Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S2)
specjalność: przetwórstwo tworzyw polimerowych
Sylabus przedmiotu Praktyczne aspekty doboru materiałów i technologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Praktyczne aspekty doboru materiałów i technologii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Biedunkiewicz <Anna.Biedunkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Witold Biedunkiewicz <Witold.Biedunkiewicz@zut.edu.pl>, Bogdan Piekarski <Bogdan.Piekarski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu: inżynierii materiałowej, wytrzymałości materiałów; technologii produkcji i obróbki materiałów; metod badań struktury i właściwości materiałów. |
W-2 | Podstawowawiedza z wiedzy o korozji, tribo-korozji materiałów i sposobów zapobiegania tym zjawiskom. |
W-3 | Umiejętność korzystania z informacji naukowej i technicznej. |
W-4 | Umiejętność obsługi specjalistycznych programów komputerowych. |
W-5 | Wiedza z zakresu technik komputerowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zdobywa umiejętności doboru materiałów inżynierskich do stosowania w określonych warunkach eksploatacyjnych. |
C-2 | Student zdobywa umiejętność projektowania składu chemicznego i struktury materiałów inżynierskich o założonych fizykochemicznych, mechanicznych i eksploatacyjnych właściwościach. |
C-3 | Student zdobywa umiejetność diagnostyki degradacji materiałów i projektowania procesów podwyżających trwałość wyrobu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Komputerowe projektowanie i modelowanie materiałów o znaczeniu technologicznym. | 10 |
T-P-2 | Dobór materiału na wybrany element konstrukcyjny. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do projektowania materiałów konstrukcyjnych. Wpływ właściwości składu chemicznego, struktury, technologii i przetwórstwa produkcji materiałów. Projektowanie i wybór nowoczesnych materiałów dla wybranych branż. | 6 |
T-W-2 | Podstawy projektowania kompozytów. | 4 |
T-W-3 | Zużycie i degradacja materiałów w warunkach eksploatacji, ich diagnostyka i projektowanie procesów zwiększających trwałość produktów. | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczastnictwo w zajęciach. | 13 |
A-P-2 | Przygotowanie i opracowanie projektu z wykorzystaniem licencjonowanych programów komputerowych ZUT. | 8 |
A-P-3 | Przygotowanie prezentacji komputerowej projektu w ramach godzin niekontaktowych. | 6 |
A-P-4 | Prezentacja projektu | 2 |
29 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 13 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu w oparciu o wskazane źródła wiedzy. | 13 |
A-W-3 | Uczestnictwo w konsultacjach. | 2 |
A-W-4 | Przystapienie egzaminu do pisemnego. | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem narzędzi audiowizualnych, tj. specjalistyczne programy komputerowe i prezentacje komputerowe. |
M-2 | Metody projektowania z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania komputerowego. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny. |
S-2 | Ocena formująca: Na podstawie projektów i sposobu ich prezentacji. |
S-3 | Ocena formująca: Pytania problemowe. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_C05_W01 Student posiada zaawansowaną wiedzę na temat relacji pomiędzy strukturą i właściwościami materiału oraz sposobów podwyższania ich trwałości i praktycznego ich zastosowania w warunkach eksploatacji. | IM_2A_W01, IM_2A_W02, IM_2A_W03 | T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07 | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_C05_U01 Student zna kryteria i metodologię doboru materiałów i może uczestniczyć w procesie projektowania inżynierskiego. | IM_2A_U01, IM_2A_U06, IM_2A_U11 | T2A_U01, T2A_U02, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19 | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IM_2A_C05_U02 Student potrafi zaprojektować strukturę materiału, aby uzyskać wymagane fizyko-chemiczne, mechaniczne oraz eksploatacyjne wyrobu. | IM_2A_U02, IM_2A_U03, IM_2A_U06, IM_2A_U11 | T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19 | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IM_2A_C05_U03 Student posiada umiejętność analizowania zjawisk destrukcji materiałów oraz projektowania procesów podwyższania ich trwałości. | IM_2A_U04, IM_2A_U05, IM_2A_U07, IM_2A_U11 | T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U06, T2A_U08, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19 | C-3 | T-W-3 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_C05_K01 The student is able to present the developed issues relating to the design of materials | IM_2A_K01, IM_2A_K02 | T2A_K06, T2A_K07 | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_C05_W01 Student posiada zaawansowaną wiedzę na temat relacji pomiędzy strukturą i właściwościami materiału oraz sposobów podwyższania ich trwałości i praktycznego ich zastosowania w warunkach eksploatacji. | 2,0 | Student nie posiada zaawansowanej wiedzy na temat relacji pomiędzy strukturą i właściwościami materiału oraz sposobów podwyższania ich trwałości i praktycznego ich zastosowania w warunkach eksploatacji. |
3,0 | Student posiada zaawansowaną wiedzę na temat relacji pomiędzy strukturą i właściwościami materiału oraz sposobów podwyższania ich trwałości i praktycznego ich zastosowania w warunkach eksploatacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student posiada szeroką wiedzę o mozliwościach zastosowania nauki o materiałach i nowoczesnych metod komputerowych w projektowaniu i przewidywaniu właściwości materiałów zaawansowanych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_C05_U01 Student zna kryteria i metodologię doboru materiałów i może uczestniczyć w procesie projektowania inżynierskiego. | 2,0 | Student nie zna kryteriów i metodologii doboru materiałów i nie może uczestniczyć w procesie projektowania inżynierskiego. |
3,0 | Student zna kryteria i metodologię doboru materiałów i może uczestniczyć w procesie projektowania inżynierskiego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IM_2A_C05_U02 Student potrafi zaprojektować strukturę materiału, aby uzyskać wymagane fizyko-chemiczne, mechaniczne oraz eksploatacyjne wyrobu. | 2,0 | Student nie potrafi zaprojektować struktury materiału, aby uzyskać wymagane fizyko-chemiczne, mechaniczne oraz eksploatacyjne wyrobu. |
3,0 | Student potrafi zaprojektować strukturę materiału, aby uzyskać wymagane fizyko-chemiczne, mechaniczne oraz eksploatacyjne wyrobu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IM_2A_C05_U03 Student posiada umiejętność analizowania zjawisk destrukcji materiałów oraz projektowania procesów podwyższania ich trwałości. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności analizowania zjawisk destrukcji materiałów oraz projektowania procesów podwyższania ich trwałości. |
3,0 | Student posiada umiejętność analizowania zjawisk destrukcji materiałów oraz projektowania procesów podwyższania ich trwałości. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_C05_K01 The student is able to present the developed issues relating to the design of materials | 2,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student nie nabędzie aktywnej postawy wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych. |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych w celu dynamicznego rozwoju inżynierii materiałowej. | |
3,5 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych w celu dynamicznego rozwoju inżynierii materiałowej. | |
4,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych w celu dynamicznego rozwoju inżynierii materiałowej. | |
4,5 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych w celu dynamicznego rozwoju inżynierii materiałowej. | |
5,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych w celu dynamicznego rozwoju inżynierii materiałowej. |
Literatura podstawowa
- D. Felhos, R. Prehn, K. Varadi, A.K. Schlarb, FE simulation of the indentatiofied vinylester composites in respect to their abrasive wear performance, EXPRESS Polymer Letters, EXPRESS Polymer Letters, 2008, Vol.2, No.10, 705-717
- Computer Aided Materials Selection - software, 2016
- M. F. Ashby, Dobór materiałów w projektowaniu inżynierskim, Pergamon Press, Oxford, 1998
- M. F. Ashby, D. R. H. Jones, Materiały inżynierskie 1 - właściwości i zastosowania, WNT, Warszawa, 1995
- M. F. Ashby, D. R. H. Jones, Materiały inżynierskie 2 - kształtowanie struktury i właściwości, dobór materiałów, WNT, Warszawa, 1995
- Computer Aided Modelling - software
Literatura dodatkowa
- Artykułuy naukowe recomendowane przez prowadzącego nauczyciela.