Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie systemami jakości w laboratorium:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie systemami jakości w laboratorium
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Materiałowej
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Baranowska <Jolanta.Baranowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu ekonomi i podstaw zarzadzania.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu technik wytwarzania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu funkjonowania systemów zarządzania jakością w laboratorium badawczym
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami i metodami zarządzania jakością w laboratorium badawczym
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami wdrażania i funkcjonowania systemu zarządzania jakością w laboratorium badawczym
C-4ukształtowanie umiejętności posługiwania się podstawowymi narzędziami stosowanymi w zarządzaniu jakością w laboratorium
C-5ukształtowanie umiejętności przygotowania procedury technicznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wybrane stare narzędzia zarządzania jakością5
T-A-2Wybrane nowe narzędzia zarządzania jakością4
T-A-3zaliczenie1
T-A-4dokumentacja systemu zarządzania jakością w laboratorium - opracowanie procedury technicznej5
15
wykłady
T-W-1Rozwój koncepcji zarządzania jakością,2
T-W-2TQM1
T-W-3podstawowe zasady jakości2
T-W-4narzędzia i metody stosowane w systemie zarzadzania jakością w laboratorium,3
T-W-5norma ISO 17 0251
T-W-6zasady wprowadzania systemu zarządzania jakością w laboratorium,1
T-W-7dokumentacja systemu jakości w laboratorium4
T-W-8zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach14
A-A-2przygotwanie do zajęć i zaliczenia w oparciu o treści wykładów i lilteraturę8
A-A-3udział w zaliczeniu pisemnym1
A-A-4opracowanie procedury i przygotowanie prezentacji5
A-A-5konsultacje2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2przygotowanie do zaliczenia w oparciu o wykłady i literaturę13
A-W-3udział w zaliczeniu pisemnym1
A-W-4konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, opis, objaśnienie
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, burza mózgów, metaplan
M-3ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów, seminarium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zadawanie pytań problemowych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: prezentacja procedury

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C35-2_W01
potrafi scharakteryzować podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania jakością
IM_1A_W18T1A_W09, T1A_W11InzA_W04C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-2S-2
IM_1A_C35-2_W02
potrafi scharakteryzować podstawowe narzędzia i metody stosowane w zarządzaniu jakością w laboratorium
IM_1A_W18T1A_W09, T1A_W11InzA_W04C-2, C-4T-A-1, T-A-2, T-W-4M-3, M-1, M-2S-2, S-1
IM_1A_C35-2_W03
potrafi opisać istotne aspekty wdrażania systemu zarządzania jakością w laboratorium
IM_1A_W18T1A_W09, T1A_W11InzA_W04C-3T-W-6M-1, M-2S-2
IM_1A_C35-2_W04
Zna i potrafi opisać podstawową dokumentację systemu zarządzania jakością w laboratorium
IM_1A_W18T1A_W09, T1A_W11InzA_W04C-3, C-5T-A-4, T-W-7M-3, M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C35-2_U01
potrafii zastosować podstawowe narzędzia zarządzania jakością
IM_1A_U19T1A_U03, T1A_U07, T1A_U08InzA_U01C-4T-A-1, T-A-2, T-W-4M-3S-2, S-1
IM_1A_C35-2_U02
potrafi opracować procedurę techniczną
IM_1A_U02, IM_1A_U04T1A_U02, T1A_U04, T1A_U10InzA_U06, InzA_U07C-3, C-5T-A-4, T-W-5, T-W-7M-3, M-2S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_1A_C35-2_W01
potrafi scharakteryzować podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania jakością
2,0
3,0student potrafi scharakteryzować podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania jakością
3,5
4,0
4,5
5,0
IM_1A_C35-2_W02
potrafi scharakteryzować podstawowe narzędzia i metody stosowane w zarządzaniu jakością w laboratorium
2,0
3,0student potrafi scharakteryzować podstawowe narzędzia i metody stosowane w zarządzaniu jakością w laboratorium
3,5
4,0
4,5
5,0
IM_1A_C35-2_W03
potrafi opisać istotne aspekty wdrażania systemu zarządzania jakością w laboratorium
2,0
3,0student potrafi opisać istotne aspekty wdrażania systemu zarządzania jakością w laboratorium
3,5
4,0
4,5
5,0
IM_1A_C35-2_W04
Zna i potrafi opisać podstawową dokumentację systemu zarządzania jakością w laboratorium
2,0
3,0student zna i potrafi opisać podstawową dokumentację systemu zarządzania jakością w laboratorium
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_1A_C35-2_U01
potrafii zastosować podstawowe narzędzia zarządzania jakością
2,0
3,0student potrafii zastosować podstawowe narzędzia zarządzania jakością
3,5
4,0
4,5
5,0
IM_1A_C35-2_U02
potrafi opracować procedurę techniczną
2,0
3,0Student potrafi opracować procedurę techniczną
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. K. Szczepanska, Metody i techniki TQM, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009
  2. A. Hamrol, Zarzadzanie jakoscia z przykładami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  3. J. Łunarski, Zarzadzanie jakoscia : standardy i zasady, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. J. Łancucki, Podstawy kompleksowego zarzadzania jakoscia TQM, Wyd. Akad. Ekonom, Poznan, 2006
  2. N.Grzenkowicz, Zarzadzanie jakoscia: metody i instrumenty controllingu jakosci, Wyd.Naukowe Wydziału Zarzadzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wybrane stare narzędzia zarządzania jakością5
T-A-2Wybrane nowe narzędzia zarządzania jakością4
T-A-3zaliczenie1
T-A-4dokumentacja systemu zarządzania jakością w laboratorium - opracowanie procedury technicznej5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój koncepcji zarządzania jakością,2
T-W-2TQM1
T-W-3podstawowe zasady jakości2
T-W-4narzędzia i metody stosowane w systemie zarzadzania jakością w laboratorium,3
T-W-5norma ISO 17 0251
T-W-6zasady wprowadzania systemu zarządzania jakością w laboratorium,1
T-W-7dokumentacja systemu jakości w laboratorium4
