Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S2)
specjalność: agroenergetyka

Sylabus przedmiotu Zarządzanie i przedsiębiorczość:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie i przedsiębiorczość
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami niezbędymi w procesie zakładania i prowadzenia własnej firmy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Przedsiębiorczość i zarządzanie - wzajemne relacje. Koncepcja prowadzenia własnej firmy2
T-W-2Czynniki sukcesu i przyczyny porażek w zarządzaniu własną firmą2
T-W-3Badanie rynku i elementy strategii marketingowej4
T-W-4Biznesplan4
T-W-5Funkcje kierownicze3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Aktywny udział w wykładach w postaci dyskusji i analizy studiów przypadków15
A-W-2Samodzielna praca studenta13
A-W-3Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład
M-2Metoda przypadków
M-3Prezentacja
M-4Dyskusja
M-5Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Prezentacja i obrona projektu
S-2Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta m.in. prezentacji i udziału w dyskusji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_A05_W01
Student wymienia etapy zakładania własnej firmy, wymienia i opisuje cechy osoby przedsiębiorczej, opisuje czynniki sukcesu i przyczyny porażek w zarządzaniu własną firmą, wymiania i opisuje umiejętności menadżerskie
ENE_2A_W14T2A_W09, T2A_W11C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_A05_U01
Student tworzy koncepcję prowadzenia własnej firmy, identyfikuje i analizuje czynniki sukcesu oraz przyczyny porażek w zarządzaniu własną firmą,
ENE_2A_U01, ENE_2A_U02, ENE_2A_U06T2A_U01, T2A_U05, T2A_U07C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_A05_K01
Student myśli i działa w sposób kreatywny i przedsiębiorczy w ramach procesu zakładania i prowadzenia własnej firmy
ENE_2A_K01, ENE_2A_K05T2A_K03, T2A_K04, T2A_K06, T2A_K07C-1T-W-2, T-W-3M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_2A_A05_W01
Student wymienia etapy zakładania własnej firmy, wymienia i opisuje cechy osoby przedsiębiorczej, opisuje czynniki sukcesu i przyczyny porażek w zarządzaniu własną firmą, wymiania i opisuje umiejętności menadżerskie
2,0
3,0Student wymienia etapy zakładania własnej firmy, wymienia i opisuje cechy osoby przedsiębiorczej, opisuje czynniki sukcesu i przyczyny porażek w zarządzaniu własną firmą
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_2A_A05_U01
Student tworzy koncepcję prowadzenia własnej firmy, identyfikuje i analizuje czynniki sukcesu oraz przyczyny porażek w zarządzaniu własną firmą,
2,0
3,0Student tworzy proponuje własną koncepcję prowadzenia firmy, identyfikuje i analizuje czynniki sukcesu oraz przyczyny porażek w zarządzaniu własną firmą
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_2A_A05_K01
Student myśli i działa w sposób kreatywny i przedsiębiorczy w ramach procesu zakładania i prowadzenia własnej firmy
2,0
3,0Student wykazuje postawę, która dowodzi jego samodzielności w myśleniu i działaniu w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sławomir Sojak (red.), Założyć firmę i nie zbankrutować - aspekty zarządcze, Difin, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Koźmiński A.K., Jemielniak D., Zarządzanie od podstaw, Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedsiębiorczość i zarządzanie - wzajemne relacje. Koncepcja prowadzenia własnej firmy2
T-W-2Czynniki sukcesu i przyczyny porażek w zarządzaniu własną firmą2
T-W-3Badanie rynku i elementy strategii marketingowej4
T-W-4Biznesplan4
T-W-5Funkcje kierownicze3
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywny udział w wykładach w postaci dyskusji i analizy studiów przypadków15
A-W-2Samodzielna praca studenta13
A-W-3Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_A05_W01Student wymienia etapy zakładania własnej firmy, wymienia i opisuje cechy osoby przedsiębiorczej, opisuje czynniki sukcesu i przyczyny porażek w zarządzaniu własną firmą, wymiania i opisuje umiejętności menadżerskie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_W14Ma elementarną wiedzę z zakresu zarządzania, w tym zarządzania jakością, prowadzenia działalności gospodarczej oraz zasad tworzenia i rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami niezbędymi w procesie zakładania i prowadzenia własnej firmy
Treści programoweT-W-1Przedsiębiorczość i zarządzanie - wzajemne relacje. Koncepcja prowadzenia własnej firmy
T-W-2Czynniki sukcesu i przyczyny porażek w zarządzaniu własną firmą
T-W-4Biznesplan
T-W-5Funkcje kierownicze
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Metoda przypadków
M-3Prezentacja
M-4Dyskusja
M-5Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Prezentacja i obrona projektu
S-2Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta m.in. prezentacji i udziału w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia etapy zakładania własnej firmy, wymienia i opisuje cechy osoby przedsiębiorczej, opisuje czynniki sukcesu i przyczyny porażek w zarządzaniu własną firmą
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_A05_U01Student tworzy koncepcję prowadzenia własnej firmy, identyfikuje i analizuje czynniki sukcesu oraz przyczyny porażek w zarządzaniu własną firmą,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_U01Potrafi uzyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym w zakresie energetyki, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
ENE_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; potrafi ocenić czasochłonność zadania; potrafi kierować małym zespołem w sposób zapewniający realizację zadania w założonym terminie
ENE_2A_U06Ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami niezbędymi w procesie zakładania i prowadzenia własnej firmy
Treści programoweT-W-2Czynniki sukcesu i przyczyny porażek w zarządzaniu własną firmą
T-W-3Badanie rynku i elementy strategii marketingowej
T-W-4Biznesplan
T-W-5Funkcje kierownicze
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-3Prezentacja
M-4Dyskusja
M-5Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Prezentacja i obrona projektu
S-2Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta m.in. prezentacji i udziału w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student tworzy proponuje własną koncepcję prowadzenia firmy, identyfikuje i analizuje czynniki sukcesu oraz przyczyny porażek w zarządzaniu własną firmą
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_A05_K01Student myśli i działa w sposób kreatywny i przedsiębiorczy w ramach procesu zakładania i prowadzenia własnej firmy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć energetyki i gałęzi gospodarki z nią związanych
ENE_2A_K05Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami niezbędymi w procesie zakładania i prowadzenia własnej firmy
Treści programoweT-W-2Czynniki sukcesu i przyczyny porażek w zarządzaniu własną firmą
T-W-3Badanie rynku i elementy strategii marketingowej
Metody nauczaniaM-3Prezentacja
M-4Dyskusja
M-5Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Prezentacja i obrona projektu
S-2Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta m.in. prezentacji i udziału w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje postawę, która dowodzi jego samodzielności w myśleniu i działaniu w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0