Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)
specjalność: inżynieria spawalnictwa

Sylabus przedmiotu Seminarium dyplomowe I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Seminarium dyplomowe I
Specjalność niekonwencjonalne i konwencjonalne systemy energetyczne
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksander Stachel <Aleksander.Stachel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczone przedmioty specjalnościowe. Umiejętność korzystania z baz danych i katalogów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wprowadzenie do samodzielnej i systematycznej pracy badawczej. Przekazanie wiedzy na temat właściwego planowania i realizacji pracy przejściowej i dyplomowej. Nabycie umiejętności przygotowania i zaprezentowania założeń oraz stanu realizacji pracy badawczej na przykładzie pracy przejściowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Praca dyplomowa: rodzaje prac, wybór tematu, planowanie pracy, realizacja, konsultacje. Poszukiwanie i dostęp do materiałów źródłowych. Przegląd literatury: odnośniki, cytowania. Katalogi, normy, informatory. Źródła internetowe. Prace eksperymentalne: planowanie, koncepcja stanowiska badawczego, przygotowanie (budowa) stanowiska, realizacja badań eksperymentalnych, bezpieczeństwo i nadzór na prawidłowym przebiegiem badań. Prace analityczne i projektowe: planowanie i realizacja. Obliczenia. Opracowanie i prezentacja wyników badań. Błędy pomiarów. Ocena wyników obliczeń. Podsumowanie badań i wnioski. Układ pracy: podział na rozdziały, zawartość poszczególnych rozdziałów, załączniki. Technika pisania. Technika edycji. Poprawność językowa. Wersja elektroniczna pracy. Prezentacja multimedialna pracy: rodzaje, plan prezentacji, szablony, tempo, czas prezentacji, zakończenie, środki techniczne.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach. Prezentacja prac.15
A-P-2Praca własna. Przygotowanie prezentacji.15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zajęcia fakultatywne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena merytoryczna i formalna przygotowanej prezentacji. Ocena aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_NKS/13_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie samodzielnie opracować zadany temat, zaprezentować założenia i przedstawić stan realizacji pracy przejściowej stanowiącej wstęp do pracy dyplomowej.
MBM_2A_W04, MBM_2A_W10, MBM_2A_W05, MBM_2A_W08T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07C-1T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_NKS/13_U01
W wyniku realizowanych zajęć student powinien umieć dobrać właściwe metody badawcze do zakresu wykonywanej pracy, korzystać z dostępnej literatury naukowej i technicznej, przedstawić założenia i stan realizacji pracy przejściowej będącej wstępem do pracy dyplomowej.
MBM_2A_U04, MBM_2A_U08, MBM_2A_U09, MBM_2A_U05, MBM_2A_U01T2A_U01, T2A_U04, T2A_U05, T2A_U08, T2A_U09C-1T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_NKS/13_K01
W wyniku zajęć student nabywa kompetencji w zdobywaniu niezbędnej wiedzy, prowadzeniu analizy literaturowej oraz w planowaniu i realizacji przyszłych badań.
MBM_2A_K01, MBM_2A_K02, MBM_2A_K04T2A_K01, T2A_K02, T2A_K04C-1T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_NKS/13_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie samodzielnie opracować zadany temat, zaprezentować założenia i przedstawić stan realizacji pracy przejściowej stanowiącej wstęp do pracy dyplomowej.
2,0Student nie bierze udziału w zajęciach lub jest nieaktywny w trakcie zajęć.
3,0Student wykazuje aktywność w zdobywaniu wiedzy literaturowej i planowaniu badań w stopniu dostatecznym.
3,5Student wykazuje aktywność w zdobywaniu wiedzy literaturowej i planowaniu badań w stopniu dostatecznym plus.
4,0Student wykazuje aktywność w zdobywaniu wiedzy literaturowej i planowaniu badań w stopniu dobrym.
4,5Student wykazuje aktywność w zdobywaniu wiedzy literaturowej i planowaniu badań w stopniu ponad dobrym.
