Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S1)

Sylabus przedmiotu Metaliczne tworzywa konstrukcyjne i funkcjonalne II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metaliczne tworzywa konstrukcyjne i funkcjonalne II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Materiałowej
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Kochmańska <Agnieszka.Kochmanska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotu Metaliczne tworzywa konstrukcyjne i funkcjonalne I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność oceny wpływu technologii na struktury stopów metali

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Znakowanie stopów metali wg EN i PN2
T-L-2Przygotowanie zgładów metalograficznych4
T-L-3Struktury stopów żelaza zgodne z układem Fe-Fe3C2
T-L-4Struktury odlewniczych stopów żelaza2
T-L-5Struktury stali obrobionych cieplnie3
T-L-6Struktury stali obrobionych cieplno-chemicznie3
T-L-7Struktury stopów narzędziowych2
T-L-8Struktury stopów o specjalnych właściwościach2
T-L-9Struktury stopów miedzi2
T-L-10Struktury stopów metali lekkich2
T-L-11Struktury stopów cynku, cyny i ołowiu2
T-L-12Badania makroskopowe2
T-L-13Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych26
A-L-2obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach30
A-L-3opracowanie wyników i przygotowanie sprawozdań30
A-L-4Konsultacje4
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne, oglądanie i opisywanie struktur stopów metali przy użyciu mikroskopów świetlnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poziomu przygotowania studenta do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C07_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozpoznawać podstawowe rodzaje struktur stopów metali
IM_1A_W04T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03C-1T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C07_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować wpływ technologii na strukturę i właściwości stopów metali
IM_1A_U09T1A_U12, T1A_U15, T1A_U16InzA_U04, InzA_U08C-1T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C07_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie wykazywał otwartość na stosowanie nowych stopów metali
C-1T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_1A_C07_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozpoznawać podstawowe rodzaje struktur stopów metali
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób określić wpływu składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali
3,0student prezentuje schematyczną wiedzę na temat struktury i właściwości stopów metali
3,5Student wykazuje ogólną wiedzę i umiejętność określania wpływu składu chemicznego i technologii na strukturę i właściwości stopów metali
4,0Student wykazuje dobrą wiedzę, potrafi prowadzic dyskusję na temat wpływu pierwiastków i technologii na strukture i właściwosci stopów metali
4,5Student potrafi dyskutować o roli pierwiastków oraz wpływie technologii na strukturę i właściwosci stopów metali
5,0Student potrafi efektywnie prezentować wpływ składu chemicznego, proponować jego zmianę oraz analizować wpływ przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_1A_C07_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować wpływ technologii na strukturę i właściwości stopów metali
2,0Student nie potrafi dobrać stopu metali do zastosowań technicznych
3,0student wykazuje ogólną orientację w tematyce stopów
3,5Student potrafi dobrać stop do ogólnie określonych zastosowań
4,0Student potrafi dobrać stop do konkretnych zastosowań
4,5student potarfi dobrać stop do konkretnych zastosowań i uzasadnić swój wybór
5,0Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne możliwości zastosowań stopów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_1A_C07_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie wykazywał otwartość na stosowanie nowych stopów metali
2,0Student nie potrafi dobrać stopu metali do zastosowań technicznych
3,0student wykazuje ogólną orientację w tematyce stopów
3,5Student potrafi dobrać stop do ogólnie określonych zastosowań
4,0Student potrafi dobrać stop do konkretnych zastosowań
4,5student potarfi dobrać stop do konkretnych zastosowań i uzasadnić swój wybór
5,0Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne możliwości zastosowań stopów

Literatura podstawowa

  1. Prowans S., Metaloznawwstwo, PWN, Warszawa, 1988
  2. Prowans S., Struktura stopów, PWN, Warszawa, 1991
  3. Dobrzański L., Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 2002
  4. Przybyłowicz K., Metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 1992
  5. Wysiecki M., Nowoczesne materiały narzędziowe, WNT, Warszawa, 1997

