Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (N2)

Sylabus przedmiotu Aspekty ochrony środowiska w konwersji energii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Aspekty ochrony środowiska w konwersji energii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Majchrzycka <Anna.Majchrzycka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chemii
W-2Podstawy fizyki.
W-3Podstawy techniki cieplnej.
W-4Podstawy ochrony środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem kursu jest przekazanie studentowi wiedzy , dotyczącej różnych aspektów ochrony środowiska w konwersji energii z kopalnych oraz odnawialnych źródeł energii.
C-2Celem ćwiczeń audytoryjnych jest wykonywanie obliczeń, dotyczących bilansowania oraz emisji zanieczyszczeń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zagadnienia dotyczące bilansowania oraz emisji zanieczyszczeń, emisji ditlenku węgla, emisji normowanych i nienormowanych zanieczyszczeń powietrza, emisji wody, odpadów stałych.10
10
wykłady
T-W-1Scenariusze rozwoju energetyki. Aspekty ekologicznego oddziaływania przemysłu paliwowo-energetycznego opartego na nieodnawialnych lub odnawialnych źródłach energii, Energetyka jądrowa a środowisko. Charakterystyka aktualnego stanu środowiska. Skutki zanieczyszczenia środowiska i metody ich ograniczania.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych.10
A-A-2Praca własna studenta.20
30
wykłady
A-W-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.15
A-W-2Praca własna studenta.14
A-W-3Konsultacje1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny wsparty prezentacją multimedialną.
M-2Ćwiczenia audytoryjne - metoda podająca.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_C07_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być stanie: scharakteryzować wszystkie aspekty ekologicznego oddziaływania na środowisko różnych procesów konwersji energii, zidentyfikować i scharakteryzować wszystkie czynniki, mające wpływ na zanieczyszczenia środowiska oraz powinnien znać metody ich ograniczania. Student powinien także znać zasady ochrony powietrza, wód i gleb oraz ochrony przed hałasem, a także ochrony krajobrazu. Powinien być w stanie zdefiniować metodę oceny cyklu życia LCA (Life Cycle Assessment), pozwalającą na identyfikację najważniejszych aspektów środowiskowych oraz ocenę ich wpływu na środowisko w całym cyklu życia danego wyrobu - metodę, która stanowi ważne źródło informacji w procesie podejmowania decyzji, mających na celu zminimalizowanie negatywnego wpływu procesów konwersji energii na środowisko .
ENE_2A_W10, ENE_2A_W12T2A_W04, T2A_W08C-1T-W-1, T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_C07_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: zidentyfikować i scharakteryzować wszystkie czynniki ekologicznego oddziaływania na środowisko w czasie różnych procesów konwersji energii. Powinien umieć korzystać z metod, materiałów oraz instrumentów, które są kluczowe w procesie podejmowania decyzji, mających na celu zminimalizowanie negatywnego wpływu procesów konwersji energii na środowisko .
ENE_2A_U03, ENE_2A_U13T2A_U03, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U19C-1T-W-1, T-A-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_C07_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć świadomość oddziaływania procesów konwersji energii na środowisko, powinien udowodnić zdolność zastosowania zdobytej wiedzy, wykazać się umiejętnościami oraz postępować zgodnie z zasadami etyki i wykazywać dbałość o środowisko.
ENE_2A_K03T2A_K02C-2T-W-1, T-A-1M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_2A_C07_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być stanie: scharakteryzować wszystkie aspekty ekologicznego oddziaływania na środowisko różnych procesów konwersji energii, zidentyfikować i scharakteryzować wszystkie czynniki, mające wpływ na zanieczyszczenia środowiska oraz powinnien znać metody ich ograniczania. Student powinien także znać zasady ochrony powietrza, wód i gleb oraz ochrony przed hałasem, a także ochrony krajobrazu. Powinien być w stanie zdefiniować metodę oceny cyklu życia LCA (Life Cycle Assessment), pozwalającą na identyfikację najważniejszych aspektów środowiskowych oraz ocenę ich wpływu na środowisko w całym cyklu życia danego wyrobu - metodę, która stanowi ważne źródło informacji w procesie podejmowania decyzji, mających na celu zminimalizowanie negatywnego wpływu procesów konwersji energii na środowisko .
