Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N2)

Sylabus przedmiotu Technologia napraw pojazdów samochodowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia napraw pojazdów samochodowych
Specjalność eksploatacja pojazdów samochodowych
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Jaromir Mysłowski <m.szczepanek@am.szczecin.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,50,38zaliczenie
wykładyW2 15 1,50,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadac ogólna wiedze o budowie pojazdów,technologii ,materiałoznastwie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami napraw pojazdu ,zasadami okreslania zużycia i uszkodzeń,opracowywaniem dokumentacji-procesu naprawy podzespołu/pojazdu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe wiadomości o zużywaniu się i awariach części i podzespołów.Metody określania stopnia zużycia4
T-L-2Rodzaje i typy napraw stosowane przez serwisy samochodowe.Metody określania zakresu i kosztów napraw.4
T-L-3Przykładowe naprawy :silnika ,podwozia ,nadwozia4
T-L-4Naprawy blacharsko lakiernicze-stosowane materiały i technologie3
15
wykłady
T-W-1Podstawowe wiadomości o zużywaniu się i awariach części i podzespołów.Metody określania stopnia zużycia4
T-W-2Rodzaje i typy napraw stosowane przez serwisy samochodowe.Metody określania zakresu i kosztów napraw.4
T-W-3Przykładowe naprawy :silnika ,podwozia ,nadwozia4
T-W-4Naprawy blacharsko lakiernicze-stosowane materiały i technologie3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Zapoznanie sie z inform,acjami z polecanejk przez wykładowce literatury i internnetu6
A-L-2Przygotowanie imopracowanie sprawozdań z laboratoriów10
A-L-3Porządkowanie i powtarzanie wiadomości do zaliczania kolejnych laboratoriów6
A-L-4Porządkowanie i powtarzanie wiadomości z wykładów8
A-L-5Udział w zajeciach pokazowych w serwisie samochodowym8
A-L-6Powtórzenie całego materiału przed koncowym zaliczeniam10
A-L-7Samodzielne opracowanie wybranego procesu naprawy: okreslenie uszkodzenia ,wybór metody ,proces technologiczny,sprawdzenie skuteczności naprawy ,okreslenie kosztów12
60
wykłady
A-W-1Zapoznanie sie z inform,acjami z polecanejk przez wykładowce literatury i internnetu6
A-W-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej na zadany przez wykładowce temat10
A-W-3Porządkowanie i powtarzanie wiadomości z wykładów12
A-W-4Udział w zajeciach pokazowych w serwisie samochodowym10
A-W-5Powtórzenie całego materiału przed koncowym zaliczeniam10
A-W-6Na zaliczenie przedmiotu -Samodzielne opracowanie wybranego procesu naprawy: okreslenie uszkodzenia ,wybór metody ,proces technologiczny,sprawdzenie skuteczności naprawy ,okreslenie kosztów12
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja materiału,przykłady praktyczne,omówienie wybranych metod napraw pojazdów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin pisemny,prezentacja multimedialna,samodzielne opracowanie całego procesu naprawy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_EPS/05_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien definiować naprawy,rozpoznawac typy i stopień uszkodzenia bądz zużycia,wybrać optymalną metode naprawy
MBM_2A_W04, MBM_2A_W05, MBM_2A_W02T2A_W01, T2A_W03, T2A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_EPS/05_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umiec korzystać z narz edzi inżynierskich przy rozpoznawaniu typów i stopnia uszkodzenia bądz zużycia, umieć wybrać optymalną metode naprawy
MBM_2A_U04, MBM_2A_U05, MBM_2A_U07T2A_U04, T2A_U05, T2A_U07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_EPS/05_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien byc aktywny rozumieć konieczność korzystania z narzędzi inżynierskich przy rozpoznawaniu typów i stopnia uszkodzenia bądz zużycia, umieć wybrać optymalną metode naprawy
MBM_2A_K01, MBM_2A_K06, MBM_2A_K03T2A_K01, T2A_K03, T2A_K06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_EPS/05_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien definiować naprawy,rozpoznawac typy i stopień uszkodzenia bądz zużycia,wybrać optymalną metode naprawy
2,0Uczestniczył ( lub nie ) w zajęciach ale nie opanował wymaganego zakresu materiału, nie uzyskał pozytywnej oceny z zaliczenia
