Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | IM_1A_C05-1_U01 | Student potrafi korzystać ze źródeł literatury, poszukiwać danych do oceny odporności materiału na niszczące działanie środowiska w warunkach eksploatacyjnych.
Student potrafi ocenić wpływ warunków użytkowania materiałów na środowisko naturalne. Student potrafi interpretować i klasyfikować objawy, dokonywać oceny ilościowej zużycia materiałów, analizować zjawiska i definiować jego przyczyny. Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników i wykonania prostych pomiarów fizykochemicznych niezbędnych do oceny właściwości materiału w kontakcie ze środowiskiem.
Student potrafi wskazać lub zaproponować materiał do określonych warunków eksploatacji.
Student potrafi wymieć i wskazać sposoby zapobiegania zużyciu materiałów na etapie technologii jego wytwarzania i/lub przetwarzania. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | IM_1A_U16 | Potrafi dobrać metody i urządzenia do charakteryzowania materiału lub wyrobu |
---|
IM_1A_U03 | Potrafi opracować dokumentacje dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania |
IM_1A_U13 | Potrafi dobrać i wykorzystać materiał do warunków jego eksploatacji z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych |
IM_1A_U06 | Ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych |
IM_1A_U08 | Potrafi wykorzystać podstawowe teorie budowy materii i zależności ilościowe charakteryzujące warunki eksploatacyjne materiału do formułowania i rozwiązywania prostych zadań materiałowo technologicznych |
IM_1A_U01 | Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
IM_1A_U17 | Potrafi wyspecyfikować charakterystyki i określić ich zakres niezbędny do oceny stanu materiału i wyrobu dla potrzeb projektowania, przetwórstwa i eksploatacji |
IM_1A_U09 | Potrafi dobrać technologię wytwarzania i/lub przetwarzania materiałów do warunków eksploatacji wyrobu, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych |
IM_1A_U14 | Potrafi korzystać z kart katalogowych i not aplikacyjnych celu dobrania odpowiednich komponentów projektowych wyrobu |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
---|
T1A_U03 | potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U04 | potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U05 | ma umiejętność samokształcenia się |
T1A_U07 | potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej |
T1A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
T1A_U09 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
T1A_U12 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
T1A_U13 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
T1A_U14 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
T1A_U15 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
T1A_U16 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-3 | Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników i pomiarów chemicznych i elektrochemicznych. |
---|
C-4 | Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury i licencjonowanych przez ZUT baz danych. |
C-2 | Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów i/lub metod ochrony elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych. |
C-5 | Student zdobywa umiejętności pracy w zespole. |
C-1 | Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z inżynierii powierzchni i korozji materiałów. |
Treści programowe | T-L-2 | badanie tarcia, badanie szybkości zużycia materiałów polimerowych i metalowych |
---|
T-L-1 | Zjawisko polaryzacji w ogniwach galwanicznych. Pasywacja i aktywacja metali. Kinetyka korozji elektrochemicznej. Korozja wżerowa. Badania krzywych polaryzacji anodowej. Badania korozyjne w mgle solnej. Badanie odporności korozyjnej złącza spawanego. Kinetyka korozji gazowej. Elektrochemiczna spektroskopia impedancyjna. Trawienie elektrochemiczne stali. Badanie właściwości korozyjnych podstawowych metalicznych tworzyw konstrukcyjnych to znaczy: stali węglowej, stali stopowej (18/8), aluminium, duraluminium, miedzi, tytanu |
T-W-2 | Mechanizmy zużycia przez tarcie - zjawisko tarcia, analiza układu tribologicznego, rodzaje mechanizmów zużycia przez tarcie, stała szybkości zużycia, metody badania zużycia przez tarcie, |
T-W-1 | Rodzaje mechanizmów zniszczenia metali i tworzyw metalicznych. Zużycie, pękanie, zmęczenie i erozja.
Klasyfikacja korozji.Korozja metali i kompozytów. Elektrochemiczne i termodynamiczne aspekty procesów korozyjnych i tribokorozyjnych. Powinowactwo metali z tlenem. Stan pasywny metali. Klasyfikacja korozji. Osiem form korozji: galwaniczna, naprężeniowa, wżerowa, szczelinowa, międzykrystaliczna, selektywna, korozja-erozja, pękanie wodorowe. Korozja chemiczna. Korozja mikrobiologiczna metali. Kinetyka korozji. Odporność korozyjna niektórych tworzyw konstrukcyjnych. Metody ochrony metali przed korozją. Ochrona protektorowa, katodowa, anodowa. Inhibitory korozji. Tworzywa odporne na korozję. Powłoki ochronne. Korozja tworzyw polimerowych, ceramiki i betonów. Metody badań korozyjnych. Negatywne skutki zużycia materiałów i i jego ochrony dla środowiska naturalnego. Przykłady błędów konstrukcyjnych. Materiały w ochronie przed korozją: metale i stopy, niemetale, tworzywa termoplastyczne i termoutwardzalne, ceramika, stopy nanostrukturalne, nanokompozyty ceramiczne i metaliczne. |
Metody nauczania | M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium. |
---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia. |
---|
S-3 | Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do egzaminu ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 30% punktów z egzaminu pisemnego. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6). |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi korzystać ze źródeł literatury, poszukiwać danych do oceny odporności materiału na niszczące działanie środowiska w warunkach eksploatacyjnych.