T-W-8zaliczenie1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach14
A-A-2przygotwanie do zajęć i zaliczenia w oparciu o treści wykładów i lilteraturę8
A-A-3udział w zaliczeniu pisemnym1
A-A-4opracowanie procedury i przygotowanie prezentacji5
A-A-5konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2przygotowanie do zaliczenia w oparciu o wykłady i literaturę13
A-W-3udział w zaliczeniu pisemnym1
A-W-4konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_C35-2_W01potrafi scharakteryzować podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania jakością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_W18Ma elementarną wiedzę w zakresie zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu funkjonowania systemów zarządzania jakością w laboratorium badawczym
Treści programoweT-W-2TQM
T-W-3podstawowe zasady jakości
T-W-1Rozwój koncepcji zarządzania jakością,
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, opis, objaśnienie
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, burza mózgów, metaplan
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi scharakteryzować podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania jakością
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_C35-2_W02potrafi scharakteryzować podstawowe narzędzia i metody stosowane w zarządzaniu jakością w laboratorium
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_W18Ma elementarną wiedzę w zakresie zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami i metodami zarządzania jakością w laboratorium badawczym
C-4ukształtowanie umiejętności posługiwania się podstawowymi narzędziami stosowanymi w zarządzaniu jakością w laboratorium
Treści programoweT-A-1Wybrane stare narzędzia zarządzania jakością
T-A-2Wybrane nowe narzędzia zarządzania jakością
T-W-4narzędzia i metody stosowane w systemie zarzadzania jakością w laboratorium,
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów, seminarium
M-1wykład informacyjny, opis, objaśnienie
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, burza mózgów, metaplan
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: zadawanie pytań problemowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi scharakteryzować podstawowe narzędzia i metody stosowane w zarządzaniu jakością w laboratorium
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_C35-2_W03potrafi opisać istotne aspekty wdrażania systemu zarządzania jakością w laboratorium
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_W18Ma elementarną wiedzę w zakresie zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami wdrażania i funkcjonowania systemu zarządzania jakością w laboratorium badawczym
Treści programoweT-W-6zasady wprowadzania systemu zarządzania jakością w laboratorium,
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, opis, objaśnienie
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, burza mózgów, metaplan
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi opisać istotne aspekty wdrażania systemu zarządzania jakością w laboratorium
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_C35-2_W04Zna i potrafi opisać podstawową dokumentację systemu zarządzania jakością w laboratorium
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_W18Ma elementarną wiedzę w zakresie zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami wdrażania i funkcjonowania systemu zarządzania jakością w laboratorium badawczym
C-5ukształtowanie umiejętności przygotowania procedury technicznej
Treści programoweT-A-4dokumentacja systemu zarządzania jakością w laboratorium - opracowanie procedury technicznej
T-W-7dokumentacja systemu jakości w laboratorium
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów, seminarium
M-1wykład informacyjny, opis, objaśnienie
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, burza mózgów, metaplan
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: prezentacja procedury
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna i potrafi opisać podstawową dokumentację systemu zarządzania jakością w laboratorium
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_C35-2_U01potrafii zastosować podstawowe narzędzia zarządzania jakością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_U19Potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji i wyciągnąć właściwe wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-4ukształtowanie umiejętności posługiwania się podstawowymi narzędziami stosowanymi w zarządzaniu jakością w laboratorium
Treści programoweT-A-1Wybrane stare narzędzia zarządzania jakością
T-A-2Wybrane nowe narzędzia zarządzania jakością
T-W-4narzędzia i metody stosowane w systemie zarzadzania jakością w laboratorium,
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów, seminarium
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: zadawanie pytań problemowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafii zastosować podstawowe narzędzia zarządzania jakością
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_C35-2_U02potrafi opracować procedurę techniczną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie oszacować czas potrzebny na realizacje zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
IM_1A_U04Potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentacje poświęconą wynikom realizacji zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami wdrażania i funkcjonowania systemu zarządzania jakością w laboratorium badawczym
C-5ukształtowanie umiejętności przygotowania procedury technicznej
Treści programoweT-A-4dokumentacja systemu zarządzania jakością w laboratorium - opracowanie procedury technicznej
T-W-5norma ISO 17 025
T-W-7dokumentacja systemu jakości w laboratorium
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów, seminarium
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, burza mózgów, metaplan
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: prezentacja procedury
S-1Ocena formująca: zadawanie pytań problemowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opracować procedurę techniczną
3,5
4,0
4,5
5,0