Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S2)
specjalność: efektywność energetyczna
Sylabus przedmiotu Racjonalne wykorzystanie energii w przemyśle:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Racjonalne wykorzystanie energii w przemyśle | ||
Specjalność | efektywność energetyczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Zapałowicz <Zbigniew.Zapalowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Garnysz-Rachtan <agnieszka.garnysz@zut.edu.pl>, Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>, Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl>, Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zagadnienia z zakresu termodynamiki |
W-2 | Zagadnienia z zakresu wymiany ciepła |
W-3 | Podstawy elektrotechniki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznianie studentów z możliwościami prowadzenia racjonalnej gospodarki energią i materiałami w przemyśle |
C-2 | Kształtowanie umiejętności proponowania i oceny rozwiązań technicznych mających na celu racjonalne wykorzystanie energii w przemyśle |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów | 15 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie projektu (audytu energetycznego) dla instalacji przemyslowej, dla określonych założeń projektowych | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Charakterystyki energetyczne urządzeń. Pojęcia podstawowe. | 2 |
T-W-2 | Rozkłady obciążeń cieplnych i elektrycznych. Zasady kolejności uruchamiania i obciążania urządzeń energetycznych pracujących równolegle. | 2 |
T-W-3 | Efektywne energetycznie systemy ogrzewania hal i obiektów przemysłowych | 2 |
T-W-4 | Efektywne energetycznie systemy wentylacji i klimatyzacji hal i obiektów przemysłowych. | 2 |
T-W-5 | Efektywne energetycznie układy chłodzenia . | 2 |
T-W-6 | Efektywne energetycznie systemy oświetlenia hal przemysłowych | 2 |
T-W-7 | Racjonalne wykorzystanie energii przy transporcie cieczy i gazów | 2 |
T-W-8 | Racjonalne wykorzystanie energii przy eksploatacji suszarek | 4 |
T-W-9 | Racjonalne wykorzystanie pieców przemysłowych | 4 |
T-W-10 | Racjonalne użytkowanie wymienników ciepła | 2 |
T-W-11 | Substytucja materiałów | 1 |
T-W-12 | Racjonalne użytkowanie energii elektrycznej w przedsiębiorstwie | 1 |
T-W-13 | Ogólne zasady racjonalnego uzytkowania energii | 1 |
T-W-14 | Wykorzystanie energii odpadowej w przemyśle - przykłady | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 4 |
A-A-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 6 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 20 |
A-A-5 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych | 1 |
46 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w konsultacjach | 10 |
A-P-2 | Studiowanie wymaganej literatury | 10 |
A-P-3 | Wykonanie obliczeń i przygotowanie projektu | 41 |
A-P-4 | Przygotowanie prezentacji i zaliczenie projektu | 15 |
76 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 28 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 5 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 15 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie wykładów | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Projekt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu, sprawdzian kontrolny, System punktowy oceny sprawdzianu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_EE/03_W01 Student zna sposoby efektywnego wykorzystania energii i materiałów w przemyśle | ENE_2A_W09 | T2A_W08 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-12, T-W-14, T-A-1, T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_EE/03_U01 Student umie ocenić możliwość zagospodarowania energii i materiałów w przemyśle oraz określić wynikające z tego powodu oszczędności | ENE_2A_U13 | T2A_U10, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U19 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-12, T-W-14, T-A-1, T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_EE/03_K01 Student ma świadmość korzyści technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wynikających z efektywnego wykorzystania energii i materiałów w przemyśle | ENE_2A_K03, ENE_2A_K04 | T2A_K01, T2A_K02 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-12, T-W-14, T-A-1, T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_EE/03_W01 Student zna sposoby efektywnego wykorzystania energii i materiałów w przemyśle | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 6976% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 76-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_EE/03_U01 Student umie ocenić możliwość zagospodarowania energii i materiałów w przemyśle oraz określić wynikające z tego powodu oszczędności | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 84-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_EE/03_K01 Student ma świadmość korzyści technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wynikających z efektywnego wykorzystania energii i materiałów w przemyśle | 2,0 | Nie |
3,0 | Tak | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Szargut A., Ziębik A., Podstawy energetyki cieplnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
- Górzyński J., Urbaniec K., Wytwarzanie i użytkowanie energii w przemyśle, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
- Górzyński J., Audyting energetyczny, Narodawa Agencja Poszanowania Energii, Warszawa, 2000