Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (N1)
Sylabus przedmiotu Prawo pracy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prawo pracy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edyta Engel <Edyta.Engel-Babska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogóna z zakresu szkoły średniej - wiedza o społeczeństwie - podstawy przedsiębiorczości |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami prawa pracy, w tym: - poznanie takich pojęć jak nawiązanie, ustanie stosunku pracy, roszczenia ze stosunku pracy, rodzaje podstaw zatrudnienia, itp - rozgraniczanie instytucji z tej gałęzi prawa od prawa cywilnego i administracyjnego - zapoznanie z orzecznictwem Sądu Najwyższego w wybranych instytucjach prawa pracy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie i przedmiot, źródła i podstawowe zasady prawa pracy. | 1 |
T-W-2 | Pojęcie i cechy stosunku pracy. Pracodawca i pracownik - status i uwarunkowania prawne, w tym, formy prowadzonej przez pracodawci przez pracodawcę - przedsiębiorcę. | 1 |
T-W-3 | Powstanie stosunku pracy, w tym wymogi formalno - prawne dopuszczenia pracownika do pracy. Rodzaje i elementy umowy o pracę. | 1 |
T-W-4 | Wybór, mianowanie, powołanie, spółdzielcza umowa o pracę - cechy charakterystyczne. | 1 |
T-W-5 | Prawa i obowiązki stron stosunku pracy - rys ogólny. Odpowiedzialność stron - cechy charakterystyczne. | 1 |
T-W-6 | Zdarzenia powodujące ustanie stosunku pracy. Wypowiedzenie umowy o pracę ze szczególnym uwzględnieniem ochrony stosunku pracy. | 1 |
T-W-7 | Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia ze szczególnym uwzględnieniem regulacji art. 52 Kodeksu pracy. | 1 |
T-W-8 | Roszczenia stron wynikające z naruszeń prawa w związku z rozwiązaniem umowy bez i za wypowiedzeniem. | 1 |
T-W-9 | Zwolnienia z przyczyn nie dotyczących pracowników. Ochrona roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracowników. | 1 |
T-W-10 | Rola i pozycja związków zawodowych w zakłądzie pracy. Spory zbiorowe. | 1 |
T-W-11 | Nowe formy zatrudnienia. Tendencje i przyszłość prawa pracy. | 1 |
T-W-12 | Wynagrodzenie i czas pracy, zasady i cechy charakterystyczne. | 1 |
T-W-13 | Urlopy pracownicze. Status kobiety na rynku pracy. | 2 |
T-W-14 | Bezpieczeństwo i higiena pracy. Podstawowe założenia z uwaględnieniem kanonów wypadków przy pracy i chorób zawodowych. | 2 |
T-W-15 | Wykroczenia przeciwko prawom pracownika. Organy powołane do kontroli przestrzegania prawa pracy. Przedawnienie roszczeń. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 20 |
A-W-3 | Konsuttacje | 2 |
A-W-4 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, pogadanka objaśnienia i wyjaśnienia, w tym metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca na bazie kolokwium pisemnego obejmującego przedmit wykładów poprzez sporządzenie pismenych wypowiedzi na 3 zagadnienia. Ocena jest średnią z odpowiedzi na każde pytanie. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C39-1_W01 Student powinien: - prawidłowo nazywać i objaśnić podstawowe instytucje prawa pracy - rozpoznać podstawy stosunku pracy i dostrzegać konsekwencje róźnic podstawy zatrudnienia - znać podstawowe zasady bezpieczeństwa i dopuszczalności pracy | IM_1A_W16, IM_1A_W19 | T1A_W06, T1A_W08, T1A_W11 | InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | T-W-9, T-W-15, T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-14, T-W-13, T-W-5, T-W-11, T-W-12, T-W-3, T-W-10, T-W-1, T-W-6 | M-1 | S-1 |
IM_1A_C39-1_W02 Studenet ma podtsawową wiedzę w zakresie prawnych uwarunkowań działaności inżynieryjnej, w tym gospodarczej i form jej wykonywania oraz zasad BHP i zagrożeń wynikających z z ich nie przestrzegania. | IM_1A_W18, IM_1A_W16, IM_1A_W19 | T1A_W06, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | T-W-9, T-W-15, T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-14, T-W-13, T-W-5, T-W-11, T-W-12, T-W-3, T-W-10, T-W-1, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C39-1_U01 Student potrafi: - dobierać instytucje prawne do konkretnego stanu faktycznego - interpretować konsekwencje zawartych umów z zakresu prawa pracy i oceniać je z kontekście potrzeb stron stosunku pracy - analizować uprawnienia i obowiązki stron stosunku pracy | IM_1A_U20 | T1A_U11 | — | C-1 | T-W-9, T-W-15, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-14, T-W-13, T-W-5, T-W-11, T-W-12, T-W-10, T-W-6 | M-1 | S-1 |
