Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (N2)

Sylabus przedmiotu Energetyka słoneczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Energetyka słoneczna
Specjalność energetyka odnawialnych źródeł energii
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Zapałowicz <Zbigniew.Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Garnysz-Rachtan <agnieszka.garnysz@zut.edu.pl>, Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 20 2,50,50zaliczenie
wykładyW3 15 2,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy fizyki
W-2Podstawy matematyki
W-3Termodynamika i wymiana ciepłai

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z parametrami charakteryzującymi promieniowanie słoneczne i przyrządami do jego pomiaru oraz geometrią słoneczną.
C-2Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami przetworników energii do fototermicznej i fotowoltaicznej konwersji energii oraz sposobami wykorzystania energii promieniowania słonecznego.
C-3Zapozananie studentów z podstawowymi zasadami projektowania, doboru i eksploatacji instalacji słonecznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonanie projektu instalacji słonecznej dla określonych założeń wejśiowych20
20
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Słońce - źródło energii. Charakterystyka i parametry promieniowania słonecznego. Energia słoneczna docierająca do przetwornika energi. Rodzaje przetworników energi.1
T-W-2Płaskie kolektory cieczowe - budowa, zasada działania, straty energii, bilans energii, rozkłady temperatury w kolektorze1
T-W-3Płaskie powietrzne kolektory słoneczne. Kolektory próżniowe. Kolektory typu rura cieplna.1
T-W-4Kolektory skupiające obrazowe i bezobrazowe1
T-W-5Magazynowanie energii cieplnej w instalacjach słonecznych. Kolektorowe instalacj: do: przygotowania c.w.u., przygotowania wody techologicznej, wspomagania ogrzewania.1
T-W-6Bierne sposoby wykorzystania energii promieniowania słonecznego.1
T-W-7Instalacje słoneczne specjalne (piece słoneczne, kominy słoneczne, ciepłownie i elektrownie słoneczne.1
T-W-8Tendencje w rozwoju kolektorowych instalacji słonecznych. Ekonomiczne i ekologiczne aspekty stosowania kolektorowych instalacji słonecznych.1
T-W-9Zjawisko fotowoltaiczne. Budowa ogniwa fotowoltaicznego1
T-W-10Rodzaje ogniw fotowoltaicznych. Technologie wytwarzania ogniw fotowoltaiczbnych.1
T-W-11Moduły, panele, zestawy fotowoltaiczne. Charakterystyki prądowo -napięciowe. Wpływ temperatury modułu i natężenia promieniowania słonecznego.1
T-W-12Falowniki. Rodzaje falowników. parametry pracy falowników. Kontrolery punktu MPPT. Kontrolery ładowania akumulatorów. Akumulatory.1
T-W-13Instalacje PV dołączone i niedołączone do sieci. Wpływ zacienienia na pracę instalacji PV. Podstawowe zasady projektowania instalacji PV. programy wspomagające pracę projektową.1
T-W-14Instalacje typu BIPV. Instalacje PV nadążne. Instalacje z koncetratorami promieniowania słonecznego1
T-W-15Zasady bezpiecznej eksploatacji instalacji PV. Ekonomiczne i ekologiczne aspekty budowy i eksploatacji instalacji PV. Podstawowe zasady auditingu energetycznego1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w konsultacjach5
A-P-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-P-3Wykonanie obliczeń i przgotowanie projektu45
A-P-4Przygotowanie prezentacji i zaliczenie projektu20
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uczestnistwo w konsultacjach2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu28
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów30
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu, sprawdzian kontrolny, System punktowy oceny sprawdzianu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych; system punktowy oceny sprawdzianu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_EOZE/03_W01
Student zna parametry charakteryzujące promieniowanie słoneczne i przyrządy do pomiarów tych parametrów oraz geometrię słoneczną
ENE_2A_W10, ENE_2A_W11T2A_W04, T2A_W05C-1T-W-1M-1, M-2S-1
ENE_2A_EOZE/03_W02
Student zna sposoby transformacji i przetworniki energii promieniowania słonecznego na użyteczne formy energii (ciepło, energia elektyryczna)
ENE_2A_W10, ENE_2A_W11T2A_W04, T2A_W05C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-2S-1
ENE_2A_EOZE/03_W03
Student zna obszary zastosowań instalacji słonecznych
ENE_2A_W10, ENE_2A_W11T2A_W04, T2A_W05C-2T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_EOZE/03_U01
Umie okreslić ilość energii promieniowania słonecznego docierającego do przetwornika energii
ENE_2A_U07, ENE_2A_U09T2A_U09, T2A_U17C-3T-P-1M-2, M-3S-3, S-2
ENE_2A_EOZE/03_U02
Umie zaprojektować instalkację słoneczną i określić efekt użyteczny jej działania.
