Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S2)
specjalność: konstrukcje lekkie

Sylabus przedmiotu Praktyczne aspekty doboru materiałów i technologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praktyczne aspekty doboru materiałów i technologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Materiałowej
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Biedunkiewicz <Anna.Biedunkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Witold Biedunkiewicz <Witold.Biedunkiewicz@zut.edu.pl>, Bogdan Piekarski <Bogdan.Piekarski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 1,00,44zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu: inżynierii materiałowej, wytrzymałości materiałów; technologii produkcji i obróbki materiałów; metod badań struktury i właściwości materiałów.
W-2Podstawowawiedza z wiedzy o korozji, tribo-korozji materiałów i sposobów zapobiegania tym zjawiskom.
W-3Umiejętność korzystania z informacji naukowej i technicznej.
W-4Umiejętność obsługi specjalistycznych programów komputerowych.
W-5Wiedza z zakresu technik komputerowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zdobywa umiejętności doboru materiałów inżynierskich do stosowania w określonych warunkach eksploatacyjnych.
C-2Student zdobywa umiejętność projektowania składu chemicznego i struktury materiałów inżynierskich o założonych fizykochemicznych, mechanicznych i eksploatacyjnych właściwościach.
C-3Student zdobywa umiejetność diagnostyki degradacji materiałów i projektowania procesów podwyżających trwałość wyrobu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Komputerowe projektowanie i modelowanie materiałów o znaczeniu technologicznym.10
T-P-2Dobór materiału na wybrany element konstrukcyjny.5
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do projektowania materiałów konstrukcyjnych. Wpływ właściwości składu chemicznego, struktury, technologii i przetwórstwa produkcji materiałów. Projektowanie i wybór nowoczesnych materiałów dla wybranych branż.6
T-W-2Podstawy projektowania kompozytów.4
T-W-3Zużycie i degradacja materiałów w warunkach eksploatacji, ich diagnostyka i projektowanie procesów zwiększających trwałość produktów.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczastnictwo w zajęciach.13
A-P-2Przygotowanie i opracowanie projektu z wykorzystaniem licencjonowanych programów komputerowych ZUT.8
A-P-3Przygotowanie prezentacji komputerowej projektu w ramach godzin niekontaktowych.6
A-P-4Prezentacja projektu2
29
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.13
A-W-2Przygotowanie do egzaminu w oparciu o wskazane źródła wiedzy.13
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach.2
A-W-4Przystapienie egzaminu do pisemnego.2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem narzędzi audiowizualnych, tj. specjalistyczne programy komputerowe i prezentacje komputerowe.
M-2Metody projektowania z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania komputerowego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-2Ocena formująca: Na podstawie projektów i sposobu ich prezentacji.
S-3Ocena formująca: Pytania problemowe.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_C05_W01
Student posiada zaawansowaną wiedzę na temat relacji pomiędzy strukturą i właściwościami materiału oraz sposobów podwyższania ich trwałości i praktycznego ich zastosowania w warunkach eksploatacji.
IM_2A_W01, IM_2A_W02, IM_2A_W03T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07C-1, C-2T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_C05_U01
Student zna kryteria i metodologię doboru materiałów i może uczestniczyć w procesie projektowania inżynierskiego.
IM_2A_U01, IM_2A_U06, IM_2A_U11T2A_U01, T2A_U02, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19C-1, C-2T-P-1, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2
IM_2A_C05_U02
Student potrafi zaprojektować strukturę materiału, aby uzyskać wymagane fizyko-chemiczne, mechaniczne oraz eksploatacyjne wyrobu.
IM_2A_U02, IM_2A_U03, IM_2A_U06, IM_2A_U11T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19C-1, C-2T-P-1, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2
IM_2A_C05_U03
Student posiada umiejętność analizowania zjawisk destrukcji materiałów oraz projektowania procesów podwyższania ich trwałości.
IM_2A_U04, IM_2A_U05, IM_2A_U07, IM_2A_U11T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U06, T2A_U08, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19C-3T-W-3M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_C05_K01
The student is able to present the developed issues relating to the design of materials
IM_2A_K01, IM_2A_K02T2A_K06, T2A_K07C-1, C-2T-P-1, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_C05_W01
Student posiada zaawansowaną wiedzę na temat relacji pomiędzy strukturą i właściwościami materiału oraz sposobów podwyższania ich trwałości i praktycznego ich zastosowania w warunkach eksploatacji.
2,0Student nie posiada zaawansowanej wiedzy na temat relacji pomiędzy strukturą i właściwościami materiału oraz sposobów podwyższania ich trwałości i praktycznego ich zastosowania w warunkach eksploatacji.
