Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S1)

Sylabus przedmiotu Sterowanie hydrauliczne i pneumatyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sterowanie hydrauliczne i pneumatyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Pawełko <Piotr.Pawelko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 1,70,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,30,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień : - mechaniki technicznej, - mechaniki płynów, - podstawy konstrukcji maszyn.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student powinien rozróżniać sposoby sterowania napędów hydraulicznych i pneumatycznych.
C-2Student powinien umieć przeprowadzić proces doboru elementów sterowania układów hydraulicznych i pneumatycznych.
C-3Student powinien umieć tworzyć i odczytywać schematy funkcjonalne oraz cyklogramy pracy układów pneumatycznych i hydraulicznych.
C-4Student powinien umiec zaprojektować strukture układu pneumatycznego i hydraulicznego o określonym sposobie działania, opisać przeznaczenie i zasadę działania składowych elementów układów sterowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Technika połączeń w układach hydraulicznych i pneumatycznych2
T-L-2Schematy funkcjonalne w hydraulice i pneumatyce2
T-L-3Oprogramowanie komputerowe wspomagające proces projektowania układów pneumatyczych i hydraulicznych2
T-L-4Układy sterowane bezpośrednio2
T-L-5Układy sterowane pośrednio2
T-L-6Układy półautomatyczne i automatyczne2
T-L-7Cyklogramy pracy4
T-L-8Układy z zaworami logicznymi, przekaźnikami czasowymi i zaorami sekwencyjnymi.4
T-L-9Zastosowanie jednostki taktowo-stopniowej2
T-L-10Elektropneumatyka i elektrohydraulika2
T-L-11Sensoryka w układach hydraulicznych i pneumatycznych2
T-L-12Programowanie układów elektropneumatycznych z zastosowaniem sterownika typu PLC4
30
wykłady
T-W-1Elementy sterujące przepływem czynnika roboczego1
T-W-2Elementy sterujące ciśnieniem czynnika roboczego1
T-W-3Układy logiczne w sterowaniu pneumatyki i hydrauliki1
T-W-4Elementy wykonawcze w układach hydraulicznych i pneumatycznych.2
T-W-5Elementy i układy do wprowadzania informacji i sygnalizacji stanów obiektu2
T-W-6Rodzaje sterowań w układach hydraulicznych i pneumatycznych.2
T-W-7Układy przełączające w hydraulice i pneumatyce1
T-W-8Układy sterowania elektryczne i elektroniczne w pneumatyce i hydraulice1
T-W-9Urządzenia programowe w pneumatyce i hydraulice2
T-W-10Układy pozycjonujące w hydraulice i pneumatyce2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3Opracowanie wyników z laboratorium w postaci sprawozdań6
A-L-4Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia laboratorium.10
51
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z wykładów na podstawie podanej literatury.10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia15
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oceny z przeprowadzonych częściowych zaliczeń pakietów ćwiczeń laboratoryjnych w trakcie całego semestru
S-2Ocena podsumowująca: Oceana analityczna - srednia z ocen z pisemnych zaliczeń wiedzy przekazanej w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych i zdobytej samodzielnie.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia części teoretycznej - wykładu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_C12-2_W01
Nazywa, rozpoznaje, potrafi scharakteryzować elemeny wykonawcze i sterowania układów pneumatycznych i hydraulicznych. Identyfikuje, definiuje i stosuje podstawowe prawa mechaniki płynów wykorzytywane w opisie działania układów hydraulicznych i pneumatycznych. Realizuje praktycznie nieskomplikowane układy pneumatyczne.
ENE_1A_W06, ENE_1A_W05T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02C-3T-L-7, T-L-3, T-L-2, T-W-1, T-W-9, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-10M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_C12-2_U01
Posiada umiejętności czytania i tworzenia schematów funkcjonalnych instalacji pneumatycznych i hydraulicznych. Potrafi budować algorytmy pracy sterowania w postaci schematów blokowych i cykologramów pracy dla założonego cyklu pracy układu.
ENE_1A_U21, ENE_1A_U28T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U06, T1A_U07C-3, C-4T-L-7, T-L-12, T-L-10, T-L-11, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2
ENE_1A_C12-2_U02
Potrafi samodzielnie zaprojektować, zweryfikować zasadę dziłania, zrealizować i uruchomić sterowanie dla prostych układów pneumatycznych Posiada umiejętność prawidłowego doboru elementów sterowania układów pneumatycznych i hydraulicznych na podstawie cyklogramów pracy układów.
