Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S1)

Sylabus przedmiotu Ciepłownictwo i ogrzewnictwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ciepłownictwo i ogrzewnictwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,50,50zaliczenie
wykładyW5 30 2,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1matematyka, fizyka, podstawy termodynamiki technicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, podziałem, budową, przykładami instalacji ciepłowniczych i systemów grzewczych
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami obliczeń, projektowania i eksploatacji instalacji ciepłowniczych i grzewczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów realizowane w dwóch blokach. Po każdym bloku zaliczenie.15
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Zapotrzebowanie na energię cieplną i c.w.u. Podział układów grzewczych. Nośniki energii cieplnej (woda, para wodna i powietrze). Źródła ciepła. Ogrzewanie miejscowe. Ciepłownie lokalne. Ogrzewanie zdalaczynne. Sieci ciepłownicze. Węzły ciepłownicze. Odbiorniki ciepła. Instalacje wewnętrzne w obiektach przemysłowych. Rozwiązania układów ogrzewania w zakładach przemysłowych. Zaliczenie wykłądu.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Nauka własna.23
A-A-3Konsultacje5
A-A-4Zaliczenie2
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wymaganej literatury19
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
A-W-4Zaliczenie wykładu2
A-W-5Konsultacje4
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne. System punktowy oceny sprawdzianu: ocena pozytywna uzyskanie ponad 60% punktów.
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia przedmiotowe: dwa sprawdziany realizowane po pierwszym i drugim bloku obliczen. Średnia ocena z dwóch pozytywnie zaliczonych bloków.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C24-1_W01
Student zna podstawowe pojęcia z zakresu ciepłownictwa i ogrzewnictwa, umiejętnie charakteryzuje nośniki energii cieplnej, źródła ciepła, rodzaje ogrzewania, ciepłownie lokalne, sieci i węzły ciepłownicze, rodzaje układów ogrzewania w zakładach przemysłowych
MBM_1A_W09, MBM_1A_W02, MBM_1A_W01, MBM_1A_W04T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-1, C-2T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C24-1_U01
Student potrafi scharakteryzować nośniki energii cieplnej, źródła ciepła, ciepłownie lokalne i sieci ciepłownicze, rodzaje układów grzewczych. Potrafi omówić węzły ciepłownicze, rodzaje ogrzewania oraz odbiorniki ciepła oraz umie wykonać proste obliczenia dotyczące instalacji sieci ciepłowniczej/systemu grzejnego.
MBM_1A_U07, MBM_1A_U05, MBM_1A_U15, MBM_1A_U09T1A_U05, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U14InzA_U02, InzA_U03, InzA_U06C-1, C-2T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C24-1_W01
Student zna podstawowe pojęcia z zakresu ciepłownictwa i ogrzewnictwa, umiejętnie charakteryzuje nośniki energii cieplnej, źródła ciepła, rodzaje ogrzewania, ciepłownie lokalne, sieci i węzły ciepłownicze, rodzaje układów ogrzewania w zakładach przemysłowych
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60%
3,0Opanowanie materiału w zakresie 61-68%
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76%
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84%
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92%
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C24-1_U01
Student potrafi scharakteryzować nośniki energii cieplnej, źródła ciepła, ciepłownie lokalne i sieci ciepłownicze, rodzaje układów grzewczych. Potrafi omówić węzły ciepłownicze, rodzaje ogrzewania oraz odbiorniki ciepła oraz umie wykonać proste obliczenia dotyczące instalacji sieci ciepłowniczej/systemu grzejnego.
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60%
3,0Opanowanie materiału w zakresie 61-68%
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76%
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84%
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92%
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100%