3,0Student posiada zaawansowaną wiedzę na temat relacji pomiędzy strukturą i właściwościami materiału oraz sposobów podwyższania ich trwałości i praktycznego ich zastosowania w warunkach eksploatacji.
3,5
4,0
4,5
5,0Student posiada szeroką wiedzę o mozliwościach zastosowania nauki o materiałach i nowoczesnych metod komputerowych w projektowaniu i przewidywaniu właściwości materiałów zaawansowanych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_C05_U01
Student zna kryteria i metodologię doboru materiałów i może uczestniczyć w procesie projektowania inżynierskiego.
2,0Student nie zna kryteriów i metodologii doboru materiałów i nie może uczestniczyć w procesie projektowania inżynierskiego.
3,0Student zna kryteria i metodologię doboru materiałów i może uczestniczyć w procesie projektowania inżynierskiego.
3,5
4,0
4,5
5,0
IM_2A_C05_U02
Student potrafi zaprojektować strukturę materiału, aby uzyskać wymagane fizyko-chemiczne, mechaniczne oraz eksploatacyjne wyrobu.
2,0Student nie potrafi zaprojektować struktury materiału, aby uzyskać wymagane fizyko-chemiczne, mechaniczne oraz eksploatacyjne wyrobu.
3,0Student potrafi zaprojektować strukturę materiału, aby uzyskać wymagane fizyko-chemiczne, mechaniczne oraz eksploatacyjne wyrobu.
3,5
4,0
4,5
5,0
IM_2A_C05_U03
Student posiada umiejętność analizowania zjawisk destrukcji materiałów oraz projektowania procesów podwyższania ich trwałości.
2,0Student nie posiada umiejętności analizowania zjawisk destrukcji materiałów oraz projektowania procesów podwyższania ich trwałości.
3,0Student posiada umiejętność analizowania zjawisk destrukcji materiałów oraz projektowania procesów podwyższania ich trwałości.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_C05_K01
The student is able to present the developed issues relating to the design of materials
2,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student nie nabędzie aktywnej postawy wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych.
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych w celu dynamicznego rozwoju inżynierii materiałowej.
3,5W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych w celu dynamicznego rozwoju inżynierii materiałowej.
4,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych w celu dynamicznego rozwoju inżynierii materiałowej.
4,5W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych w celu dynamicznego rozwoju inżynierii materiałowej.
5,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych w celu dynamicznego rozwoju inżynierii materiałowej.

Literatura podstawowa

  1. D. Felhos, R. Prehn, K. Varadi, A.K. Schlarb, FE simulation of the indentatiofied vinylester composites in respect to their abrasive wear performance, EXPRESS Polymer Letters, EXPRESS Polymer Letters, 2008, Vol.2, No.10, 705-717
  2. Computer Aided Materials Selection - software, 2016
  3. M. F. Ashby, Dobór materiałów w projektowaniu inżynierskim, Pergamon Press, Oxford, 1998
  4. M. F. Ashby, D. R. H. Jones, Materiały inżynierskie 1 - właściwości i zastosowania, WNT, Warszawa, 1995
  5. M. F. Ashby, D. R. H. Jones, Materiały inżynierskie 2 - kształtowanie struktury i właściwości, dobór materiałów, WNT, Warszawa, 1995
  6. Computer Aided Modelling - software

Literatura dodatkowa

  1. Artykułuy naukowe recomendowane przez prowadzącego nauczyciela.

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Komputerowe projektowanie i modelowanie materiałów o znaczeniu technologicznym.10
T-P-2Dobór materiału na wybrany element konstrukcyjny.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do projektowania materiałów konstrukcyjnych. Wpływ właściwości składu chemicznego, struktury, technologii i przetwórstwa produkcji materiałów. Projektowanie i wybór nowoczesnych materiałów dla wybranych branż.6
T-W-2Podstawy projektowania kompozytów.4
T-W-3Zużycie i degradacja materiałów w warunkach eksploatacji, ich diagnostyka i projektowanie procesów zwiększających trwałość produktów.5
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczastnictwo w zajęciach.13
A-P-2Przygotowanie i opracowanie projektu z wykorzystaniem licencjonowanych programów komputerowych ZUT.8
A-P-3Przygotowanie prezentacji komputerowej projektu w ramach godzin niekontaktowych.6
A-P-4Prezentacja projektu2
29
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.13
A-W-2Przygotowanie do egzaminu w oparciu o wskazane źródła wiedzy.13
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach.2
A-W-4Przystapienie egzaminu do pisemnego.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_C05_W01Student posiada zaawansowaną wiedzę na temat relacji pomiędzy strukturą i właściwościami materiału oraz sposobów podwyższania ich trwałości i praktycznego ich zastosowania w warunkach eksploatacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_W01Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu modelowania i optymalizacji niezbędną do projektowania nowoczesnych i zaawansowanych materiałów i/lub procesów technologicznych i/lub wyrobów
IM_2A_W02Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu budowy, struktury i morfologii materiałów niezbędną do projektowania nowoczesnych i zaawansowanych materiałów w tym biomateriałów i/lub wyrobów
IM_2A_W03Ma wiedzę z zakresu nowoczesnych i zaawansowanych metod charakteryzowania niezbędną do doboru metod badawczych i interpretacji wyników
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa umiejętności doboru materiałów inżynierskich do stosowania w określonych warunkach eksploatacyjnych.
