Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy nauki o materiałach I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy nauki o materiałach I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Materiałowej
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Rosłaniec <Zbigniew.Roslaniec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Kwiatkowska <Magdalena.Kwiatkowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Piesowicz <Elzbieta.Senderek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przedmiot ma na celu wprowadzenie studenta w tematykę nauki o materiałach polimerowych. Nie ma wymagań wstępnych poza systemem kwalifikacji na studia o kierunku Inżynieria Materiałowa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedmiot ma na celu wprowadzenie studenta w tematykę nauki o materiałach polimerowych: stosowane pojęcia, słownictwo i zakres tematyczny.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do materiałów polimerowych: polimer a tworzywo polimerowe (materiał polimerowy), źródła surowcowe, najważniejsze zastosowania, zakres zainteresowań naukowych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym. Nazwy i określenia: polimery naturalne, polimery syntetyczne, budowa chemiczna: plastomery, duromery, elastomery. Polimerowe materiały konstrukcyjne i funkcjonalne - definicje i przykłady. Inżynieria materiałowa: struktura a właściwości fizyczne, akronim, budowa chemiczna , właściwości fizyczne i przykłady zastosowań najważniejszych polimerów.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające w ramach dyskusji ze studentami. Pisemne testowe zakiczenie przedmiotu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C01_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować określenia: polimer, monomer, mer, oligomer, tworzywo polimerowe. Rozpoznać nazwę polimeru wg. akronimu, rozróżniać rodzaje polimerów, budowę chemiczną , strukturę nadcząsteczkową oraz wskazać najważniejsze ich właściwości fizyczne i zastosowania. Student powinien być także w stanie określić zakres tematyczny nauki o polimerach uwzględniając aspekty poznawcze i technologiczne.
IM_1A_W03T1A_W01, T1A_W02C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C01_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: korzystać z literatury technicznej w zakresie tworzyw polimerowych oraz rozwijać wiedzę na ten temat.
IM_1A_U06, IM_1A_U12T1A_U05, T1A_U14, T1A_U16InzA_U06C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C01_K01
Student wykazuje zdolność stosowania wiedzy i umiejętności w dalszych etapach kształcenia się.
IM_1A_K01T1A_K01C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_1A_C01_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować określenia: polimer, monomer, mer, oligomer, tworzywo polimerowe. Rozpoznać nazwę polimeru wg. akronimu, rozróżniać rodzaje polimerów, budowę chemiczną , strukturę nadcząsteczkową oraz wskazać najważniejsze ich właściwości fizyczne i zastosowania. Student powinien być także w stanie określić zakres tematyczny nauki o polimerach uwzględniając aspekty poznawcze i technologiczne.
2,0poniż. 8 p.
3,09 - 8 p. Rodzaje polimerów
3,511 - 10 p. Rodzaje polimerów, definicje pojęć :polimer monomer, mer, materiał polimerowy
4,013 - 12 p.Rodzaje polimerów, definicje pojęć, budowa chemiczna polimerów
4,515 - 14 p.Rodzaje polimerów, definicje pojęć, budowa chemiczna polimerów, struktura nadcząsteczkowa
5,020 - 16p. jak wtżej oraz znajomość powiązania struktury z właściwościami fizycznymi polimerów, aspekty poznawcze i technologiczne nauki o polimerach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_1A_C01_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: korzystać z literatury technicznej w zakresie tworzyw polimerowych oraz rozwijać wiedzę na ten temat.
2,0poniż. 8 p.
3,09 - 8 p. Student kojarzy nazwę z budową chemiczną polimeru
3,511 - 10 p.Kojarzy nazwę z budową chemiczną i strukturą nadcząsteczkową
4,013 - 12 p. Kojarzy nazwę z budową chemiczną i strukturą. potrafi ocenić wpływ struktury na właściwości fizyczne polimeru
4,515 - 14 p. J.w oraz umiejętność korzystania z literatury
5,020 - 16p.Umie rozwijać wiedzę na temat polimerów i materiałów polimerowych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_1A_C01_K01
Student wykazuje zdolność stosowania wiedzy i umiejętności w dalszych etapach kształcenia się.
2,0poniż. 8 p.
3,09 - 8 p. Student posiada zdolność definiowania polimerów i materiałów polimerowych
3,511 - 10 p. J.w. oraz definiowania struktury polimerów.
4,013 - 12 p. J.w. Student ma kompetencje wyjaśnienia zależności wpływu budowy polimeru na jego strukturę.
4,515-14 p J.w. Student ma również kompetencje uzasadnienia właściwości fizycznych polimerów poprzez ich strukturę.
