Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S1)

Sylabus przedmiotu Napędy hydrauliczne i pneumatyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Napędy hydrauliczne i pneumatyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Pawełko <Piotr.Pawelko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 1,70,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,30,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień : - mechaniki technicznej, - mechaniki płynów, - podstawy konstrukcji maszyn.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student powinien określić sposoby wykorzystywania napędów hydraulicznych i pneumatycznych.
C-2Student powinien umieć przeprowadzić proces doboru i obliczeń elementów układów hydraulicznych i pneumatycznych.
C-3Student powinien umieć tworzyć i odczytywać schematy funkcjonalne oraz cyklogramy pracy układów pneumatycznych i hydraulicznych.
C-4Student powinien umiec zaprojektować strukture układu pneumatycznego i hydraulicznego o określonym sposobie działania, opisać przeznaczenie i zasadę działania składowych elementów układów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Technika połączeń w układach hydraulicznych i pneumatycznych2
T-L-2Schematy funkcjonalne w hydraulice i pneumatyce2
T-L-3Oprogramowanie komputerowe wspomagające proces projektowania układów pneumatyczych i hydraulicznych2
T-L-4Układy sterowane bezpośrednio2
T-L-5Układy sterowane pośrednio2
T-L-6Układy półautomatyczne i automatyczne2
T-L-7Cyklogramy pracy4
T-L-8Układy z zaworami logicznymi, przekaźnikami czasowymi i zaorami sekwencyjnymi.4
T-L-9Zastosowanie jednostki taktowo-stopniowej2
T-L-10Elektropneumatyka i elektrohydraulika2
T-L-11Sensoryka w układach hydraulicznych i pneumatycznych2
T-L-12Programowanie układów elektropneumatycznych z zastosowaniem sterownika typu PLC4
30
wykłady
T-W-1Zjawiska fizyczne towarzyszące technice napędów pneumatycznych i hydraulicznych.1
T-W-2Własności sprężonego powietrza w układach pneumatycznych i cieczy w układach hydraulicznych.1
T-W-3Zalety i wady układów hydraulicznych i pneumatycznych.1
T-W-4Elementy wykonawcze w układach hydraulicznych i pneumatycznych.2
T-W-5Elementy wytwarzające energię hydrauliczną i pneumatyczną.2
T-W-6Rodzaje sterowań w układach hydraulicznych i pneumatycznych.2
T-W-7Dobór, podstawowe parametry pracy i sposoby obliczeń układów pneumatycznch.1
T-W-8Dobór, podstawowe parametry pracy i sposoby obliczeń układów hydraulicznych.1
T-W-9Metody projektowania schematów funkcjonalnych i cyklogramów pracy układów.2
T-W-10Elektropneumatyka i elektrohydraulika - rodzaje sterowań i ich właściwości.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych5
A-L-2Opracowanie wyników z laboratorium w postaci sprawozdań5
A-L-3Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia laboratorium.10
A-L-4uczestnictwo w zajęciach30
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z wykładów na podstawie podanej literatury.10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia15
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oceny z przeprowadzonych częściowych zaliczeń pakietów ćwiczeń laboratoryjnych w trakcie całego semestru
S-2Ocena podsumowująca: Oceana analityczna - srednia z ocen z pisemnych zaliczeń wiedzy przekazanej w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych i zdobytej samodzielnie.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia części teoretycznej - wykładu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_C12-1_W01
Nazywa, rozpoznaje, potrafi scharakteryzować elemeny wykonawcze i sterowania układów pneumatycznych i hydraulicznych. Identyfikuje, definiuje i stosuje podstawowe prawa mechaniki płynów wykorzytywane w opisie działania układów hydraulicznych i pneumatycznych. Realizuje praktycznie nieskomplikowane układy pneumatyczne.
ENE_1A_W06, ENE_1A_W05T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02C-3T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-W-8, T-W-2, T-W-1, T-W-10, T-W-9, T-W-7, T-W-3M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_C12-1_U01
Potrafi samodzielnie zaprojektować, zweryfikować zasadę dziłania, zrealizować i uruchomić sterowanie dla prostych układów pneumatycznych Posiada umiejętność prawidłowego doboru podzespołów i elementów pneumatycznych i hydraulicznych na podstawie przeprowadzonych obliczeń układów.
ENE_1A_U04, ENE_1A_U05T1A_U09, T1A_U13, T1A_U16InzA_U02, InzA_U05, InzA_U08C-3, C-4T-L-2, T-L-11, T-L-3, T-W-9M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_C12-1_K01
Student posiada aktywną postawę w procesie praktycznej realizacji układów pneumatycznych i hydraulicznych, zarówno w procesie projekowania nowych jak i weryfikacji istniejących rozwiązań układów pneumatycnych i hydraulicznych.