ENE_1A_U12T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-L-5, T-L-4, T-L-12, T-L-3, T-L-6, T-W-6, T-W-9M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_C12-2_K01
Student posiada aktywną postawę w procesie praktycznej realizacji układów pneumatycznych i hydraulicznych, zarówno w procesie projekowania nowych jak i weryfikacji istniejących rozwiązań układów pneumatycnych i hydraulicznych.
ENE_1A_K07T1A_K01, T1A_K02, T1A_K07InzA_K01C-3, C-4T-L-8, T-L-7, T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-L-12, T-L-3, T-L-10, T-L-9, T-L-6, T-L-2, T-L-11, T-W-6, T-W-1, T-W-9, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-10M-1, M-2S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_1A_C12-2_W01
Nazywa, rozpoznaje, potrafi scharakteryzować elemeny wykonawcze i sterowania układów pneumatycznych i hydraulicznych. Identyfikuje, definiuje i stosuje podstawowe prawa mechaniki płynów wykorzytywane w opisie działania układów hydraulicznych i pneumatycznych. Realizuje praktycznie nieskomplikowane układy pneumatyczne.
2,0Nie spełnia kryterimu na ocene dostateczną
3,0Student opanował zakres materiału w sposób ogólny. Jest w stanie wskazać podstawowe zespoły funkcjonalne w układach pneumatycznych i hydraulicznychh. Jest w stanie opisac zasade działania głównego zespołu roboczego.
3,5Student opanował materiał na ocene posrednia miedzy 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował cały zakres materiału. Umie sklasyfikowac i zna zasady działania wszystkich zespołów funkcjonalnych w układach napędowych hydraulicznych i pneumatycznych..
4,5Student opanował materiał na ocene posrednia miedzy 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował cały zakres materiału. Jest w stanie wytłumaczyc znaczenie i wzajemne relacje pomiędzy elementami układów hydraulicznych i pneumatycznych oraz dokonac ich krytycznej analizy.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_1A_C12-2_U01
Posiada umiejętności czytania i tworzenia schematów funkcjonalnych instalacji pneumatycznych i hydraulicznych. Potrafi budować algorytmy pracy sterowania w postaci schematów blokowych i cykologramów pracy dla założonego cyklu pracy układu.
2,0Student nie potrafi dotrzec do materiałów opisujacych sposoby tworzenia schematów funkcjonalnych napedów pneumatycznych i hydraulicznych.
3,0Student potrafi utworzyć i odczytać proste schematy funkcjonalne układów pneumatycznych i hydraulicznych
3,5Student posiadł umiejetnosci posrednie miedzy ocena 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi utworzyć i odczytać złożone schematy funkcjonalne układów pneumatycznych i hydraulicznych
4,5Student posiadł umiejetnosci posrednie miedzy ocena 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi utworzyć i odczytać złożone schematy funkcjonalne układów pneumatycznych i hydraulicznych oraz narysować ich cyklogramy pracy lub odwrotnie, na podstawie cyklogramów narysować schemat funkcjonalny układu.
ENE_1A_C12-2_U02
Potrafi samodzielnie zaprojektować, zweryfikować zasadę dziłania, zrealizować i uruchomić sterowanie dla prostych układów pneumatycznych Posiada umiejętność prawidłowego doboru elementów sterowania układów pneumatycznych i hydraulicznych na podstawie cyklogramów pracy układów.
2,0Student nie potrafi dotrzec do materiałów zawierających podstawowe parametry elementów napedów pneumatycznych i hydraulicznych.
3,0Student potrafi dotrzec do materiałów zawierających podstawowe, istotne obliczeniowo, parametry elementów napedów pneumatycznych i hydraulicznych,
3,5Student posiadł umiejetnosci posrednie miedzy ocena 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi obliczyc podstawowe parametry instalacji hydraulicznej i pneumatycznej. Potrafi dobrać elementy instalacji, zaprojektować schemat funkcjonalny urządzenia.
4,5Student posiadł umiejetnosci posrednie miedzy ocena 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi obliczyc parametry instalacji hydraulicznej i pneumatycznej. Potrafi przeanalizowac zapotrzebowanie na moc i wydajność układów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_1A_C12-2_K01
Student posiada aktywną postawę w procesie praktycznej realizacji układów pneumatycznych i hydraulicznych, zarówno w procesie projekowania nowych jak i weryfikacji istniejących rozwiązań układów pneumatycnych i hydraulicznych.