ENE_2A_U01, ENE_2A_U07, ENE_2A_U09, ENE_2A_U12, ENE_2A_U13T2A_U01, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U19C-3T-P-1M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_EOZE/03_K01
Potrafi profesjonalnie ocenić zlecone do wykonania zadanie z zakresu energetyki słonecznej
ENE_2A_K01T2A_K06, T2A_K07C-3T-P-1M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_2A_EOZE/03_W01
Student zna parametry charakteryzujące promieniowanie słoneczne i przyrządy do pomiarów tych parametrów oraz geometrię słoneczną
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
ENE_2A_EOZE/03_W02
Student zna sposoby transformacji i przetworniki energii promieniowania słonecznego na użyteczne formy energii (ciepło, energia elektyryczna)
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 84-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
ENE_2A_EOZE/03_W03
Student zna obszary zastosowań instalacji słonecznych
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_2A_EOZE/03_U01
Umie okreslić ilość energii promieniowania słonecznego docierającego do przetwornika energii
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
ENE_2A_EOZE/03_U02
Umie zaprojektować instalkację słoneczną i określić efekt użyteczny jej działania.
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_2A_EOZE/03_K01
Potrafi profesjonalnie ocenić zlecone do wykonania zadanie z zakresu energetyki słonecznej
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pluta Z., Podstawy teoretyczne fototermicznej konwersji energii słonecznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
  2. Pluta Z., Słoneczne instalacje energetyczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
  3. Klugmann-Radziemska, Fotowoltaika w teorii i praktyce, Wydawnictwo BTC, Legionowo, 2010
  4. Chwieduk D., Energetyka słoneczna budynku, Arkady, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Nowak W., Stachel A.A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
  2. Lewandowski W.M., Proekologiczne źródła energii odnawialnej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2001
  3. Wacławek M., Rodziewicz T., Ogniwa słoneczne wpływ środowiska naturalnego na ich pracę, WNT, Warszawa, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu instalacji słonecznej dla określonych założeń wejśiowych20
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Słońce - źródło energii. Charakterystyka i parametry promieniowania słonecznego. Energia słoneczna docierająca do przetwornika energi. Rodzaje przetworników energi.1
T-W-2Płaskie kolektory cieczowe - budowa, zasada działania, straty energii, bilans energii, rozkłady temperatury w kolektorze1
T-W-3Płaskie powietrzne kolektory słoneczne. Kolektory próżniowe. Kolektory typu rura cieplna.1
T-W-4Kolektory skupiające obrazowe i bezobrazowe1
T-W-5Magazynowanie energii cieplnej w instalacjach słonecznych. Kolektorowe instalacj: do: przygotowania c.w.u., przygotowania wody techologicznej, wspomagania ogrzewania.1
T-W-6Bierne sposoby wykorzystania energii promieniowania słonecznego.1
T-W-7Instalacje słoneczne specjalne (piece słoneczne, kominy słoneczne, ciepłownie i elektrownie słoneczne.1
T-W-8Tendencje w rozwoju kolektorowych instalacji słonecznych. Ekonomiczne i ekologiczne aspekty stosowania kolektorowych instalacji słonecznych.1
T-W-9Zjawisko fotowoltaiczne. Budowa ogniwa fotowoltaicznego1
T-W-10Rodzaje ogniw fotowoltaicznych. Technologie wytwarzania ogniw fotowoltaiczbnych.1
T-W-11Moduły, panele, zestawy fotowoltaiczne. Charakterystyki prądowo -napięciowe. Wpływ temperatury modułu i natężenia promieniowania słonecznego.1