Literatura podstawowa

  1. Nantka M., Ogrzewnictwo i Ciepłownictwo, Politechnika Śląska, Gliwice, 2010, tom I i II
  2. Recknagel, Sprenger, Hönmann, Schramek, Kompendium wiedzy Ogrzewnictwo, Klimatyzacja, Ciepła woda, Chłodnictwo 08/09, Omni-Scala, Wrocław, 2008
  3. Szkarowski A., Łatowski L., Ciepłownictwo, WNT, Warszawa, 2008
  4. Praca zbiorowa (Broszkiewicz S., Dobrzyński M., Gasz K.), Systemy centralnego ogrzewania i wentylacji. Poradnik dla projektantów i instalatorów, WNT, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa (red. Koczyk H.), Ogrzewnictwo praktyczne II wydanie uzupełnione. Projektowanie, montaż, certyfikacja energetyczna, eksploatacja, Systherm, Poznań, 2009, II wydanie uzupełnione
  2. Fodemski T. i inni, 1. Wentylacja, Klimatyzacja, Ogrzewanie. Segregator z aktualizacją 4 razy w ciągu roku., Verlag Dashöfer Sp. z o.o., Warszawa, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów realizowane w dwóch blokach. Po każdym bloku zaliczenie.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Zapotrzebowanie na energię cieplną i c.w.u. Podział układów grzewczych. Nośniki energii cieplnej (woda, para wodna i powietrze). Źródła ciepła. Ogrzewanie miejscowe. Ciepłownie lokalne. Ogrzewanie zdalaczynne. Sieci ciepłownicze. Węzły ciepłownicze. Odbiorniki ciepła. Instalacje wewnętrzne w obiektach przemysłowych. Rozwiązania układów ogrzewania w zakładach przemysłowych. Zaliczenie wykłądu.30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Nauka własna.23
A-A-3Konsultacje5
A-A-4Zaliczenie2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wymaganej literatury19
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
A-W-4Zaliczenie wykładu2
A-W-5Konsultacje4
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C24-1_W01Student zna podstawowe pojęcia z zakresu ciepłownictwa i ogrzewnictwa, umiejętnie charakteryzuje nośniki energii cieplnej, źródła ciepła, rodzaje ogrzewania, ciepłownie lokalne, sieci i węzły ciepłownicze, rodzaje układów ogrzewania w zakładach przemysłowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W09ma podstawowa wiedzę i zna trendy rozwojowych w obszarach: konstrukcji maszyn, technologii, eksploatacji maszyn, energetyki oraz zarządzania
MBM_1A_W02ma wiedzę w zakresie fizyki i chemii niezbędną do rozumienia zjawisk związanych z: obróbką materiałów, spajaniem, funkcjonowaniem aparatury pomiarowej, zużyciem i korozją, ochroną środowiska, procesami cieplnymi, właściwościami materiałów konstrukcyjnych
MBM_1A_W01ma wiedzę z matematyki na poziomie wyższym niezbędnym do ilościowego opisu i analizy problemów oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
MBM_1A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku MiBM takich jak: konstrukcja maszyn, techniki wytwarzania, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka oraz zna pojęcia w języku obcym na poziomie B2
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, podziałem, budową, przykładami instalacji ciepłowniczych i systemów grzewczych
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami obliczeń, projektowania i eksploatacji instalacji ciepłowniczych i grzewczych
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Zapotrzebowanie na energię cieplną i c.w.u. Podział układów grzewczych. Nośniki energii cieplnej (woda, para wodna i powietrze). Źródła ciepła. Ogrzewanie miejscowe. Ciepłownie lokalne. Ogrzewanie zdalaczynne. Sieci ciepłownicze. Węzły ciepłownicze. Odbiorniki ciepła. Instalacje wewnętrzne w obiektach przemysłowych. Rozwiązania układów ogrzewania w zakładach przemysłowych. Zaliczenie wykłądu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne. System punktowy oceny sprawdzianu: ocena pozytywna uzyskanie ponad 60% punktów.
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia przedmiotowe: dwa sprawdziany realizowane po pierwszym i drugim bloku obliczen. Średnia ocena z dwóch pozytywnie zaliczonych bloków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60%
3,0Opanowanie materiału w zakresie 61-68%
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76%
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84%
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92%
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C24-1_U01Student potrafi scharakteryzować nośniki energii cieplnej, źródła ciepła, ciepłownie lokalne i sieci ciepłownicze, rodzaje układów grzewczych. Potrafi omówić węzły ciepłownicze, rodzaje ogrzewania oraz odbiorniki ciepła oraz umie wykonać proste obliczenia dotyczące instalacji sieci ciepłowniczej/systemu grzejnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
MBM_1A_U05ma umiejętność samokształcenia - samodzielnego poszukiwania informacji i analizowania poznanych zagadnień
MBM_1A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla obszaru inżynierii mechanicznej
MBM_1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, podziałem, budową, przykładami instalacji ciepłowniczych i systemów grzewczych
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami obliczeń, projektowania i eksploatacji instalacji ciepłowniczych i grzewczych
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Zapotrzebowanie na energię cieplną i c.w.u. Podział układów grzewczych. Nośniki energii cieplnej (woda, para wodna i powietrze). Źródła ciepła. Ogrzewanie miejscowe. Ciepłownie lokalne. Ogrzewanie zdalaczynne. Sieci ciepłownicze. Węzły ciepłownicze. Odbiorniki ciepła. Instalacje wewnętrzne w obiektach przemysłowych. Rozwiązania układów ogrzewania w zakładach przemysłowych. Zaliczenie wykłądu.
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów realizowane w dwóch blokach. Po każdym bloku zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne. System punktowy oceny sprawdzianu: ocena pozytywna uzyskanie ponad 60% punktów.
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia przedmiotowe: dwa sprawdziany realizowane po pierwszym i drugim bloku obliczen. Średnia ocena z dwóch pozytywnie zaliczonych bloków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60%
3,0Opanowanie materiału w zakresie 61-68%
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76%
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84%
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92%
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100%