe CAx w inżynierii produkcji., WNT, Warszawa, 2000
  2. Grzesik W., Niesłony P., Bartoszuk M., Programowanie obrabiarek NC/CNC, WNT, Warszawa, 2010
  3. Olszak W., Obróbka skrawaniem, WNT, Warszawa, 2009
  4. Feld M., Technologia budowy maszyn, PWN, Warszawa, 2000
  5. Feld M., Podstawy projektowania procesów technologicznych typowych części maszyn, WNT, Warszawa, 2003
  6. Kosmol J., Automatyzacja obrabiarek i obróbki skrawaniem, WNT, Warszawa, 1995
  7. Honczarenko J., Elastyczna automatyzacja wytwarzania, WNT, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Czasopismo naukowo-techniczne, Czasopismo naukowo-techniczne, Archiwum Technologii Maszyn i Automatyzacji, Poznań, 2011
  2. Czasopismo naukowo-techniczne ., Advances in Manufacturing Science and Technology, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2011
  3. Czasopismo naukowo techniczne, International Journal of Machine Tools & Manufacture, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przedstawienie i omówienie tematu pracy, związanej z kreowaną specjalnością kształcenia studenta. Przedstawienie zakresu tematycznego oraz wymagań formalnych stawianych pracy przejściowej.4
T-P-2Realizacja i konsultacja pracy przez studenta z obszaru konstrukcji, technologii, badań maszyn i procesów z wykorzystaniem wspomagających programów komputerowych. Praca powinna zawierać: wyraźne określenie opracowywanego problemu, cel i zakres pracy, opis sposobu rozwiązania problemu, odniesienia do literatury.86
90

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Realizacja pracy.135
A-P-2Konsultacje.15
150
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_UM/01_W01Student ma wiedzę umożliwiajacą samodzielne rozwiązywanie problemów z obszaru konstrukcji, technologii, badań maszyn i procesów wytwórczych z wykorzystaniem komputerowych programów wspomagających.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku MiBM takich jak: konstrukcja maszyn, techniki wytwarzania, automatyzacja, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka
MBM_2A_W06ma szczegółową wiedzę w zakresie opracowania dokumentacji konstrukcyjnej, technologicznej i eksploatacyjnej
MBM_2A_W07ma szczegółową wiedzę w zakresie projektowania procesów technologicznych z obszaru swojej specjalności, a także w zakresie procesów montażu maszyn i systemów o wysokim stopniu złożoności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności samodzielnego rowiązywania zagadnień z obszaru konstrukcji, technologii, badań maszyn, urządzeń i procesów.
Treści programoweT-P-1Przedstawienie i omówienie tematu pracy, związanej z kreowaną specjalnością kształcenia studenta. Przedstawienie zakresu tematycznego oraz wymagań formalnych stawianych pracy przejściowej.
T-P-2Realizacja i konsultacja pracy przez studenta z obszaru konstrukcji, technologii, badań maszyn i procesów z wykorzystaniem wspomagających programów komputerowych. Praca powinna zawierać: wyraźne określenie opracowywanego problemu, cel i zakres pracy, opis sposobu rozwiązania problemu, odniesienia do literatury.
Metody nauczaniaM-1Metoda praktyczna, polegająca na samodzielnym opracowaniu przez studenta pracy przejściowej w formie projektu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów opracowywanej pracy.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa przedstawionej pracy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak podstawowej wiedzy w obrzarze rozwiązywanego problemu.
3,0Ma uporządkowaną postawową wiedzę w kluczowych zagadnieniach niezbędnych do rozwiązania problemu. Poprawnie dobiera i wykorzystuje narzędzia.
3,5Wiedza na poziomie pośrednim między ocenami 3,0 a 4,0.
4,0Ma ugruntowaną wiedzę w zagadnieniach związanych z rozwiązywanym problemem. Potrafi dokonac analizy i syntezy metod wybranych dla rozwiązania opracowywanego problemu. Poprawnie dobiera i wykorzystuje narzędzia.
4,5Wiedza na poziomie pośrednim między ocenami 4,0 a 5,0.
5,0Ma pogłebioną wiedzę w zagadnieniach związanych z rozwiązywanym problemem. Potrafi dokonac analizy i syntezy metod wybranych dla rozwiązania opracowywanego problemu. Samodzielnie dobierać sposoby i narzędzia dla rozwiązania zagadnienia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_UM/01_U01Ma umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów z obszaru konstrukcji, technologii, badań maszyn i procesów wytwórczych z wykorzystaniem komputerowych programów wspomagających.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
MBM_2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się, ma umiejętność samokształcenia w swojej i pokrewnych specjalnościach
MBM_2A_U01zna zasady funkcjonowania systemu bibliotek, potrafi wyszukiwać materiały źródłowe korzystając z komputerowych baz i systemów bibliotecznych. Potrafi zebrać materiały źródłowe na zadany temat, również w języku obcym, dokonać ich interpretacji i krytycznej oceny, wyciągnąć wnioski, formułować wyczerpujące i uzasadnione opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności samodzielnego rowiązywania zagadnień z obszaru konstrukcji, technologii, badań maszyn, urządzeń i procesów.
Treści programoweT-P-2Realizacja i konsultacja pracy przez studenta z obszaru konstrukcji, technologii, badań maszyn i procesów z wykorzystaniem wspomagających programów komputerowych. Praca powinna zawierać: wyraźne określenie opracowywanego problemu, cel i zakres pracy, opis sposobu rozwiązania problemu, odniesienia do literatury.
Metody nauczaniaM-1Metoda praktyczna, polegająca na samodzielnym opracowaniu przez studenta pracy przejściowej w formie projektu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów opracowywanej pracy.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa przedstawionej pracy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak podstawowych umiejętności zastosowania wiedzy w celu rozwiązania problemu.
3,0Ma postawowe umiejętności w kluczowych zagadnieniach niezbędnych do rozwiązania problemu. Poprawnie dobiera i wykorzystuje narzędzia.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim między ocenami 3,0 a 4,0.
4,0Ma ugruntowane umiejętności w zagadnieniach związanych z rozwiązywanym problemem. Potrafi samodzielnie dobierać sposoby, narzędzia dla rozwiązania problemu i je skutecznie zastosować.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim między ocenami 4,0 a 5,0.
5,0Ma pogłębione umiejętności w zagadnieniach związanych z rozwiązywanym problemem. Potrafi samodzielnie dobierać sposoby, narzędzia dla rozwiązania problemu i je skutecznie zastosować. Potrafi uzasadnić swój sposób rozwiązania problemu i go efektywnie prezentować i bronić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_UM/01_K01Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się. Potrafi zaplanować realizację pracy w określonym czasie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
MBM_2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności samodzielnego rowiązywania zagadnień z obszaru konstrukcji, technologii, badań maszyn, urządzeń i procesów.
Treści programoweT-P-2Realizacja i konsultacja pracy przez studenta z obszaru konstrukcji, technologii, badań maszyn i procesów z wykorzystaniem wspomagających programów komputerowych. Praca powinna zawierać: wyraźne określenie opracowywanego problemu, cel i zakres pracy, opis sposobu rozwiązania problemu, odniesienia do literatury.
Metody nauczaniaM-1Metoda praktyczna, polegająca na samodzielnym opracowaniu przez studenta pracy przejściowej w formie projektu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów opracowywanej pracy.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa przedstawionej pracy.