5,0Student wykazuje aktywność w zdobywaniu wiedzy literaturowej i planowaniu badań w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_NKS/13_U01
W wyniku realizowanych zajęć student powinien umieć dobrać właściwe metody badawcze do zakresu wykonywanej pracy, korzystać z dostępnej literatury naukowej i technicznej, przedstawić założenia i stan realizacji pracy przejściowej będącej wstępem do pracy dyplomowej.
2,0Student nie bierze udziału w zajęciach lub jest nieaktywny w trakcie zajęć.
3,0Student wykazuje aktywność w zdobywaniu wiedzy literaturowej i planowaniu badań w stopniu dostatecznym.
3,5Student wykazuje aktywność w zdobywaniu wiedzy literaturowej i planowaniu badań w stopniu dość dobrym.
4,0Student wykazuje aktywność w zdobywaniu wiedzy literaturowej i planowaniu badań w stopniu dobrym.
4,5Student wykazuje aktywność w zdobywaniu wiedzy literaturowej i planowaniu badań w stopniu ponad dobrym.
5,0Student wykazuje aktywność w zdobywaniu wiedzy literaturowej i planowaniu badań w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_NKS/13_K01
W wyniku zajęć student nabywa kompetencji w zdobywaniu niezbędnej wiedzy, prowadzeniu analizy literaturowej oraz w planowaniu i realizacji przyszłych badań.
2,0Student nie bierze udziału w zajęciach lub nie wykazuje aktywności w trakcie zajęć.
3,0Student wykazuje aktywność w zdobywaniu wiedzy literaturowej i planowaniu badań w stopniu dostatecznym.
3,5Student wykazuje aktywność w zdobywaniu wiedzy literaturowej i planowaniu badań w stopniu dość dobrym.
4,0Student wykazuje aktywność w zdobywaniu wiedzy literaturowej i planowaniu badań w stopniu dobrym.
4,5Student wykazuje aktywność w zdobywaniu wiedzy literaturowej i planowaniu badań w stopniu ponad dobrym.
5,0Student wykazuje aktywność w zdobywaniu wiedzy literaturowej i planowaniu badań w stopniu bardzo dobrym.

Literatura podstawowa

  1. Literatura z dziedziny, do której należy tematyka pracy., Indywidualne rozpoznanie literatury dostępnej w uczelnianych bazach danych dotyczącej tematyki pracy dyplomowej., 2011
  2. Honczarenko J., Zygmunt M., Praca dyplomowa., Politechnika Szczecińska, 2002, 2002
  3. Hindle T., Sztuka prezentacji. Wydawnictwo Wiedza i Życie, Warszawa 2000, 2011
  4. Negrino T., PowerPoint. Tworzenie prezentacji. Projekty. Wydawnictwo HELION, Gliwice 2005., 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Praca dyplomowa: rodzaje prac, wybór tematu, planowanie pracy, realizacja, konsultacje. Poszukiwanie i dostęp do materiałów źródłowych. Przegląd literatury: odnośniki, cytowania. Katalogi, normy, informatory. Źródła internetowe. Prace eksperymentalne: planowanie, koncepcja stanowiska badawczego, przygotowanie (budowa) stanowiska, realizacja badań eksperymentalnych, bezpieczeństwo i nadzór na prawidłowym przebiegiem badań. Prace analityczne i projektowe: planowanie i realizacja. Obliczenia. Opracowanie i prezentacja wyników badań. Błędy pomiarów. Ocena wyników obliczeń. Podsumowanie badań i wnioski. Układ pracy: podział na rozdziały, zawartość poszczególnych rozdziałów, załączniki. Technika pisania. Technika edycji. Poprawność językowa. Wersja elektroniczna pracy. Prezentacja multimedialna pracy: rodzaje, plan prezentacji, szablony, tempo, czas prezentacji, zakończenie, środki techniczne.15
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach. Prezentacja prac.15
A-P-2Praca własna. Przygotowanie prezentacji.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/13_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie samodzielnie opracować zadany temat, zaprezentować założenia i przedstawić stan realizacji pracy przejściowej stanowiącej wstęp do pracy dyplomowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku MiBM takich jak: konstrukcja maszyn, techniki wytwarzania, automatyzacja, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka
MBM_2A_W10zna podstawowe metody i techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań w zakresie konstruowania, pomiarów, projektowania technologii i eksploatacji
MBM_2A_W05ma szczegółową wiedzę dotyczącą konstrukcji, eksploatacji i obliczeń dotyczących maszyn o różnym stopniu złożoności
MBM_2A_W08ma poszerzoną wiedzę i zna trendy rozwojowe i główne osiągnięcia naukowe w swojej specjalności, w obszarach konstrukcji, technologii i eksploatacji maszyn i urządzeń, a także energetyki oraz zarządzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Wprowadzenie do samodzielnej i systematycznej pracy badawczej. Przekazanie wiedzy na temat właściwego planowania i realizacji pracy przejściowej i dyplomowej. Nabycie umiejętności przygotowania i zaprezentowania założeń oraz stanu realizacji pracy badawczej na przykładzie pracy przejściowej.