5,020 - 16p.J.w. +Student ma kompetencje wykorzystywania wiedzy w studiach szczegółowych

Literatura podstawowa

  1. Dobrosz K., Matysiak A., Tworzywa sztuczne. Materiałoznawstwo i przetwórstwo, WSiP, Warszawa, 1990
  2. Żuchowska D., Polimery konstrukcyjne, PWN, Warszawa, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Dobrzański L., Podstawy nauki o materiałach i materiałoznawstwo, WNT, Warszawa, 2002, Rozdział 8.3 i 8.4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do materiałów polimerowych: polimer a tworzywo polimerowe (materiał polimerowy), źródła surowcowe, najważniejsze zastosowania, zakres zainteresowań naukowych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym. Nazwy i określenia: polimery naturalne, polimery syntetyczne, budowa chemiczna: plastomery, duromery, elastomery. Polimerowe materiały konstrukcyjne i funkcjonalne - definicje i przykłady. Inżynieria materiałowa: struktura a właściwości fizyczne, akronim, budowa chemiczna , właściwości fizyczne i przykłady zastosowań najważniejszych polimerów.15
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_C01_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować określenia: polimer, monomer, mer, oligomer, tworzywo polimerowe. Rozpoznać nazwę polimeru wg. akronimu, rozróżniać rodzaje polimerów, budowę chemiczną , strukturę nadcząsteczkową oraz wskazać najważniejsze ich właściwości fizyczne i zastosowania. Student powinien być także w stanie określić zakres tematyczny nauki o polimerach uwzględniając aspekty poznawcze i technologiczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_W03Ma wiedzę w zakresie chemii obejmującą: 1) Budowę materii 2) Stany skupienia materii 3) Elementy termodynamiki chemicznej 4) Statykę i kinetykę reakcji chemicznych 5) Podstawy elektrochemii i chemii organicznej niezbędną do zrozumienia hierarchicznej budowy i ich właściwości materiałowych oraz zrozumienie wzajemnych oddziaływań materiału z otoczeniem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu wprowadzenie studenta w tematykę nauki o materiałach polimerowych: stosowane pojęcia, słownictwo i zakres tematyczny.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do materiałów polimerowych: polimer a tworzywo polimerowe (materiał polimerowy), źródła surowcowe, najważniejsze zastosowania, zakres zainteresowań naukowych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym. Nazwy i określenia: polimery naturalne, polimery syntetyczne, budowa chemiczna: plastomery, duromery, elastomery. Polimerowe materiały konstrukcyjne i funkcjonalne - definicje i przykłady. Inżynieria materiałowa: struktura a właściwości fizyczne, akronim, budowa chemiczna , właściwości fizyczne i przykłady zastosowań najważniejszych polimerów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające w ramach dyskusji ze studentami. Pisemne testowe zakiczenie przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0poniż. 8 p.
3,09 - 8 p. Rodzaje polimerów
3,511 - 10 p. Rodzaje polimerów, definicje pojęć :polimer monomer, mer, materiał polimerowy
4,013 - 12 p.Rodzaje polimerów, definicje pojęć, budowa chemiczna polimerów
4,515 - 14 p.Rodzaje polimerów, definicje pojęć, budowa chemiczna polimerów, struktura nadcząsteczkowa
5,020 - 16p. jak wtżej oraz znajomość powiązania struktury z właściwościami fizycznymi polimerów, aspekty poznawcze i technologiczne nauki o polimerach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_C01_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: korzystać z literatury technicznej w zakresie tworzyw polimerowych oraz rozwijać wiedzę na ten temat.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_U06Ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
IM_1A_U12Potrafi określić specyfikę materiału do warunków jego eksploatacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu wprowadzenie studenta w tematykę nauki o materiałach polimerowych: stosowane pojęcia, słownictwo i zakres tematyczny.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do materiałów polimerowych: polimer a tworzywo polimerowe (materiał polimerowy), źródła surowcowe, najważniejsze zastosowania, zakres zainteresowań naukowych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym. Nazwy i określenia: polimery naturalne, polimery syntetyczne, budowa chemiczna: plastomery, duromery, elastomery. Polimerowe materiały konstrukcyjne i funkcjonalne - definicje i przykłady. Inżynieria materiałowa: struktura a właściwości fizyczne, akronim, budowa chemiczna , właściwości fizyczne i przykłady zastosowań najważniejszych polimerów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające w ramach dyskusji ze studentami. Pisemne testowe zakiczenie przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0poniż. 8 p.
3,09 - 8 p. Student kojarzy nazwę z budową chemiczną polimeru
3,511 - 10 p.Kojarzy nazwę z budową chemiczną i strukturą nadcząsteczkową
4,013 - 12 p. Kojarzy nazwę z budową chemiczną i strukturą. potrafi ocenić wpływ struktury na właściwości fizyczne polimeru
4,515 - 14 p. J.w oraz umiejętność korzystania z literatury
5,020 - 16p.Umie rozwijać wiedzę na temat polimerów i materiałów polimerowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_C01_K01Student wykazuje zdolność stosowania wiedzy i umiejętności w dalszych etapach kształcenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu wprowadzenie studenta w tematykę nauki o materiałach polimerowych: stosowane pojęcia, słownictwo i zakres tematyczny.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do materiałów polimerowych: polimer a tworzywo polimerowe (materiał polimerowy), źródła surowcowe, najważniejsze zastosowania, zakres zainteresowań naukowych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym. Nazwy i określenia: polimery naturalne, polimery syntetyczne, budowa chemiczna: plastomery, duromery, elastomery. Polimerowe materiały konstrukcyjne i funkcjonalne - definicje i przykłady. Inżynieria materiałowa: struktura a właściwości fizyczne, akronim, budowa chemiczna , właściwości fizyczne i przykłady zastosowań najważniejszych polimerów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające w ramach dyskusji ze studentami. Pisemne testowe zakiczenie przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0poniż. 8 p.
3,09 - 8 p. Student posiada zdolność definiowania polimerów i materiałów polimerowych
3,511 - 10 p. J.w. oraz definiowania struktury polimerów.
4,013 - 12 p. J.w. Student ma kompetencje wyjaśnienia zależności wpływu budowy polimeru na jego strukturę.
4,515-14 p J.w. Student ma również kompetencje uzasadnienia właściwości fizycznych polimerów poprzez ich strukturę.
5,020 - 16p.J.w. +Student ma kompetencje wykorzystywania wiedzy w studiach szczegółowych