Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)
Sylabus przedmiotu Wytrzymałość materiałów II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wytrzymałość materiałów II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki i Podstaw Konstrukcji Maszyn | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Konrad Konowalski <Konrad.Konowalski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Konrad Konowalski <Konrad.Konowalski@zut.edu.pl>, Mariusz Leus <Mariusz.Leus@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczone przedmioty: Matematyka I, Mechanika I, Wytrzymałość Materiałów I |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami obliczeń elementów i konstrukcjii z uwagi na ich wytrzymałość i sztywność i stateczność |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawami doświadczalnych badań wytrzymałościowych |
C-3 | Celem przedmiotu jest ukształtowanie umiejętności studenta w zakresie podstawowych obliczeń i badań wytrzymałościowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczanie wytrzymałościowe belek a) obliczanie dopuszczalnych obciążeń belki o zadanym przekroju, b) dobór przekroju belki przy danym obciążeniu | 2 |
T-A-2 | Wyznaczanie ugięcia i kąta obrotu przekroju belki | 1 |
T-A-3 | Wytrzymałość złożona pręta: a) równoczesne zginanie i skręcanie, b) zginanie z rozciąganiem lub ściskaniem | 2 |
T-A-4 | Kolokwium nr1 | 1 |
T-A-5 | Obliczanie prętów na wyboczenie. | 1 |
T-A-6 | Wykorzystanie twierdzenia Castigliano do wyznaczania przemieszczeń w belkach | 1 |
T-A-7 | Zastosowanie twierdzenia Menabrea-Castigliano do rozwiązywania belek i ram statycznie niewyznaczalnych | 1 |
T-A-8 | Kolokwium nr2 | 1 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wstęp do ćwiczeń laboratoryjnch. Omówienie regulaminu, programu i przebiegu ćwiczeń. | 1 |
T-L-2 | Statyczna próba rozciągania metali | 1 |
T-L-3 | Statyczna próba ściskania metali | 1 |
T-L-4 | Próby udarności. Próba ścinania technologicznego. | 1 |
T-L-5 | Pomiary twardości | 1 |
T-L-6 | Sprawdzian nr1 | 1 |
T-L-7 | Wyznaczanie modułu Younga, umownej granicy plastyczności i umownej granicy proporcjonalności | 1 |
T-L-8 | Wyboczenie. | 1 |
T-L-9 | Pomiary naprężeń przy pomocy tensometrów oporowych | 1 |
T-L-10 | Sprawdzian nr2 | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zginanie. Wykresy sił tnących i momentów gnących. Naprężenia normalne przy zginaniu prostym | 2 |
T-W-2 | Równanie różniczkowe linii ugięcia belki | 1 |
T-W-3 | Pojęcie wytężenia materiału, analiza wytężenia elementów maszyn | 1 |
T-W-4 | Ważniejsze hipotezy wytrzymałościowe | 1 |
T-W-5 | Wytrzymałość złożona pręta: a) równoczesne zginanie i skręcanie, b) zginanie z rozciąganiem lub ściskaniem | 1 |
T-W-6 | Wyboczenie | 1 |
T-W-7 | Metody energetyczne. Układy liniowo-sprężyste. Energia odkształcenia sprężystego układu liniowo-sprężystego. | 1 |
T-W-8 | Twierdzenia: Betti i Maxwella. Twierdzenie Castigliano. Zasada minimum energii Menabrea-Castigliano | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowanie do ćwiczeń na podstawie wykładu i zalecanej literatury | 10 |
A-A-2 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-3 | Samodzielne rozwiązywanie zadań w ramach prac domowych | 20 |
A-A-4 | Konsultacje u prowadzącego ćwiczenia | 10 |
50 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie literatury i norm | 20 |
A-L-2 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 17 |
47 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie do wykładu na podstawie zalecanej literatury | 10 |
A-W-2 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 12 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
A-W-5 | Egzamin | 3 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny / typowe średki audiowizualne (tablica, rzutnik przeźroczy) |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe / tablica. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne/ stanowiska badawcze |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych jest uzyskanie pozytywnych ocen z dwóch kolokwiów, przewidzianych w ciągu semestru, obejmujących tematycznie zakres zadań rozwiązywanych na ćwiczeniach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnych ocen z cwiczeń audytoryjnch i laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest uzyskanie pozytywnych ocen z każdego sprawozdania oraz pozytywnych ocen z obydwóch sprawdzianów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B11_W01 Student uzyskuje podstawowe informacje z Wytrzymałości Materiałów (zagadnienia wytrzymałości belek, zagadnienia wytrzymałości złożonej, hipotezy wytężeniowe, układy liniowo-sprężyste) | MBM_1A_W09, MBM_1A_W07 | T1A_W04, T1A_W05 | — | C-3, C-2, C-1 | T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-8, T-L-7, T-L-5, T-L-9, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-A-7, T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B11_U01 