Treści programoweT-P-1Praca dyplomowa: rodzaje prac, wybór tematu, planowanie pracy, realizacja, konsultacje. Poszukiwanie i dostęp do materiałów źródłowych. Przegląd literatury: odnośniki, cytowania. Katalogi, normy, informatory. Źródła internetowe. Prace eksperymentalne: planowanie, koncepcja stanowiska badawczego, przygotowanie (budowa) stanowiska, realizacja badań eksperymentalnych, bezpieczeństwo i nadzór na prawidłowym przebiegiem badań. Prace analityczne i projektowe: planowanie i realizacja. Obliczenia. Opracowanie i prezentacja wyników badań. Błędy pomiarów. Ocena wyników obliczeń. Podsumowanie badań i wnioski. Układ pracy: podział na rozdziały, zawartość poszczególnych rozdziałów, załączniki. Technika pisania. Technika edycji. Poprawność językowa. Wersja elektroniczna pracy. Prezentacja multimedialna pracy: rodzaje, plan prezentacji, szablony, tempo, czas prezentacji, zakończenie, środki techniczne.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia fakultatywne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena merytoryczna i formalna przygotowanej prezentacji. Ocena aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie bierze udziału w zajęciach lub jest nieaktywny w trakcie zajęć.
3,0Student wykazuje aktywność w zdobywaniu wiedzy literaturowej i planowaniu badań w stopniu dostatecznym.
3,5Student wykazuje aktywność w zdobywaniu wiedzy literaturowej i planowaniu badań w stopniu dostatecznym plus.
4,0Student wykazuje aktywność w zdobywaniu wiedzy literaturowej i planowaniu badań w stopniu dobrym.
4,5Student wykazuje aktywność w zdobywaniu wiedzy literaturowej i planowaniu badań w stopniu ponad dobrym.
5,0Student wykazuje aktywność w zdobywaniu wiedzy literaturowej i planowaniu badań w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/13_U01W wyniku realizowanych zajęć student powinien umieć dobrać właściwe metody badawcze do zakresu wykonywanej pracy, korzystać z dostępnej literatury naukowej i technicznej, przedstawić założenia i stan realizacji pracy przejściowej będącej wstępem do pracy dyplomowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i w języku obcym prezentację ustną z zakresu szczegółowych zagadnień inżynierii mechanicznej
MBM_2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
MBM_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
MBM_2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się, ma umiejętność samokształcenia w swojej i pokrewnych specjalnościach
MBM_2A_U01zna zasady funkcjonowania systemu bibliotek, potrafi wyszukiwać materiały źródłowe korzystając z komputerowych baz i systemów bibliotecznych. Potrafi zebrać materiały źródłowe na zadany temat, również w języku obcym, dokonać ich interpretacji i krytycznej oceny, wyciągnąć wnioski, formułować wyczerpujące i uzasadnione opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Wprowadzenie do samodzielnej i systematycznej pracy badawczej. Przekazanie wiedzy na temat właściwego planowania i realizacji pracy przejściowej i dyplomowej. Nabycie umiejętności przygotowania i zaprezentowania założeń oraz stanu realizacji pracy badawczej na przykładzie pracy przejściowej.