ENE_1A_K04, ENE_1A_K05T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06InzA_K02C-3, C-4T-L-7, T-L-9, T-L-2, T-L-11, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-10, T-L-8, T-L-6, T-L-12, T-L-1, T-W-8, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-10, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3M-1, M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_1A_C12-1_W01
Nazywa, rozpoznaje, potrafi scharakteryzować elemeny wykonawcze i sterowania układów pneumatycznych i hydraulicznych. Identyfikuje, definiuje i stosuje podstawowe prawa mechaniki płynów wykorzytywane w opisie działania układów hydraulicznych i pneumatycznych. Realizuje praktycznie nieskomplikowane układy pneumatyczne.
2,0Nie spełnia kryterimu na ocene dostateczną
3,0Student opanował zakres materiału w sposób ogólny. Jest w stanie wskazać podstawowe zespoły funkcjonalne w układach pneumatycznych i hydraulicznychh. Jest w stanie opisac zasade działania głównego zespołu roboczego.
3,5Student opanował materiał na ocene posrednia miedzy 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował cały zakres materiału. Umie sklasyfikowac i zna zasady działania wszystkich zespołów funkcjonalnych w układach napędowych hydraulicznych i pneumatycznych..
4,5Student opanował materiał na ocene posrednia miedzy 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował cały zakres materiału. Jest w stanie wytłumaczyc znaczenie i wzajemne relacje pomiędzy elementami układów hydraulicznych i pneumatycznych oraz dokonac ich krytycznej analizy.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_1A_C12-1_U01
Potrafi samodzielnie zaprojektować, zweryfikować zasadę dziłania, zrealizować i uruchomić sterowanie dla prostych układów pneumatycznych Posiada umiejętność prawidłowego doboru podzespołów i elementów pneumatycznych i hydraulicznych na podstawie przeprowadzonych obliczeń układów.
2,0Student nie wykazuje umiejętności w żadnym z zakresów realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych .
3,0Student wykazuje jedynie odtwórcze umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych.
3,5Student umiejętnie tworzy schematy funkcjolane i cyklogramy pracy projektowanego układu.
4,0Student wykazuje umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Wykazuje umiejętności wykorzystywania narzędzi inżynierskich przy prowadzeniu procesu projektowania.
4,5Student wykazuje pełen zakres umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach.
5,0Student wykazuje pełen zakres umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach ze względu na parametry dostępnych elementów składowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_1A_C12-1_K01
Student posiada aktywną postawę w procesie praktycznej realizacji układów pneumatycznych i hydraulicznych, zarówno w procesie projekowania nowych jak i weryfikacji istniejących rozwiązań układów pneumatycnych i hydraulicznych.
2,0Student nie wykazuje umiejętności w żadnym z zakresów realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych .
3,0Student wykazuje jedynie odtwórcze umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych.
3,5Student umiejętnie tworzy schematy funkcjolane i cyklogramy pracy projektowanego układu.
4,0Student wykazuje umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Wykazuje umiejętności wykorzystywania narzędzi inżynierskich przy prowadzeniu procesu projektowania.
4,5Student wykazuje pełen zakres umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach.
5,0Student wykazuje pełen zakres umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach ze względu na parametry dostępnych elementów składowych

Literatura podstawowa

  1. Szenajch W. i inni:, Napęd i sterowanie pneumatyczne, WNT, Warszawa, 1992
  2. Stryczek S., Napęd hydrostatyczny, WNT, Warszawa, 2005, tom I i II
  3. Lipski J., Napędy i sterowania hydrauliczne, WKŁ, Warszawa, 1981

Literatura dodatkowa

  1. Osiecki Andrzej, Hydrostatyczny napęd maszyn, WNT, Warszawa, 2004
  2. Szydelski W, Pojazdy samochodowe – Napęd i sterowanie hydrauliczne, WKŁ, Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Technika połączeń w układach hydraulicznych i pneumatycznych2
T-L-2Schematy funkcjonalne w hydraulice i pneumatyce2
T-L-3Oprogramowanie komputerowe wspomagające proces projektowania układów pneumatyczych i hydraulicznych2
T-L-4Układy sterowane bezpośrednio2
T-L-5Układy sterowane pośrednio2
T-L-6Układy półautomatyczne i automatyczne2
T-L-7Cyklogramy pracy4
T-L-8Układy z zaworami logicznymi, przekaźnikami czasowymi i zaorami sekwencyjnymi.4
T-L-9Zastosowanie jednostki taktowo-stopniowej2
T-L-10Elektropneumatyka i elektrohydraulika2
T-L-11Sensoryka w układach hydraulicznych i pneumatycznych2