T-W-12Falowniki. Rodzaje falowników. parametry pracy falowników. Kontrolery punktu MPPT. Kontrolery ładowania akumulatorów. Akumulatory.1
T-W-13Instalacje PV dołączone i niedołączone do sieci. Wpływ zacienienia na pracę instalacji PV. Podstawowe zasady projektowania instalacji PV. programy wspomagające pracę projektową.1
T-W-14Instalacje typu BIPV. Instalacje PV nadążne. Instalacje z koncetratorami promieniowania słonecznego1
T-W-15Zasady bezpiecznej eksploatacji instalacji PV. Ekonomiczne i ekologiczne aspekty budowy i eksploatacji instalacji PV. Podstawowe zasady auditingu energetycznego1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w konsultacjach5
A-P-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-P-3Wykonanie obliczeń i przgotowanie projektu45
A-P-4Przygotowanie prezentacji i zaliczenie projektu20
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uczestnistwo w konsultacjach2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu28
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów30
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_EOZE/03_W01Student zna parametry charakteryzujące promieniowanie słoneczne i przyrządy do pomiarów tych parametrów oraz geometrię słoneczną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_W10Ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę w dziedzinie energetyki konwencjonalnej i niekonwencjonalnej, w tym energetyki odnawialnej i jądrowej
ENE_2A_W11Ma wiedzę w zakresie trendów rozwojowych w zakresie pracy źródeł wytwórczych w systemie elektroenergetycznym, w tym generacji rozproszonej i magazynowania energii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z parametrami charakteryzującymi promieniowanie słoneczne i przyrządami do jego pomiaru oraz geometrią słoneczną.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Słońce - źródło energii. Charakterystyka i parametry promieniowania słonecznego. Energia słoneczna docierająca do przetwornika energi. Rodzaje przetworników energi.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu, sprawdzian kontrolny, System punktowy oceny sprawdzianu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_EOZE/03_W02Student zna sposoby transformacji i przetworniki energii promieniowania słonecznego na użyteczne formy energii (ciepło, energia elektyryczna)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_W10Ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę w dziedzinie energetyki konwencjonalnej i niekonwencjonalnej, w tym energetyki odnawialnej i jądrowej
ENE_2A_W11Ma wiedzę w zakresie trendów rozwojowych w zakresie pracy źródeł wytwórczych w systemie elektroenergetycznym, w tym generacji rozproszonej i magazynowania energii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami przetworników energii do fototermicznej i fotowoltaicznej konwersji energii oraz sposobami wykorzystania energii promieniowania słonecznego.
Treści programoweT-W-2Płaskie kolektory cieczowe - budowa, zasada działania, straty energii, bilans energii, rozkłady temperatury w kolektorze
T-W-3Płaskie powietrzne kolektory słoneczne. Kolektory próżniowe. Kolektory typu rura cieplna.
T-W-4Kolektory skupiające obrazowe i bezobrazowe
T-W-9Zjawisko fotowoltaiczne. Budowa ogniwa fotowoltaicznego
T-W-10Rodzaje ogniw fotowoltaicznych. Technologie wytwarzania ogniw fotowoltaiczbnych.
T-W-11Moduły, panele, zestawy fotowoltaiczne. Charakterystyki prądowo -napięciowe. Wpływ temperatury modułu i natężenia promieniowania słonecznego.