IM_1A_C39-1_U02 Student ma umiejętność samokrztałcenia się w zakresie objętym przedmiotem zajęć, a nadto - znając zasady BHP - doprowadzić do ich stosowania. | IM_1A_U06, IM_1A_U20 | T1A_U05, T1A_U11 | — | C-1 | T-W-9, T-W-15, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-14, T-W-13, T-W-5, T-W-11, T-W-12, T-W-10, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C39-1_K01 Student dostrzega znaczenie prawa pracy w relacjach życia spolecznego, ma świaodmość konsekwencji powstania stosunku pracy, w tym praw i obowiązków stron stosunku pracy. | — | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-15, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-14, T-W-13, T-W-5, T-W-11, T-W-12, T-W-10, T-W-6 | M-1 | S-1 |
IM_1A_C39-1_K02 Student ma metodologiczne podstawy rozwoju wiedzy w związku ze zmianami przepisów, ma zdolność rozumienia konsekwencji nie dostosowywania zachowań w oparciu i na podstawie prawa. | IM_1A_K02, IM_1A_K01, IM_1A_K04 | T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04 | InzA_K01 | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C39-1_W01 Student powinien: - prawidłowo nazywać i objaśnić podstawowe instytucje prawa pracy - rozpoznać podstawy stosunku pracy i dostrzegać konsekwencje róźnic podstawy zatrudnienia - znać podstawowe zasady bezpieczeństwa i dopuszczalności pracy | 2,0 | Brak wiedzy ogólnrj jak i szczególnej w materii prawa pracy. |
3,0 | Student powinien: - prawidłowo nazywać i objaśnić podstawowe instytucje prawa pracy - rozpoznać podstawy stosunku pracy i dostrzegać konsekwencje róźnic podstawy zatrudnienia - znać podstawowe zasady bezpieczeństwa i dopuszczalności pracy | |
3,5 | Jak wyżej plus zna podstawoe orzecznictwo dotyczące wypowiedzenia umowy o pracę. | |
4,0 | Jak wyżej plus zna podstawowe orzecznictwo dotyczące rozwiązania umowy bez wypowiedzenia. | |
4,5 | Jak wyżej, plus potrafi rozwiązywać kazusy oparte na wybranych stanach faktycznych. | |
5,0 | Jak wyże plus: znajomość orzecznictwa, literatury fachowej w wybranych zagadnieniach, krytycyzm w zakresie rozwiązań prawnych. | |
IM_1A_C39-1_W02 Studenet ma podtsawową wiedzę w zakresie prawnych uwarunkowań działaności inżynieryjnej, w tym gospodarczej i form jej wykonywania oraz zasad BHP i zagrożeń wynikających z z ich nie przestrzegania. | 2,0 | |
3,0 | Studenet ma podstawową wiedzę w zakresie prawnych uwarunkowań działaności inżynieryjnej, w tym gospodarczej i form jej wykonywania oraz zasad BHP i zagrożeń wynikających z z ich nie przestrzegania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C39-1_U01 Student potrafi: - dobierać instytucje prawne do konkretnego stanu faktycznego - interpretować konsekwencje zawartych umów z zakresu prawa pracy i oceniać je z kontekście potrzeb stron stosunku pracy - analizować uprawnienia i obowiązki stron stosunku pracy | 2,0 | Student nie potrafi dobierać ani nie potrafi zdefiniować podstawowych instytucji z materii wykładowej. |
3,0 | Student potrafi dobierać do poszczególnych stanów faktycznych podstawowe instytucje z prawa pracy. | |
3,5 | Jak wyżej, plus zna uprawnienia i obowiązki stron stosunku pracy. | |
4,0 | Jak wyżej plus rozróżnia różnice w podstawach zatrudnienia. | |
4,5 | Jak wyżej plus zna nowe formy zatrudnienia. | |
5,0 | Jak wyżej plus potrafi znakomicie dobierać i interpretować podstawowe instytucje prawa pracy, potrafi odnaleźć przepisy prawa, literaturę i orzecznictwo. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C39-1_K01 Student dostrzega znaczenie prawa pracy w relacjach życia spolecznego, ma świaodmość konsekwencji powstania stosunku pracy, w tym praw i obowiązków stron stosunku pracy. | 2,0 | Student nie dostrzega znaczenia prawa pracy w relacjach życia społecznego, nie ma świadomości konsekwencji powstania stosunku pracy. |
3,0 | Student w podstawowym zakresie ma świadomość kanonów prawa pracy. | |
3,5 | Jak wyżej, ale w rozszerzonej wersji, w tym, potrafi rozróżnić zatrudnienie cywyilnoprawne od zatrudnienia na podstawie stosunku pracy. | |
4,0 | Jak wyżej, ale dodatkowo zna konsekwencje zatrudnienia i nie przestrzegania przepisów z zakresu prawa pracy. | |
4,5 | Jak wyżej, ale dodatkowo student dostrzga potrzebę uaktualniania wiedzy dla posiadania kompetencji z zakresu prawa pracy. | |
5,0 | Jak wyżej, z tym, że dodatkowo potrafi uwzględniać przy ocenie danego stanu orzecznistwo. |
Literatura podstawowa
- M. Barzycka - Banaszczyk, Prawo pracy, C.H. Beck, Warszawa, 2010, 12
- L. Florek, Prawo pracy, C.H. Beck, Warszawa, 2010, 12
- P. Michoń, Praca matek w polityce krajów Unii Europejskiej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej e Poznaniu, Poznań, 2008, 1
- A. Chobot, Nowe formy zatrudnienia, Wydawnictwo Prawnicze PWN, Warszawa, 1997
Literatura dodatkowa
- M. Wujczyk, Prawo pracy - testy dla studentów, Oficyna, Warszawa, 2007, 1
- R. Tazbir, Ochrona interesów pracodawcy przed działanością konkurencyjną pracownika, Zakamycze, Kraków, 1999, 1