2,0Student nie wykazuje umiejętności w żadnym z zakresów realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych .
3,0Student wykazuje jedynie odtwórcze umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych.
3,5Student umiejętnie tworzy schematy funkcjolane i cyklogramy pracy projektowanego układu.
4,0Student wykazuje umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Wykazuje umiejętności wykorzystywania narzędzi inżynierskich przy prowadzeniu procesu projektowania.
4,5Student wykazuje pełen zakres umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach.
5,0Student wykazuje pełen zakres umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach ze względu na parametry dostępnych elementów składowych

Literatura podstawowa

  1. Szenajch W. i inni:, Napęd i sterowanie pneumatyczne, WNT, Warszawa, 1992
  2. Stryczek S., Napęd hydrostatyczny, WNT, Warszawa, 2005, tom I i II
  3. Lipski J., Napędy i sterowania hydrauliczne, WKŁ, Warszawa, 1981

Literatura dodatkowa

  1. Osiecki Andrzej, Hydrostatyczny napęd maszyn, WNT, Warszawa, 2004
  2. Szydelski W, Pojazdy samochodowe – Napęd i sterowanie hydrauliczne, WKŁ, Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Technika połączeń w układach hydraulicznych i pneumatycznych2
T-L-2Schematy funkcjonalne w hydraulice i pneumatyce2
T-L-3Oprogramowanie komputerowe wspomagające proces projektowania układów pneumatyczych i hydraulicznych2
T-L-4Układy sterowane bezpośrednio2
T-L-5Układy sterowane pośrednio2
T-L-6Układy półautomatyczne i automatyczne2
T-L-7Cyklogramy pracy4
T-L-8Układy z zaworami logicznymi, przekaźnikami czasowymi i zaorami sekwencyjnymi.4
T-L-9Zastosowanie jednostki taktowo-stopniowej2
T-L-10Elektropneumatyka i elektrohydraulika2
T-L-11Sensoryka w układach hydraulicznych i pneumatycznych2
T-L-12Programowanie układów elektropneumatycznych z zastosowaniem sterownika typu PLC4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy sterujące przepływem czynnika roboczego1
T-W-2Elementy sterujące ciśnieniem czynnika roboczego1
T-W-3Układy logiczne w sterowaniu pneumatyki i hydrauliki1
T-W-4Elementy wykonawcze w układach hydraulicznych i pneumatycznych.2
T-W-5Elementy i układy do wprowadzania informacji i sygnalizacji stanów obiektu2
T-W-6Rodzaje sterowań w układach hydraulicznych i pneumatycznych.2
T-W-7Układy przełączające w hydraulice i pneumatyce1
T-W-8Układy sterowania elektryczne i elektroniczne w pneumatyce i hydraulice1
T-W-9Urządzenia programowe w pneumatyce i hydraulice2
T-W-10Układy pozycjonujące w hydraulice i pneumatyce2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3Opracowanie wyników z laboratorium w postaci sprawozdań6
A-L-4Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia laboratorium.10
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z wykładów na podstawie podanej literatury.10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia15
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_1A_C12-2_W01Nazywa, rozpoznaje, potrafi scharakteryzować elemeny wykonawcze i sterowania układów pneumatycznych i hydraulicznych. Identyfikuje, definiuje i stosuje podstawowe prawa mechaniki płynów wykorzytywane w opisie działania układów hydraulicznych i pneumatycznych. Realizuje praktycznie nieskomplikowane układy pneumatyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_W06Zna budowę i zasadę działania podstawowych części maszyn i zespołów mechanicznych oraz układów hydraulicznych i pneumatycznych
ENE_1A_W05Zna zasady mechaniki, techniki połączeń, metody analizy wytrzymałościowej, metody obliczeń projektowych wybranych podstawowych konstrukcji mechanicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Student powinien umieć tworzyć i odczytywać schematy funkcjonalne oraz cyklogramy pracy układów pneumatycznych i hydraulicznych.