Treści programoweT-P-1Praca dyplomowa: rodzaje prac, wybór tematu, planowanie pracy, realizacja, konsultacje. Poszukiwanie i dostęp do materiałów źródłowych. Przegląd literatury: odnośniki, cytowania. Katalogi, normy, informatory. Źródła internetowe. Prace eksperymentalne: planowanie, koncepcja stanowiska badawczego, przygotowanie (budowa) stanowiska, realizacja badań eksperymentalnych, bezpieczeństwo i nadzór na prawidłowym przebiegiem badań. Prace analityczne i projektowe: planowanie i realizacja. Obliczenia. Opracowanie i prezentacja wyników badań. Błędy pomiarów. Ocena wyników obliczeń. Podsumowanie badań i wnioski. Układ pracy: podział na rozdziały, zawartość poszczególnych rozdziałów, załączniki. Technika pisania. Technika edycji. Poprawność językowa. Wersja elektroniczna pracy. Prezentacja multimedialna pracy: rodzaje, plan prezentacji, szablony, tempo, czas prezentacji, zakończenie, środki techniczne.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia fakultatywne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena merytoryczna i formalna przygotowanej prezentacji. Ocena aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie bierze udziału w zajęciach lub jest nieaktywny w trakcie zajęć.
3,0Student wykazuje aktywność w zdobywaniu wiedzy literaturowej i planowaniu badań w stopniu dostatecznym.
3,5Student wykazuje aktywność w zdobywaniu wiedzy literaturowej i planowaniu badań w stopniu dość dobrym.
4,0Student wykazuje aktywność w zdobywaniu wiedzy literaturowej i planowaniu badań w stopniu dobrym.
4,5Student wykazuje aktywność w zdobywaniu wiedzy literaturowej i planowaniu badań w stopniu ponad dobrym.
5,0Student wykazuje aktywność w zdobywaniu wiedzy literaturowej i planowaniu badań w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/13_K01W wyniku zajęć student nabywa kompetencji w zdobywaniu niezbędnej wiedzy, prowadzeniu analizy literaturowej oraz w planowaniu i realizacji przyszłych badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
MBM_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
MBM_2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Wprowadzenie do samodzielnej i systematycznej pracy badawczej. Przekazanie wiedzy na temat właściwego planowania i realizacji pracy przejściowej i dyplomowej. Nabycie umiejętności przygotowania i zaprezentowania założeń oraz stanu realizacji pracy badawczej na przykładzie pracy przejściowej.
Treści programoweT-P-1Praca dyplomowa: rodzaje prac, wybór tematu, planowanie pracy, realizacja, konsultacje. Poszukiwanie i dostęp do materiałów źródłowych. Przegląd literatury: odnośniki, cytowania. Katalogi, normy, informatory. Źródła internetowe. Prace eksperymentalne: planowanie, koncepcja stanowiska badawczego, przygotowanie (budowa) stanowiska, realizacja badań eksperymentalnych, bezpieczeństwo i nadzór na prawidłowym przebiegiem badań. Prace analityczne i projektowe: planowanie i realizacja. Obliczenia. Opracowanie i prezentacja wyników badań. Błędy pomiarów. Ocena wyników obliczeń. Podsumowanie badań i wnioski. Układ pracy: podział na rozdziały, zawartość poszczególnych rozdziałów, załączniki. Technika pisania. Technika edycji. Poprawność językowa. Wersja elektroniczna pracy. Prezentacja multimedialna pracy: rodzaje, plan prezentacji, szablony, tempo, czas prezentacji, zakończenie, środki techniczne.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia fakultatywne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena merytoryczna i formalna przygotowanej prezentacji. Ocena aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie bierze udziału w zajęciach lub nie wykazuje aktywności w trakcie zajęć.
3,0Student wykazuje aktywność w zdobywaniu wiedzy literaturowej i planowaniu badań w stopniu dostatecznym.
3,5Student wykazuje aktywność w zdobywaniu wiedzy literaturowej i planowaniu badań w stopniu dość dobrym.
4,0Student wykazuje aktywność w zdobywaniu wiedzy literaturowej i planowaniu badań w stopniu dobrym.
4,5Student wykazuje aktywność w zdobywaniu wiedzy literaturowej i planowaniu badań w stopniu ponad dobrym.
5,0Student wykazuje aktywność w zdobywaniu wiedzy literaturowej i planowaniu badań w stopniu bardzo dobrym.