C-2Student zdobywa umiejętność projektowania składu chemicznego i struktury materiałów inżynierskich o założonych fizykochemicznych, mechanicznych i eksploatacyjnych właściwościach.
Treści programoweT-P-1Komputerowe projektowanie i modelowanie materiałów o znaczeniu technologicznym.
T-W-1Wprowadzenie do projektowania materiałów konstrukcyjnych. Wpływ właściwości składu chemicznego, struktury, technologii i przetwórstwa produkcji materiałów. Projektowanie i wybór nowoczesnych materiałów dla wybranych branż.
T-W-2Podstawy projektowania kompozytów.
T-W-3Zużycie i degradacja materiałów w warunkach eksploatacji, ich diagnostyka i projektowanie procesów zwiększających trwałość produktów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem narzędzi audiowizualnych, tj. specjalistyczne programy komputerowe i prezentacje komputerowe.
M-2Metody projektowania z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania komputerowego.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada zaawansowanej wiedzy na temat relacji pomiędzy strukturą i właściwościami materiału oraz sposobów podwyższania ich trwałości i praktycznego ich zastosowania w warunkach eksploatacji.
3,0Student posiada zaawansowaną wiedzę na temat relacji pomiędzy strukturą i właściwościami materiału oraz sposobów podwyższania ich trwałości i praktycznego ich zastosowania w warunkach eksploatacji.
3,5
4,0
4,5
5,0Student posiada szeroką wiedzę o mozliwościach zastosowania nauki o materiałach i nowoczesnych metod komputerowych w projektowaniu i przewidywaniu właściwości materiałów zaawansowanych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_C05_U01Student zna kryteria i metodologię doboru materiałów i może uczestniczyć w procesie projektowania inżynierskiego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągnąć wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
IM_2A_U06Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne - w razie potrzeby odpowiednio je modyfikując – do analizy, projektowania i optymalizacji materiałów i/lub procesów technologicznych i/lub wyrobów
IM_2A_U11Potrafi projektować wyrób z uwzględnieniem zadanych kryteriów użytkowych oraz z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa umiejętności doboru materiałów inżynierskich do stosowania w określonych warunkach eksploatacyjnych.
C-2Student zdobywa umiejętność projektowania składu chemicznego i struktury materiałów inżynierskich o założonych fizykochemicznych, mechanicznych i eksploatacyjnych właściwościach.
Treści programoweT-P-1Komputerowe projektowanie i modelowanie materiałów o znaczeniu technologicznym.
T-W-1Wprowadzenie do projektowania materiałów konstrukcyjnych. Wpływ właściwości składu chemicznego, struktury, technologii i przetwórstwa produkcji materiałów. Projektowanie i wybór nowoczesnych materiałów dla wybranych branż.
T-W-2Podstawy projektowania kompozytów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem narzędzi audiowizualnych, tj. specjalistyczne programy komputerowe i prezentacje komputerowe.
M-2Metody projektowania z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania komputerowego.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-2Ocena formująca: Na podstawie projektów i sposobu ich prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna kryteriów i metodologii doboru materiałów i nie może uczestniczyć w procesie projektowania inżynierskiego.
3,0Student zna kryteria i metodologię doboru materiałów i może uczestniczyć w procesie projektowania inżynierskiego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_C05_U02Student potrafi zaprojektować strukturę materiału, aby uzyskać wymagane fizyko-chemiczne, mechaniczne oraz eksploatacyjne wyrobu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole w sposób zapewniający realizację zadania w założonym terminie; potrafi ocenić czasochłonność zadania i jego aspekty ekonomiczne
IM_2A_U03Potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego, potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników
IM_2A_U06Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne - w razie potrzeby odpowiednio je modyfikując – do analizy, projektowania i optymalizacji materiałów i/lub procesów technologicznych i/lub wyrobów
IM_2A_U11Potrafi projektować wyrób z uwzględnieniem zadanych kryteriów użytkowych oraz z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa umiejętności doboru materiałów inżynierskich do stosowania w określonych warunkach eksploatacyjnych.