3,0Uczestniczył w zajęciach opanował wymagany zakres materiału,uzsykał dostateczną ocene z zaliczenia
3,5Uczestniczył w zajęciach opanował wymagany zakres materiału,uzsykał dostateczną ocene z zaliczenia,przejawia zainteresowanie przedmiotem
4,0Uczestniczył w zajęciach opanował wymagany zakres materiału,uzsykał dobrą ocene z zaliczenia,przejawia zainteresowanie przedmiotem
4,5Uczestniczył w zajęciach opanował wymagany zakres materiału,uzsykał dobrą ocene z zaliczenia,przejawia zainteresowanie przedmiotem,jest aktywny na zajęciach
5,0Uczestniczył w zajęciach opanował wymagany zakres materiału,uzsykał dobrą lub wyższą ocene z zaliczenia,przejawia zainteresowanie przedmiotem,jest aktywny na zajęciach,jest liderem w grupie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_EPS/05_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umiec korzystać z narz edzi inżynierskich przy rozpoznawaniu typów i stopnia uszkodzenia bądz zużycia, umieć wybrać optymalną metode naprawy
2,0Uczestniczył ( lub nie ) w zajęciach ale nie opanował wymaganych umiejeętności, nie uzyskał pozytywnej oceny z zaliczenia
3,0Uczestniczył w zajęciach opanował wymagane umiejętności, uzyskał dostateczną oceny z zaliczenia
3,5Uczestniczył w zajęciach opanował wymagane umiejętności, uzyskał dostateczną oceny z zaliczenia,umie mysleć logicznie i działać zespołowo
4,0Uczestniczył w zajęciach opanował wymagane umiejętności, uzyskał dobrą ocenę z zaliczenia,umie myśleć logicznie i działać zespołowo,jest aktywny
4,5Uczestniczył w zajęciach opanował wymagane umiejętności, uzyskał dobrą lub wyższą ocenę z zaliczenia,umie myśleć logicznie i działać zespołowo,jest aktywny i kreatywny
5,0Uczestniczył w zajęciach opanował wymagane umiejętności, uzyskał dobrą lub wyższą ocenę z zaliczenia,umie myśleć logicznie i działać zespołowo,jest aktywny i kreatywny.jest liderem w grupie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_EPS/05_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien byc aktywny rozumieć konieczność korzystania z narzędzi inżynierskich przy rozpoznawaniu typów i stopnia uszkodzenia bądz zużycia, umieć wybrać optymalną metode naprawy
2,0Student uczestniczył (lub nie ) w zajeciach ale nie zainteresował sie przedmiotem ani celem jego nauki
3,0Student uczestniczył w zajeciach , zainteresował sie przedmiotem i celem jego nauki
3,5Student uczestniczył w zajeciach , zainteresował sie przedmiotem i celem jego nauki,rozumie potrzebe podnoszenia poziomu własnej wiedzy
4,0Student uczestniczył w zajeciach , zainteresował sie przedmiotem i celem jego nauki,rozumie potrzebe podnoszenia poziomu własnej wiedzy,ma dobre efekty
4,5Student uczestniczył w zajeciach , zainteresował sie przedmiotem i celem jego nauki,rozumie potrzebe podnoszenia poziomu własnej wiedzy,ma dobre efekty,zgłasza własne inicjatywy
5,0Student uczestniczył w zajeciach , zainteresował sie przedmiotem i celem jego nauki,rozumie potrzebe podnoszenia poziomu własnej wiedzy,ma dobre efekty,zgłasza własne inicjatywy,jest liderem w grupie

Literatura podstawowa

  1. Abramek K,Uzdowski M, Podstawy obsługiwania i naprawy, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe wiadomości o zużywaniu się i awariach części i podzespołów.Metody określania stopnia zużycia4
T-L-2Rodzaje i typy napraw stosowane przez serwisy samochodowe.Metody określania zakresu i kosztów napraw.4
T-L-3Przykładowe naprawy :silnika ,podwozia ,nadwozia4
T-L-4Naprawy blacharsko lakiernicze-stosowane materiały i technologie3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe wiadomości o zużywaniu się i awariach części i podzespołów.Metody określania stopnia zużycia4
T-W-2Rodzaje i typy napraw stosowane przez serwisy samochodowe.Metody określania zakresu i kosztów napraw.4
T-W-3Przykładowe naprawy :silnika ,podwozia ,nadwozia4
T-W-4Naprawy blacharsko lakiernicze-stosowane materiały i technologie3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Zapoznanie sie z inform,acjami z polecanejk przez wykładowce literatury i internnetu6
A-L-2Przygotowanie imopracowanie sprawozdań z laboratoriów10
A-L-3Porządkowanie i powtarzanie wiadomości do zaliczania kolejnych laboratoriów6
A-L-4Porządkowanie i powtarzanie wiadomości z wykładów8
