Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)
Sylabus przedmiotu Informatyczne techniki obliczeniowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Informatyczne techniki obliczeniowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Henryk Maćkowiak <Henryk.Mackowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maria Lachowicz <Maria.Lachowicz@zut.edu.pl>, Sławomir Marczyński <Slawomir.Marczynski@zut.edu.pl>, Mariusz Orłowski <Mariusz.Orlowski@zut.edu.pl>, Tadeusz Woźny <Tadeusz.Wozny@zut.edu.pl>, Tadeusz Ziębakowski <Tadeusz.Ziebakowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Elementarna wiedza z algebry macierzowej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność rozwiązywania zadań inżynierskich poprzez pozyskanie i przekształcenia informacji z użyciem uniwersalnych narzędzi informatycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Inicjacja bazy danych. Tworzenie tabeli danych. Proste operacje na tabeli danych. | 1 |
T-L-2 | Poszukiwanie informacji z zastosowaniem kwerend wybierających. Kwerendy wybierające w bazie wielotabelarycznej. Stosowanie funkcji i obliczeń przekształcających wyniki wyszukiwania. | 1 |
T-L-3 | Kwerendy grupujące, krzyżowe i niektóre kwerendy funkcjonalne. | 1 |
T-L-4 | Kolokwium - bazy danych. | 1 |
T-L-5 | Interfejs Matlaba. Praca w trybie bezpośrednim. Budowanie i przekształcanie macierzy i tablic. | 1 |
T-L-6 | Rozwiązywanie układu równań liniowych w oparciu o problem inżynierski. | 1 |
T-L-7 | Rozwiązywanie zadań inżynierskich przy użyciu skryptów i funkcji własnych. Stosowanie wykresów. | 1 |
T-L-8 | Analiza przebiegu funkcji. | 1 |
T-L-9 | Wielomiany, interpolacja i aproksymacja w zagadnieniach inżynierskich. | 1 |
T-L-10 | Kolokwium - Matlab. | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bazy danych jako obiekty gromadzenia i przetwarzania informacji. Obiekty i narzędzia baz danych. Tabele w bazach danych. Typy danych. Relacyjne bazy danych. | 1 |
T-W-2 | Operatory. Kwerendy wybierające. Zaawansowane techniki poszukiwania informacji w relacyjnych bazach danych. Projektowanie i normalizacja baz danych | 1 |
T-W-3 | Matlab - środowisko do prowadzenia obliczeń inżynierskich. Tworzenie i przekształcanie macierzy i tablic. Arytmetyka macierzowa i tablicowa. | 1 |
T-W-4 | Programowanie w Matlabie. Skrypty i funkcje. Wykresy 2D i 3D. Analiza przebiegu funkcji. | 1 |
T-W-5 | Wielomiany. Interpolacja i aproksymacja. Całkowanie numeryczne. | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-L-2 | Konsultacje. | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie do kolokwiów. | 20 |
A-L-4 | Rozwiązanie zadań z grupy "do samodzielnego wykonania". | 28 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładzie. | 5 |
A-W-2 | Konsultacje. | 2 |
A-W-3 | Instalacja aplikacji. | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 20 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem komputera i właściwego oprogramowania narzędziowego |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadań z użyciem programów Access i Matlab |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności poszukiwania informacji w bazach danych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności stosowania technik dostępnych w systemie Matlab. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B04_W01 Student posiada wiedzę o budowie i pozyskiwaniu informacji z relacyjnych baz danych. | MBM_1A_W01 | T1A_W01, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-1 |
MBM_1A_B04_W02 Student ma wiedzę o narzędziach informatycznych slużących rozwiązywaniu zagadnień inżynierskich | MBM_1A_W01 | T1A_W01, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B04_U01 Student potrafi wyszukiwać i przetwarzać i informacje zawarte w relacyjnych bazach danych | MBM_1A_U07 | T1A_U07 | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-2 | M-2 | S-1 |
MBM_1A_B04_U02 Student umie wykorzystać właściwe metody i narzędzia informatyczne w rozwiązywaniu zagadnień inżynierskich | MBM_1A_U09, MBM_1A_U07 | T1A_U07, T1A_U09 | InzA_U02 | C-1 | T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-8, T-L-9 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B04_W01 Student posiada wiedzę o budowie i pozyskiwaniu informacji z relacyjnych baz danych. | 2,0 | Student nie wykazuje się wiedzą o budowie baz danych i pozyskiwaniu informacji z relacyjnych baz danych. |
3,0 | Student posiada wiedzę o budowie baz danych i pozyskiwaniu informacji z relacyjnych baz danych. | |
3,5 | Student posiada wiedzę o budowie baz danych i pozyskiwaniu informacji z relacyjnych baz danych. Rozróżnia grupy danych stanowiące zawartość bazy danych. | |