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Znakowanie stopów metali wg EN i PN2
T-L-2Przygotowanie zgładów metalograficznych4
T-L-3Struktury stopów żelaza zgodne z układem Fe-Fe3C2
T-L-4Struktury odlewniczych stopów żelaza2
T-L-5Struktury stali obrobionych cieplnie3
T-L-6Struktury stali obrobionych cieplno-chemicznie3
T-L-7Struktury stopów narzędziowych2
T-L-8Struktury stopów o specjalnych właściwościach2
T-L-9Struktury stopów miedzi2
T-L-10Struktury stopów metali lekkich2
T-L-11Struktury stopów cynku, cyny i ołowiu2
T-L-12Badania makroskopowe2
T-L-13Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych26
A-L-2obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach30
A-L-3opracowanie wyników i przygotowanie sprawozdań30
A-L-4Konsultacje4
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_C07_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozpoznawać podstawowe rodzaje struktur stopów metali
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_W04Ma wiedzę w zakresie Podstaw Nauk o Materiałach obejmującą: 1) Budowę strukturalną materiałów 2) Przemiany fizyczne i fazowe 3) Układy równowagi fazowej niezbędną do zrozumienia procesu kształtowania morfologii materiału
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejętność oceny wpływu technologii na struktury stopów metali
Treści programoweT-L-5Struktury stali obrobionych cieplnie
T-L-6Struktury stali obrobionych cieplno-chemicznie
T-L-7Struktury stopów narzędziowych
T-L-8Struktury stopów o specjalnych właściwościach
T-L-9Struktury stopów miedzi
T-L-10Struktury stopów metali lekkich
T-L-11Struktury stopów cynku, cyny i ołowiu
T-L-12Badania makroskopowe
T-L-13Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-1Znakowanie stopów metali wg EN i PN
T-L-2Przygotowanie zgładów metalograficznych
T-L-3Struktury stopów żelaza zgodne z układem Fe-Fe3C
T-L-4Struktury odlewniczych stopów żelaza
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne, oglądanie i opisywanie struktur stopów metali przy użyciu mikroskopów świetlnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poziomu przygotowania studenta do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób określić wpływu składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali
3,0student prezentuje schematyczną wiedzę na temat struktury i właściwości stopów metali
3,5Student wykazuje ogólną wiedzę i umiejętność określania wpływu składu chemicznego i technologii na strukturę i właściwości stopów metali
4,0Student wykazuje dobrą wiedzę, potrafi prowadzic dyskusję na temat wpływu pierwiastków i technologii na strukture i właściwosci stopów metali
4,5Student potrafi dyskutować o roli pierwiastków oraz wpływie technologii na strukturę i właściwosci stopów metali
5,0Student potrafi efektywnie prezentować wpływ składu chemicznego, proponować jego zmianę oraz analizować wpływ przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_C07_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować wpływ technologii na strukturę i właściwości stopów metali
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_U09Potrafi dobrać technologię wytwarzania i/lub przetwarzania materiałów do warunków eksploatacji wyrobu, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Umiejętność oceny wpływu technologii na struktury stopów metali
Treści programoweT-L-5Struktury stali obrobionych cieplnie
T-L-6Struktury stali obrobionych cieplno-chemicznie
T-L-7Struktury stopów narzędziowych
T-L-8Struktury stopów o specjalnych właściwościach
T-L-9Struktury stopów miedzi
T-L-10Struktury stopów metali lekkich
T-L-11Struktury stopów cynku, cyny i ołowiu
T-L-12Badania makroskopowe
T-L-13Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-1Znakowanie stopów metali wg EN i PN
T-L-2Przygotowanie zgładów metalograficznych
T-L-3Struktury stopów żelaza zgodne z układem Fe-Fe3C
T-L-4Struktury odlewniczych stopów żelaza
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne, oglądanie i opisywanie struktur stopów metali przy użyciu mikroskopów świetlnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poziomu przygotowania studenta do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać stopu metali do zastosowań technicznych
3,0student wykazuje ogólną orientację w tematyce stopów
3,5Student potrafi dobrać stop do ogólnie określonych zastosowań
4,0Student potrafi dobrać stop do konkretnych zastosowań
4,5student potarfi dobrać stop do konkretnych zastosowań i uzasadnić swój wybór
5,0Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne możliwości zastosowań stopów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_C07_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie wykazywał otwartość na stosowanie nowych stopów metali
Cel przedmiotuC-1Umiejętność oceny wpływu technologii na struktury stopów metali
Treści programoweT-L-5Struktury stali obrobionych cieplnie
T-L-6Struktury stali obrobionych cieplno-chemicznie
T-L-7Struktury stopów narzędziowych
T-L-8Struktury stopów o specjalnych właściwościach
T-L-9Struktury stopów miedzi
T-L-10Struktury stopów metali lekkich
T-L-11Struktury stopów cynku, cyny i ołowiu
T-L-12Badania makroskopowe
T-L-13Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-1Znakowanie stopów metali wg EN i PN
T-L-2Przygotowanie zgładów metalograficznych
T-L-3Struktury stopów żelaza zgodne z układem Fe-Fe3C
T-L-4Struktury odlewniczych stopów żelaza
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne, oglądanie i opisywanie struktur stopów metali przy użyciu mikroskopów świetlnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poziomu przygotowania studenta do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać stopu metali do zastosowań technicznych
3,0student wykazuje ogólną orientację w tematyce stopów
3,5Student potrafi dobrać stop do ogólnie określonych zastosowań
4,0Student potrafi dobrać stop do konkretnych zastosowań
4,5student potarfi dobrać stop do konkretnych zastosowań i uzasadnić swój wybór
5,0Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne możliwości zastosowań stopów