T-W-12Falowniki. Rodzaje falowników. parametry pracy falowników. Kontrolery punktu MPPT. Kontrolery ładowania akumulatorów. Akumulatory.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu, sprawdzian kontrolny, System punktowy oceny sprawdzianu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 84-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_EOZE/03_W03Student zna obszary zastosowań instalacji słonecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_W10Ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę w dziedzinie energetyki konwencjonalnej i niekonwencjonalnej, w tym energetyki odnawialnej i jądrowej
ENE_2A_W11Ma wiedzę w zakresie trendów rozwojowych w zakresie pracy źródeł wytwórczych w systemie elektroenergetycznym, w tym generacji rozproszonej i magazynowania energii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami przetworników energii do fototermicznej i fotowoltaicznej konwersji energii oraz sposobami wykorzystania energii promieniowania słonecznego.
Treści programoweT-W-5Magazynowanie energii cieplnej w instalacjach słonecznych. Kolektorowe instalacj: do: przygotowania c.w.u., przygotowania wody techologicznej, wspomagania ogrzewania.
T-W-6Bierne sposoby wykorzystania energii promieniowania słonecznego.
T-W-7Instalacje słoneczne specjalne (piece słoneczne, kominy słoneczne, ciepłownie i elektrownie słoneczne.
T-W-8Tendencje w rozwoju kolektorowych instalacji słonecznych. Ekonomiczne i ekologiczne aspekty stosowania kolektorowych instalacji słonecznych.
T-W-13Instalacje PV dołączone i niedołączone do sieci. Wpływ zacienienia na pracę instalacji PV. Podstawowe zasady projektowania instalacji PV. programy wspomagające pracę projektową.
T-W-14Instalacje typu BIPV. Instalacje PV nadążne. Instalacje z koncetratorami promieniowania słonecznego
T-W-15Zasady bezpiecznej eksploatacji instalacji PV. Ekonomiczne i ekologiczne aspekty budowy i eksploatacji instalacji PV. Podstawowe zasady auditingu energetycznego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu, sprawdzian kontrolny, System punktowy oceny sprawdzianu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_EOZE/03_U01Umie okreslić ilość energii promieniowania słonecznego docierającego do przetwornika energii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_U07Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne – w razie potrzeby odpowiednio je modyfikując – do analizy i projektowania układów i systemów energetycznych
ENE_2A_U09Potrafi dobrać metodę obliczeniową, wykorzystać odpowiednie oprogramowanie właściwe do rozwiązania określonego zagadnienia z uwzględnieniem nowych osiągnięć techniki i technologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-3Zapozananie studentów z podstawowymi zasadami projektowania, doboru i eksploatacji instalacji słonecznych
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu instalacji słonecznej dla określonych założeń wejśiowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Projekt
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych; system punktowy oceny sprawdzianu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_EOZE/03_U02Umie zaprojektować instalkację słoneczną i określić efekt użyteczny jej działania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_U01Potrafi uzyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym w zakresie energetyki, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
ENE_2A_U07Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne – w razie potrzeby odpowiednio je modyfikując – do analizy i projektowania układów i systemów energetycznych
ENE_2A_U09Potrafi dobrać metodę obliczeniową, wykorzystać odpowiednie oprogramowanie właściwe do rozwiązania określonego zagadnienia z uwzględnieniem nowych osiągnięć techniki i technologii
ENE_2A_U12Potrafi wykonać analizę ekonomiczną związaną z inwestycjami w energetyce
ENE_2A_U13Potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny technologii energetycznej, zaproponować ulepszenia istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-3Zapozananie studentów z podstawowymi zasadami projektowania, doboru i eksploatacji instalacji słonecznych
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu instalacji słonecznej dla określonych założeń wejśiowych
Metody nauczaniaM-3Projekt
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_EOZE/03_K01Potrafi profesjonalnie ocenić zlecone do wykonania zadanie z zakresu energetyki słonecznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć energetyki i gałęzi gospodarki z nią związanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-3Zapozananie studentów z podstawowymi zasadami projektowania, doboru i eksploatacji instalacji słonecznych
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu instalacji słonecznej dla określonych założeń wejśiowych
Metody nauczaniaM-3Projekt
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0