Student nie potrafi ocenić wpływ warunków użytkowania materiałów na środowisko naturalne. Student nie potrafi interpretować i klasyfikować objawów, dokonywać oceny ilościowej zużycia materiałów, analizować zjawiska i definiować jego przyczyny. Student nie potrafi analizować i opracowywać wyników i wykonać proste pomiary fizykochemiczne niezbędne do oceny właściwości materiału w kontakcie ze środowiskiem.
Student potrafi wskazać lub zaproponować materiał do określonych warunków eksploatacji.
Student nie potrafi wymieć i wskazać sposoby zapobiegania zużyciu materiałów na etapie technologii jego wytwarzania i/lub przetwarzania. |
3,0 | Student potrafi korzystać ze źródeł literatury, poszukiwać danych do oceny odporności materiału na niszczące działanie środowiska w warunkach eksploatacyjnych.
Student potrafi ocenić wpływ warunków użytkowania materiałów na środowisko naturalne. Student potrafi interpretować i klasyfikować objawy, dokonywać oceny ilościowej zużycia materiałów, analizować zjawiska i definiować jego przyczyny. Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników i wykonania prostych pomiarów fizykochemicznych niezbędnych do oceny właściwości materiału w kontakcie ze środowiskiem. Student potrafi wskazać lub zaproponować materiał do określonych warunków eksploatacji. Student potrafi wymieć i wskazać sposoby zapobiegania zużyciu materiałów na etapie technologii jego wytwarzania i/lub przetwarzania. |
3,5 | Student potrafi korzystać ze źródeł literatury, poszukiwać danych do oceny odporności materiału na niszczące działanie środowiska w warunkach eksploatacyjnych. Student potrafi ocenić wpływ warunków użytkowania materiałów na środowisko naturalne. Student potrafi interpretować i klasyfikować objawy, dokonywać oceny ilościowej zużycia materiałów, analizować zjawiska i definiować jego przyczyny. Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników i wykonania pomiarów fizykochemicznych niezbędnych do oceny właściwości materiału w kontakcie ze środowiskiem.
Student potrafi wskazać lub zaproponować materiał do określonych warunków eksploatacji.
Student potrafi wymieć i wskazać sposoby zapobiegania zużyciu materiałów na etapie technologii jego wytwarzania i/lub przetwarzania. |
4,0 | Student potrafi korzystać ze źródeł literatury, poszukiwać danych do oceny odporności materiału na niszczące działanie środowiska w warunkach eksploatacyjnych. Student potrafi ocenić wpływ warunków użytkowania materiałów na środowisko naturalne. Student potrafi interpretować i klasyfikować objawy, dokonywać oceny ilościowej zużycia materiałów, analizować zjawiska i definiować jego przyczyny. Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników i wykonania pomiarów fizykochemicznych niezbędnych do oceny właściwości materiału w kontakcie ze środowiskiem. Student potrafi wskazać lub zaproponować materiał do określonych warunków eksploatacji.
Student potrafi zaproponować sposoby zapobiegania zużyciu materiałów na etapie technologii jego wytwarzania i/lub przetwarzania. |
4,5 | Student potrafi korzystać ze źródeł literatury, poszukiwać danych do oceny odporności materiału na niszczące działanie środowiska w warunkach eksploatacyjnych. Student potrafi ocenić wpływ warunków użytkowania materiałów na środowisko naturalne. Student potrafi interpretować i klasyfikować objawy, dokonywać oceny ilościowej zużycia materiałów, analizować zjawiska i definiować jego przyczyny. Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników i wykonania pomiarów fizykochemicznych niezbędnych do oceny właściwości materiału w kontakcie ze środowiskiem. Student potrafi wskazać lub zaproponować materiał do określonych warunków eksploatacji.
Student potrafi zaproponować sposoby zapobiegania zużyciu materiałów na etapie technologii jego wytwarzania i/lub przetwarzania. |
5,0 | Student potrafi korzystać ze źródeł literatury, poszukiwać danych do oceny odporności materiału na niszczące działanie środowiska w warunkach eksploatacyjnych. Student potrafi ocenić wpływ warunków użytkowania materiałów na środowisko naturalne. Student potrafi interpretować i klasyfikować objawy, dokonywać oceny ilościowej zużycia materiałów, analizować zjawiska i definiować jego przyczyny. Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników i wykonania pomiarów fizykochemicznych niezbędnych do oceny właściwości materiału w kontakcie ze środowiskiem. Student potrafi wskazać lub zaproponować materiał do określonych warunków eksploatacji.
Student potrafi zaproponować lub weryfikować sposoby zapobiegania zużyciu materiałów na etapie technologii jego wytwarzania i/lub przetwarzania. Student wskazuje sposoby monitorowania konstrukcji w procesie eksploatacji. |