Student osiąga umiejętnośici obliczania belek, prętów słabo zakrzywionych oraz doświadczalnego weryfikowania otrzymanych wyników obliczeń. | MBM_1A_U05 | T1A_U05 | InzA_U03 | C-3, C-2 | T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-8, T-L-7, T-L-5, T-L-9, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-A-7, T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B11_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabywa właściwą postawę do efektywnej pracy w zespole. Potrafi przeprowadzić konstruktywną krytykę wykonanych w zespole obliczeń wytrzymałościowych. | MBM_1A_K01, MBM_1A_K03, MBM_1A_K06 | T1A_K01, T1A_K03, T1A_K06 | InzA_K02 | C-3, C-1 | T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-8, T-L-7, T-L-5, T-L-9, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-A-7, T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B11_W01 Student uzyskuje podstawowe informacje z Wytrzymałości Materiałów (zagadnienia wytrzymałości belek, zagadnienia wytrzymałości złożonej, hipotezy wytężeniowe, układy liniowo-sprężyste) | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedniotu. |
3,0 | Student opanował podstawowa wiedze z zakresu przedniotu. Nie potrafi jej wykorzystac w obliczeniach . | |
3,5 | Student opanował przedstawiona wiedzę i umie ja stosowac w stopniu posrednim miedzy ocena 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawowa wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi ja wykorzystać w typowych obliczeniach elementów maszyn. Ma trudnosci z rozwiazywaniem zadan niestandardowych. | |
4,5 | Student opanował przedstawiona wiedzę i umie ja stosowac w stopniu pośrednim między ocena 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawowa wiedze z zakresu przedniotu. Posiada umiejetnosc rozwiazywania zadan nietypowych. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczajace poza przedstawiona tematyke. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B11_U01 Student osiąga umiejętnośici obliczania belek, prętów słabo zakrzywionych oraz doświadczalnego weryfikowania otrzymanych wyników obliczeń. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystac wiedzy teoretycznej w praktyce przez co nie potrafi samodzielnie rozwiazywac zadan z Wytrzymałości Materiałów |
3,0 | Student potrafi poprawnie rozwiazywac zadania w sposób bierny, czesto korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki w obliczeniach. | |
3,5 | Student wykazuje umiejetnosci posrednie miedzy ocena 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student potrafi poprawnie i samodzielnie rozwiazywac zadania . Popełnia nieliczne pomyłki w obliczeniach. | |
4,5 | Student wykazuje umiejetnosci posrednie miedzy ocena 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student potrafi poprawnie i samodzielnie rozwiazywac zadania. Wykazuje inicjatywe w stosowaniu własnych rozwiazań. Nie popełnia pomyłek w obliczeniach. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B11_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabywa właściwą postawę do efektywnej pracy w zespole. Potrafi przeprowadzić konstruktywną krytykę wykonanych w zespole obliczeń wytrzymałościowych. | 2,0 | Student nieaktywny. W pracy korzysta z postępów innych. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. |
3,0 | Student samodzielnie wykonujacy zadana prace. Nie wykazuje checi współpracy z innymi studentami i prowadzacym zajecia. | |
3,5 | Ocena posrednia pomiedzy postawa studenta oceniana na 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student samodzielnie wykonujacy zadana prace. Z checia przyłacza sie do zespołu i współpracuje z innymi studentami oraz prowadzacym zajecia | |
4,5 | Ocena posrednia pomiedzy postawa studenta oceniana na 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student wykazuje cechy przywódcze, organizuje prace zespołu w sposób podwyzszajacy jakosc zadanych prac. Wykazuje zainteresowanie wiedza wykraczajace poza ramy przedmiotu. |
Literatura podstawowa
- 1. Dyląg Z., Jakubowicz A., Orłoś Z, Wytrzymałość materiałów t.1 i t.2, WNT, Warszawa, 2003
- 3. Niezgodziński M.E., Niezgodziński T, Wzory, wykresy i tablice wytrzymałościowe, WNT, Warszawa, 1996
- 3. Niezgodziński M.E., Niezgodziński T, Zadania z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 1997
- 2. Banasiak M., Grossman K, Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 2000
- 4. Rajfert T., Rżysko J, Zbiór zadań ze statyki i wytrzymałości materiałów, PWN, 1974
- KMPKM, Laboratorium Wytrzymałości Materiałów, http://kmpkm.zut.edu.pl/pub/Wytrzymalosc_Materialow/Laboratorium/, 2011
Literatura dodatkowa
- 1. R. Bąk, T. Burczyński, Wytrzymałość materiałów z elementami ujęcia komputerowego, WNT, Warszawa, 2001
- 3. J. Zielnica, Wytrzymałość Materiałów, Wydawnictwa Politechniki Poznańskiej, 2006
- 2. Z.Brzoska, Wytrzymałość Materiałów, PWN, Warszawa, 1972