C-2Student zdobywa umiejętność projektowania składu chemicznego i struktury materiałów inżynierskich o założonych fizykochemicznych, mechanicznych i eksploatacyjnych właściwościach.
Treści programoweT-P-1Komputerowe projektowanie i modelowanie materiałów o znaczeniu technologicznym.
T-W-1Wprowadzenie do projektowania materiałów konstrukcyjnych. Wpływ właściwości składu chemicznego, struktury, technologii i przetwórstwa produkcji materiałów. Projektowanie i wybór nowoczesnych materiałów dla wybranych branż.
T-W-2Podstawy projektowania kompozytów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem narzędzi audiowizualnych, tj. specjalistyczne programy komputerowe i prezentacje komputerowe.
M-2Metody projektowania z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania komputerowego.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-2Ocena formująca: Na podstawie projektów i sposobu ich prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprojektować struktury materiału, aby uzyskać wymagane fizyko-chemiczne, mechaniczne oraz eksploatacyjne wyrobu.
3,0Student potrafi zaprojektować strukturę materiału, aby uzyskać wymagane fizyko-chemiczne, mechaniczne oraz eksploatacyjne wyrobu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_C05_U03Student posiada umiejętność analizowania zjawisk destrukcji materiałów oraz projektowania procesów podwyższania ich trwałości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_U04Potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego oraz poprowadzić dyskusję przedstawionej prezentacji
IM_2A_U05Posługuje się j. angielskim w stopniu wystarczającym do porozumienia się, również w sprawach zawodowych, czytania ze zrozumieniem literatury fachowej, a także przygotowania i wygłaszania krótkiej prezentacji na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego
IM_2A_U07Potrafi oceniać i porównać wyrób ze względu na zadane kryteria użytkowe z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
IM_2A_U11Potrafi projektować wyrób z uwzględnieniem zadanych kryteriów użytkowych oraz z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-3Student zdobywa umiejetność diagnostyki degradacji materiałów i projektowania procesów podwyżających trwałość wyrobu.
Treści programoweT-W-3Zużycie i degradacja materiałów w warunkach eksploatacji, ich diagnostyka i projektowanie procesów zwiększających trwałość produktów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem narzędzi audiowizualnych, tj. specjalistyczne programy komputerowe i prezentacje komputerowe.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Na podstawie projektów i sposobu ich prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności analizowania zjawisk destrukcji materiałów oraz projektowania procesów podwyższania ich trwałości.
3,0Student posiada umiejętność analizowania zjawisk destrukcji materiałów oraz projektowania procesów podwyższania ich trwałości.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_C05_K01The student is able to present the developed issues relating to the design of materials
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
IM_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących osiągnięć inżynierii materiałowej i innych aspektów działalności inżyniera – technologa materiałów; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały, przedstawiając różne punkty widzenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa umiejętności doboru materiałów inżynierskich do stosowania w określonych warunkach eksploatacyjnych.
C-2Student zdobywa umiejętność projektowania składu chemicznego i struktury materiałów inżynierskich o założonych fizykochemicznych, mechanicznych i eksploatacyjnych właściwościach.
Treści programoweT-P-1Komputerowe projektowanie i modelowanie materiałów o znaczeniu technologicznym.
T-W-1Wprowadzenie do projektowania materiałów konstrukcyjnych. Wpływ właściwości składu chemicznego, struktury, technologii i przetwórstwa produkcji materiałów. Projektowanie i wybór nowoczesnych materiałów dla wybranych branż.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem narzędzi audiowizualnych, tj. specjalistyczne programy komputerowe i prezentacje komputerowe.
M-2Metody projektowania z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania komputerowego.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-2Ocena formująca: Na podstawie projektów i sposobu ich prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student nie nabędzie aktywnej postawy wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych.
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych w celu dynamicznego rozwoju inżynierii materiałowej.
3,5W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych w celu dynamicznego rozwoju inżynierii materiałowej.
4,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych w celu dynamicznego rozwoju inżynierii materiałowej.
4,5W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych w celu dynamicznego rozwoju inżynierii materiałowej.
5,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę wobec rozwoju nowoczesnego podejścia do projektowania zaawansowanych materiałów oraz stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych i projektowych w celu dynamicznego rozwoju inżynierii materiałowej.