Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N2)

Sylabus przedmiotu Robotyzacja i automatyzacja spawania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Robotyzacja i automatyzacja spawania
Specjalność inżynieria spawalnictwa
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Materiałowej
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Sajek <Adam.Sajek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomir Krajewski <Slawomir.Krajewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 5 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 10 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu technologii spawania, podstawy robotyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy z zakresu budowy robotów przemysłowych z naciskiem na praktyczne zastosowanie w spawalnictwie
C-2Nabycie umiejętności pracy w grupie podczas zajęć laboratoryjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zautomatyzowane spawanie SAW2
T-L-2Automatyczne spawanie MIG/MAG2
T-L-3Programowanie robotów spawalniczych1
5
wykłady
T-W-1Definicje i klasyfikacja robotów przemysłowych1
T-W-2Podstawy budowy robotów przemysłowych1
T-W-3Automatyzacja i robotyzacja w spawalnictwie4
T-W-4Zastosowanie robotów w spawalnictwie3
T-W-5Sterowanie i planowanie zadań robotów spawalniczych1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń20
A-L-3Przygotowanie do kolokwiów5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Czytanie wskazanej literatury40
A-W-3Przygotowanie się do kolokwiów10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Film
M-3Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium na koniec semestru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_IS/07-2_W01
Student posiada wiedzę z zakresu budowy spawalniczych robotów przemysłowych z uwzględnieniem praktycznego zastosowania
MBM_2A_W03T2A_W02C-1, C-2T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_IS/07-2_U01
Dobór i konfiguracja systemu zrobotyzowanego adekwatnie do realizacji zadań spawalniczych. Programowanie spawalniczych robotów przemysłowych i analiza pracy systemu.
MBM_2A_U15, MBM_2A_U17, MBM_2A_U16T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17C-1, C-2T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_IS/07-2_K01
Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy zwiazane z robotyzacją i automatyzacją procesów spawania
MBM_2A_K05, MBM_2A_K03T2A_K03, T2A_K05C-1, C-2T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_IS/07-2_W01
Student posiada wiedzę z zakresu budowy spawalniczych robotów przemysłowych z uwzględnieniem praktycznego zastosowania
2,0nie spełnione wymagania uzyskania oceny 3 konieczna gruntowna powtórka całości materiału
3,0schematyczna i podstawowa wiedza z zakresu przedmiotu spełniająca minimalne kryteria
3,5ogólna wiedza z zakresu przedmiotu ze znaczącymi brakami
4,0solidna wiedza z zakresu przedmiotu z szeregiem zauważalnych błędów, umiejętność analizy związków czynników wyjściowych ze skutkami
4,5wiedza z zakresu przedmiotu powyżej przeciętnego standardu, z pewnymi błędami, umiejętność wyciągania wniosków z analizy związków przyczyn ze skutkami
5,0wiedza z zakresu przedmiotu z dopuszczeniem jedynie drugorzędnych błędów oraz umiejętność interpretacji związków przyczyn ze skutkami

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_IS/07-2_U01
Dobór i konfiguracja systemu zrobotyzowanego adekwatnie do realizacji zadań spawalniczych. Programowanie spawalniczych robotów przemysłowych i analiza pracy systemu.
2,0nie spełnione wymagania uzyskania oceny 3 konieczna gruntowna powtórka całości materiału
3,0schematyczna i podstawowa wiedza z zakresu przedmiotu spełniająca minimalne kryteria
3,5ogólna wiedza z zakresu przedmiotu ze znaczącymi brakami
4,0solidna wiedza z zakresu przedmiotu z szeregiem zauważalnych błędów, umiejętność analizy związków czynników wyjściowych ze skutkami
4,5wiedza z zakresu przedmiotu powyżej przeciętnego standardu, z pewnymi błędami, umiejętność wyciągania wniosków z analizy związków przyczyn ze skutkami
5,0wiedza z zakresu przedmiotu z dopuszczeniem jedynie drugorzędnych błędów oraz umiejętność interpretacji związków przyczyn ze skutkami

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_IS/07-2_K01
Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy zwiazane z robotyzacją i automatyzacją procesów spawania
2,0nie spełnione wymagania uzyskania oceny 3 konieczna gruntowna powtórka całości materiału
3,0schematyczna i podstawowa wiedza z zakresu przedmiotu spełniająca minimalne kryteria
3,5ogólna wiedza z zakresu przedmiotu ze znaczącymi brakami
4,0solidna wiedza z zakresu przedmiotu z szeregiem zauważalnych błędów, umiejętność analizy związków czynników wyjściowych ze skutkami
4,5wiedza z zakresu przedmiotu powyżej przeciętnego standardu, z pewnymi błędami, umiejętność wyciągania wniosków z analizy związków przyczyn ze skutkami
5,0wiedza z zakresu przedmiotu z dopuszczeniem jedynie drugorzędnych błędów oraz umiejętność interpretacji związków przyczyn ze skutkami