Treści programoweT-L-7Cyklogramy pracy
T-L-3Oprogramowanie komputerowe wspomagające proces projektowania układów pneumatyczych i hydraulicznych
T-L-2Schematy funkcjonalne w hydraulice i pneumatyce
T-W-1Elementy sterujące przepływem czynnika roboczego
T-W-9Urządzenia programowe w pneumatyce i hydraulice
T-W-2Elementy sterujące ciśnieniem czynnika roboczego
T-W-3Układy logiczne w sterowaniu pneumatyki i hydrauliki
T-W-7Układy przełączające w hydraulice i pneumatyce
T-W-8Układy sterowania elektryczne i elektroniczne w pneumatyce i hydraulice
T-W-10Układy pozycjonujące w hydraulice i pneumatyce
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia części teoretycznej - wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryterimu na ocene dostateczną
3,0Student opanował zakres materiału w sposób ogólny. Jest w stanie wskazać podstawowe zespoły funkcjonalne w układach pneumatycznych i hydraulicznychh. Jest w stanie opisac zasade działania głównego zespołu roboczego.
3,5Student opanował materiał na ocene posrednia miedzy 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował cały zakres materiału. Umie sklasyfikowac i zna zasady działania wszystkich zespołów funkcjonalnych w układach napędowych hydraulicznych i pneumatycznych..
4,5Student opanował materiał na ocene posrednia miedzy 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował cały zakres materiału. Jest w stanie wytłumaczyc znaczenie i wzajemne relacje pomiędzy elementami układów hydraulicznych i pneumatycznych oraz dokonac ich krytycznej analizy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_1A_C12-2_U01Posiada umiejętności czytania i tworzenia schematów funkcjonalnych instalacji pneumatycznych i hydraulicznych. Potrafi budować algorytmy pracy sterowania w postaci schematów blokowych i cykologramów pracy dla założonego cyklu pracy układu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_U21Umie korzystać z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
ENE_1A_U28Potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-3Student powinien umieć tworzyć i odczytywać schematy funkcjonalne oraz cyklogramy pracy układów pneumatycznych i hydraulicznych.
C-4Student powinien umiec zaprojektować strukture układu pneumatycznego i hydraulicznego o określonym sposobie działania, opisać przeznaczenie i zasadę działania składowych elementów układów sterowania.
Treści programoweT-L-7Cyklogramy pracy
T-L-12Programowanie układów elektropneumatycznych z zastosowaniem sterownika typu PLC
T-L-10Elektropneumatyka i elektrohydraulika
T-L-11Sensoryka w układach hydraulicznych i pneumatycznych
T-W-6Rodzaje sterowań w układach hydraulicznych i pneumatycznych.
T-W-7Układy przełączające w hydraulice i pneumatyce
T-W-8Układy sterowania elektryczne i elektroniczne w pneumatyce i hydraulice
T-W-10Układy pozycjonujące w hydraulice i pneumatyce
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny z przeprowadzonych częściowych zaliczeń pakietów ćwiczeń laboratoryjnych w trakcie całego semestru
S-2Ocena podsumowująca: Oceana analityczna - srednia z ocen z pisemnych zaliczeń wiedzy przekazanej w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych i zdobytej samodzielnie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dotrzec do materiałów opisujacych sposoby tworzenia schematów funkcjonalnych napedów pneumatycznych i hydraulicznych.
3,0Student potrafi utworzyć i odczytać proste schematy funkcjonalne układów pneumatycznych i hydraulicznych
3,5Student posiadł umiejetnosci posrednie miedzy ocena 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi utworzyć i odczytać złożone schematy funkcjonalne układów pneumatycznych i hydraulicznych
4,5Student posiadł umiejetnosci posrednie miedzy ocena 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi utworzyć i odczytać złożone schematy funkcjonalne układów pneumatycznych i hydraulicznych oraz narysować ich cyklogramy pracy lub odwrotnie, na podstawie cyklogramów narysować schemat funkcjonalny układu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_1A_C12-2_U02Potrafi samodzielnie zaprojektować, zweryfikować zasadę dziłania, zrealizować i uruchomić sterowanie dla prostych układów pneumatycznych Posiada umiejętność prawidłowego doboru elementów sterowania układów pneumatycznych i hydraulicznych na podstawie cyklogramów pracy układów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_U12Umie dobrać sposoby regulacji i sterowania prostych układów energetycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Student powinien rozróżniać sposoby sterowania napędów hydraulicznych i pneumatycznych.
C-2Student powinien umieć przeprowadzić proces doboru elementów sterowania układów hydraulicznych i pneumatycznych.