T-L-12Programowanie układów elektropneumatycznych z zastosowaniem sterownika typu PLC4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zjawiska fizyczne towarzyszące technice napędów pneumatycznych i hydraulicznych.1
T-W-2Własności sprężonego powietrza w układach pneumatycznych i cieczy w układach hydraulicznych.1
T-W-3Zalety i wady układów hydraulicznych i pneumatycznych.1
T-W-4Elementy wykonawcze w układach hydraulicznych i pneumatycznych.2
T-W-5Elementy wytwarzające energię hydrauliczną i pneumatyczną.2
T-W-6Rodzaje sterowań w układach hydraulicznych i pneumatycznych.2
T-W-7Dobór, podstawowe parametry pracy i sposoby obliczeń układów pneumatycznch.1
T-W-8Dobór, podstawowe parametry pracy i sposoby obliczeń układów hydraulicznych.1
T-W-9Metody projektowania schematów funkcjonalnych i cyklogramów pracy układów.2
T-W-10Elektropneumatyka i elektrohydraulika - rodzaje sterowań i ich właściwości.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych5
A-L-2Opracowanie wyników z laboratorium w postaci sprawozdań5
A-L-3Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia laboratorium.10
A-L-4uczestnictwo w zajęciach30
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z wykładów na podstawie podanej literatury.10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia15
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_1A_C12-1_W01Nazywa, rozpoznaje, potrafi scharakteryzować elemeny wykonawcze i sterowania układów pneumatycznych i hydraulicznych. Identyfikuje, definiuje i stosuje podstawowe prawa mechaniki płynów wykorzytywane w opisie działania układów hydraulicznych i pneumatycznych. Realizuje praktycznie nieskomplikowane układy pneumatyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_W06Zna budowę i zasadę działania podstawowych części maszyn i zespołów mechanicznych oraz układów hydraulicznych i pneumatycznych
ENE_1A_W05Zna zasady mechaniki, techniki połączeń, metody analizy wytrzymałościowej, metody obliczeń projektowych wybranych podstawowych konstrukcji mechanicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Student powinien umieć tworzyć i odczytywać schematy funkcjonalne oraz cyklogramy pracy układów pneumatycznych i hydraulicznych.
Treści programoweT-L-7Cyklogramy pracy
T-L-2Schematy funkcjonalne w hydraulice i pneumatyce
T-L-3Oprogramowanie komputerowe wspomagające proces projektowania układów pneumatyczych i hydraulicznych
T-W-8Dobór, podstawowe parametry pracy i sposoby obliczeń układów hydraulicznych.
T-W-2Własności sprężonego powietrza w układach pneumatycznych i cieczy w układach hydraulicznych.
T-W-1Zjawiska fizyczne towarzyszące technice napędów pneumatycznych i hydraulicznych.
T-W-10Elektropneumatyka i elektrohydraulika - rodzaje sterowań i ich właściwości.
T-W-9Metody projektowania schematów funkcjonalnych i cyklogramów pracy układów.
T-W-7Dobór, podstawowe parametry pracy i sposoby obliczeń układów pneumatycznch.
T-W-3Zalety i wady układów hydraulicznych i pneumatycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia części teoretycznej - wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryterimu na ocene dostateczną
3,0Student opanował zakres materiału w sposób ogólny. Jest w stanie wskazać podstawowe zespoły funkcjonalne w układach pneumatycznych i hydraulicznychh. Jest w stanie opisac zasade działania głównego zespołu roboczego.
3,5Student opanował materiał na ocene posrednia miedzy 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował cały zakres materiału. Umie sklasyfikowac i zna zasady działania wszystkich zespołów funkcjonalnych w układach napędowych hydraulicznych i pneumatycznych..
4,5Student opanował materiał na ocene posrednia miedzy 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował cały zakres materiału. Jest w stanie wytłumaczyc znaczenie i wzajemne relacje pomiędzy elementami układów hydraulicznych i pneumatycznych oraz dokonac ich krytycznej analizy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_1A_C12-1_U01Potrafi samodzielnie zaprojektować, zweryfikować zasadę dziłania, zrealizować i uruchomić sterowanie dla prostych układów pneumatycznych Posiada umiejętność prawidłowego doboru podzespołów i elementów pneumatycznych i hydraulicznych na podstawie przeprowadzonych obliczeń układów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_U04Umie modelować proste układy mechaniczne, hydrauliczne i pneumatyczne, prowadząc analizę ich pracy i stosując narzędzia grafiki inżynierskiej
ENE_1A_U05Umie obliczyć i zaprojektować proste elementy i konstrukcje mechaniczne oraz proste instalacje hydrauliczne i pneumatyczne, szczególnie te stosowane w energetyce
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Student powinien umieć tworzyć i odczytywać schematy funkcjonalne oraz cyklogramy pracy układów pneumatycznych i hydraulicznych.