A-L-5Udział w zajeciach pokazowych w serwisie samochodowym8
A-L-6Powtórzenie całego materiału przed koncowym zaliczeniam10
A-L-7Samodzielne opracowanie wybranego procesu naprawy: okreslenie uszkodzenia ,wybór metody ,proces technologiczny,sprawdzenie skuteczności naprawy ,okreslenie kosztów12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Zapoznanie sie z inform,acjami z polecanejk przez wykładowce literatury i internnetu6
A-W-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej na zadany przez wykładowce temat10
A-W-3Porządkowanie i powtarzanie wiadomości z wykładów12
A-W-4Udział w zajeciach pokazowych w serwisie samochodowym10
A-W-5Powtórzenie całego materiału przed koncowym zaliczeniam10
A-W-6Na zaliczenie przedmiotu -Samodzielne opracowanie wybranego procesu naprawy: okreslenie uszkodzenia ,wybór metody ,proces technologiczny,sprawdzenie skuteczności naprawy ,okreslenie kosztów12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_EPS/05_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien definiować naprawy,rozpoznawac typy i stopień uszkodzenia bądz zużycia,wybrać optymalną metode naprawy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku MiBM takich jak: konstrukcja maszyn, techniki wytwarzania, automatyzacja, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka
MBM_2A_W05ma szczegółową wiedzę dotyczącą konstrukcji, eksploatacji i obliczeń dotyczących maszyn o różnym stopniu złożoności
MBM_2A_W02ma rozszerzoną wiedzę w zakresie fizyki i chemii niezbędną do rozumienia zjawisk związanych z właściwościami materiałów konstrukcyjnych, obróbką materiałów, spajaniem, zużyciem i korozją, procesami cieplnymi, ochroną środowiska, funkcjonowaniem aparatury pomiarowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami napraw pojazdu ,zasadami okreslania zużycia i uszkodzeń,opracowywaniem dokumentacji-procesu naprawy podzespołu/pojazdu
Treści programoweT-W-1Podstawowe wiadomości o zużywaniu się i awariach części i podzespołów.Metody określania stopnia zużycia
T-W-2Rodzaje i typy napraw stosowane przez serwisy samochodowe.Metody określania zakresu i kosztów napraw.
T-W-3Przykładowe naprawy :silnika ,podwozia ,nadwozia
Metody nauczaniaM-1Prezentacja materiału,przykłady praktyczne,omówienie wybranych metod napraw pojazdów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny,prezentacja multimedialna,samodzielne opracowanie całego procesu naprawy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Uczestniczył ( lub nie ) w zajęciach ale nie opanował wymaganego zakresu materiału, nie uzyskał pozytywnej oceny z zaliczenia
3,0Uczestniczył w zajęciach opanował wymagany zakres materiału,uzsykał dostateczną ocene z zaliczenia
3,5Uczestniczył w zajęciach opanował wymagany zakres materiału,uzsykał dostateczną ocene z zaliczenia,przejawia zainteresowanie przedmiotem
4,0Uczestniczył w zajęciach opanował wymagany zakres materiału,uzsykał dobrą ocene z zaliczenia,przejawia zainteresowanie przedmiotem
4,5Uczestniczył w zajęciach opanował wymagany zakres materiału,uzsykał dobrą ocene z zaliczenia,przejawia zainteresowanie przedmiotem,jest aktywny na zajęciach
5,0Uczestniczył w zajęciach opanował wymagany zakres materiału,uzsykał dobrą lub wyższą ocene z zaliczenia,przejawia zainteresowanie przedmiotem,jest aktywny na zajęciach,jest liderem w grupie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_EPS/05_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umiec korzystać z narz edzi inżynierskich przy rozpoznawaniu typów i stopnia uszkodzenia bądz zużycia, umieć wybrać optymalną metode naprawy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i w języku obcym prezentację ustną z zakresu szczegółowych zagadnień inżynierii mechanicznej
MBM_2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się, ma umiejętność samokształcenia w swojej i pokrewnych specjalnościach
MBM_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami napraw pojazdu ,zasadami okreslania zużycia i uszkodzeń,opracowywaniem dokumentacji-procesu naprawy podzespołu/pojazdu
Treści programoweT-W-1Podstawowe wiadomości o zużywaniu się i awariach części i podzespołów.Metody określania stopnia zużycia
T-W-2Rodzaje i typy napraw stosowane przez serwisy samochodowe.Metody określania zakresu i kosztów napraw.