4,0 | Student posiada wiedzę o budowie baz danych i pozyskiwaniu informacji z relacyjnych baz danych. Rozumie różnorodność związków między grupami danych. | |
4,5 | Student posiada wiedzę o budowie baz danych i pozyskiwaniu informacji z relacyjnych baz danych. Rozumie różnorodność związków między grupami danych i zna właściwości znormalizowanych baz danych. | |
5,0 | Student posiada wiedzę o budowie baz danych i pozyskiwaniu informacji z relacyjnych baz danych. Rozumie różnorodność związków między grupami danych i zna właściwości znormalizowanych baz danych. Potrafi wskazać kierunek modyfikacji istniejącej bazy danych. | |
MBM_1A_B04_W02 Student ma wiedzę o narzędziach informatycznych slużących rozwiązywaniu zagadnień inżynierskich | 2,0 | Student nie orientuje się w narzędziach informatycznych służących rozwiązywaniu zagadnień inżynierskich. |
3,0 | Student ma wiedzę o narzędziach informatycznych służących rozwiązywaniu zagadnień inżynierskich. | |
3,5 | Student ma wiedzę o narzędziach informatycznych służących rozwiązywaniu zagadnień inżynierskich i rozumie obszary zasady ich stosowania. | |
4,0 | Student ma wiedzę o narzędziach informatycznych służących rozwiązywaniu zagadnień inżynierskich. Rozróżnia metody obliczeń i jest w stanie zaproponować właściwe narzędzie do ich przeprowadzenia. | |
4,5 | Student ma wiedzę o narzędziach informatycznych służących rozwiązywaniu zagadnień inżynierskich. Rozróżnia metody obliczeń i jest w stanie zaproponować właściwe narzędzie do ich przeprowadzenia. Wybiera właściwą formę przedstawienia wyników. | |
5,0 | Student ma wiedzę o narzędziach informatycznych służących rozwiązywaniu zagadnień inżynierskich. Rozróżnia metody obliczeń i jest w stanie zaproponować właściwe narzędzie do ich przeprowadzenia. Wybiera właściwą formę przedstawienia wyników. Potrafi wskazać metodę alternatywną. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B04_U01 Student potrafi wyszukiwać i przetwarzać i informacje zawarte w relacyjnych bazach danych | 2,0 | Student nie potrafi wyszukiwać i przetwarzać i informacje zawarte w relacyjnych bazach danych poprzez stosowanie podstawowych kwerend. |
3,0 | Student potrafi wyszukiwać i przetwarzać i informacje zawarte w relacyjnych bazach danych poprzez stosowanie podstawowych kwerend w prostych zadaniach. | |
3,5 | Student potrafi wyszukiwać i przetwarzać i informacje zawarte w relacyjnych bazach danych poprzez stosowanie podstawowych kwerend w zadaniach złożonych. | |
4,0 | Student potrafi wyszukiwać i przetwarzać i informacje zawarte w relacyjnych bazach danych poprzez stosowanie kwerend zaawansowanych. | |
4,5 | Student potrafi wyszukiwać i przetwarzać i informacje zawarte w relacyjnych bazach danych poprzez stosowanie kwerend zaawansowanych. Potrafi zaprojektować strukturę prostej bazy danych. | |
5,0 | Student potrafi wyszukiwać i przetwarzać i informacje zawarte w relacyjnych bazach danych poprzez stosowanie kwerend zaawansowanych. Potrafi zaprojektować strukturę złożonej bazy danych. | |
MBM_1A_B04_U02 Student umie wykorzystać właściwe metody i narzędzia informatyczne w rozwiązywaniu zagadnień inżynierskich | 2,0 | Student nie umie wykorzystać właściwych metod i narzędzi informatycznych do rozwiązywania zagadnień inżynierskich. |
3,0 | Student umie wykorzystać właściwe metody i narzędzia informatyczne w rozwiązywaniu prostych zagadnień inżynierskich. | |
3,5 | Student umie wykorzystać właściwe metody i narzędzia informatyczne w rozwiązywaniu standardowych zagadnień inżynierskich. | |
4,0 | Student umie wykorzystać właściwe metody i narzędzia informatyczne w rozwiązywaniu złożonych zagadnień inżynierskich. Potrafi odpowiednio zaprezentować wyniki obliczeń. | |
4,5 | Student umie wykorzystać właściwe metody i narzędzia informatyczne w rozwiązywaniu złożonych zagadnień inżynierskich. Potrafi odpowiednio zaprezentować wyniki obliczeń. Algorytm obliczeń potrafi sformułować w formie programu. | |
5,0 | Student umie wykorzystać właściwe metody i narzędzia informatyczne w rozwiązywaniu złożonych zagadnień inżynierskich. Potrafi odpowiednio zaprezentować wyniki obliczeń. Algorytm obliczeń potrafi sformułować w formie programu do wykorzystania w zadaniach tego samego typu. |
Literatura podstawowa
- Zespół autorów, Access 2007 PL. Biblia, Helion, Gliwice, 2007
- Mendrala D., Szeliga M., Access 2010 PL. Ćwiczenia praktyczne, Helion, Gliwice, 2010
- Brzózka J., Dorobczyński L., Programowanie w Matlab, MIKOM, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Regel W., Wykresy i obiekty graficzne w programie Matlab, MIKOM, Warszawa, 2003