2,0mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,060 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,570 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,075 – 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,580 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
5,090 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_2A_C07_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: zidentyfikować i scharakteryzować wszystkie czynniki ekologicznego oddziaływania na środowisko w czasie różnych procesów konwersji energii. Powinien umieć korzystać z metod, materiałów oraz instrumentów, które są kluczowe w procesie podejmowania decyzji, mających na celu zminimalizowanie negatywnego wpływu procesów konwersji energii na środowisko .
2,0mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,060 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,570 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,075 - 80 % maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,580 - 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
5,090 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_2A_C07_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć świadomość oddziaływania procesów konwersji energii na środowisko, powinien udowodnić zdolność zastosowania zdobytej wiedzy, wykazać się umiejętnościami oraz postępować zgodnie z zasadami etyki i wykazywać dbałość o środowisko.
2,0
3,060-70 % maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Badyda K., Lewandowski J., Miller A., Skowroński P., Proekologiczne technologie dla rekonstrukcji i modernizacji elektrowni i elektrociepłowni., Wydawnictwo IGEiOŚ, Warszawa, 2000
  2. Chmielniak T., Pawlik M., Malko J.Lewandowski, Wyzwania paliwowe, technologiczne i ekologiczne dla polskiej energetyki., Wydawnictwo Politechniki Śląskiej., Gliwice, 2010
  3. Ciok Z., Ochrona środowiska w elektroenergetyce, PWN, Warszawa, 2001
  4. Jarosiński J., Techniki czystego spalania., WNT, Warszawa, 1996
  5. Kacperski W.T., Inżynieria środowiska. Ochrona powietrza., WNT, Warszawa, 2003
  6. Kucowski J., Energetyka a ochrona środowiska., WNT, Warszawa, 1993
  7. Kucowski J., Laudyn D., Przekwas M., Energetyka a ochrona środowiska., Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1993
  8. Lewandowski W., Proekologiczne źródła energii odnawialnej., WNT, Warszawa, 2010
  9. Malej J., Bezpieczeństwo energetyczne świata a ochrona ekosfery.Technologie odnawialnych źródeł energii, technologie jądrowe i termojadrowe, i wodorowe., Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2009
  10. Sitnik Lech J., Ekopaliwa silnikowe, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocalwskiej, Wrocalw, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Celiński Z., Energetyka jądrowa a społeczeństwo., PWN, Warszawa, 1992
  2. Zieńko J., Teoretyczne podstawy ocen oddziaływania inwestycji na środowisko przyrodnicze”., Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zagadnienia dotyczące bilansowania oraz emisji zanieczyszczeń, emisji ditlenku węgla, emisji normowanych i nienormowanych zanieczyszczeń powietrza, emisji wody, odpadów stałych.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Scenariusze rozwoju energetyki. Aspekty ekologicznego oddziaływania przemysłu paliwowo-energetycznego opartego na nieodnawialnych lub odnawialnych źródłach energii, Energetyka jądrowa a środowisko. Charakterystyka aktualnego stanu środowiska. Skutki zanieczyszczenia środowiska i metody ich ograniczania.15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych.10
A-A-2Praca własna studenta.20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.15
A-W-2Praca własna studenta.14
A-W-3Konsultacje1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_C07_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być stanie: scharakteryzować wszystkie aspekty ekologicznego oddziaływania na środowisko różnych procesów konwersji energii, zidentyfikować i scharakteryzować wszystkie czynniki, mające wpływ na zanieczyszczenia środowiska oraz powinnien znać metody ich ograniczania. Student powinien także znać zasady ochrony powietrza, wód i gleb oraz ochrony przed hałasem, a także ochrony krajobrazu. Powinien być w stanie zdefiniować metodę oceny cyklu życia LCA (Life Cycle Assessment), pozwalającą na identyfikację najważniejszych aspektów środowiskowych oraz ocenę ich wpływu na środowisko w całym cyklu życia danego wyrobu - metodę, która stanowi ważne źródło informacji w procesie podejmowania decyzji, mających na celu zminimalizowanie negatywnego wpływu procesów konwersji energii na środowisko .