T-W-3Przykładowe naprawy :silnika ,podwozia ,nadwozia
Metody nauczaniaM-1Prezentacja materiału,przykłady praktyczne,omówienie wybranych metod napraw pojazdów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny,prezentacja multimedialna,samodzielne opracowanie całego procesu naprawy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Uczestniczył ( lub nie ) w zajęciach ale nie opanował wymaganych umiejeętności, nie uzyskał pozytywnej oceny z zaliczenia
3,0Uczestniczył w zajęciach opanował wymagane umiejętności, uzyskał dostateczną oceny z zaliczenia
3,5Uczestniczył w zajęciach opanował wymagane umiejętności, uzyskał dostateczną oceny z zaliczenia,umie mysleć logicznie i działać zespołowo
4,0Uczestniczył w zajęciach opanował wymagane umiejętności, uzyskał dobrą ocenę z zaliczenia,umie myśleć logicznie i działać zespołowo,jest aktywny
4,5Uczestniczył w zajęciach opanował wymagane umiejętności, uzyskał dobrą lub wyższą ocenę z zaliczenia,umie myśleć logicznie i działać zespołowo,jest aktywny i kreatywny
5,0Uczestniczył w zajęciach opanował wymagane umiejętności, uzyskał dobrą lub wyższą ocenę z zaliczenia,umie myśleć logicznie i działać zespołowo,jest aktywny i kreatywny.jest liderem w grupie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_EPS/05_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien byc aktywny rozumieć konieczność korzystania z narzędzi inżynierskich przy rozpoznawaniu typów i stopnia uszkodzenia bądz zużycia, umieć wybrać optymalną metode naprawy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
MBM_2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
MBM_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami napraw pojazdu ,zasadami okreslania zużycia i uszkodzeń,opracowywaniem dokumentacji-procesu naprawy podzespołu/pojazdu
Treści programoweT-W-1Podstawowe wiadomości o zużywaniu się i awariach części i podzespołów.Metody określania stopnia zużycia
T-W-2Rodzaje i typy napraw stosowane przez serwisy samochodowe.Metody określania zakresu i kosztów napraw.
T-W-3Przykładowe naprawy :silnika ,podwozia ,nadwozia
Metody nauczaniaM-1Prezentacja materiału,przykłady praktyczne,omówienie wybranych metod napraw pojazdów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny,prezentacja multimedialna,samodzielne opracowanie całego procesu naprawy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uczestniczył (lub nie ) w zajeciach ale nie zainteresował sie przedmiotem ani celem jego nauki
3,0Student uczestniczył w zajeciach , zainteresował sie przedmiotem i celem jego nauki
3,5Student uczestniczył w zajeciach , zainteresował sie przedmiotem i celem jego nauki,rozumie potrzebe podnoszenia poziomu własnej wiedzy
4,0Student uczestniczył w zajeciach , zainteresował sie przedmiotem i celem jego nauki,rozumie potrzebe podnoszenia poziomu własnej wiedzy,ma dobre efekty
4,5Student uczestniczył w zajeciach , zainteresował sie przedmiotem i celem jego nauki,rozumie potrzebe podnoszenia poziomu własnej wiedzy,ma dobre efekty,zgłasza własne inicjatywy
5,0Student uczestniczył w zajeciach , zainteresował sie przedmiotem i celem jego nauki,rozumie potrzebe podnoszenia poziomu własnej wiedzy,ma dobre efekty,zgłasza własne inicjatywy,jest liderem w grupie