Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S2)
specjalność: energetyka odnawialnych źródeł energii
Sylabus przedmiotu Biopaliwa płynne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biopaliwa płynne | ||
Specjalność | agroenergetyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z rodzajami biopaliw płynnych, metodami i procesami ich wytwarzania oraz zastosowaniem w praktyce. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Produkcja biodiesla. Przygotowanie surowca do produkcji biopaliwa. | 3 |
T-L-2 | Proces transestryfikacji. Wytwarzanie, separacja i oczyszczanie estrów. | 3 |
T-L-3 | Ocena wskaźników jakości wyprodukowanego biodiesla. | 1 |
T-L-4 | Ocena parametrów pracy silnika zasilanego biodieslem i olejem roślinnym. | 2 |
T-L-5 | Produkcja bioetanolu. Wstępne przygotowanie surowców. | 2 |
T-L-6 | Fermentacja alkoholowa - analiza efektywności procesu. Destylacja i rektyfikacja wytworzonego bioetanolu. | 4 |
T-L-7 | Ocena podstawowych parametrów jakości wytworzonego bioetanolu | 1 |
T-L-8 | Ocena podstawowych parametrów pracy silnika zasilanego bioetanolem. | 1 |
T-L-9 | Biopaliwa 2 generacji. Wytwarzanie bioetanolu z biomasy lignocelulozowej - ocena możliwości konwersji biomasy na drodze mikrobiologicznej. | 3 |
T-L-10 | Biopaliwa 3 generacji . Produkcja biomasy glonów wykorzystywanych do wytwarzania biopaliw. | 4 |
T-L-11 | Badanie właściwości tribologicznych wybranych biopaliw płynnych | 3 |
T-L-12 | Wyznaczanie charakterystyki lepkości dynamicznej biodiesla | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Biopaliwa - definicja, rodzaje. | 1 |
T-W-2 | Charakterystyka i właściwości biomasy do produkcji biopaliw. Metody konwersji. | 2 |
T-W-3 | Generacje biopaliw. | 2 |
T-W-4 | Produkcja biopaliw płynnych - substraty, technologie i instalacje technologiczne. | 5 |
T-W-5 | Biopaliwa przyszłości. | 1 |
T-W-6 | Zastosowanie biopaliw i podstawowe parametry oceny ich jakości. | 1 |
T-W-7 | Struktura wykorzystania biopaliw w UE i w Polsce. Regulacje prawne. | 1 |
T-W-8 | Analiza rynku biopaliw w kontekście zrównoważonego rozwoju. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 25 |
A-L-3 | Konsultacje. | 5 |
A-L-4 | Opracowanie sprawozdań | 15 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 15 |
A-W-4 | Konsultacje. | 5 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Multimedialny wykład informacyjny. |
M-2 | Pokaz i dyskusja dydaktyczna. |
M-3 | Eksperyment. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena formująca: Sprawozdanie. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_AGE/03_W01 Student ma wiedzę w zakresie wytwarzania biopaliw płynnych oraz ich wykorzystania do produkcji energii. | ENE_2A_W10 | T2A_W04 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_AGE/03_U01 Student potrafi wytworzyć biopaliwo płynne według dostępnych technologii i przetworzyć je na energię w urządzeniu do tego przeznaczonym. | ENE_2A_U07 | T2A_U09, T2A_U17 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_AGE/03_K01 Student jest świadomy swojej wiedzy i umiejętności, rozumie znaczenie energii we współczenym świecie. | ENE_2A_K01 | T2A_K06, T2A_K07 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_AGE/03_W01 Student ma wiedzę w zakresie wytwarzania biopaliw płynnych oraz ich wykorzystania do produkcji energii. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe metody wytwarzania biopaliw płynnych oraz wie, jak wykorzystać biopaliwa płynne do wytwarzania energii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_AGE/03_U01 Student potrafi wytworzyć biopaliwo płynne według dostępnych technologii i przetworzyć je na energię w urządzeniu do tego przeznaczonym. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wytworzyć biopaliwo płynne i przetworzyć je na energię w urządzeniu do tego przeznaczonym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_AGE/03_K01 Student jest świadomy swojej wiedzy i umiejętności, rozumie znaczenie energii we współczenym świecie. | 2,0 | |
3,0 | Student jest świadomy swojej wiedzy i umiejętności, rozumie znaczenie energii we współczesnym świecie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Klimiuk E., Pawłowska M., Pokój T., Biopaliwa. Technologie dla zrównoważonego rozwoju., PWN, Warszawa, 2012
- Lewandowski W., Proekologiczne odnawialne źródła energii., WNT, Warszawa, 2007
- Bocheński C.I., Biodiesel - paliwo rolnicze., Wyd. SGGW, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Bogdanienko J., Odnawialne źródła energii., PWN, Warszawa, 1989
- Bocian P. Golec T., Rakowski J., Nowoczesne technologie pozyskiwania i energetycznego wykorzystywania biomasy., Instytut Energetyki, Warszawa, 2010
- Surygała J., Wodór jako paliwo., WNT, Warszawa, 2008