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_W10Ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę w dziedzinie energetyki konwencjonalnej i niekonwencjonalnej, w tym energetyki odnawialnej i jądrowej
ENE_2A_W12Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie gospodarki odpadami, oczyszczania spalin, wpływu procesów energetycznych na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest przekazanie studentowi wiedzy , dotyczącej różnych aspektów ochrony środowiska w konwersji energii z kopalnych oraz odnawialnych źródeł energii.
Treści programoweT-W-1Scenariusze rozwoju energetyki. Aspekty ekologicznego oddziaływania przemysłu paliwowo-energetycznego opartego na nieodnawialnych lub odnawialnych źródłach energii, Energetyka jądrowa a środowisko. Charakterystyka aktualnego stanu środowiska. Skutki zanieczyszczenia środowiska i metody ich ograniczania.
T-A-1Zagadnienia dotyczące bilansowania oraz emisji zanieczyszczeń, emisji ditlenku węgla, emisji normowanych i nienormowanych zanieczyszczeń powietrza, emisji wody, odpadów stałych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny wsparty prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,060 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,570 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,075 – 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,580 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
5,090 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_C07_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: zidentyfikować i scharakteryzować wszystkie czynniki ekologicznego oddziaływania na środowisko w czasie różnych procesów konwersji energii. Powinien umieć korzystać z metod, materiałów oraz instrumentów, które są kluczowe w procesie podejmowania decyzji, mających na celu zminimalizowanie negatywnego wpływu procesów konwersji energii na środowisko .
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotycząca realizacji zadania technicznego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania
ENE_2A_U13Potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny technologii energetycznej, zaproponować ulepszenia istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest przekazanie studentowi wiedzy , dotyczącej różnych aspektów ochrony środowiska w konwersji energii z kopalnych oraz odnawialnych źródeł energii.
Treści programoweT-W-1Scenariusze rozwoju energetyki. Aspekty ekologicznego oddziaływania przemysłu paliwowo-energetycznego opartego na nieodnawialnych lub odnawialnych źródłach energii, Energetyka jądrowa a środowisko. Charakterystyka aktualnego stanu środowiska. Skutki zanieczyszczenia środowiska i metody ich ograniczania.
T-A-1Zagadnienia dotyczące bilansowania oraz emisji zanieczyszczeń, emisji ditlenku węgla, emisji normowanych i nienormowanych zanieczyszczeń powietrza, emisji wody, odpadów stałych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny wsparty prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,060 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,570 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,075 - 80 % maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,580 - 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
5,090 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_C07_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć świadomość oddziaływania procesów konwersji energii na środowisko, powinien udowodnić zdolność zastosowania zdobytej wiedzy, wykazać się umiejętnościami oraz postępować zgodnie z zasadami etyki i wykazywać dbałość o środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_K03Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki stosowania różnych technologii energetycznych, w tym jej wpływu na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialnością za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń audytoryjnych jest wykonywanie obliczeń, dotyczących bilansowania oraz emisji zanieczyszczeń.
Treści programoweT-W-1Scenariusze rozwoju energetyki. Aspekty ekologicznego oddziaływania przemysłu paliwowo-energetycznego opartego na nieodnawialnych lub odnawialnych źródłach energii, Energetyka jądrowa a środowisko. Charakterystyka aktualnego stanu środowiska. Skutki zanieczyszczenia środowiska i metody ich ograniczania.
T-A-1Zagadnienia dotyczące bilansowania oraz emisji zanieczyszczeń, emisji ditlenku węgla, emisji normowanych i nienormowanych zanieczyszczeń powietrza, emisji wody, odpadów stałych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny wsparty prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,060-70 % maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,5
4,0
4,5
5,0