Treści programoweT-L-5Układy sterowane pośrednio
T-L-4Układy sterowane bezpośrednio
T-L-12Programowanie układów elektropneumatycznych z zastosowaniem sterownika typu PLC
T-L-3Oprogramowanie komputerowe wspomagające proces projektowania układów pneumatyczych i hydraulicznych
T-L-6Układy półautomatyczne i automatyczne
T-W-6Rodzaje sterowań w układach hydraulicznych i pneumatycznych.
T-W-9Urządzenia programowe w pneumatyce i hydraulice
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny z przeprowadzonych częściowych zaliczeń pakietów ćwiczeń laboratoryjnych w trakcie całego semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dotrzec do materiałów zawierających podstawowe parametry elementów napedów pneumatycznych i hydraulicznych.
3,0Student potrafi dotrzec do materiałów zawierających podstawowe, istotne obliczeniowo, parametry elementów napedów pneumatycznych i hydraulicznych,
3,5Student posiadł umiejetnosci posrednie miedzy ocena 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi obliczyc podstawowe parametry instalacji hydraulicznej i pneumatycznej. Potrafi dobrać elementy instalacji, zaprojektować schemat funkcjonalny urządzenia.
4,5Student posiadł umiejetnosci posrednie miedzy ocena 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi obliczyc parametry instalacji hydraulicznej i pneumatycznej. Potrafi przeanalizowac zapotrzebowanie na moc i wydajność układów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_1A_C12-2_K01Student posiada aktywną postawę w procesie praktycznej realizacji układów pneumatycznych i hydraulicznych, zarówno w procesie projekowania nowych jak i weryfikacji istniejących rozwiązań układów pneumatycnych i hydraulicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_K07Ma świadomość interdyscyplinarnego charakteru nauki i techniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Student powinien umieć tworzyć i odczytywać schematy funkcjonalne oraz cyklogramy pracy układów pneumatycznych i hydraulicznych.
C-4Student powinien umiec zaprojektować strukture układu pneumatycznego i hydraulicznego o określonym sposobie działania, opisać przeznaczenie i zasadę działania składowych elementów układów sterowania.
Treści programoweT-L-8Układy z zaworami logicznymi, przekaźnikami czasowymi i zaorami sekwencyjnymi.
T-L-7Cyklogramy pracy
T-L-5Układy sterowane pośrednio
T-L-4Układy sterowane bezpośrednio
T-L-1Technika połączeń w układach hydraulicznych i pneumatycznych
T-L-12Programowanie układów elektropneumatycznych z zastosowaniem sterownika typu PLC
T-L-3Oprogramowanie komputerowe wspomagające proces projektowania układów pneumatyczych i hydraulicznych
T-L-10Elektropneumatyka i elektrohydraulika
T-L-9Zastosowanie jednostki taktowo-stopniowej
T-L-6Układy półautomatyczne i automatyczne
T-L-2Schematy funkcjonalne w hydraulice i pneumatyce
T-L-11Sensoryka w układach hydraulicznych i pneumatycznych
T-W-6Rodzaje sterowań w układach hydraulicznych i pneumatycznych.
T-W-1Elementy sterujące przepływem czynnika roboczego
T-W-9Urządzenia programowe w pneumatyce i hydraulice
T-W-2Elementy sterujące ciśnieniem czynnika roboczego
T-W-3Układy logiczne w sterowaniu pneumatyki i hydrauliki
T-W-4Elementy wykonawcze w układach hydraulicznych i pneumatycznych.
T-W-5Elementy i układy do wprowadzania informacji i sygnalizacji stanów obiektu
T-W-7Układy przełączające w hydraulice i pneumatyce
T-W-8Układy sterowania elektryczne i elektroniczne w pneumatyce i hydraulice
T-W-10Układy pozycjonujące w hydraulice i pneumatyce
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia części teoretycznej - wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Oceana analityczna - srednia z ocen z pisemnych zaliczeń wiedzy przekazanej w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych i zdobytej samodzielnie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje umiejętności w żadnym z zakresów realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych .
3,0Student wykazuje jedynie odtwórcze umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych.
3,5Student umiejętnie tworzy schematy funkcjolane i cyklogramy pracy projektowanego układu.
4,0Student wykazuje umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Wykazuje umiejętności wykorzystywania narzędzi inżynierskich przy prowadzeniu procesu projektowania.
4,5Student wykazuje pełen zakres umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach.
5,0Student wykazuje pełen zakres umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach ze względu na parametry dostępnych elementów składowych