C-4Student powinien umiec zaprojektować strukture układu pneumatycznego i hydraulicznego o określonym sposobie działania, opisać przeznaczenie i zasadę działania składowych elementów układów.
Treści programoweT-L-2Schematy funkcjonalne w hydraulice i pneumatyce
T-L-11Sensoryka w układach hydraulicznych i pneumatycznych
T-L-3Oprogramowanie komputerowe wspomagające proces projektowania układów pneumatyczych i hydraulicznych
T-W-9Metody projektowania schematów funkcjonalnych i cyklogramów pracy układów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Oceana analityczna - srednia z ocen z pisemnych zaliczeń wiedzy przekazanej w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych i zdobytej samodzielnie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje umiejętności w żadnym z zakresów realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych .
3,0Student wykazuje jedynie odtwórcze umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych.
3,5Student umiejętnie tworzy schematy funkcjolane i cyklogramy pracy projektowanego układu.
4,0Student wykazuje umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Wykazuje umiejętności wykorzystywania narzędzi inżynierskich przy prowadzeniu procesu projektowania.
4,5Student wykazuje pełen zakres umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach.
5,0Student wykazuje pełen zakres umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach ze względu na parametry dostępnych elementów składowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_1A_C12-1_K01Student posiada aktywną postawę w procesie praktycznej realizacji układów pneumatycznych i hydraulicznych, zarówno w procesie projekowania nowych jak i weryfikacji istniejących rozwiązań układów pneumatycnych i hydraulicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowanie zadania, związane z pracą zespołową
ENE_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Student powinien umieć tworzyć i odczytywać schematy funkcjonalne oraz cyklogramy pracy układów pneumatycznych i hydraulicznych.
C-4Student powinien umiec zaprojektować strukture układu pneumatycznego i hydraulicznego o określonym sposobie działania, opisać przeznaczenie i zasadę działania składowych elementów układów.
Treści programoweT-L-7Cyklogramy pracy
T-L-9Zastosowanie jednostki taktowo-stopniowej
T-L-2Schematy funkcjonalne w hydraulice i pneumatyce
T-L-11Sensoryka w układach hydraulicznych i pneumatycznych
T-L-4Układy sterowane bezpośrednio
T-L-5Układy sterowane pośrednio
T-L-3Oprogramowanie komputerowe wspomagające proces projektowania układów pneumatyczych i hydraulicznych
T-L-10Elektropneumatyka i elektrohydraulika
T-L-8Układy z zaworami logicznymi, przekaźnikami czasowymi i zaorami sekwencyjnymi.
T-L-6Układy półautomatyczne i automatyczne
T-L-12Programowanie układów elektropneumatycznych z zastosowaniem sterownika typu PLC
T-L-1Technika połączeń w układach hydraulicznych i pneumatycznych
T-W-8Dobór, podstawowe parametry pracy i sposoby obliczeń układów hydraulicznych.
T-W-2Własności sprężonego powietrza w układach pneumatycznych i cieczy w układach hydraulicznych.
T-W-1Zjawiska fizyczne towarzyszące technice napędów pneumatycznych i hydraulicznych.
T-W-4Elementy wykonawcze w układach hydraulicznych i pneumatycznych.
T-W-10Elektropneumatyka i elektrohydraulika - rodzaje sterowań i ich właściwości.
T-W-9Metody projektowania schematów funkcjonalnych i cyklogramów pracy układów.
T-W-5Elementy wytwarzające energię hydrauliczną i pneumatyczną.
T-W-6Rodzaje sterowań w układach hydraulicznych i pneumatycznych.
T-W-7Dobór, podstawowe parametry pracy i sposoby obliczeń układów pneumatycznch.
T-W-3Zalety i wady układów hydraulicznych i pneumatycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Oceana analityczna - srednia z ocen z pisemnych zaliczeń wiedzy przekazanej w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych i zdobytej samodzielnie.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia części teoretycznej - wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje umiejętności w żadnym z zakresów realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych .
3,0Student wykazuje jedynie odtwórcze umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych.
3,5Student umiejętnie tworzy schematy funkcjolane i cyklogramy pracy projektowanego układu.
4,0Student wykazuje umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Wykazuje umiejętności wykorzystywania narzędzi inżynierskich przy prowadzeniu procesu projektowania.
4,5Student wykazuje pełen zakres umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach.
5,0Student wykazuje pełen zakres umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach ze względu na parametry dostępnych elementów składowych