Literatura podstawowa

  1. Dobaj E., Maszyny i urządzenia spawalnicze, WNT, Warszawa, 2005
  2. Honczarenko J., Roboty przemysłowe, WNT, Warszawa, 2004
  3. Zdanowicz R., Podstawy robotyki, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Pilarczyk J. (red) praca zbiorowa, Poradnik Inżyniera – Spawalnictwo, WNT, Warszawa, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zautomatyzowane spawanie SAW2
T-L-2Automatyczne spawanie MIG/MAG2
T-L-3Programowanie robotów spawalniczych1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje i klasyfikacja robotów przemysłowych1
T-W-2Podstawy budowy robotów przemysłowych1
T-W-3Automatyzacja i robotyzacja w spawalnictwie4
T-W-4Zastosowanie robotów w spawalnictwie3
T-W-5Sterowanie i planowanie zadań robotów spawalniczych1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń20
A-L-3Przygotowanie do kolokwiów5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Czytanie wskazanej literatury40
A-W-3Przygotowanie się do kolokwiów10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_IS/07-2_W01Student posiada wiedzę z zakresu budowy spawalniczych robotów przemysłowych z uwzględnieniem praktycznego zastosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W03ma szczegółową wiedzę z wybranych zagadnień pokrewnych kierunków studiów powiązanych z obszarem studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu budowy robotów przemysłowych z naciskiem na praktyczne zastosowanie w spawalnictwie
C-2Nabycie umiejętności pracy w grupie podczas zajęć laboratoryjnych
Treści programoweT-L-3Programowanie robotów spawalniczych
T-L-1Zautomatyzowane spawanie SAW
T-L-2Automatyczne spawanie MIG/MAG
T-W-1Definicje i klasyfikacja robotów przemysłowych
T-W-2Podstawy budowy robotów przemysłowych
T-W-3Automatyzacja i robotyzacja w spawalnictwie
T-W-4Zastosowanie robotów w spawalnictwie
T-W-5Sterowanie i planowanie zadań robotów spawalniczych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Film
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium na koniec semestru
S-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnione wymagania uzyskania oceny 3 konieczna gruntowna powtórka całości materiału
3,0schematyczna i podstawowa wiedza z zakresu przedmiotu spełniająca minimalne kryteria
3,5ogólna wiedza z zakresu przedmiotu ze znaczącymi brakami
4,0solidna wiedza z zakresu przedmiotu z szeregiem zauważalnych błędów, umiejętność analizy związków czynników wyjściowych ze skutkami
4,5wiedza z zakresu przedmiotu powyżej przeciętnego standardu, z pewnymi błędami, umiejętność wyciągania wniosków z analizy związków przyczyn ze skutkami
5,0wiedza z zakresu przedmiotu z dopuszczeniem jedynie drugorzędnych błędów oraz umiejętność interpretacji związków przyczyn ze skutkami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_IS/07-2_U01Dobór i konfiguracja systemu zrobotyzowanego adekwatnie do realizacji zadań spawalniczych. Programowanie spawalniczych robotów przemysłowych i analiza pracy systemu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności maszyny, systemy, procesy i usługi w zakresie inżynierii mechanicznej i kierunków pokrewnych
MBM_2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla swojej specjalności, w tym zadań nietypowych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
MBM_2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia i usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych uwzględniając zagadnienia konstrukcji, technologii i eksploatacji w inżynierii mechanicznej i obszarach pokrewnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu budowy robotów przemysłowych z naciskiem na praktyczne zastosowanie w spawalnictwie
C-2Nabycie umiejętności pracy w grupie podczas zajęć laboratoryjnych
Treści programoweT-L-3Programowanie robotów spawalniczych
T-L-1Zautomatyzowane spawanie SAW
T-L-2Automatyczne spawanie MIG/MAG
T-W-1Definicje i klasyfikacja robotów przemysłowych
T-W-2Podstawy budowy robotów przemysłowych
T-W-3Automatyzacja i robotyzacja w spawalnictwie
T-W-4Zastosowanie robotów w spawalnictwie
T-W-5Sterowanie i planowanie zadań robotów spawalniczych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Film
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium na koniec semestru
S-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnione wymagania uzyskania oceny 3 konieczna gruntowna powtórka całości materiału
3,0schematyczna i podstawowa wiedza z zakresu przedmiotu spełniająca minimalne kryteria
3,5ogólna wiedza z zakresu przedmiotu ze znaczącymi brakami
4,0solidna wiedza z zakresu przedmiotu z szeregiem zauważalnych błędów, umiejętność analizy związków czynników wyjściowych ze skutkami
4,5wiedza z zakresu przedmiotu powyżej przeciętnego standardu, z pewnymi błędami, umiejętność wyciągania wniosków z analizy związków przyczyn ze skutkami
5,0wiedza z zakresu przedmiotu z dopuszczeniem jedynie drugorzędnych błędów oraz umiejętność interpretacji związków przyczyn ze skutkami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_IS/07-2_K01Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy zwiazane z robotyzacją i automatyzacją procesów spawania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
MBM_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu budowy robotów przemysłowych z naciskiem na praktyczne zastosowanie w spawalnictwie
C-2Nabycie umiejętności pracy w grupie podczas zajęć laboratoryjnych
Treści programoweT-L-3Programowanie robotów spawalniczych
T-L-1Zautomatyzowane spawanie SAW
T-L-2Automatyczne spawanie MIG/MAG
T-W-1Definicje i klasyfikacja robotów przemysłowych
T-W-2Podstawy budowy robotów przemysłowych
T-W-3Automatyzacja i robotyzacja w spawalnictwie
T-W-4Zastosowanie robotów w spawalnictwie
T-W-5Sterowanie i planowanie zadań robotów spawalniczych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Film
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium na koniec semestru
S-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnione wymagania uzyskania oceny 3 konieczna gruntowna powtórka całości materiału
3,0schematyczna i podstawowa wiedza z zakresu przedmiotu spełniająca minimalne kryteria
3,5ogólna wiedza z zakresu przedmiotu ze znaczącymi brakami
4,0solidna wiedza z zakresu przedmiotu z szeregiem zauważalnych błędów, umiejętność analizy związków czynników wyjściowych ze skutkami
4,5wiedza z zakresu przedmiotu powyżej przeciętnego standardu, z pewnymi błędami, umiejętność wyciągania wniosków z analizy związków przyczyn ze skutkami
5,0wiedza z zakresu przedmiotu z dopuszczeniem jedynie drugorzędnych błędów oraz umiejętność interpretacji związków przyczyn ze skutkami